Jag fick min moppe, som jag jobbpendlar med, stulen en dag. Kom ner i garaget på jobet och den var inte kvar.
Ringde frugan som kom med bilen och så åkte vi runt i området och letade efter den, och fick se tre poliser komma dragandes med den.
De hade haffat tre killar som stått bakom ett buskage och slagit sönder den och försökt tjuvkoppla den. Jag bevisade att moppen var min genom att starta den med nyckeln och polisen lät mig ta tillbaka den. Jag frågade dem vad som händer nu och de berättade att det nog ska gå bra eftersom de hade plockat in två av killarna iallafall, medan den tredje hade varit för snabb. Dagen efter ringer polisen upp mig och berättar att det inte blir något åtal eller ersättning för skadorna eftersom grabbarna var 14 år. Jag undrade då om det inte är föräldrarna som är ansvariga och kan ställas till svars för vad deras odågor till ungar sysslar med, men så funkar det inte tydligen. Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära. Jag fick glatt köpa nya kåpor, lack och sådant de slagit sönder för egna pengar och fixa det hemma i garaget. Hellre 5000kr på att fixa moppen än att ha ett par klaner efter sig eftersom man har förnedrat deras barn som bara ville slå sönder min egendom resonerade jag. Summa sumarum var iallafall att det svenska normala rättsväsendet inte åtalar föräldrar till minderåriga för stölder eller skadegörelse.