Chris Ash skrev:http://www.oecd.org/dataoecd/48/5/2371372.pdf
Vassego
Edit: Om jag inte räknar fel så ligger vi delad 8:a med Japan.
Edit2: Vilket jag gjorde (fel kolumn) 14:e ska det vara.
Tack för det.
Nu mår jag illa.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vassego

Ja det var ju riktigt illaMarkus skrev:Tack för det.
Nu mår jag illa.![]()
mb skrev:Ja det var ju riktigt illa![]()
Vi får se till att kriga mer, öka på kriminalitet, trafikolyckor m.m. så kanske bnp öker så pass mkt att vi knappar in några placeringar.

Det jag skrev var på fullt allvar. Om ett svenskt hus jämnas till marken och byggs upp igen så bidrar det till bnp, eller hur? Om ett hus jämnas till marken om endera sidan av ett slagfält så bidrar roboten till bnp för det landet som tillverkar den, inte sant? Ifall en bil totalkvaddas och ägaren får ut en ny på försäkringen så ökar bnp... Sjukhusens tjänster bidrar till bnp...Markus skrev:Var det det vi höll på med på 70-talet? Varför kan du inte säga istället vad du tror att det beror på att så mycket går i fel riktning, och i en snävare vinkel än om man tittar 30 år tillbaka i tiden? Raljera går bra, men förklara mindre bra.![]()
Markus skrev:Var det det vi höll på med på 70-talet? Varför kan du inte säga istället vad du tror att det beror på att så mycket går i fel riktning, och i en snävare vinkel än om man tittar 30 år tillbaka i tiden? Raljera går bra, men förklara mindre bra.![]()
korvgubbe skrev:En av orsakerna till att vi ligge rså långt ne ri välståndsligan kan ju vara att vi kostar på oss att försöka toppa välfärdsligan... Alltså att vi bl.a. visar miljöhänsyn, har krav på arbetsmiljö, antsällningsvillkor, rättsäkerhet och barnadödlighet...
mb skrev:Det jag skrev var på fullt allvar. Om ett svenskt hus jämnas till marken och byggs upp igen så bidrar det till bnp, eller hur? Om ett hus jämnas till marken om endera sidan av ett slagfält så bidrar roboten till bnp för det landet som tillverkar den, inte sant? Ifall en bil totalkvaddas och ägaren får ut en ny på försäkringen så ökar bnp... Sjukhusens tjänster bidrar till bnp...
Att använda bnp som mått på välstånd har sina givna brister. Jag anser inte att det är riktigt så illa som du säger med sverige.

korvgubbe skrev:En av orsakerna till att vi ligge rså långt ne ri välståndsligan kan ju vara att vi kostar på oss att försöka toppa välfärdsligan... Alltså att vi bl.a. visar miljöhänsyn, har krav på arbetsmiljö, antsällningsvillkor, rättsäkerhet och barnadödlighet...
Markus skrev:Var de parametrarna sämre på 70-talet då? I förhållande till omvärlden alltså?
Markus skrev:Var de parametrarna sämre på 70-talet då? I förhållande till omvärlden alltså?
korvgubbe skrev:Tror iofs vi skulle kunna bättra oss oerhört när det gäller välståndet eftersom min åsikt är att mycket resurser utnyttjas katastrofalt dåligt. Däremot tror jag att vi får dras med en lägre placering på välståndslistan så länge välfärd prioriteras högre.

Markus skrev:Ingen har lyckats besvara dessa frågor, mig veterligen. En favoritfråga jag aldrig kommer få svar på är varför vi har världens högsta sjuktal samtidigt som vi arbetar ungefär minst i hela världen, har världens högsta fackliga närvaro och ett mycket väl "utvecklat" arbetsmarknadsregelverk. Det enda man kan få till svar är något luddigt trams om att svenskar har så höga krav på sig själva så de bränner ut sig själva...![]()
Chris Ash skrev:och det är bristen på kontroll från försäkringsgivarna i Sverige, Norge och Holland."

Du definierar "går sämre för sverige" att vi sjunker några placeringar i bnp-ligan. Jag konstaterade bara att bnp-måttet har sina begränsningar. Det är summan av varor och tjänster som produceras och säger inget om fördelning av resurserna över befolkningen, huruvida resurser förvaltas långsiktigt m.m. Tankeexemplet att spränga sönder ett hus och bygga upp det igen är solklart; det kan gömma sig en hel del kontraproduktivitet, kortsiktighet och usla prioriteringar i bnp-siffran.Markus skrev:Jag vet faktiskt inte om dina marknadsekonomiska teorier håller, menar du t.ex. då att det som hänt i Asien är bra ekonomiskt sett för regionen om man bortser från turistbortfallet?
Hur som helst, frågan är enkel och borde vara enkel att svara på för en regimanhängare:
Varför går det sämre och sämre för Sverige trots ökat skattekapital (vilket jag endast gissar att det är)?
Det kan inte komma som en överraskning att vår vård blir sämre, polisen har dragit ner, skatterna höjs, skolan sparar, barnverksamhet minskar, eleverna får sämre betyg, kriminaliteten förvärras, sjuktalen är högst i västvärlden (?) - trots en arbetarvänlig stat och stark facklig närvaro.
Och du menar att orsaken är att vi krockar för lite med våra bilar bl.a?![]()
Vilket inte är så märkligt med tanke på att det inte är frågor...Markus skrev:Ingen har lyckats besvara dessa frågor, mig veterligen...
Vassego

korvgubbe skrev:Har visat sig haft en rätt märkbar effekt på antalet sjukskrivningar!
![]()
|
|
Harley-Davidson lanserar RIDE
Pressrelease från Harley-Da... |
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller