Sverige världens 7:e mäktigaste stat

Markus skrev:
Tack för det.
Nu mår jag illa. :zpy
Ja det var ju riktigt illa :rolleyes:

Vi får se till att kriga mer, öka på kriminalitet, trafikolyckor m.m. så kanske bnp öker så pass mkt att vi knappar in några placeringar.

mb skrev:
Ja det var ju riktigt illa :rolleyes:

Vi får se till att kriga mer, öka på kriminalitet, trafikolyckor m.m. så kanske bnp öker så pass mkt att vi knappar in några placeringar.

Var det det vi höll på med på 70-talet? Varför kan du inte säga istället vad du tror att det beror på att så mycket går i fel riktning, och i en snävare vinkel än om man tittar 30 år tillbaka i tiden? Raljera går bra, men förklara mindre bra. :gråta

Markus skrev:
Var det det vi höll på med på 70-talet? Varför kan du inte säga istället vad du tror att det beror på att så mycket går i fel riktning, och i en snävare vinkel än om man tittar 30 år tillbaka i tiden? Raljera går bra, men förklara mindre bra. :gråta
Det jag skrev var på fullt allvar. Om ett svenskt hus jämnas till marken och byggs upp igen så bidrar det till bnp, eller hur? Om ett hus jämnas till marken om endera sidan av ett slagfält så bidrar roboten till bnp för det landet som tillverkar den, inte sant? Ifall en bil totalkvaddas och ägaren får ut en ny på försäkringen så ökar bnp... Sjukhusens tjänster bidrar till bnp...

Att använda bnp som mått på välstånd har sina givna brister. Jag anser inte att det är riktigt så illa som du säger med sverige.

Markus skrev:

En av orsakerna till att vi ligge rså långt ne ri välståndsligan kan ju vara att vi kostar på oss att försöka toppa välfärdsligan... Alltså att vi bl.a. visar miljöhänsyn, har krav på arbetsmiljö, antsällningsvillkor, rättsäkerhet och barnadödlighet...

korvgubbe skrev:
En av orsakerna till att vi ligge rså långt ne ri välståndsligan kan ju vara att vi kostar på oss att försöka toppa välfärdsligan... Alltså att vi bl.a. visar miljöhänsyn, har krav på arbetsmiljö, antsällningsvillkor, rättsäkerhet och barnadödlighet...

Vilken vi (2004-03) också ligger på första plats i.

mb skrev:
Det jag skrev var på fullt allvar. Om ett svenskt hus jämnas till marken och byggs upp igen så bidrar det till bnp, eller hur? Om ett hus jämnas till marken om endera sidan av ett slagfält så bidrar roboten till bnp för det landet som tillverkar den, inte sant? Ifall en bil totalkvaddas och ägaren får ut en ny på försäkringen så ökar bnp... Sjukhusens tjänster bidrar till bnp...

Att använda bnp som mått på välstånd har sina givna brister. Jag anser inte att det är riktigt så illa som du säger med sverige.

Jag vet faktiskt inte om dina marknadsekonomiska teorier håller, menar du t.ex. då att det som hänt i Asien är bra ekonomiskt sett för regionen om man bortser från turistbortfallet?

Hur som helst, frågan är enkel och borde vara enkel att svara på för en regimanhängare:

Varför går det sämre och sämre för Sverige trots ökat skattekapital (vilket jag endast gissar att det är)?

Det kan inte komma som en överraskning att vår vård blir sämre, polisen har dragit ner, skatterna höjs, skolan sparar, barnverksamhet minskar, eleverna får sämre betyg, kriminaliteten förvärras, sjuktalen är högst i västvärlden (?) - trots en arbetarvänlig stat och stark facklig närvaro.

Och du menar att orsaken är att vi krockar för lite med våra bilar bl.a? :3freak

korvgubbe skrev:

Var de parametrarna sämre på 70-talet då? I förhållande till omvärlden alltså?

Markus skrev:
Var de parametrarna sämre på 70-talet då? I förhållande till omvärlden alltså?

