Att köra långt i sträck genom Europa

Jag drog från södra Frankrike och hem via Schweiz/Tyskland i somras, sträckkörde 2090km enligt gps. 28h tog det :näsblod

Hade inte planerat att köra så lång utan det bara blev så :tungan Efter flera (35+)SVETTIGA dagar i Italien så hamna jag i Franska alperna med ösregn, tjockdimma och 10+grader... Då tröttna jag och åkte hem :gnissla

Ett tips är att hålla koll på oljenivån i motorn vid extrem långkörning. Inte ovanligt att motorn tar lite extra olja när man kör så långt i sträck!

Ett annat tips är att åka autobahn på natten, det är fan i mig underbart :) Speciellt om man kört runt i södra Europa ett tag. Lite trafik och lagom temperatur :) Finns ett och annat häfftigt lastbilsekipage efter vägen också :brynad
 
Något som gör enorm skillnad för mig när jag kör långt är in-ear-hörlurar och ljudbok eller P1 som jag har laddat ner i iPhone/iPod. Underbart att köra/lyssna.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1302
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=412
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=516
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2071
https://www.adlibris.com/mondo/ljudbok

Därtill varma kläder som gör att man slipper energiförlusten av att sitta och spänna sig för att man fryser.
 

Bifogat

  • autopista.jpg
    autopista.jpg
    22.4 KB · Visningar: 75
Last edited:
Ett annat tips är att åka autobahn på natten, det är fan i mig underbart :) Speciellt om man kört runt i södra Europa ett tag. Lite trafik och lagom temperatur :)
Håller med om natten; om man är tillräckligt pigg. Vad körde du för hoj?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-08-23 kl. 13.31.55.jpg
    Skärmavbild 2014-08-23 kl. 13.31.55.jpg
    26.8 KB · Visningar: 63
Last edited:
Förstår att tjusningen med mc körning är oftast krokiga vägar men jag tror att en sådan resa har sin egen tjusning. Missförstå mig inte, jag gillar att svänga med men att kunna köra långt med hojen i ett bra tempo är nog lika nice det med?
Mc-körning är så rik på upplevelser som inte låter sig reduceras till miljön ”krokiga vägar”.

Det kan vara minst lika underbart att köra långt längs motorvägar som att köra längs kurviga vägar; den som är flexibel och öppen får njuta mer.
 

Bifogat

  • BMW_S1000_RR_Honda_Fireblade_050.jpg
    BMW_S1000_RR_Honda_Fireblade_050.jpg
    47.6 KB · Visningar: 93
  • night-riding-.jpg
    night-riding-.jpg
    193.3 KB · Visningar: 81
  • ash-road_1705741i.jpg
    ash-road_1705741i.jpg
    72.8 KB · Visningar: 88
  • img_4779.jpg
    img_4779.jpg
    56.8 KB · Visningar: 89
  • shutterstock_30730924.jpg
    shutterstock_30730924.jpg
    75 KB · Visningar: 76
Last edited:
Jag och frun sträckkörde(Hon åkte) Från Werfen i Österrike upp till Rostock på vår Honda GL 1800cc utan några större problem.När man tankat och sträckt på sig så var man redo för 35 mil till.
 
Jag och frun sträckkörde(Hon åkte) Från Werfen i Österrike upp till Rostock på vår Honda GL 1800cc utan några större problem.När man tankat och sträckt på sig så var man redo för 35 mil till.

Visst att en GoldWing har en jäkla tank, men 95 mil i sträck på en tank? :Bugar

Eller har jag totalt missat något och det i själva verket är inkluderat 2-3 tankstopp på vägen?
 
Sträckkört Cochem (Moseldalen) - Växjö 110 mil, varav ca 90 i regn... skulle varit betydligt roligare i torrt, (vilket vi hade på nervägen, men då en jäkla trafik :( )
Fyra tankningar och båtjäveln från Puttgarden var de enda stoppen.
Jag på Fireblade, kompisen på Blackbird.
Blackbirden är så klart bekvämare, men är farten bara vettig har jag inga problem med körställningen.
 
