Sverige världens 7:e mäktigaste stat

Markus skrev:
De står för 40% av allt bistånd, vet du det?
Låter väldigt mycket med tanke på att det statliga biståndet från usa är långt under fn:s rekommenderade minimum.

mb skrev:
Låter väldigt mycket med tanke på att det statliga biståndet från usa är långt under fn:s rekommenderade minimum.

De ger en liten del av BNP, det är korrekt. FN:s riktlinjer baseras på just BNP, medan US själva menar att de ger redan 40% av allt bistånd. Man kan diskutera huruvida de ger tillräckligt eller inte, men de hjälper till en otrolig massa - och det även i regioner där de inte har nämnvärda ekonomiska/politiska intressen.
Bara B.Gates ger ju mer än Sverige totalt, vilket vi redan avhandlat.

Men om du vill fortsätta tycka de är ondskan på jorden på alla de sätt så kan jag inte hindra dig. Bara upplysa lite. :)

Markus skrev:
FN:s riktlinjer baseras på just BNP, medan US själva menar att de ger redan 40% av allt bistånd.
Lustigt att just du helt plötsligt lyfter fram argument mot bnp som relevant ekonomiskt mått att relatera till.

Markus skrev:
Ditt USA-hat gör mig sorgsen. De står för 40% av allt bistånd, vet du det?

Märkligt, enligt OECD-statistik så står USA för 22% av biståndet i världen vilket utgör 0,1% av BNP. FN rekomenderar en biståndsnivå på 0,7%.

Var får du dina siffror ifrån?

mb skrev:
Lustigt att just du helt plötsligt lyfter fram argument mot bnp som relevant ekonomiskt mått att relatera till.

Jag har inte lyft fram några argument, jag har talat om för dig att världens ondaste stat hjälper mer än någon annan. Men, som kommunist hittar man säkert något fel i det med.

benrangel skrev:
Märkligt, enligt OECD-statistik så står USA för 22% av biståndet i världen vilket utgör 0,1% av BNP. FN rekomenderar en biståndsnivå på 0,7%.

Var får du dina siffror ifrån?

Ja, det var ju lustigt. Colin Powell sade 40% på en presskonferens som sändes på CNN i Måndags kväll. Det var ju dumt om det inte var så, oavsett så är det ganska mycket. Vem är tvåa och vilken procentandel har de?

Markus skrev:
Vem är tvåa och vilken procentandel har de?
Tycker du inte att ett land ska ta sitt internationella ansvar i förhållande till dess ekonomiska möjligheter?

Relaterat bnp så ligger usa långt ner på biståndslistan.

Markus skrev:
Ja, det var ju lustigt. Colin Powell sade 40% på en presskonferens som sändes på CNN i Måndags kväll. Det var ju dumt om det inte var så, oavsett så är det ganska mycket. Vem är tvåa och vilken procentandel har de?

Japan med ca 15% av världens bistånd som motsvarar 0,2% av BNP.

mb skrev:
Tycker du inte att ett land ska ta sitt internationella ansvar i förhållande till dess ekonomiska möjligheter?

Det är jag inte så säker på att jag tycker. Jag är inte av åsikten att man ska beskattas mer och mer och mer och mer (som i Sverige) om man är framgångsrik och jag ser det heller inte som självklart att en ansvarsfull och konstruktiv politik förd i ett land naturligtvis ska gynna de som slarvar bort sina tillgångar. Dessutom så spenderar USA mycket pengar på andra åtgärder som de och andra, men inte du, anser främjar stabilitet och demokrati i världen. Ska de siffrorna räknas in så tror jag säkert att procenten hade sett annorlunda ut.
mb skrev:
Relaterat bnp så ligger usa långt ner på biståndslistan.

Det är korrekt, men man kan ändå inte bortse för att världen litar på att de ställer upp - vilket de också gör mig veterligen så gott som alltid. Erbjöd de inte ärkerivalen Iran hjälp efter jordbävningen förra året (läs förrförra året)? Skulle en genuint ond stat göra så?

