Sverige världens 7:e mäktigaste stat

Bingo skrev:
Dina resonemang är otroligt slafsiga.

Nej det är de inte, men det krävs ett visst mått av verklighetsnärvaro för att erkänna dem.
Du är som vanligt bara ute för att spela lustig, vilket du säkert gör väl i någon annans ögon, så jag vet inte riktigt varför du bemödar dig med att skriva en massa ord utan uppenbart sammanhang. Du har tidigare skrivit att personrån minsann förekom när du var ung också, och att det inte alls skett en alarmerande utveckling så att debattera samhällsutveckling med dig blir liksom...fel helt enkelt. :hej

Bingo skrev:

Du anser alltså att allt i samhället är lika bra, eller kanske bättre, jämfört med 70-talet?

Detta må vara sant. Om man lever skyddat "svenssonliv" med villa, volvo och allt det där.
Det är ganska tydligt att du aldrig gått i en skola proppfull av övervakningskameror. En skola där polisen går rond flera gånger om dagen. Det har jag.
Att du påstår att vården är bättre än någonsin säger ju det mesta om din verklighetsuppfattning.

Det är tydligt att du lever i samma skyddade värld som våra kära politiker. Släpp sargen och kom in i matchen! Öppna ögonen och våga se den värld som 95% av svenskarna lever i.

mb skrev:
Du definierar "går sämre för sverige" att vi sjunker några placeringar i bnp-ligan.

Bland annat, ja. Du hade en mängd andra resonemang, frågor och påståenden att bemöta om du velat.
Det är ett faktum t.ex. att färre och färre barn kan läsa och skriva vid den ålder tidigare årgångar kunnat det.

Markus skrev:
Det är ett faktum t.ex. att färre och färre barn kan läsa och skriva vid den ålder tidigare årgångar kunnat det.
Det är ett intressant perspektiv du lyfter fram med tanke på att det i media också diskuterats en del angående att vi samtidigt har världens mest "onödigt högbildade" folk.

Gixxer-Anders skrev:
Tror du att detta även gäller kidsen i Botkyrka, Tensta och Rinkeby?
Det är sant att det varnats om att de som gått ut grundskolan varit något sämre på språk m.m. sista åren jämfört med förr. Å andra sidan går ju nästan alla i gymnasiet nu och når en högre kunskapsnivå totalt sett. Och aldrig förr har så många gått eftergymnasial utbildning... På det hela taget är svenskar verkligen inte ett obildat folk.

Sen får man nog kika lite på demografin över de som invandrat för att förstå skiftningarna över tiden när de gäller exempelvis språkkunskaperna hos de som går ut grundskolan. Självklart är det svårare att hänga med om man har ett annat modersmål.

mb skrev:
Det är ett intressant perspektiv du lyfter fram med tanke på att det i media också diskuterats en del angående att vi samtidigt har världens mest "onödigt högbildade" folk.

Oj, vilken undvikande manöver. :)
Att vara onödigt högt bildad tror jag snarare är om man är jurist men inte kan få ett jobb, inte huruvida man kan läsa, skriva och räkna grundläggande matematik.

Förr i tiden satt man i regeringen för att man hade kunskap på något sätt, idag räcker det att man varit med i något undsomsförbund i ett par år för att man ska slussas in. Politiker saknar i stor utsträckning sakkunskap och förmåga att lösa problem*. Det är inget nytt att de som kommer längst på ett större företag är de som är socialt kompententa, precis så är det i regeringen. Bara en hoper snicksnackare som gör allt de kan för att slicka röv inför nästa val och undanhålla sanningen för allmänheten... sanningen om bidragstagarnas kostnader, sanningen om vart skattepengarna tar vägen... varför vi skattebetalare varje månad fyller på med 10 miljarder i nya skattepengar utan att det märks...varför man kan döda någon jämnårig och dömmas till 3 års sluten vård...varför inte folk vågar vara ute på kvällen efter klockan nio...varför inte ungarna har fritidsgårdar längre...osv osv i evighet.

*) det finns ett ganska aktuellt exempel med Laila K eller F eller var det är, hon sköter sitt jobb precis som de alltid gjort och har därför inte förståelse för att de gjort fullkomligt fel, det är så de alltid gör. Vet de inte hur man ska göra så ber de någon annan ta reda på det och få det förklarat så att de kan förstå. Detta ärendet har handlagts precis som allting annat de gör, enda skillnaden är att de hade massmedia på sig och kunde inte dra för gardinerna och smussla...

