Gixxer-Anders skrev:
Lite värre för oss miljonen Stockholmare.
Jag bor i sthlm och tycker vården är bra.. Gick till läkaren för att jag fått en skum knöl vid en led i handen... Råkade nämna något om att jag känt ett visst tryck över bröstkorgen osv under ett par månader.. Efter detta har jag varit hos min läkare två ggr. På ultraljudsröntgen och vanlig röntgen samt att jag idag fick ett långtids-EKG fastklistrat på överkroppen... Inga väntetider att snacka om. Bara folk som anstränger sig för att göra det bästa..
Betalade 100 spänn för röntgen och fick efter det klara besked om att knölen var en bindvävsknuta/senknuta och inget annat eländigt..( tumör, benflisor eller skelettmissformning eller andra hemskheter)
Hade innan det varit hos läkaren(100kr) och fått remissen till röntgen. Under detta besök togs även ett blodprov samt "vanligt" ekg..
100kr senare var jag hos läkaren igen som konstaterade att röntgen var OK(som jag iofs redan fått reda på av röntgendoktorn). Dessutom hade blodet analyserat och allt där normalt..
Och efter dagens 100kr får jag förhoppningsvis reda på att allt är ok efter det det långtids-EKG som jag för tillfället genomgår/får/gör(?) ..
Så.. för 400:- spänn (Motsv. taxi till och från krogen en lördag) har jag:
- ulraljudsröntgat min tumknöl samt:
- röntgat (vanlig röntgen) densamma
- Fått mitt blod labratiorietestat
- Fått en "vanlig" EKG utförd
- Under detta dygn bära en "långtids-EKG"-bandspelare med tillhörande dioder på kroppen...
- Träffat läkaren två ggr som skrivit remisserna och kollat provsvaren och således föklarat att knölen är ofarlig och blodet ok och pumpen funkar(vad de sett ännu) som den ska sånär som på en smula högt blodtryck som kunde bero på tillfällig stress....
Jag undrar hur man skulle kunna få mer för 400 spänn? (Jag har dessutom ett högkostnadskort som säkrar mig från att behöva betala mer än max 900)..
400!?.. för alla dessa tester... All personal, all utrustning..
Volvo tog 1400 för att krypa under min bil och konstatera att sladdarna till Lamdan var felmonterade. ....då är inte den nya lambdan eller bytet av den inräknat...
Jag har som sagt inte mycket att klaga på när det gäller Sthlms sjukvård... eller förlåt.. sjukvården i Trångsund(vårdcentral) .. röntgenavdelningen i Farsta eller Sthlm Heart Center(Kungsgatan) vilka är de ställen jag stött på än så länge...