Markus skrev:
Jo, så är det nog. Precis som du.

Rätt lustigt då att du kontrar OECD:s siffor med vad Collin Powell säger..

Jag skulle nog inte drömma om att ifråggasätta en FN källa som du redovisar med något Göran Persson sagt om vi diskuterade ev. kritik mot sverige...

Blev bara överraskad över att se dig göra motsvarande med tanke på hur jag gissar att det skulle låta om jag hade börjat ett inlägg med:

"-Konstigt att den där internationellt erkända organisationen säger si när Göran Persson i en intervju så!"

korvgubbe skrev:
Rätt lustigt då att du kontrar OECD:s siffor med vad Collin Powell säger..

Rätt lustigt är det att du som vanligtvis bör betraktas som noggrann blandat ihop äpplen med päron, det var benrangel som "kontrade" med OECD siffran, inte tvärtom. Säger OECD 22% så är det säkerligen 22%, kanske att de mäter olika saker?

korvgubbe skrev:
Jag skulle nog inte drömma om att ifråggasätta en FN källa som du redovisar med något Göran Persson sagt om vi diskuterade ev. kritik mot sverige...

Blev bara överraskad över att se dig göra motsvarande med tanke på hur jag gissar att det skulle låta om jag hade börjat ett inlägg med:

"-Konstigt att den där internationellt erkända organisationen säger si när Göran Persson i en intervju så!"

Låt inte dina författarambitioner grumla ditt omdöme nu, läs tråden igen.

Markus skrev:
Dessutom så spenderar USA mycket pengar på andra åtgärder som de och andra, men inte du, anser främjar stabilitet och demokrati i världen. Ska de siffrorna räknas in så tror jag säkert att procenten hade sett annorlunda ut.
Det sägs att man kan borra många brunnar, plantera många träd och köpa en hel del mediciner för de pengar som investeras i landets ställning som vapenmakt under en enda dag :rolleyes:

Markus skrev:
det var benrangel som "kontrade" med OECD siffran, inte tvärtom.

..läste jag rätt så fick jag det till:
Du : 40% (utan källa)
Benis: - Näe, 22% enligt OECD, läs här
Du: - men det här är konstigt , Colin Powell sa ju faktiskt att...!

...jaja.. jag ska inte sitta och vara näsvis.. Tror vi båda har rätt beroende på hur man väljer att se på saken.
Huvudsaken var ju att vi kunde konstatera att OECD-rapporter bör smälla högre än det en regeringsrepresentant säger(oavset om han är en "Bush-lakej" eller en "Partiet-hejduk"....

mb skrev:
Det sägs att man kan borra många brunnar, plantera många träd och köpa en hel del mediciner för de pengar som investeras i landets ställning som vapenmakt under en enda dag :rolleyes:

Nu ska jag passa på att ställa en öppen fråga innan jag försöker få det att låta som att jag påstår något som jag har belägg för:

- Jag hörde nyligen att 50% av världens samlade försvardsbudget betalas av USA... Alltså, av den totala summa pengar som läggs på försvar är det USA som bränner 50% på sitt...Stämmer detta?

mb skrev:

Och det sägs också att du konsekvent undviker "obekväma" fakta.
Vad ska du med en brunn till om du är avrättad pga dina åsikter? Miljörörelsen och vänstern kombinerad är verkligen ett skräckexempel.

korvgubbe skrev:
..läste jag rätt så fick jag det till:
Du : 40% (utan källa)
Benis: - Näe, 22% enligt OECD, läs här
Du: - men det här är konstigt , Colin Powell sa ju faktiskt att...!

Du läste rätt, men du trodde nog att jag var ironisk. Jag förstår att OECD's siffror är de korrekta vid en jämförelse. Däremot vore det intressant att se vad USA inkluderar som OECD exkluderar.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC