Sydostasien blir Europa på hoj... 1-2 månader

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
Okej, snabb förklaring av mitt ärende. För några månader sedan bestämde jag att åka till USA i tre veckor och hälsa på min syster. Bokade biljetter å all annan skit och åker iväg den 7:e juni. Hemresa blir den 29:e juni.
Tanken var sedan att jag direkt vid hemkomsten skulle sätta mig på ett plan till Thailand eller Vietnam för att träffa en polare, vi skulle sen stanna där hela sommaren. Jag har sagt upp lägenheten och flyttar ut nu i månadsskiftet.

Problem: Polaren har fått förhinder(Både flickvän och beredskap på jobbet). Jag känner ingen jättelust att åka själv så jag har gått och funderat på hur jag ska göra i sommar. Igår när jag försökte sova så kom jag på den briljanta idén att jag kan vara i Europa i sommar, och varför inte göra den resan på hoj då jag ju har hojkort sen drygt två år tillbaka.

Nu är det dock så att jag inte kört hoj utanför Sverige tidigare och vet inte vad som gäller etc. Nästa problem är att jag inte har någon hoj kvar... Såldes i somras till fördel för studier.

Jag skulle tippa på att jag kanske har kvar 50-60k när jag kommer hem från USA. Då skall alltså hoj + reskostnader, mat etc täckas av de kvarvarande pengarna. De hojar jag funderar lite på är BMW 650gs, Varadero(dyra dock), Transalp etc... finns säkert många fler som jag dock inte lyckats fundera mig fram till. Jag behöver inget autobahn raketskepp direkt... Vill kunna komma undan med hyffsade premier hos fb och att den ska dra lite soppa.

Köpa i Sverige eller inte? Tyskland? Vad är problemen om jag skulle åka till Tyskland och köpa en hoj, hur fungerar försäkringar etc. Köpa nu eller vänta om jag ska köpa i Sverige?

Ifall det är någon som har erfarenheter eller bara råkar veta lite om de saker jag här undrar så är ni välkomna att skriva.

Hur mkt ska jag lägga ner på själva hojjen? Hur mkt kostar det att vara på resande fot i Europa? Går det hitta något skönt skogsparti och tälta eller är de bara vi Svenskar som är för bortskämda med vår allemansrätt...

Köp hoj i Sverige. Krångla inte till det. Du får lätt en bra hoj för 35-40k. 650GS funkar fint och drar lite soppa.

Hur mycket du spenderar under resan beror på hur du bor och vad du äter.

Du får ju ta och räkna efter lite själv och göra en uppskattning. Ingen annan vet hur du vill resa/bo/äta.

Köper du en hoj för 40k har du inte mycket kvar att göra själva resan för.

Försök få med någon annan till Thailand eller åk själv.

Köper du en hoj för 40k har du inte mycket kvar att göra själva resan för.

Försök få med någon annan till Thailand eller åk själv.

Äääh. Har han 60 och köper hoj för 40 så har han ju 20k
Det kommer han ända till Japan på!

Med risk för att krångla till det för dig, åk till Asien istället :D

Jag gled runt helt själv i 4 månader (Japan, Kina, Vietnam, Laos, Kambodja, Thailand). Beror givetvis på hur man är som person men jag var "själv" i kanske 2 dagar totalt och då valde jag det verkligen själv.

Annars var det fullt med folk man träffade på överallt och de flesta som reser runt är väldigt öppna och lätta att snacka med.
Vietnam var riktigt nice faktiskt och om Thailand är väldigt bekvämt och enkelt så är Vietnam ett skönare äventyr. Åker lätt tillbaka dit.

Men visst, båge är ju kul.... :gnissla

oj, detta hade jag inte väntat mig på detta forum! :) Föräntade mig saker som "fakk yah, flyg är för mesar, riktiga män kör hoj" etc...

Med all respekt för era åsikter ang hoj eller thailand så vill jag att vi håller oss till ämnet i tråden, inte om jag ska åka till thailand istället.

oj, detta hade jag inte väntat mig på detta forum! :) Föräntade mig saker som "fakk yah, flyg är för mesar, riktiga män kör hoj" etc...

Med all respekt för era åsikter ang hoj eller thailand så vill jag att vi håller oss till ämnet i tråden, inte om jag ska åka till thailand istället.

Precis. Köp en hoj och kör. Hur svårt kan det vara? Budgetera 500.-/dygn och följ budgeten så är du i hamn. Krångla inte till det.

(Här på SH hänger mest massa påssörer, så till dom skall du inte vända dig om det gäller MC-reosr.... :D)

Köp en Transalp och kör runt i europa har du hela sommaren över och ett lass med tysingar på kontot kan det inte bli annat än bra.

Här har du en välutrustad TA för 33 tkr, oprutat, knappt inkörd, bara att slå till och dra iväg!

En TA tar dig vart du vill i världen och tillbaka om det är nödvändigt

http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_Transalp_XL_600_V_27141050.htm?ca=15&w=3

2699187303.jpg

Den där transalpen ser ju faktiskt fin ut, har väskor som jag känner att jag måste ha, bågar på sidorna e ju aldrig fel och ett fint pris... Dock så måste jag säga att det är ett proble att det är inte direkt runt knuten, jag är själv bosatt i Umeå och har aldrig provkört eller ens suttit på en Transalp. Känns som att jag inte vill åka dit bara för att "kika" :/

Nån som vet vad de drar per mil ca?