Sträckkört Cochem (Moseldalen) - Växjö 110 mil, varav ca 90 i regn... skulle varit betydligt roligare i torrt, (vilket vi hade på nervägen, men då en jäkla trafik :( )
Fyra tankningar och båtjäveln från Puttgarden var de enda stoppen.
Jag på Fireblade, kompisen på Blackbird.
Blackbirden är så klart bekvämare, men är farten bara vettig har jag inga problem med körställningen.

Jag har gjort nästan exakt samma som du. Sträckkört från södra Tyskland till Småland 125mil varav ca 100mil i ösregn och blåst. När jag satt på puttgarden båten så kom personalen ut med skurhinken och torka upp runt mig.
När jag närmar mig Köpenhamn ser jag på trafikskyltarna att bron var avstängd pga blåst men jag kom igenom. Det var en jävla resa
 
-Och man kan ju undra hur det gick för TRådskaparen Tamas och hans reseplaner..? Kanske inte något eftersom han inte återkom i ärendet ...? :tungan
 
Jag och frun sträckkörde(Hon åkte) Från Werfen i Österrike upp till Rostock på vår Honda GL 1800cc utan några större problem.När man tankat och sträckt på sig så var man redo för 35 mil till.

Visst att en GoldWing har en jäkla tank, men 95 mil i sträck på en tank? :Bugar

Eller har jag totalt missat något och det i själva verket är inkluderat 2-3 tankstopp på vägen?

Tror min fetade kan vara lösningen på problemet :)

/R
 
Fattar inte hur man kan orka 130-150 mil i sträck på hoj. Har gjort kring 90 på en dag i solsken men då har jag riktigt ont i rumpan, även med en extra mjuk sadel. Jag kanske behöver bättre teknik och byta position oftare. Men det är svårt att komma ihåg tycker jag.
 
Allt handlar inte om att det ska vara ”skön körning”. Ibland vill man utmana sig själv, spränga gränser. Hur skönt är det att springa ett maratonlopp jämfört med 3km runt en fin sjö? Jag ser definitivt tjusningen.
 
-Och man kan ju undra hur det gick för TRådskaparen Tamas och hans reseplaner..? Kanske inte något eftersom han inte återkom i ärendet ...? :tungan

Han skulle ju på långresa, så han kanske inte kom hem innan Corona stängde gränserna...? :wiggle
 
Sträckkört Cochem (Moseldalen) - Växjö 110 mil, varav ca 90 i regn... skulle varit betydligt roligare i torrt, (vilket vi hade på nervägen, men då en jäkla trafik :( )
Fyra tankningar och båtjäveln från Puttgarden var de enda stoppen.
Jag på Fireblade, kompisen på Blackbird.
Blackbirden är så klart bekvämare, men är farten bara vettig har jag inga problem med körställningen.

Fifan, regn kan sabba en hel semester. Hoppas ni torkade sen.

Körde också Cochem och hem (Nyköping), ca 140 mil på mina R6:or - inte samtidigt dock.
Tycker motorväg är helt okej sätt att raka av de där transportdagarna som ändå måste till ibland under semestern. Brukar stötta armbågarna mot knäna, rätt behagligt faktiskt. Känns lite fånigt under 150 km/h kanske, men över det så.
 
Fattar inte hur man kan orka 130-150 mil i sträck på hoj. Har gjort kring 90 på en dag i solsken men då har jag riktigt ont i rumpan, även med en extra mjuk sadel. Jag kanske behöver bättre teknik och byta position oftare. Men det är svårt att komma ihåg tycker jag.

Det är just det där med att byta position. Och öronproppar så att man inte tröttnar i huvudet. Och hålla lagom hög fart för att marscha på bra. Då är det inga större problem. Särskilt lätt blir det om man varvar motorväg och småväg så man får en paus från nötandet emellanåt. Och när man stannar och tankar är det bra att ta en kort promenad på några minuter för att smörja leder, och få lite lugn. :hihi
Viktigt är dock att när hjärnan segar ihop att stanna för kvällsvila oavsett vilken tid på dygnet det är. Pressa mil när huvudet inte är i form bara dumt.
 
Göteborg-Sundsvall 72 mil enligt Google är mitt max på ett dygn.
Sedan vill jag vila, vila i typ minst 12 timmar. Gärna dagar.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top