Sverige världens 7:e mäktigaste stat

mb skrev:
Ni betalar väl för lite skatt i stockholm eftersom sjukvården funkar så mkt bättre i jämtland :tungan :notme

Hehehe....mb.... :pannkyss

Nu är det ju så att det är vi här nere som även betalar för din vård i Östersund eller Åre för den delen, så du och dina kamrater kan surfa på SH istället för att knega ;)

/Olzki

Edit:Såg att nån annan hann före...

Last edited:
Gixxer-Anders skrev:
Något måste göras.

Det är sant, något måste göras. Något måste alltid göras - men vad? Inte minst varför.
Det första man måste göra är att försöka isolera problemet och framför allt svara på frågan "Finns det ett problem?".
Jag är övertygad om att vården, liksom skolan omsorgen och alla andra delar av den offentliga verksamheten dras med problem. Men bara för att verksamheterna har problem behöver inte innebära att den är dålig.

De flesta av oss har självupplevd erfarenhet av sjukvården och för de flesta av oss har erfarenheten varit att man fått god vård utförd i rimlig tid. Det är bra. Svenskar tillhör en priviligierad minoritet som har hög standard på sin sjukvård. Det är bra. Vi får fler och fler läkare per capita. Det är bra. Varje läkare har mindre och mindre patientkontakt. Det är inte bra. Vårdpersonal upplever mindre och mindre egenmakt i sitt arbetes organisering. Det är inte bra. Sjukskrivningarna bland vårdpersonal ökar. Det är inte bra. Statens kostnad för sjukvård ökar. Det är inte önskvärt.

Utmaningen ligger alltså i att reformera sjukvården så att man får större personalinflytande, mindre pappersexersis och administration samt högre välbefinnande hos personalen. Med andra ord, lägg ner landstingen.

Olzki skrev:
Hehehe....mb.... :pannkyss

Nu är det ju så att det är vi här nere som även betalar för din vård i Östersund eller Åre för den delen, så du och dina kamrater kan surfa på SH istället för att knega ;)

/Olzki
Hehe, det var iofs inte så dödsseriöst menat, men du vet vad jag kommer kontra med va? :D

Jämtländsk turismnäring, vattenkraft, skog m.m. genererar stora pengar i stockholmområdet eftersom landets företagsstruktur är så centraliserad. Det är i mina ögon inte mer än rätt att en viss del av kakan går tillbaka till regionerna där resurserna betas.

benrangel skrev:
Det är sant, något måste göras. Något måste alltid göras - men vad? Inte minst varför.
Det första man måste göra är att försöka isolera problemet och framför allt svara på frågan "Finns det ett problem?".
Jag är övertygad om att vården, liksom skolan omsorgen och alla andra delar av den offentliga verksamheten dras med problem. Men bara för att verksamheterna har problem behöver inte innebära att den är dålig.

De flesta av oss har självupplevd erfarenhet av sjukvården och för de flesta av oss har erfarenheten varit att man fått god vård utförd i rimlig tid. Det är bra. Svenskar tillhör en priviligierad minoritet som har hög standard på sin sjukvård. Det är bra. Vi får fler och fler läkare per capita. Det är bra. Varje läkare har mindre och mindre patientkontakt. Det är inte bra. Vårdpersonal upplever mindre och mindre egenmakt i sitt arbetes organisering. Det är inte bra. Sjukskrivningarna bland vårdpersonal ökar. Det är inte bra. Statens kostnad för sjukvård ökar. Det är inte önskvärt.

Utmaningen ligger alltså i att reformera sjukvården så att man får större personalinflytande, mindre pappersexersis och administration samt högre välbefinnande hos personalen. Med andra ord, lägg ner landstingen.

Och sparka ut sossarna, som är ansvariga för den situation som idag råder.
Annars håller jag med.

mb skrev:
Hehe, det var iofs inte så dödsseriöst menat, men du vet vad jag kommer kontra med va? :D

Jämtländsk turismnäring, vattenkraft, skog m.m. genererar stora pengar i stockholmområdet eftersom landets företagsstruktur är så centraliserad. Det är i mina ögon inte mer än rätt att en viss del av kakan går tillbaka till regionerna där resurserna betas.

Det där har du kommit dragandes med förut, tyvärr har jag inget diagram som bevisar att du har helt fel - vilket jag tror. Har du någon källa till det där?
Menar du fortfarande att det är ett nollsummespel? Att vi skulle tjäna in de 4 miljarder per år som vi skyfflar ut på vischan?

Det som glöms bort i den debatten är att inget riskdagsparti vill slopa glesbygdsstödet, borgarna vill att det går endast via statlig skatt - inte kommunal som idag. Således visar (m), bl.a., att de inte är trovärdiga. Jag tycker ni får sitta i era kåtor och klara er bäst själva. :rofl (Ironi)

Gixxer-Anders skrev:
Och sparka ut sossarna, som är ansvariga för den situation som idag råder.
Annars håller jag med.

Dendär delen om att sparka ut sossarna vette tusan :tungan

Annars kan man läsa en mkt intressant artikelserie om landstinget i Jämtland som skrevs i december på DN-Kultur av Maciej Saremba.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=351018
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=351354
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=353013
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=353920
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=354198
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=355452

benrangel skrev:
Dendär delen om att sparka ut sossarna vette tusan :tungan

Nej, de är ju inte ansvariga för den situation som råder. :rolleyes:
Självklart behövs ett maktskifte, av flera skäl. Att ett och samma parti i praktiken styr ett land under så här lång tid är inte sunt. Tyvärr kommer det inte bli någon avsevärd bättring med borgerligt styre, samhällsstrukturen är fel i grund och botten.

/V.Isionär

Markus skrev:
Nej, de är ju inte ansvariga för den situation som råder. :rolleyes:
Självklart behövs ett maktskifte, av flera skäl. Att ett och samma parti i praktiken styr ett land under så här lång tid är inte sunt. Tyvärr kommer det inte bli någon avsevärd bättring med borgerligt styre, samhällsstrukturen är fel i grund och botten.

/V.Isionär

När får vi vanliga dödliga någonsin se denna vision redovisad :va

benrangel skrev:

Instämmer i det mesta av det du skriver liksom din slutsats. Upplever måhända ordvalen "är inte bra" som lite av ett understatement.

Sedan är det förstås med blandade känslor som jag konstaterar att en sosse kommer till samma slutsats om landstingen som jag själv. Smarta sossar är så mycket besvärligare att hantera. ;)

/Olzki

Olzki skrev:
Sedan är det förstås med blandade känslor som jag konstaterar att en sosse kommer till samma slutsats om landstingen som jag själv. Smarta sossar är så mycket besvärligare att hantera. ;)

Det ska inte stickas under stolen att Landstingen är en maktbas för många och samtidigt en avsjälpningspplats för lång och rälig tjänst. Det som Landstingen verkar vara bra på är att problematisera saker som borde vara enkla.

Lägg ner landstingen, gör de stora sjukhusen och lasaretten till en statlig angelägenhet och de små till en kommunal angelägenhet. Landstinget har misslyckats med sitt uppdrag, dags att söka nya vägar.
Det som är fantastiskt är dock att så många, trots dt som Maciej skriver, har positiva erfarenheter av vården.

benrangel skrev:
Det ska inte stickas under stolen att Landstingen är en maktbas för många och samtidigt en avsjälpningspplats för lång och rälig tjänst. Det som Landstingen verkar vara bra på är att problematisera saker som borde vara enkla.

Lägg ner landstingen, gör de stora sjukhusen och lasaretten till en statlig angelägenhet och de små till en kommunal angelägenhet. Landstinget har misslyckats med sitt uppdrag, dags att söka nya vägar.
Det som är fantastiskt är dock att så många, trots dt som Maciej skriver, har positiva erfarenheter av vården.

Cristina Husmark Pehrsson (moderat riksdagsledamot och socialpolitisk talesman) skrev:
Men allt fler talar nu om att avskaffa landstingen i stället för sjukvården. Utvecklingen i andra europeiska länder går mot större valfrihet i vården, fler alternativ och modernare organisationer. Det är en väg som även Sverige bör slå in på. Moderaterna vill ha en sjukvård utan landsting och utan politisk detaljstyrning av vården

Tror du valt fel parti... :lol

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...