Är det nog inte helt omöjligt att det var... Det var väl under åren 60-70 som miljonprogrammet genomfördes för att ge alla svenskar ett eget hem med rinnande vatten och toalett... Det är väl ett exmepel på att "sosseträdkramarkommunisterna" vid makten verkar ha haft för avsikt att försöka höja välFärden för svenskarna snarare än välStåndet...

Tror iofs vi skulle kunna bättra oss oerhört när det gäller välståndet eftersom min åsikt är att mycket resurser utnyttjas katastrofalt dåligt. Däremot tror jag att vi får dras med en lägre placering på välståndslistan så länge välfärd prioriteras högre.

Det bästa hade varit att återgå till 1700 års statsbudget, då närmare 80% gick till krigsmakten.

Vi måste återupprätta konungariket Sveriges ära!

korvgubbe skrev:
Tror iofs vi skulle kunna bättra oss oerhört när det gäller välståndet eftersom min åsikt är att mycket resurser utnyttjas katastrofalt dåligt. Däremot tror jag att vi får dras med en lägre placering på välståndslistan så länge välfärd prioriteras högre.

Men välfärden borde väl även inkludera:
Antal mord / försök
Antal elever med analfabetism
Antal äldre med liggsår
Antal barn/dagisgrupp

Samtliga dessa parametrar försämras ju kontnuerligt, samtidigt som vi dalar i välståndsligan.

För mig är det tydligt att något är mycket fel, men jag är faktiskt genuint intresserad att höra andras tankar som är av en annan ideologi.

Ingen har lyckats besvara dessa frågor, mig veterligen. En favoritfråga jag aldrig kommer få svar på är varför vi har världens högsta sjuktal samtidigt som vi arbetar ungefär minst i hela världen, har världens högsta fackliga närvaro och ett mycket väl "utvecklat" arbetsmarknadsregelverk. Det enda man kan få till svar är något luddigt trams om att svenskar har så höga krav på sig själva så de bränner ut sig själva... :3freak

Jag skulle tro att vi har en sämre BNP än 70 talet på grund av att vi har fått en något överreglerad arbetsmarknad. Edit: Och ett ökat skattetryck.

Däremot leder regleringarna till ökad anställningstrygghet osv.

Men med de höga skatter som finns försvinner kapital som annars skulle kunnat användas till investeringar.

Att förena en väldigt hög socialt skyddsnät med väldigt hög tillväxt tror jag är omöjligt. Frågan är snarare kanske var på skalan man skall ligga. Med tanke på att vi tappar mark välståndsmässigt är det nog en indikation på att vi behöver bli mer "höger".

Utan välStånd finns det ingen välFärd att fördela. Nu har vi levt på 60-70 talets framgångsvåg, kanske dags att återgå till ett 50-tal för att lägga grunden för ny välfärd. Sen kan vi såsa oss igenom 2020-2050 igen, när en ny välfärdsbas har byggts.

/SSB

Edit: BNP'n har stigit sedan 1970, men räknar man bort inflation osv har de flesta det sämre ställt idag än 1970 (om jag inte missminner mig).

Last edited:
Markus skrev:
Ingen har lyckats besvara dessa frågor, mig veterligen. En favoritfråga jag aldrig kommer få svar på är varför vi har världens högsta sjuktal samtidigt som vi arbetar ungefär minst i hela världen, har världens högsta fackliga närvaro och ett mycket väl "utvecklat" arbetsmarknadsregelverk. Det enda man kan få till svar är något luddigt trams om att svenskar har så höga krav på sig själva så de bränner ut sig själva... :3freak

Här har du lite statistik

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/58EDB16026083BD3C1256E930047F21B/$file/europafaktaisiffror_edlingsdiagram2003.pdf

Detta är också intressant,Sverige,Norge och Holland har de högsta sjuktalen i EU.

"Men forskarna har hittat en gemensam faktor som kan förklara den höga sjukfrånvaron – och det är bristen på kontroll från försäkringsgivarna i Sverige, Norge och Holland. I genomsnitt kan man i Sverige vara sjuk i 60-80 dagar innan den första kontakten med försäkringskassan måste tas. I Finland sker den första kontakten inom tre dagar från sjukskrivningen och då med en läkare som har kännedom om den enskildes arbetsplats."

Chris Ash skrev:
och det är bristen på kontroll från försäkringsgivarna i Sverige, Norge och Holland."

....en bra början för att komma åt detta är att börja följa de regler som faktiskt finns. Det finns några kommuner där man börjat med bl.a. uppsökande verksamhet där en från försäkringskassan åker runt bland de som varit sjukskrivna ett par dagar, ringer på och "kollar läget"... Har visat sig haft en rätt märkbar effekt på antalet sjukskrivningar!
:hihi

Markus skrev:
Jag vet faktiskt inte om dina marknadsekonomiska teorier håller, menar du t.ex. då att det som hänt i Asien är bra ekonomiskt sett för regionen om man bortser från turistbortfallet?

Hur som helst, frågan är enkel och borde vara enkel att svara på för en regimanhängare:

Varför går det sämre och sämre för Sverige trots ökat skattekapital (vilket jag endast gissar att det är)?

Det kan inte komma som en överraskning att vår vård blir sämre, polisen har dragit ner, skatterna höjs, skolan sparar, barnverksamhet minskar, eleverna får sämre betyg, kriminaliteten förvärras, sjuktalen är högst i västvärlden (?) - trots en arbetarvänlig stat och stark facklig närvaro.

Och du menar att orsaken är att vi krockar för lite med våra bilar bl.a? :3freak
Du definierar "går sämre för sverige" att vi sjunker några placeringar i bnp-ligan. Jag konstaterade bara att bnp-måttet har sina begränsningar. Det är summan av varor och tjänster som produceras och säger inget om fördelning av resurserna över befolkningen, huruvida resurser förvaltas långsiktigt m.m. Tankeexemplet att spränga sönder ett hus och bygga upp det igen är solklart; det kan gömma sig en hel del kontraproduktivitet, kortsiktighet och usla prioriteringar i bnp-siffran.

Markus skrev:
Ingen har lyckats besvara dessa frågor, mig veterligen...
Vilket inte är så märkligt med tanke på att det inte är frågor...

Syftar du på dina inlägg tidigare i tråden så är det mest en massa påståenden om sakförhållanden som du inte verkar ha särskilt bra koll på. Man kan med lätthet hävda att vården (för att ta ett av dina favoritexempel) aldrig någonsin varit så bra som den är idag. Fler människor än någonsin tidigare diagnosticeras korrekt, behandlas korrekt och tillfrisknar fullständigt från cancer än tidigare. En sjuk människa har aldrig haft tillgång till lika mycket och lika kvalificerad hjälp som han har idag. Innan du börjar gaffla om källa, som du brukar, kan du först fundera på om det möjligen är rätt, det jag påstår här, och sedan anger varifrån du fått uppgiften om att vården är så dålig i ett tidsjämförande perspektiv. Ange gärna vilken vård som du anser har blivit sämre och vilken som har blivit bättre (för det fall du skulle mena att även det kan förekomma).

Det duger inte att läsa kvällstidningarnas "larmrapporter" om vanvården i äldrevården och dra några slutsatser av det om vården i stort eller ens om äldrevården. Om man vill ha några vettiga svar måste man först formulera vettiga frågor. Frågan "varför är vården så dålig?" är inte vettig eftersom den inte har något rimligt svar. Påståenden som "äldrevård i ruiner" är så okvalificerade att de bara är bara löjliga. Vad säger ett sådant påstående om äldrevården i Örkelljunga? Ungefär lika lite som det säger om äldrevården i Kils kommun, dvs ingenting egentligen. Äldrevården kan för all del vara dålig på sina håll men kan fungera mycket bra på andra ställen.

Dina resonemang är otroligt slafsiga.

korvgubbe skrev:
Har visat sig haft en rätt märkbar effekt på antalet sjukskrivningar!
:hihi

Äntligen någon som delar uppfattningen att sjuktalen egentligen borde benämnas mygeltalen.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back