Sverige världens 7:e mäktigaste stat

Jag tror den källan lämnar mycket att önska...

Det tror jag också, men siffror är bara siffror, och de torde vara hyffsat överrensstämmande med verkligheten. Som ranglet säger är kanske sipri bättre.

Att Sverige bränner 25% av vad US gör, det är anmärkningsvärt.

Du får läsa mer nogrant. Sveriges siffror var den totala statsbudgeten, jämfört med USA's militära budget. Bara för att visa på den kopiösa skillnaden.

Eftersom USA lägger ungefär samma som Sverige på militärutgifter (räknat i procent av statsbudgeten) så ser man hur otroligt rikt USA är.

/SSB

Last edited:
Markus skrev:
Jag tror den källan lämnar mycket att önska...
Att Sverige bränner 25% av vad US gör, det är anmärkningsvärt.
Siffran avsåg sveriges hela statsbudget, inte militärbudget. Du kan inte jämföra äpplen med bananer.

benrangel skrev:
Fast det är intressant att sverige har en stadsbudget som är 25% av USA:s militära budget.
Det var formuleringen att vi i så fall "bränner" vår statsbudget som jag reagerade på :D

mb skrev:
Det var formuleringen att vi i så fall "bränner" vår statsbudget som jag reagerade på :D

Fast att Markus jämför små bitar av porslin med bananer gör inte siffran mindre intressant. Även en blind höna... :rolleyes:

Bara för att förtydliga...

Banan:
banan.gif

Äpple:
apple.jpg

korvgubbe skrev:
...bara en tankelek....

Och den är nog helt riktig, det är nog främst därför de vill stabilisera mellanöstern. Hotbilden just nu kommer ju dock främst från extremister, de kan finnas i Tyskland, Sverige, Afghanistan - var som helst. Men att motarbeta grogrunden för terrorister är ju taktiskt riktigt, samtidigt som man förintar de som redan existerar. Problemet är bara att i rika länder som Saudiarabien och Kuwait så finns det ganska många Al Qaida sympatisörer, jämfört med t.ex. Schweiz och Luxemburg, så rikedom i sig garanterar inte stabilitet.

Markus skrev:
Problemet är bara att i rika länder som Saudiarabien och Kuwait så finns det ganska många Al Qaida sympatisörer

...det gör det ju än mer anmärkningsvärt att man så kravlöst fortsätter sova i samma säng som Saudiaraberna...

Markus skrev:
...Saudiarabien och Kuwait så finns det ganska många Al Qaida ...

Intressant poäng. Varför är folk där inte nöjda och glada över jänkarnas engagemang i regionen? De har ju både oljepengar och USAs beskydd.

Vad gick fel?

t-rex skrev:

Bra fråga, man skulle kunan göra det enkelt för sig och påstå att det har med bristen på demokrati att göra. Dock tror jag att det är långt från hela sanningen, då även utvandrade människor som bor i demokratiska länder söker sig till dessa grupperingar. Såg i dn idag att de åtalar de här nazisterna som skulle ta över genom att slå sönder fönster ( :rofl ), och de lever väl i ett någorlunda demokratiskt samhälle? Vad driver dem och islamister? Ideologi tror jag.

t-rex skrev:
Intressant poäng. Varför är folk där inte nöjda och glada över jänkarnas engagemang i regionen? De har ju både oljepengar och USAs beskydd.

Vad gick fel?

Det som är fel är att befolkningen i stort tycker rätt så illa om den styrande kungafamiljen, med kung Fahd i spetsen. Monarikiskt toppstyre som i stort sett äger hela landet.

Bristen på delat välstånd (inte bara en rik kung med tillhörande släkt) och bristen på demokrati (man har ju monarki) gör att befolkningen hatar USA för att de hjälper till att hålla kungafamiljen på tronen.

korvgubbe skrev:
...det gör det ju än mer anmärkningsvärt att man så kravlöst fortsätter sova i samma säng som Saudiaraberna...

Keep your friends close and your enemies even closer? Om US är involverade i styret i dessa länder så kan de ju påverka i mycket högre grad, det i kombination med att US behöver mest olja av alla länder och Saudiarabien har den oljan gör det ganska lätt att förstå.

Markus skrev:
Vad driver dem och islamister? Ideologi tror jag.

Brist på vettigare sysselsättning tror jag. De nynassar jag haft det tveksamma nöjet att konversera med har noll koll på nazistisk ideologi och historia.

De lockas mer av sammanhållning, nån som kan tjacka ut bärs och fixa en fest. :fatta!

Markus skrev:
Keep your friends close and your enemies even closer?
..eller kanske:
"Keep your friends close and your enemies even closer? But the closest you should keep your dad's friends that should have been enemies"

SSB skrev:
Brist på vettigare sysselsättning tror jag. De nynassar jag haft det tveksamma nöjet att konversera med har noll koll på nazistisk ideologi och historia.

De lockas mer av sammanhållning, nån som kan tjacka ut bärs och fixa en fest. :fatta!

Jag tror du måste göra skillnad på det vanliga tauerade, folkölsdrickande, finniga patrasket och de som drar i trådarna. Nationell Ungdom, en del av Svenska Motståndsrörelsen om jag hängt med utan att vilja surfa sådana sidor på jobbet, uppmanar ju sina medlemmar att studera, träna, inte nyttja alkohol, klä sig normalt etc. De fula VAM-anhängarna är borta i stort sett, frågan är om idéerna är det?

Och demokrati kanske inte är lösningen på precis alla problem, men det sägs ju att (kan inte hitta källa) ingen demokrati har någonsin förklarat kring mot en annan demokrati.

Det skulle betyda att en ökad demokratiseringsprocess i de monarkier och diktaturer i mellersta östern skulle leda till ökad stabilitet och bättre chanser till fred.

SSB skrev:
Det som är fel är att befolkningen i stort tycker rätt så illa om den styrande kungafamiljen, med kung Fahd i spetsen. Monarikiskt toppstyre som i stort sett äger hela landet.

Bristen på delat välstånd (inte bara en rik kung med tillhörande släkt) och bristen på demokrati (man har ju monarki) gör att befolkningen hatar USA för att de hjälper till att hålla kungafamiljen på tronen.

Ähhh, jag som ville höra det fina argumentet "de hatar frihet" igen... Osså kommer du och är.... saklig.

t-rex skrev:
Ähhh, jag som ville höra det fina argumentet "de hatar frihet" igen... Osså kommer du och är.... saklig.

Du blandar ihop saker nu, att Talibanerna hatar frihet är ju uppenbart. De hade friheten att skapa vilket land de ville, och vad gjorde de?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back