Håller med dej Markus...

/fredde

Last edited:
Bingo skrev:
Fler människor än någonsin tidigare diagnosticeras korrekt, behandlas korrekt och tillfrisknar fullständigt från cancer än tidigare. En sjuk människa har aldrig haft tillgång till lika mycket och lika kvalificerad hjälp som han har idag. Innan du börjar gaffla om källa, som du brukar, kan du först fundera på om det möjligen är rätt, det jag påstår här, och sedan anger varifrån du fått uppgiften om att vården är så dålig i ett tidsjämförande perspektiv. Ange gärna vilken vård som du anser har blivit sämre och vilken som har blivit bättre (för det fall du skulle mena att även det kan förekomma).

Och ditt resonemang andas mer frustration över Marcus som person än det tillför något konkret motargument till att Sveriges välstånd (Läs:vården) skulle försämrats.

Den svenska vården har som du antyder en möjlighet att bota fler åkommor och hålla folk vid liv längre idag än för 30-35 år sedan. Detta kostar dock en massa pengar och är en kostnad som hela tiden kommer att stiga oavsett vilka effektiviseringsåtgärder man vidtar. Finansieringen av vården är ett jätteproblem och enligt min tro anledningen till bland annat desperata nedskärningar i försvarsmakten mm. Dessa nedskärningar mfl köper dock bara lite tid och förr eller senare kommer man tvingas att höja världens högsta skatter ännu ett snäpp eller två. Något som fö varken jag (och troligen också Marcus, rätta mig om jag har fel) anser är en vettig totallösning för Sverige.

Om du tar kontakt med personal inom vården, förerädesvis läkare eller erfarna sjuksyrror som arbetat sedan 70-talet, så har jag mycket svårt att tro att inte en majoritet av dessa anser att patientvård och omsorg har fungerat bättre tidigare. Jag har en nära bekant som är överläkare på en av de större klinikerna på Akademiska Sjukhuset och en ansenlig del av hans jourtid går bara åt till att jaga lediga sängar åt patienter. Något som man skurit ner på succesivt till förmån för ex ny teknik. En prioritering javisst, bättre vård? Kan diskuteras. Fler kan botas men kön till operationsbordet blir längre och längre! De sk effektiviseringarna inom vården har vidare skapat en arbetssituation för de kvarvarande landstingsanställda som inte sällan återkommer i debatter kring "utbrändhet" och sjuktal.

Ditt påstående "En sjuk människa har aldrig haft tillgång till lika mycket och lika kvalificerad hjälp som han har idag" är enligt min mening felaktigt. Att det finns fler och nya sätt att bota personer på är är ju näst intill självklart efter 30 års forskning men har man tillgång till hjälpen? Nja, vanligvis inte om man inte precis står på randen mellan liv och död. För de flesta är det fråga om årtals i vissa fall ett livslångt köande.

Sammanfattningsvis så anser jag inte nödvändigtvis att Sveriges vård är dålig men på frågan om den generellt sett har försämrats de sista årtiondena så har jag inga svårigheter att ta till mig de signaler som de anställda inom vården ger uttryck för.

/Olzki

Markus skrev:
Äntligen någon som delar uppfattningen att sjuktalen egentligen borde benämnas mygeltalen.

De höga sjuktalen har dessutom med att göra att socialförsäkringskassan i SWE räknar tex psykiska åkommor som sjukdomar. Vilket ofta görs i betydligt mindre utsträckning ute i Europa.

Chris Ash skrev:
De höga sjuktalen har dessutom med att göra att socialförsäkringskassan i SWE räknar tex psykiska åkommor som sjukdomar. Vilket ofta görs i betydligt mindre utsträckning ute i Europa.

Kan inte vara hela förklaringen, hur stor del av den totala sjukskrivningskostnaden/förtidspensioneringen representerar de psykiska åkommorna?

Det finns säkerligen både det ena och det andra skälet till att vi har enormt höga tal, i grund och botten är det dock ett systemfel.

Det tragiska är att de som ingår i dessa grupper är en väljarkår att räkna med, 10% av den arbetsföra befolkningen borde vara 6-8% av de röstberättigade...

Olzki skrev:
...tvingas att höja världens högsta skatter ännu ett snäpp eller två. Något som fö varken jag (och troligen också Marcus, rätta mig om jag har fel) anser är en vettig totallösning för Sverige.

Det kan du vara helt säker på att du inte har.

För övrigt så har regeringen en kristallklar strategi för att förfriska befolkningen:

Arbetslivsministern Hans Karlsson......:

- Men det är fullständigt kristallklart att sjukfrånvaron minskar om man sänker sjukpenningen. Om man inte hade någon sjukpenning alls skulle människor självklart släpa sig till jobbet. Men det är inte aktuellt. Vi tycker att 80 procent är en bra standard. Man ska ha råd att vara hemma när man är sjuk. Man får bekämpa sjukskrivningarna på något annat sätt, genom att ha bättre kontroller och minska sjukskrivningstiden och så vidare.

:3freak

Markus skrev:
Kan inte vara hela förklaringen, hur stor del av den totala sjukskrivningskostnaden/förtidspensioneringen representerar de psykiska åkommorna?

Det finns säkerligen både det ena och det andra skälet till att vi har enormt höga tal, i grund och botten är det dock ett systemfel.

Det tragiska är att de som ingår i dessa grupper är en väljarkår att räkna med, 10% av den arbetsföra befolkningen borde vara 6-8% av de röstberättigade...

2001 var 26.8% av långtidssjukskrivningarna följder av psykiska åkommor som depressioner,stress,ångestsyndrom och utbrändhet. Enligt Riksförsäkringsverkets jämförelser mellan 1992 och 2001.

Chris Ash skrev:
2001 var 26.8% av långtidssjukskrivningarna följder av psykiska åkommor som depressioner,stress,ångestsyndrom och utbrändhet. Enligt Riksförsäkringsverkets jämförelser mellan 1992 och 2001.

Även med den minskningen skulle vi toppa ligan, således: systemfel.

Chris Ash skrev:
50% av dom långtidssjukskrivna kommer aldrig tillbaka igen enligt FK.

Bara att inse att dagens samhälle ställer för höga krav på människan, utbränd är idag en folksjukdom pga samhället, man skär ner på antalet anställda och förväntas ändå hinna göra mer och mer för varje år som går, man drunknar i e-mail och telefonsamtal, många hinner inte ens göra det dom ska göra på jobbet pga detta, har man sen barn att ta hand så blir pressen ännu större.

Att sen staten vill att man ska jobba tills man är 70 samt 48 timmar i veckan gör att ungdomarna inte får chans att få jobb, är detta välfärd....

Chris Ash skrev:
Har du listan? Jag kan nämligen inte hitta den.

Finns den inte där du hittade 26,8%?
Här finns smått och gott:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=576&a=215413
http://www.regeringen.se/content/1/c4/37/97/9a25636c.pdf

Den här med tillhörande rubrik är en solklar favorit:
http://www.regeringen.se/sb/d/1045/a/10906;jsessionid=aeuNFT2Qiid4

Kontenta:
Ingen vet, ingen gör något. Regeringen kan inte ens förklara... Vet inte om jag ska :rofl eller :gråta

En annan skillnad är att vården etc utnytjas av ett större antal personer jfrt med 70-talet. Det resulterar självklart i ökade kostnader och svårare att få tag i sängar.

Men det kan man ju debatera att det beror på ett "systemfel" som gör att svenskar blir sjukare/lättare sjukskriver sig...

MEN är det "statens" fel, eller är det "individens" fel?!

Markus skrev:
Finns den inte där du hittade 26,8%?
Här finns smått och gott:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=576&a=215413
http://www.regeringen.se/content/1/c4/37/97/9a25636c.pdf

Den här med tillhörande rubrik är en solklar favorit:
http://www.regeringen.se/sb/d/1045/a/10906;jsessionid=aeuNFT2Qiid4

Kontenta:
Ingen vet, ingen gör något. Regeringen kan inte ens förklara... Vet inte om jag ska :rofl eller :gråta

Jag vet inte det, man har ju lyckats isolera flera iögonfallande skillnader mellan länder med höga sjuktal. Därför är det troligt att de skillnaderna är starkt bidragande, däremot kan man givetvis inte uttala sig tvärsäkert om en hypotes.

Dessutom ska man ha i åtanke att sjuktalen har ökat nära nog överallt i Europa de senaste tio åren, även om ökningen varit mer markant i Sverige. Vilket innebär att det finns fler variabler med i leken, variabler som inte nödvändigtvis skiljer sig lika mycket som ersättningsnivåer och sjukskrivningstider mellan de olika länderna. En sån variabel kan tex vara ett stressigare och mer krävande arbetsklimat.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back