Att köra långt i sträck genom Europa

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hur många mil man har kört på en dag säger inte så mycket. När jag kör mina Europaresor blir det ofta 8-11 timmar i sadeln med enbart tankstopp, samt några stopp för att byta batteri i GoPron. Första dagen kör jag ofta autobahn från Kiel, till någonstans i Moseldalen. Brukar landa någonstans mellan 70-80 mil och ta 7-9 timmar, beroende på trafik. Sista dagen hem brukar bli 50-60 mil på autobahn, sedan vila på färjan Rostock-Trelleborg, för att till slut nöta 30 mil till Götet. 10-11 timmar över pass och på enfiliga småvägar i alper, renderar oftast inte i mer än ca. 30-35 mil. Det är tiden på hojen som är den avgörande faktorn, inte milen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vätska regelbundet, bra öronproppar och tyst hjälm. Pauser där man får sträcka på benen, kanske lägga sig raklång bredvid hojen och vänta på att kaffevattnet kokar upp. Vackra vyer och intressanta samtal i intercomen.

Så går milen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vätska regelbundet, bra öronproppar och tyst hjälm. Pauser där man får sträcka på benen, kanske lägga sig raklång bredvid hojen och vänta på att kaffevattnet kokar upp. Vackra vyer och intressanta samtal i intercomen.

Så går milen.

Vätska som du säger. Det kan man inte tjata tillräckligt mycket om. Ofta är det väldigt varmt och svettigt med all utrustning. En camel back så man kan dricka lite hela tiden är oumbärlig speciellt om man kör på autobahn med mycket trafik.

Det räcker inte med att bara dricka vid tankstoppen man märker inte vätskebristen innan det är försent. Sen ska man ta några resorb också.

Det är sånt som man inte tänker på men när man lärt sig att dricka tillräckligt blir en grym skillnad och man är pigg hela tiden
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vätska som du säger. Det kan man inte tjata tillräckligt mycket om. Ofta är det väldigt varmt och svettigt med all utrustning. En camel back så man kan dricka lite hela tiden är oumbärlig speciellt om man kör på autobahn med mycket trafik.

Det räcker inte med att bara dricka vid tankstoppen man märker inte vätskebristen innan det är försent. Sen ska man ta några resorb också.

Det är sånt som man inte tänker på men när man lärt sig att dricka tillräckligt blir en grym skillnad och man är pigg hela tiden

Det går fort att bli ”dum i huvudet” och få försämrad reaktionsförmåga. Särskilt när man sitter ute i solen på en hoj och inte anstränger sig fysiskt (samma fenomen inom tex segling och utförsåkning).

Vi ser ju på KNIX-kurserna att tillbuden börjar komma i slutet av dagen när alla börjar bli trötta och framförallt så har få druckit de där litrarna som man faktiskt behöver.

På hojtur brukar jag förutom vatten ha med mig en 0,5l PET som jag lägger i två Resorb och två TREO. En klunk ur denna då och då efter tre timmars körning gör om inte underverk så åtminstone att de sista timmarna på hojen är betydligt säkrare och mentalt skarpare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Apropå trådstarten måste vi reda ut vilken som är bästa semesterhojen! Den får inte göra trasor av föraren på Autobahn, ska vara smidig nog i Alperna och ska självklart prestera på Ringen på hemvägen. Överens om kriterierna? :)

Är VFR800 och Z1000SX självklara? Tracer GT? Eller Hixmans GS? Detta gäller hojen enbart för semestern, så strunta i resten av hojåret.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Apropå trådstarten måste vi reda ut vilken som är bästa semesterhojen! Den får inte göra trasor av föraren på Autobahn, ska vara smidig nog i Alperna och ska självklart prestera på Ringen på hemvägen. Överens om kriterierna? :)

Är VFR800 och Z1000SX självklara? Tracer GT? Eller Hixmans GS? Detta gäller hojen enbart för semestern, så strunta i resten av hojåret.

Måste genast nominera Multistrada v4 då jag bytt in Gs:n:rock
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Apropå trådstarten måste vi reda ut vilken som är bästa semesterhojen! Den får inte göra trasor av föraren på Autobahn, ska vara smidig nog i Alperna och ska självklart prestera på Ringen på hemvägen. Överens om kriterierna? :)

Är VFR800 och Z1000SX självklara? Tracer GT? Eller Hixmans GS? Detta gäller hojen enbart för semestern, så strunta i resten av hojåret.

VFR800 är moped. 1200F är det ju såklart som gäller :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Apropå trådstarten måste vi reda ut vilken som är bästa semesterhojen! Den får inte göra trasor av föraren på Autobahn, ska vara smidig nog i Alperna och ska självklart prestera på Ringen på hemvägen. Överens om kriterierna? :)

Är VFR800 och Z1000SX självklara? Tracer GT? Eller Hixmans GS? Detta gäller hojen enbart för semestern, så strunta i resten av hojåret.

Efter att ha sett den här så......
https://youtube.com/playlist?list=PL...mBhdqXqSM1XJQH

Tyvärr finns ju ingen motsvarande Yamaha, men har ni någonting bättre dokumenterat bevis så ser jag gärna det :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Apropå trådstarten måste vi reda ut vilken som är bästa semesterhojen! Den får inte göra trasor av föraren på Autobahn, ska vara smidig nog i Alperna och ska självklart prestera på Ringen på hemvägen. Överens om kriterierna? :) [....]
Min Tiger Sport 1050 löser allt det där. Sedan jag köpte den har jag sluta leta efter annat. Skönt att ha "hittat hem". :)
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Apropå trådstarten måste vi reda ut vilken som är bästa semesterhojen! Den får inte göra trasor av föraren på Autobahn, ska vara smidig nog i Alperna och ska självklart prestera på Ringen på hemvägen. Överens om kriterierna? :)

Är VFR800 och Z1000SX självklara? Tracer GT? Eller Hixmans GS? Detta gäller hojen enbart för semestern, så strunta i resten av hojåret.


Yamaha Tenere 700 :) ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Apropå trådstarten måste vi reda ut vilken som är bästa semesterhojen! Den får inte göra trasor av föraren på Autobahn, ska vara smidig nog i Alperna och ska självklart prestera på Ringen på hemvägen. Överens om kriterierna? :)

Är VFR800 och Z1000SX självklara? Tracer GT? Eller Hixmans GS? Detta gäller hojen enbart för semestern, så strunta i resten av hojåret.

Kan en hoj utan namn vara bäst? :va
Gör en hoj som heter Tracer trasor av föraren på Autobahn? :va,

Men min Daytona uppfyller för mig kriterierna för att vara bästa semesterhojen.:fakta
Att köra längre än till Grüne Hölle för att smiska bana har den klarat av. :fakta
Den är dessutom vacker att se på, både i och ur sadeln, och låter gott. ;)
Att öppna tältet och se en Daytona är en god start på dagen oavsett väder! :)
Och med en Daytona får man prata med glada människor på semestern. :tummenupp

Men bäst vet jag inte. Det som många tycker är bäst är mestadels ganska könlöst för att tillfredställa många. :(
Det är också jobbigt att längre sträckor ligga över 220kph med tankväska. :(
Varmare länder på en Daytona är inte att tänka på med en för liten kylare. :(
Å andra sidan är föraren som en brittisk öljäst, trivs bäst runt 20 grader C! ;)

Nu finns det människor som är nöjda med en motorcykel som förutom vara både långsam och ful även också är tråkig att köra.:(
Jag är inte en sådan motorcyklist, min Daytona har varit snabb, vacker och rolig att köra i över 20 år, inte bara på semestern...:hej

https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kan en hoj utan namn vara bäst? :va
Gör en hoj som heter Tracer trasor av föraren på Autobahn? :va,

Men min Daytona uppfyller för mig kriterierna för att vara bästa semesterhojen.:fakta
Att köra längre än till Grüne Hölle för att smiska bana har den klarat av. :fakta
Den är dessutom vacker att se på, både i och ur sadeln, och låter gott. ;)
Att öppna tältet och se en Daytona är en god start på dagen oavsett väder! :)
Och med en Daytona får man prata med glada människor på semestern. :tummenupp

Men bäst vet jag inte. Det som många tycker är bäst är mestadels ganska könlöst för att tillfredställa många. :(
Det är också jobbigt att längre sträckor ligga över 220kph med tankväska. :(
Varmare länder på en Daytona är inte att tänka på med en för liten kylare. :(
Å andra sidan är föraren som en brittisk öljäst, trivs bäst runt 20 grader C! ;)

Nu finns det människor som är nöjda med en motorcykel som förutom vara både långsam och ful även också är tråkig att köra.:(
Jag är inte en sådan motorcyklist, min Daytona har varit snabb, vacker och rolig att köra i över 20 år, inte bara på semestern...:hej

https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s

Ja, jag kan väl kopiera den texten för egen del, bara ersätta engelsmannen med Tenere, samt att jag kan köra i alla klimat.
Och så har jag inte haft Tenere i någon form i mer än 8år, men det lär ju bli ett år till för varje år som går.
Så är det för min del :)
Förutom ovan nämnda Honda C90 då, den verkar strået vassare :banana
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
44teeth har testat med följande hojar: (massa trams utlovas i vanlig ordning)

Del 1:

Del 2:
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
-VFR 1200 är som ett godståg. 800:an är ju bättre på allt utom autobahn.. och där vill man ju inte vara mer än nödvändigt :fakta

Bah! Det låter bara som att du inte är van med att ha stora grejer mellan benen :fakta :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top