Synka kamaxel och vevaxel på TT600R

jag hoppas verkligen att du inte slog med hammare eller dyligt på vevaxeln. då finns risken att du har ett "krökt" vevparti när du e klar. säg att du inte gjorde det......
 
jag hoppas verkligen att du inte slog med hammare eller dyligt på vevaxeln. då finns risken att du har ett "krökt" vevparti när du e klar. säg att du inte gjorde det......

Njä. Jag har ju slagit på min avdragare men den har ju skickat kraft vidare in på veven . Det jag får hoppas på är att jag inte har lyckats med det du beskriver.

När jag knackade har jag varit orolig, mest för lager och känslan av att det inte borde behövas, så det har verkligen inte varit några "nu ska jag slå in 9" spiken på ett slag" utan mer för att skapa vibrationer för att rotorn skulle släppa, fick det som en rekommendation.

"Krökt vev", jag tänker mig ökat slitage på storändan av staken / staken fastnar och total soppa?
 
Att slå ett slag på avdragaren brukar vara det enda som får konan att släppa, en hyraulisk avdragare hade bara dragit kängorna i rotorn om man skulle försöka "dra" av den. Men sen är det ju inte så att man går på med en tvåhandsslägga bara för att man slår till den, ett hyfsat tapp men en enhandslägga brukar räcka.

Men att kröka veven, hur har man lyckats då? slagit från sidan eller? Måste vara svårt att kröka något som sitter mellan två lager när man anlitar kraft linjärt med axeln.

Edit, gött du fick isär den:tummenupp
 
Tips från coachen

På ärat uppdrag från Boost III på SOE vill jag förmedla följande angående att knacka på avdragare, rotor och andra lagrade delar.

Slagen fortplantar sig till vevlagren och kan ge förkortad livslängd. Statorn kan tappa lite magnetkraft också.

Något som är minst lika effektivt och skonsammare är att värma med varmluftspicka eller försiktigt med gasollåga/butanlåga runt själva axeln.


http://forum.soe.se/showpost.php?p=474199&postcount=4

Alltid kan man lära sig. :)
 
På ärat uppdrag från Boost III på SOE vill jag förmedla följande angående att knacka på avdragare, rotor och andra lagrade delar.

Slagen fortplantar sig till vevlagren och kan ge förkortad livslängd. Statorn kan tappa lite magnetkraft också.

Något som är minst lika effektivt och skonsammare är att värma med varmluftspicka eller försiktigt med gasollåga/butanlåga runt själva axeln.


http://forum.soe.se/showpost.php?p=474199&postcount=4

Alltid kan man lära sig. :)




Du är godkänd som vice cheriff i mekpolisen :D


Jag vill bara dubbelkolla några saker som är svinnoga på speciellt XT/TT innan du startar.

. Har du linjerat ihop balncedrevet och veven? Dvs markeringar på dreven i varandra enligt bok?

Och har du dragit denna balaceaxel enligt rätt moment och locktitat + slagit fast/tillbaka låsblecken? Lika viktigt innan locktite måste man rengöra gängorna från fett. Jäkligt noga just på TTs balaceaxel!! Mindre viktigt med rengör och locktiote på alla andra muttrar i motorn

Något som är en svag länk på xt/TT är att balaceaxelns mutter gängar upp sig och då krockar veven med balancen. Man måste locktita denna mutter med starkaste locktite som går att frambringa och dra rätt moment!! När du moenterar dessa drev eller andra drev i motorn kan du låsa dom mot varandra med hjälp av pengar :confused:

Du tar bara en lämplig peng typ 10 krona eller mässingbit/alu och sätter mellan dreven. Sätt pengen så långt ut på dreven som möjligt för att förhindra för hård isärpressning bara. Aluminium eller mässingbit går ju bra också.

Även muttern på vevaxelnbör man rengöra gängorna på först (fettfritt) och låsa med starkaste locktite och rätt moment. Den fan brukar också vibrera upp och då skrammlar motorn betänkligt. Men det händer inget farligt om den lossnar för man hör ett klapprande långt innan det går åt hell. Många TT ägare tror att vevlagret har gett upp när denna mutter gängar upp sig och renoverar i onödan.

kamminställning på TT är enklast att utföra med kolv i topp= skruvmejsel i tändstiftshål .
 
På ärat uppdrag från Boost III på SOE vill jag förmedla följande angående att knacka på avdragare, rotor och andra lagrade delar.

Slagen fortplantar sig till vevlagren och kan ge förkortad livslängd. Statorn kan tappa lite magnetkraft också.

Något som är minst lika effektivt och skonsammare är att värma med varmluftspicka eller försiktigt med gasollåga/butanlåga runt själva axeln.


http://forum.soe.se/showpost.php?p=474199&postcount=4

Alltid kan man lära sig. :)


I idealläget kan man köra mutterdragare på avdragaren (om allt håller för det) och då smäller den av om det vill sig väl.

Värma går ju bara bra på dom få rotorer där statorn sitter i kåpan, på alla andra så har du hela rotorn ivägen. Men det är sant att ett slag KAN ge förkortad livslängd men inte mer än dom gångerna man varit tvungen att knacka ihop blockhalvorna efter att motorn varit isär.

Har gjort precis som du många många gånger på alla typer av motorer och maskiner, inte en enda gång har ett lager rasat där det var i direkt
anslutning till demonteringen.

Men det är klart, någon kanske fick nya lager efter säg 5000mil men kunde gått 5500mil om man varit mer försiktig vid demonteringen, vem vet.
 
. Har du linjerat ihop balncedrevet och veven? Dvs markeringar på dreven i varandra enligt bok?

Japs! Köpte växellådan till hojjen av en trevlig karl som kallar sig för TTR-Smisk (balans och vev krock) och har ju skummat på SH ett tag.

Något som är en svag länk på xt/TT är att balaceaxelns mutter gängar upp sig och då krockar veven med balancen. Man måste locktita denna mutter med starkaste locktite som går att frambringa och dra rätt moment!! När du moenterar dessa drev eller andra drev i motorn kan du låsa dom mot varandra med hjälp av pengar :confused:

Du tar bara en lämplig peng typ 10 krona eller mässingbit/alu och sätter mellan dreven. Sätt pengen så långt ut på dreven som möjligt för att förhindra för hård isärpressning bara. Aluminium eller mässingbit går ju bra också.

Mina två bästa vänner i garaget heter 20-200nm respektive 4-20nm. Rent från minnet tror jag det var 120nm på båda sidorna av veven och 60nm på balansaxeln. Dessa har jag inte dragit dessa eftersom jag väntar på nya låsbrickor från lillemans-mc.

Men jag funderade på ditt trick med Pengar och tänkte mer måste ju vara bättre!?
 

Bifogat

  • bild 2 (11).jpg
    bild 2 (11).jpg
    236.9 KB · Visningar: 130
Är du 220% säker?

Du tar bara en lämplig peng typ 10 krona eller mässingbit/alu och sätter mellan dreven. Sätt pengen så långt ut på dreven som möjligt för att förhindra för hård isärpressning bara. Aluminium eller mässingbit går ju bra också.

Jag känner igen principen från skyttet då min mässings eller brons borste inte repar loppet men skrubbar bort bly.

Men ush att skada dreven!!!!:brinnerup :huvet

Och borde inte särpressnignen kunna ge upphov till lagerskader precis som det förbjudna knackandet?

Har jag förstått dig rätt så som jag fotat på bilderna?
 

Bifogat

  • bild 4 (4).jpg
    bild 4 (4).jpg
    230.4 KB · Visningar: 105
  • bild 3 (7).jpg
    bild 3 (7).jpg
    231.1 KB · Visningar: 84
Är du 250 %säker

Du tar bara en lämplig peng typ 10 krona

...låsa med starkaste locktite och rätt moment.
Har du tips på en bra näthandlareeller ÅF i lund-omnejd och specifik sort? Jag tror min hylla hyser en "2701" och en annan tresiffrig som jag inte minns numret på nu.

Jag menar inget illa men jag köpte hojjen "defekt" anledningen till stenkrossljudet/skrammlet var att treans drev såg ut såhär, så jag vill inte ha fler trasiga drev:
 

Bifogat

  • bild 1 (11).JPG
    bild 1 (11).JPG
    181.7 KB · Visningar: 78
Nu när jag endå varit med så länge här måste jag fråga, varför loctite när där är låsbleck?
 
Nu när jag endå varit med så länge här måste jag fråga, varför loctite när där är låsbleck?

Det är en "just in case" rekommendation.
TTR-Smisk här på forumet hade oturen att låsbleckets tapp som synkar med kilspåret bröts av och muttern lossade och blocket sprack.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4141313&postcount=2

Nu köper jag nya låsbrickor även om dom gamla se bra ut men på denna motorn var tappen i kilspåret på veven böjd. (Visst den ska vara böjd platt 90° men inte i samma riktning som muttern lossar. Denna motorn har gått ca 2000mil)
 
Nu när jag endå varit med så länge här måste jag fråga, varför loctite när där är låsbleck?

Det var balansaxelns låsbricka som var lite skdad på denna motorn. Dock satt den ju fint men nu sitter den med "stark" loctite och sprillans ny låsbricka.

Du tar bara en lämplig peng typ 10 krona eller mässingbit/alu och sätter mellan dreven.
Skippade detta och använde min mullemeck-rotorhållare, som det beskrivs i manualen.

Bild1-4: ny låsbrickor och fokus den skadade respektive den nya.
Bild 5: Mullemeck-rotorhållare, "dock är bilden från då rotorn skulle av)
 

Bifogat

  • bild 1 (12).jpg
    bild 1 (12).jpg
    236.6 KB · Visningar: 24
  • bild 2 (13).jpg
    bild 2 (13).jpg
    236.6 KB · Visningar: 47
  • bild 3 (9).jpg
    bild 3 (9).jpg
    156.7 KB · Visningar: 48
  • bild 4 (6).jpg
    bild 4 (6).jpg
    128.9 KB · Visningar: 38
  • bild 2 (3).jpg
    bild 2 (3).jpg
    241.8 KB · Visningar: 44
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top