Sverige idag..

Folk har en trivselhastighet som de gärna ligger i, så jag är inte helt säker på att det kommer göra jättestor skillnad på hastigheten folk faktiskt håller. Det har ju visat sig tidigare på sträckor där trv höjt hastighetsbegränsingen så har folk inte ökat hastigheten speciellt mycket.
Det finns apropå det en tes om att hastigheten på en väg borde höjas till vad snittet på trafiken är för att förbättra säkerheten på vägen.
Å andra sidan så blir skadorna större vid ett plötsligt stopp från högre hastighet om man låter folket bestämma, vilket leder till större kostnader för samhället, som leder till högre skatt.
Det bästa vore om folk hade kört hemifrån i tid med marginal till ankomsttid istället för otid vilket ger stress på absolut sämsta plats, nä folk vill/orkar inte vänta vid punkt B, det är skönare att vara hemma tills man verkligen MÅSTE ge sig iväg.

Att öka hastigheten är också så urbota korkat i tider som dessa när droger är allt vanligare förekommande ute i trafiken, när vi redan har många med alkohol i kroppen som glatt rattar runt sin bil. Tvi.

Man kan aldrig förutse de oväntade och redan nu kör mina mottrafikanter i farter runt 90-100 km/t, blir det godkänt med 100 km/t så blir nya hastigheten för många 120 km/t.
Jag tar mig för pannan när jag fasar över hur detta ska hjälpa Trafikverket till nollvision.

Som Blueridge skrev att mer skit lär flyga ut ur släparna i 100 så lär släparna vara tomma när tokarna anländer till tippen på grund av att man alltid kör med moms på den lagliga hastigheten.
Med tanke på att en trafikdödad familjemedlem ersattes enligt dom med ett skade stånd på 40000kr till familjen att betals av den som orsakat dödsfallet motsvarar ca 200 döda per år i trafiken en kostnad på 8 miljoner/år i Sverige. Ett försumbart belopp i Kommun, Region och Statsbudget.
Är det inte dags lägga ner Nollvisonen och istället se på vårdkostnaden för trafikskadade ?
Och försöka minska vårdkostnaden !

Regeringen vill tydligen höja högsta tillåten hastighet för släp och husvagnar till 100 km/t för att förbättra trafikflödet på motorvägar och motortrafikleder.
Många kör redan i runt 100 knyck, vilket jag tycker är helt galet med tanke på hur spåriga våra snabbaste vägar är.
Vidare så är husvagnsägare inte så vana vid att dra last bakom bilen eftersom man endast gör det 2 gånger per år, till campingen och hem igen.
Summa summarum kommer alltså att bli fler olyckor där ett husvagnsekipage är vållande i mitt tycke.

Det blev stoppat, kollat i dag för några timmar sedan när jag förde på tal att det skulle bli höjd hastighet.

Last edited:
Hur gärna jag än skulle vilja vara ”för”, landar jag nog i motsatsen, trots att det teoretiskt sett skulle förbättra ”flytet”.
De blir fort farliga, husvagnarna. Ska fråga de jag känner om de är så sugna på att dra 25% snabbare än nu. Fint för soppakontot och i förekommande fall, rekkeviddeangst.

Släp kunde nog funka, om folk kunde lastsäkra. Lär blåsa av mer skit i 100 än 80. Kanske bara för täckta släp? Men en ovan chaffis med en biltransport kan nog ställa till det.

Hastighetsgränserna för släp i USA ligger mellan 90km/h och normal hastighetsgräns beroende på delstat. Personligen tycker jag 90-100km/h fungerar bra, men det är då med tung bil, tungt/stabilt släp, och välskötta fordon.

Tyvärr ska hastighetsbegränsningar även vara lämpliga för de som kör runt med skrothögar, dåliga bromsar, fellastade släp, ovana förare, osv. Därför är jag emot högre hastighetsgräns och tar hellre kostnaden för ev fortkörning.

Släp över huvud taget borde vara en egen klass på körkortet.

Har nyligen semestrat på campingplatser. Jösses i min lilla låda vad tokigheter man sett längs vägen och på campingen när det kommer till husvagn och släp. Toppen var nog mindre bil med stor enkelaxlad vagn i 130, slingrandes...

Felet här är ju att bil och släp ska väga lika mycket, hade man fått dra med rejält tunga bilar hade det funnits större marginaler.

Nu måste man ju leta sig en småbil med kula för att få dra en rejäl släp IOM att små bilar har blivit så pass tunga

Jag hade tidigare en Nissan Primastar skåpbil som jag drog husvagnen med gick alltid super stadigt utan problem. Sen bytte jag bort skåpbilen mot en A4 och blev nästan chockad över hur ostadigt det blev. När jag körde med bussen kändes lungt att ligga 100 men med personbil helt annat

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back