Att köra långt i sträck genom Europa

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Jag körde sträckan par-sto med mat o tankstopp. Gick bra men var rätt jobbigt. Startade 10 på förmiddagen o var i Stockholm klockan 9 på morgonen. Körde själv.


Var dock regn hela natten från Danmark o upp. Frös nåt gruvligt bitvis trots att den var mitt i sommaren.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Rindar har skrivit en novell om hur man kommer långt på en dag

Jag har för mig jag läste en krönika av honom för många år sedan om när han körde hemåt från södra Tyskland. Han blev omkörd av 2 sportmotorcyklar i hisklig fart, efter några mil såg han dom stå tanka. Någon mil senare blåser dom om igen. Eftersom som Bosse körde en fet BMW med Dakartank behövde han inte tanka speciellt ofta och tuffade på i behagliga 120-130 km/h. Vid nästa tankstopp för sportisarna var han ikapp dom igen. Det här pågick typ hela dagen och vildhjärnorna blev allt mer desperata och började snitta över 200 knyck men vad jag förstod på Bosse så kom dom med samma färja på kvällen. :D

Sorry TS att jag yrar ut i tråden. Jag tycker du skall unna dig en övernattning på vägen ner, varför pina sig i onödan?
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Visst, fullt möjligt.
Om meningen med detta är att bevisa att du klarar av det, go for it. Det kommer bli jobigt och du kommer bli trött.
Själv åkte jag från Col De Turini nära Nice till Herceg-Novi i Montenegro utan rast, so vem är jag att döma dig :)
Men vill du ha en vettig resa, övernatta gärna någonstans.
Lycka till hur som...
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Kul att du tänker köra lite längre med din hoj ! Den är verkligen byggd för sådant!

Mitt tips är att sikta på 50-60-70 mil max per dag och sen in och övernatta någonstans.

Körde själv ner till Serbien med min Hayabusa för en månad sen och då insåg man hur extra lång tid saker kan ta så som vägarbeten, stau, toa besök osv osv... när jag körde ner så körde jag 100mil första dagen och då kände man sig utmattad! Påväg hem var det så lugnt med trafik på autobahn så jag körde hela vägen ifrån Graz till Malmö men kan säga att jag var rätt seg i huvudet när jag kom in i Danmark... Det blev mer ett uthållighetstest på 150mil än njutning :/ Men man lär så länge man lever så istället för att lära dig "the hard way" lyssna på bikers som kört långt innan ! Kläder, mat och sömn är viktigt !

Lycka till !
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Då kan du ju göra en "Iron butt" samtidigt.

En kollega körde en Iron butt på en HD Sportster (den lilla) förra året. Start kl 02 på natten i ösregn. Jämfört med det borde det vara ganska lugnt med tanke på komfortskillnaden på hoj.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Det är bara köra, fixar du inte hela sträckan så övernatta.. Man vet ju inte förrän man provat. Jag gillar att åka långt och länge, 15 timmar i sadeln på mina ensamresor är inga problem. Ett hett tips är en airhawk dyna. Sen VS tips om att stanna en gång timme för att sträcka på sig är bra. Vart mycket lättare efter jag började följa det rådet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gört!
Och gört en söndag, för då är det lastbilsförbud i Tyskland. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Instämmer. Det är i längsta laget. 130 mil på polska vägar är inte samma sak som på tomma svenska landsvägar. Delar man den sträckan i två så blir det 65 mil/dag vilket är mycket mer rimligt.

Jag tror nog att de blir i tuffaste laget! Enligt google maps är de 130 mil och ska 15 tim lägg sen till färja mat,piss,tank paus så tror jag inte du hinner de på ett dygn även om du har en vilja och röv av stål.
Min personliga gräns ligger runt 60 mil på en dag, vet att de finns de som åker längre men man ska ju njuta och vara en säker förare med:)

Nu var jag för långsam och ser att personen innan mig tycker 150 mil inte är några problem oj vad jag känner mig bekväm:Bugar
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Min fråga är varför? Finns det inte mer tid, via att det går, flygrädd etc....

Inga problem att köra sträckan, bara olika mycket pannben beroende på väder och trafik.

Själv åker jag hoj för nöjes skull och då går motorväg bort till 90%, i vissa fall kan det vara motiverat att ta några skittimmar för att knapra mil snabbt om alternativa vägarna ändå inte är speciellt skoj. Annars vill jag åka roliga vägar och se resan som mera viktig än målet.

Är målet bara att komma ner till Budapest så snabbt som möjligt skulle jag ta flyget och hyra en hoj på plats i så fall. Ungern är ju för övrigt inte så skoj som MC-land men mycket trevligt i övrigt. Finns roliga vägar i bergen Tjekien, Slovenien, Polen och naturligtvis Österrike. Så jag skulle ta lite mera tid på mig och ta åtminstone ett stopp i varje riktning men kanske bränna genom Tyskland på Autobahn för att ha tid för roliga vägar där det börjar finnas lite berg.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Gört!
Och gört en söndag, för då är det lastbilsförbud i Tyskland. :)

Förbud my ass, jag kör nedåt östeuropa varje år och tycker hela jävla autobahn är överbelastat med långtradare, pratade med en jag känner och han sa detsamma som du dvs att det är bättre att köra på helgerna för det råder lastbilsförbud på autobahn då men så fan heller, hur mkt långtradare som helst, både på lördagar och söndagar, utlandsreggade som tyska! Har alltid undrat om dom kör på dispens då det som sagt skall råda lastbilsförbud på helgerna! Eller så skiter autobahnpolisen helt enkelt i att beivra de som bryter mot förbudet. Körde hemåt på helgen från ungern även denna sommar men inte var autobahn lastbilsbefriat, snarare tvärtom, lastbilar till förbannelse, hela autobahn är översvämmat av rumäner, bulgarer, ungrare, greker osv och de där jävla öststatschaufförerna kan inte ha körkort nån utav dem:mad:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag semilivebloggade en oplanerad tripp på 210mil i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ngtouring-eller-quot-Ash-cloud-Tour-2010-quot

Gör allt tvärt om mot vad jag gjorde så är det inga problem:
Planera innan.
Ha kläder anpassade för touring.
Se till att det är några plusgrader hela resan.
Ha tillräckligt med tid och reskassa för att kunna ta in på hotell om det behövs.

Jag tycker inte det är svårt att åka långt eller ens direkt jobbigt om väder och kläder är ok men satan vad tråkigt det är. Ska det nötas mil åker jag helst lastbil och i andra hand bil, hoj är döden på stora vägar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Förbud my ass, jag kör nedåt östeuropa varje år och tycker hela jävla autobahn är överbelastat med långtradare, pratade med en jag känner och han sa detsamma som du dvs att det är bättre att köra på helgerna för det råder lastbilsförbud på autobahn då men så fan heller, hur mkt långtradare som helst, både på lördagar och söndagar, utlandsreggade som tyska! Har alltid undrat om dom kör på dispens då det som sagt skall råda lastbilsförbud på helgerna! Eller så skiter autobahnpolisen helt enkelt i att beivra de som bryter mot förbudet. Körde hemåt på helgen från ungern även denna sommar men inte var autobahn lastbilsbefriat, snarare tvärtom, lastbilar till förbannelse, hela autobahn är översvämmat av rumäner, bulgarer, ungrare, greker osv och de där jävla öststatschaufförerna kan inte ha körkort nån utav dem:mad:

Du kan inte mena allvar?!
Nu har jag visserligen suttit i denna rulle i åtta jävla år men så mycket kan trafiken inte ha ändrats!? Fyra år i rad gasade jag Rostock - Österrike just på söndagarna, just för att jag slapp lastbilsproppen i högerfilen. Det blir ju i praktiken ett körfält till, hur smidigt som helst! Chaffisarna låg bakfulla på Autobahnstellena.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hem från ringen förra sommaren, sträckkörning 140 mil, via Puttgarden-Rödby och bron.
Mestadelen motorväg för att kapa tid, någorlunda lagligt.

Som någon skriver, det är en uthållighetsprövning mest, och jäkligt tråkigt.

Det som tröttade ut mig var dessa ideliga tankstopp (som är något osmidiga i Tyskland, de har inte förstått tjusningen med kortläsare vid pumpen), mycket pga tankväska, något jag aldrig mer kommer åka med.

Numera trailas hojen ned, det sparar på själen en smula... :crash

Autobahn handlar mest om att lägga sig i rytmen, spara energi och nöta mil, helst i bil med farthållaren på. För åka fort där är det nog längesedan det gick...omkörningsförbud för lastbilar ignoreras på bred front.
Det är i enstaka fall när man har 3 filer, och inga vägarbeten som det fungerar...
 

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Inga problem att köra så långt. Jag har själv kört Travemunde -Barcelona i ett sträck. Det är vilja som krävs.
Dock inte särskilt rolig mc körning att sträck köra så.
Rör dig på hojen .
Stretcha vid varje tankning. Rör på dig.
Drick vatten ät inte för mycket åt gången.
Håll dig alert

Ett bra regnställ är ett måste. Ta på regnstället innan du bli blöt.
Kolla hojjen så den är tip top.
Packa ordentligt vikt mässigt surra fast allt noggrant.
Lycka till
 

Tamas

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Arlöv
Hoj
2001 Honda CBR 1100 Superblackbird
Hej alla!

Tack för alla inlägg med goda råd och åsikter. Skall försöka sammanfatta mina svar till alla som skrivit så gott jag kan. Kläder för touring finns så den biten är ok. Tänkte packa lätt för vistelsen skall vara där kanske Max 2 dagar sen hem igen pga jobb.

Kommer inte att köra genom Polen för den delen heller. Har aldrig gjort det förr heller. Min resa är tänkt att gå från Arlöv där jag bor över bron och landvägen genom Danmark till Tyskland. Tänkte skippa båtar helt. Flyg är inget allternativ för mig då det skrämmer skiten ur mig:crash
Ja det är en personlig utmaning kan man väl säga. Tempot är tänkt att ligga 140-150 och uppåt.
Tank stopp och fika, rökpaus och bensträckare var 20 mil sen måste man ändå tanka för att inte åka på soppatorsk, kan vara långt mellan mackar ju längre öst man kommer i Tyskland.

Tanken att åka själv är för att jag vet att jag kan hålla mitt eget tempo och inte behöver vänta på någon heller. Skulle jag inte orka, ja då får man väl erkänna sig besegrad och ta in på hotell.

Förstår att tjusningen med mc körning är oftast krokiga vägar men jag tror att en sådan resa har sin egen tjusning. Missförstå mig inte, jag gillar att svänga med men att kunna köra långt med hojen i ett bra tempo är nog lika nice det med?

Sen är det klart att dåligt väder och trafik är svårt att påverka så det får man ta. Tur att hojen får plats mellan bilarna då ju. Vad gäller lastbilar så stämmer förbudet på söndagar men de som har tillstånd får lov att köra ändå. Blir värre i Tjeckien där det är samma vägarbete på samma ställe 5 år tillbaka hehe.

Nu när jag var i Tyskland med mina vänner så tyckte jag att farter kring 160-200 var lagom där trafiken tillät det. Man kommer ju rätt långt på en timma då. Märkte även att det hjälpte mycket att körs järnet korta sträckor sen dra ner tempot lite sen öka igen. Detta var förstås på fri fart sträckorna för Tyska polisen är inte att leka med och fortkörning på begränsade sektioner bötfälls på plats.

Sen att man plågar sig skälv lite gör väl inget? Många som baracker sina hojar i fint väder 4 mil sen ställer dem igen vilket känns synd för hojen. Handlaren jag köpte er6-an av var imponerad av styckat hunnit köra 600mil på 3 månader med nytaget kort. Man ser ju 6 år gamla hojar som gott mindre, kan kännas lönt att ha hoj då?

Får väl se, tanken är slutet av augusti eller september och blir det av lovar jag att skriva en utförlig berättelse av min resa.

Ha det gott alla så hörs vi

Tamas
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej - det finns ingen tjusning med att nöta autobahn, alls. Det är kul att gasa lite första halvtimmen. Max.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag gillar att köra mycket och länge, problemet när man har riktigt långt att köra och ett "mål" att uppnå är att man (jag) har en tendens att inte stanna fast man borde. Trött, sömnig och ont i kroppen är ingen höjdare på hoj inte minst säkerhetsmässigt.

Så mitt tips är att självklart skall TS försöka sig på detta, men håll öppet för att stanna på vägen och få en god natts sömn om du behöver det.

Jag vet själv hur det kan bli, klockan tre på natten, kall och trött med bara sådär 50 mil kvar vill man ju bara blåsa på så att man kommer fram när man egentligen verkligen borde stanna vid första bästa hotell och sova.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Utan båtar... du menar åka via Flensburg?
Blir inte det en rätt stor omväg?
Och tänk på att Bältbron också kostar, så jag hoppas du inte kör omvägen för att spara pengar...

Troligen vill du inte åka båt för du är orolig för surrning mm... var inte det, det löser sig skitenkelt på plats!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top