t-rex skrev:
Icke.
Alquaida, som jag utgår från att du menar, hatar inte frihet vad jag har läst/hört. Däremot ogillar de USAs mellanösternpolitik. Jag har ställt den här frågan förut; var tror du uppgivenheten och desperationen kommer ifrån som får någon att ta på sig ett bombbälte och lösa ut det på en fullsatt buss?
Fast du har ju redan svarat ovan; USA behöver olja, det är bekvämt att ha USA-vänliga diktaturer på väl valda ställen.
Släng sedan in lite USA-stödd Sharon som använder sig av statsunderstödd terrorism, sen har du ju en rätt fin soppa och en fantastisk grogrund för nya terrorister. Go usa!
Om man nu ska försöka bena upp det här, vilket endast har en filsofisk nytta enligt mig, så måste man ju börja med att skilja på olika grupperingar trots att de har en likartad agenda och samma propaganda och taktik.
När du skriver bombbälte på buss, så leder tankarna till Israel. Korrekt?
Talibanerna hade mig veterligen inte uttalat några direkta aggressioner gente US, så deras "desperation" vet jag inte om man kan påstå kommer från USAs påstådda förtryck.
Al Qaida medlemmerna som utförde t.ex. 9/11 hade mig veterligen inte lidit personligen av västs närvaro i mellanöstern, tvärtom hade själva parasiterat på universitet och skolor i västvärlden.
Så, Talibanerna - ja, min uppfattning (och ungefär resten av världens om jag inte missuppfattat fundamentalt) bedrev en grym, fundamentalistisk, strikt islamsk politik. Talibanerna själva kom väl till makten med hjälp av US, och de besökte US officiellt så någon enorm hatbild fanns inte. Med tanke på att musik förbjöds, kvinnor fick rapp om de visade ankel och så vidare så vågar jag påstå att Talibanerna hatade/hatar det vi i väst kallar frihet.
Israelfrågan förtjänar ju minst ett helt eget forum och den går knappt att sammanfatta, åsikterna går isär och modet svänger. Socialdemokraterna var väldigt proisraeliska fram till den första intifadan om jag begripit det här. Om Al Aqsa martyrerna, Hamas och Jihad hatar frihet kan jag inte uttala mig om - de hatar Judar och de tror inte på en tvåstatslösning, så oresonliga är de i alla fall.
Al Qaida är ett gäng slynglar som begår fega attentat gentemot nationer, de gör nämligen ingen skillnad på civila eller icke civila - de slår där de orsakar skada helt enkelt. För att återvända till desperationspratet och vilka det var som verkligen utförde attentatet - det fanns ingen som helst anledning för Atta & Co att känna desperation, de hade kommit till väst, var någorlunda integrerade och kunde levt här på vår eller egen bekostnad livet ut. Istället väljer de att attackera skoningslöst mot en nation som de anser för en felaktig politik och som de menar bär ansvaret för Judarnas påstådda förtryck av Palestinier i Israel.
Vill man komplicera det ytterligare så kan man börja rota i Tjetjenien och Irak. En del där kanske är desperata, visst. Men de i södra Thailand, är de desperata? Varför? För att de inte får en egen stat? Det får inte jag heller om jag ber om det.
Det är alltså skillnad på alla grupperna och deras syften, mitt tankesätt att jag egentligen inte bryr mig är inte så långt ifrån ditt att du buntar ihop alla i något desperata gänget klubben.
Din fråga var:
var tror du uppgivenheten och desperationen kommer ifrån som får någon att ta på sig ett bombbälte och lösa ut det på en fullsatt buss?
Och svaret på den frågan är att en del kanske gör det av desperation för att de lever under vad de påstår är ett förtryck och en annan del av dem kanske gör det för att de har en ideologi som stödjer det, precis som vilken svensk nasse som helst som bedriver eller planerar terrorism.