Har hittat dessa två som ligger lite närmare
http://www.blocket.se/vasternorrland/Honda_Transalp_XL600V_27092595.htm?ca=2&w=2
http://www.blocket.se/vasternorrland/Hona_TransAlp_XL600V_27089452.htm?ca=2&w=2

Dock så har bara den ena packväskor, vilket jag som sagt vill ha

EDIT: Har läst lite, verkar som att den drar en del soppa den här saken :(

Last edited:
Attans, hittade ju den perfekta hojen, http://www.blocket.se/vasterbotten/Fin_BMW_650_gs_27346148.htm?ca=2&w=1

Ringde och pratade med mannen och fick ett mkt bra första intryck, väldigt mkt gjort på hojen(underhållsmässigt). Två ägare. Packväskorna bmw alu orginal sat topbox, alltså precis det jag vill ha...

Helvetes jäkla skit att den mer eller mindre var såld, jag sa åt honom att ringa mig ifall det var så att de ändrade sig ang köpet... nu hoppas jag för fulla muggar.

Hur mkt kostar det att vara på resande fot i Europa?
Spannet är stort, och du styr själv. Allt från >2000 kr/dygn för boende och basic mat runt exempelvis franska/italienska rivieran till <300 kr/dygn på ungerska landsbygden. Allt beror på var du lägger komfortribban och var du väljer att åka.
Mitt eget genomsnitt brukar ligga runt 10 kkr/vecka för två personer och två hojar, boende på pensionat eller billiga hotell, all mat på billiga restauranger, resande i centrala eller östra Europa. Samma dygnsbudget i stort sett överallt, men förstås varierande standard.
Går det hitta något skönt skogsparti och tälta eller är de bara vi Svenskar som är för bortskämda med vår allemansrätt...
Det beror också på var du vill vara. I de flesta delar av Norge och Finland kan du i praktiken tälta ungefär som här hemma utan problem, men i de flesta andra västeuropeiska länder finns det alltid någon som väldigt påtagligt äger den mark du vill tälta på. När kommersiella campingplatser är det enda alternativet så kan man lika gärna bo för nästan jämförbara pengar i billiga privatrum.

Vill du att pengarna skall räcka länge och ändå ge dig schysst komfort så väljer du att åka i österled - Tjeckien, Slovakien, Ungern, Polen, östra Tyskland. Vill du låta kulorna rulla fortare så håller du dig i exempelvis Schweiz, Österrike och storstadsregioner i allmänhet. :rolleyes:

Jag kommer nog försöka hålla mig så billigt som möjligt både i matväg och boende...

Har faktiskt vart och provkört en hoj idag, jag har lite snöat in på BMW, mycket på grund av att de är mycket billiga att försäkra. Provkörde en R1100R idag, http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_R1100R_27270751.htm?ca=2&w=1&last=1

Den kändes helt okej, men avsaknad av ABS får mig att tveka. Sen tycker jag det nästan känns dyrt för en R1100R utan abs, handtagsvärme etc.
Vad tror ni, skulle en R1100R passa bra som Touringhoj under sommaren? Soppaförbrukning undrar jag om det är någon som har koll på.

http://www.blocket.se/dalarna/R1100r_abs_27163783.htm?ca=2&w=3 Då känns den här mer rätt måste jag säga...

Last edited:
Jag skulle nog titta på något lite större än 650 cc om man ska ut i Europa & köra (du nämnde GS 650 bl.a).

Nu vill jag inte vara en glädjedödare, men beroende på hur många mil du avverkar på din semester så får du inte glömma bort att hojen också måste servas. Vet ingenting om ovanstående hojjar men långa serviceintervall kan vara bra så att du inte köper en hoj och sedan åker på en svindyr storservice med ventiljusteringar och allt där ute pga dålig timing med antalet mil på mätarn.

I övrigt låter det som en jäkligt bra idé, men hade nog kört igenom europa och ut mot asien :)

Det är bland annat därför som jag tittar närmare på BMW, de verkar ha rätt skottsäkra motorer, jag vet iaf att deras boxermotorer räknas som väldigt tillförlitliga, efter 5000 mil är en sådan precis inkörd enligt många :)

Sen vet man aldrig vart man hamnar, det kan mkt väl bli utanför Europa också.

Har varit i kontakt med säljaren till den hojen med ABS. Han verkar ha varit väldigt aktiv med att sköta om den. Han är villig att släppa den för 39k, prutat och klart. 4700 mil på mätaren, frågan är ju bara vad den drar per mil, samt vad eventuell 5.000mila service går lös på. Ventilerna justerade han själv för 1200mil sedan enligt honom själv. Oljor bytta inför varje vinterförvaring(varmgarage...)

Dock ingår ingen ruta, inget skydd för händer eller sliponsystemet som syns på bilden. Jag är lite småsugen alltså.

Problemet: Han har fått ett bud av en handlare om 39k för inbyte, får han inte sålt hojen före lördag så bytar han in den mot en sporthoj.

Ska jag slå till eller vänta?

Efter en del efterforskningar på den där BMW:n (den med abs) så har jag tackat nej till den, ägaren hade inte gjort all service som man skulle och då vill jag inte ta några risker, sen överskred jag nästan min budget eftersom jag skulle behövt köpa till ruta, nytt batteri, handguards etc. Sökandet fortsätter

Var och provade en Transalp idag, mycket skön att köra, bra stoppad sadel vad jag kunda känna på en kort provtur. Dock är ju avsaknaden av en sjätte växel högst påtaglig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti