Synka kamaxel och vevaxel på TT600R

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Två frågor...

Efter att ha moterat ny växellåda och bytt skadade lager står jag nu inför ett litet problem.

Manualen är lätt och tydlig för hur jag synkar vev och kam genom en markering innanför rotorn.

Mitt problem är att jag inte har fått av rotorn. Har kanske inte försökt ordentlig nog....

Fråga 1
Känner någon till något annat att synka vevaxelns läge mot kammens läge på en TTR?

Fråga 2
Finns det risker att använda växellådans utväxling som mothåll. Alltså om jag monterar på koppling med mera så att jag kan emot på kedjedrevets axel?

Bifogat är bild på hur manualen beskriver synkningen och det orginalverktyg för att lossa rotor. Mitt hemmagjorda special verktyg får vi kalla en prototyp eftersom mitt spikband sträckte sig och gick av.

Bifogat

• timing_rotor.JPG
    timing_rotor.JPG
    48.4 KB · Visningar: 173
  • timing_rotor2.JPG
    timing_rotor2.JPG
    86.1 KB · Visningar: 237
  • rotorhållare.JPG
    rotorhållare.JPG
    33 KB · Visningar: 141
  • bild 1 (3).jpg
    bild 1 (3).jpg
    237.8 KB · Visningar: 254
Gissar på att dom utgår från ÖD, så en skruvmejsel i tändstifthålet eller en klocka i det samma borde fungera.

Men lättast vore ju att dra av rotorn, biltema har en fin sats.

Gissar på att dom utgår från ÖD, så en skruvmejsel i tändstifthålet eller en klocka i det samma borde fungera.

Men lättast vore ju att dra av rotorn, biltema har en fin sats.

Jo lättaste vore utan rotorn på.

Men det är muttern på vevaxeln som mitt "specialverktyg" inte höll emot för. Så jag får antingen göra ett bättre mothåll för att lossa muttern eller hitta ett alternativ...

ÖD kan ju vara ett alternativ. Kilspåret på andra sidan veven hamnar rimligt rätt. vet dock inte om kilspåren linjerar.

Jag hoppades på något tips att titta på prmärdrevets synkninh mot balansaxeldrev typ...

Jo lättaste vore utan rotorn på.

Men det är muttern på vevaxeln som mitt "specialverktyg" inte höll emot för. Så jag får antingen göra ett bättre mothåll för att lossa muttern eller hitta ett alternativ...

ÖD kan ju vara ett alternativ. Kilspåret på andra sidan veven hamnar rimligt rätt. vet dock inte om kilspåren linjerar.

Jag hoppades på något tips att titta på prmärdrevets synkninh mot balansaxeldrev typ...

Med din finurligt lösta "broms" så kan jag bara säga, köp en mutterdragare (tryckluft) eller klappa till med en handslägga på nyckeln.

Men det där sista kan jag inte rekomendera men jag hade gjort det i brist på bättre verktyg.

Med din finurligt lösta "broms" så kan jag bara säga, köp en mutterdragare (tryckluft) eller klappa till med en handslägga på nyckeln.

Men det där sista kan jag inte rekomendera men jag hade gjort det i brist på bättre verktyg.

Jo mutterdragare e bra...

Vi har nyligen flyttat och garaget saknar 3-fas och då står den stora fina kompressorn still. Att köra mutterdragare på 1-fas kompressor har jag ingen bra erfarenhet av. men jag behöver ju inte köra länge så det kanske går att låna en liten och bara precis knaka loss ju.

P.S. såg att det är en markering på kamkedjedrev vilket ju inte behöver synka alls med kilspår...

Den måste alltså av om?

Jo mutterdragare e bra...

Vi har nyligen flyttat och garaget saknar 3-fas och då står den stora fina kompressorn still. Att köra mutterdragare på 1-fas kompressor har jag ingen bra erfarenhet av. men jag behöver ju inte köra länge så det kanske går att låna en liten och bara precis knaka loss ju.

P.S. såg att det är en markering på kamkedjedrev vilket ju inte behöver synka alls med kilspår...

Den måste alltså av om?

Se bara till att du tar luften från tanken direkt så går det utmärkt med en liten enfaskompressor.

Tror inte kamdrevet skall av, man lägger nog markeringarna i linje med ytan till locket somdet ser det ut.

Se bara till att du tar luften från tanken direkt så går det utmärkt med en liten enfaskompressor.

Tror inte kamdrevet skall av, man lägger nog markeringarna i linje med ytan till locket somdet ser det ut.

Ush va svårt det är att kommunicera över text i forum... Jag är helt 100 med på hur det ska se ut vid kamaxeln...

Jag menade att det verkar vara en prick på drevet på vevaxel drevet som drar i kamkedjan nere på veven =)

Det försvinner så mycket när vi bara har text.

Ush va svårt det är att kommunicera över text i forum... Jag är helt 100 med på hur det ska se ut vid kamaxeln...

Jag menade att det verkar vara en prick på drevet på vevaxel drevet som drar i kamkedjan nere på veven =)

Det försvinner så mycket när vi bara har text.

Aha, ja det är nog ett körnslag på en av tänderna.

Ibland går det till och med fortare att sätta sig i bilen och köra till en polare och sätta ihop det, än att beskriva över telefon vad han skall göra.

Aha, ja det är nog ett körnslag på en av tänderna.

Ibland går det till och med fortare att sätta sig i bilen och köra till en polare och sätta ihop det, än att beskriva över telefon vad han skall göra.

Tog tag i att flytta motorn och köra till ett bättre utrustat garage.

Gick som en dans med mutterdragare.

Tack för att du påpekade det uppenbara!

Har du några uppmuntrande ord om avdragaren?

Bifogat

• bild 1 (4).jpg
    bild 1 (4).jpg
    239.7 KB · Visningar: 120
  • bild 2 (4).jpg
    bild 2 (4).jpg
    238.1 KB · Visningar: 113
Sitter där tre gängor i den, typ M8? Isåfall ta en 10mm plåt, borra 3 10mm hål så nära hålcirkeln du kan komma och ett i mitten. Tre lika långa m8 bult genom plåten i rotorn sen en m10 med mutter bakom och dra åt så "borde" den krypa av. Om den skulle vara konad dra så hårt det går och klappa till med handslägga på bulten i mitten.

Men det är den bonniga varianten, biltema har en hyfsat bra avdragare till dylikt. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Remskiveavdragare/

Sitter där tre gängor i den, typ M8? Isåfall ta en 10mm plåt, borra 3 10mm hål så nära hålcirkeln du kan komma och ett i mitten. Tre lika långa m8 bult genom plåten i rotorn sen en m10 med mutter bakom och dra åt så "borde" den krypa av. Om den skulle vara konad dra så hårt det går och klappa till med handslägga på bulten i mitten.

Men det är den bonniga varianten, biltema har en hyfsat bra avdragare till dylikt. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Remskiveavdragare/

Jag gillar den bonniga varianten.

Vad tror du om mitt mullemeck verktyg?

I brist på 10mm plåt tog jag 2st 2.5mm och hemmagjorda brickor i form av L och plattjärn och sen en liten offerbit mellan bult och vev så veven inte skadas.

Bifogat

• bild.PNG
    bild.PNG
    95.7 KB · Visningar: 99
  • bild 3 (2).jpg
    bild 3 (2).jpg
    230.1 KB · Visningar: 90
  • bild 2 (5).jpg
    bild 2 (5).jpg
    236.2 KB · Visningar: 82
  • bild 1 (6).jpg
    bild 1 (6).jpg
    235.3 KB · Visningar: 92
Jag mesade ur. (meckade medan dottern sov mitt på dagen.)

Om jag har förstått det rätt så är axeln konad.

Rotorn hoppade tyvärr inte av.

Jag tog i till dess att motorn vill följa/tippa med, kanske 60nm ungefär mothåll med svetstång så motorn inte snurrar, kanske får skruva fast mitt stativ.

Jag provade att banka lite lätt på bulten i mitten kanske inte hårt nog?

Men när jag övervägde mer kraft och insåg att mina plåtar böjt sig tog jag en paus.

Tänkte låna en varmluftpistol och prova att värma rotorn samtidigt.

Bifogat

• bild 1 (7).jpg
    bild 1 (7).jpg
    240.1 KB · Visningar: 92
  • bild 2 (6).jpg
    bild 2 (6).jpg
    214.5 KB · Visningar: 74
Last edited:
När jag drog av svänghjulet på min hoj så gick det inte för hand hur hårt jag än drog. Med mutterknackaren räckte det med ett klick. Den behöver nog lite slag för att hoppa av ;)

Nu är den av!

För att tryck-bulten i mitten inte skulle vandra på "offermetallen" och bli osynkad mot veven borrade jag ett litet hål och slog in en sprint som passade i hålet på ändan av veven och ett motsvarande hål i avtryckarbulten.

Sen spände jag fast mitt lilla stativ i arbetsbordet så motorn stod stadigt.

Drog till ca 100-150Nm och hamrade lite på avdragaren. Det släpte när jag knackade lite försiktigt på de 3 skruvarna så håll rotorn. Det jag hamrade på mittbulten verkade bara deformera skallen

Lyckligt vis var jag förberedd på att den skulle hoppa av. Nästan 50cm hoppade den! Rekord? :va

Fin kona på veven inga repor eller jack :)

Bifogat

• bild 1 (9).jpg
    bild 1 (9).jpg
    233.6 KB · Visningar: 102
  • bild 2 (8).jpg
    bild 2 (8).jpg
    233.3 KB · Visningar: 89
  • bild 2 (7).jpg
    bild 2 (7).jpg
    233.5 KB · Visningar: 94
  • bild 5 (2).jpg
    bild 5 (2).jpg
    236.5 KB · Visningar: 78
  • bild 4 (1).jpg
    bild 4 (1).jpg
    232.5 KB · Visningar: 75
  • bild 3 (3).jpg
    bild 3 (3).jpg
    234.9 KB · Visningar: 90
  • bild 3 (4).jpg
    bild 3 (4).jpg
    230.2 KB · Visningar: 118
  • bild 1 (8).jpg
    bild 1 (8).jpg
    232.5 KB · Visningar: 81
Synkat

Markeringen på kugghjulet på veven stämmer bra med kilspåret. Det stämmer även bra med ÖD. :tummenupp

Det verkar dock inte finnas någon bra sätt att synka med hjälp av primärdrev. Men nu finns det iaf en bild på hur dom dreven står på just denna motorn när vevev är i rätt läge. :tungan

Väntar nu på nya låsbrickor till primärdrev m.m. från lillemans.

Bifogat

• bild 3 (5).jpg
    bild 3 (5).jpg
    233.4 KB · Visningar: 89
  • bild 1 (10).jpg
    bild 1 (10).jpg
    233.6 KB · Visningar: 91
  • bild 2 (9).jpg
    bild 2 (9).jpg
    233.3 KB · Visningar: 91
  • bild 4 (2).jpg
    bild 4 (2).jpg
    232.4 KB · Visningar: 109
Varför satt du inte på sidokåpan`Där finns markering om man skruvar bort den lilla skruven. En lite pil i hålet och ett märke i svänghjulet.

Mats

Varför satt du inte på sidokåpan`Där finns markering om man skruvar bort den lilla skruven. En lite pil i hålet och ett märke i svänghjulet.

Mats

Varför skrev du inte det tidigare =)

Nä men jag tänkte på det men jag vågade inte eftersom det är väll bara för att ställa ventilerna och jag vågade inte satsa på att det är samma läge som kamaxeldrevet ska synkas mot.

Mats

Det verkar stämma med "dubbelsträcken" i hålet i sidokåpan. Men jag har limmat på ventilkåpan och är nöjd nu. Men det hade varit bra att ha som referens.

Bifogat

• bild (1).jpg
    bild (1).jpg
    218 KB · Visningar: 89
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka