RacerX skrev:MEN är det "statens" fel, eller är det "individens" fel?!
Eftersom vi väljer en Riksdag som utser en Regering så är det ju kollektivets fel i grund och botten, men Regering och Riksdag som är ansvarig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
RacerX skrev:MEN är det "statens" fel, eller är det "individens" fel?!
Chris Ash skrev:En sån variabel kan tex vara ett stressigare och mer krävande arbetsklimat.
Markus skrev:Nej, det köper jag inte. Vi har världens bästa skydd för anställda och hög facklig närvaro. Våra företag kräver absolut inte mer än de Tyska, Amerikanska eller Engelska företagen. Vi jobbar mindre och blir allt "sjukare".
De som inte kan jobba är de som skulle vara hemma även vid en halvering av sjukpenningen.
Chris Ash skrev:Jag skrev att det KAN vara en sån sak,bara för att klargöra hur jag tänkte, dessutom så skulle den enligt mitt resonemang inte gå att isolera till Sverige specifikt. Utan (del)förklara hela Europas stigande sjuktal.
Livskvalitet? tror du att folk sjukskriver sig bara för att dom är lata och inte vill jobba?Markus skrev:Nej, det köper jag inte. Vi har världens bästa skydd för anställda och hög facklig närvaro. Våra företag kräver absolut inte mer än de Tyska, Amerikanska eller Engelska företagen. Vi jobbar mindre och blir allt "sjukare".
De som inte kan jobba är de som skulle vara hemma även vid en halvering av sjukpenningen.
GSXR1100R skrev:Livskvalitet? tror du att folk sjukskriver sig bara för att dom är lata och inte vill jobba?
GSXR1100R skrev:för 10 år sedan slapp man mailbombning och en mobil som ringer hela tiden, idag ska man va tillgänlig hela tiden och ändå hinna med allt annat, till slut så går man i väggen om man inte kan säga NEJ, hur många vågar att säga ifrån när tempot är för högt och tiden inte räcker till.
Markus skrev:Tyvärr tror jag att just så gör för många, med det inte sagt alla.
Jag jobbade ju inte för 10 år sedan så jag vet ju inte hur mycket eller lite man gjorde på den tiden vad beträffar kommunikation. Men du har ju en poäng i att gsm/mail går till överdrift, har många gånger funderat på hur de gjorde för just 10-20-30 år sedan när näringslivet ändå var utvecklat.
Tyvärr är det väl så att de största sjuktalen återfinner du bland de som jobbar inom mantrat (vård, skola, omsorg) och jag tror få av dem sitter och jobbar av mail och svarar i telefon när de vaknar i US.
Dessutom så har man gsm och mail i fler länder, där sjuktalen är lägre.
Det finns massor med bra och mindre bra anledningar till att 10% av arbetsför styrka anses/anser sig vara för sjuka för att jobba men siffran är på tok för hög och den kan inte förklaras av varken gsm, psykisk ohälsa eller något annat än att det är alldeles för lönsamt att vara hemma.
Jag vet att jag idag kan gå och sjukskriva mig om jag vill. Utan att vara sjuk. Det är fel.
Dessutom erkänner försäkringskassan själva att de betalar ut 44 miljarder (tror jag att det var) för mycket i rena fuskpengar varje år.

Markus skrev:Tyvärr tror jag att just så gör för många, med det inte sagt alla.
Jag vet att jag idag kan gå och sjukskriva mig om jag vill. Utan att vara sjuk. Det är fel.
Dessutom erkänner försäkringskassan själva att de betalar ut 44 miljarder (tror jag att det var) för mycket i rena fuskpengar varje år.
sgtpepper skrev:
Ronny Eriksson vill jag minnas att det varSSDD skrev:Som nån sa
"Vi skulle start krig emot Norge , och innan första skottet faller Kapitulera....!"
![]()
Ja titta på Tyskland idag, dom har förlorat 2 världskrig, det gör susen för ekonomin, om vi startar ett krig och förlorar så kör snart alla svenskar Mercedes.SSDD skrev:Som nån sa
"Vi skulle start krig emot Norge , och innan första skottet faller Kapitulera....!"
![]()
Chris Ash skrev:10%? Siffran som det brukar talas om för NOR/SWE/NED är drygt 4% och 1.5-3% för övriga EU.
GSXR1100R skrev:Kaptalet höjer hyrorna
och staten bostadsbidragen...
Nej för tusan, men texten passar rätt bra in på dagens samhälle, profiten kör skiten ur folket, sveriges industri styrs av ekonomer, man går över lik för att tjäna en krona, budgetmålen hissas varje år trots nerskärningar bland personalen.McB skrev:Har ni blivit kommunister hela bunten?
Poacher skrev:Sådana här listor där de inte riktigt anger vad som är kriterierna är vädelösa tycker jag.
Är det veckans populärlista eller vad?
Ibland har man ju sett de mest dumma sånna listor baserade på myter och fantasier från folk som knappt vet var länderna ligger utom USA som självklart har förstaplatsen.
t-rex skrev:Min lista rockar phetast.

mot |
|
Harley-Davidson lanserar RIDE
Pressrelease från Harley-Da... |
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller