Sverige idag..

Jag fick min moppe, som jag jobbpendlar med, stulen en dag. Kom ner i garaget på jobet och den var inte kvar.
Ringde frugan som kom med bilen och så åkte vi runt i området och letade efter den, och fick se tre poliser komma dragandes med den.
De hade haffat tre killar som stått bakom ett buskage och slagit sönder den och försökt tjuvkoppla den. Jag bevisade att moppen var min genom att starta den med nyckeln och polisen lät mig ta tillbaka den. Jag frågade dem vad som händer nu och de berättade att det nog ska gå bra eftersom de hade plockat in två av killarna iallafall, medan den tredje hade varit för snabb. Dagen efter ringer polisen upp mig och berättar att det inte blir något åtal eller ersättning för skadorna eftersom grabbarna var 14 år. Jag undrade då om det inte är föräldrarna som är ansvariga och kan ställas till svars för vad deras odågor till ungar sysslar med, men så funkar det inte tydligen. Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära. Jag fick glatt köpa nya kåpor, lack och sådant de slagit sönder för egna pengar och fixa det hemma i garaget. Hellre 5000kr på att fixa moppen än att ha ett par klaner efter sig eftersom man har förnedrat deras barn som bara ville slå sönder min egendom resonerade jag. Summa sumarum var iallafall att det svenska normala rättsväsendet inte åtalar föräldrar till minderåriga för stölder eller skadegörelse.
Det är nog mest för att polisen är lata, föräldrarna har skadeståndsskyldighet för barn som inte är straffmyndiga enligt 2kap 1§ i skadeståndslagen, exempelvis.
 
killarna kommer från välkända klaner i området
Sveriges nya elit. Dina tillgångar är deras. Appropriation är inget nytt.

Ursäkta ironin, jag beklagar eländet. Hur som helst önskvärt här vore om man kunde ge tillbaka med samma mynt, typ anonym kränkning med förlust av egendom. Dvs om du visste vilka tjuvarna är så kunde du ta ut din rättvisa genom egenhändig utmätning / likvidering av t ex familjens bil. Helst med ett personligt signum som endast "grabbarna" känner igen men inte vågar erkänna då skammen väger mer, tjuvar accepteras förhoppningsvis inte i någon kultur.
 
Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära.
Ge polisen våldskapital o släng ut klanen ur landet.
Fatta vad pengar o skit kriminalitet kostar oss
 

Kollektivtrafiken kör sönder kommunens infrastruktur ! :tummenner

View attachment 529646
Bedrövligt att det slarvas så med skattemedel.
 
Jag fick min moppe, som jag jobbpendlar med, stulen en dag. Kom ner i garaget på jobbet och den var inte kvar.
Ringde frugan som kom med bilen och så åkte vi runt i området och letade efter den, och fick se tre poliser komma dragandes med den.
De hade haffat tre killar som stått bakom ett buskage och slagit sönder den och försökt tjuvkoppla den. Jag bevisade att moppen var min genom att starta den med nyckeln och polisen lät mig ta tillbaka den. Jag frågade dem vad som händer nu och de berättade att det nog ska gå bra eftersom de hade plockat in två av killarna iallafall, medan den tredje hade varit för snabb. Dagen efter ringer polisen upp mig och berättar att det inte blir något åtal eller ersättning för skadorna eftersom grabbarna var 14 år. Jag undrade då om det inte är föräldrarna som är ansvariga och kan ställas till svars för vad deras odågor till ungar sysslar med, men så funkar det inte tydligen. Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära. Jag fick glatt köpa nya kåpor, lack och sådant de slagit sönder för egna pengar och fixa det hemma i garaget. Hellre 5000kr på att fixa moppen än att ha ett par klaner efter sig eftersom man har förnedrat deras barn som bara ville slå sönder min egendom resonerade jag. Summa sumarum var iallafall att det svenska normala rättsväsendet inte åtalar föräldrar till minderåriga för stölder eller skadegörelse.

Jäkligt trist.

Har varit med om ungefär samma fast med min MC. Dock av helsvensk white trash knarkartjuv (de finns också, även om man lätt kan glömma det när man läser kommentarsfält i sociala medier).
SVEDEA löste in hojen snabbt och smärtfritt, jag köpte ny hoj tre dagar senare.

Det är ändå aldrig så att man startar en skadeståndsprocess mot minderåriga (dvs deras vårdnadshavare) för att de stulit en moppe. Där kan man snacka om hundratusentals kronor i processkostnad för att kanske vinna fem tusen. Klan eller ej, det är verkligen ovärt ur precis alla synvinklar utom kanske ur det högst förståeliga hämndbegärets.

Det finns stöldförsäkringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kollektivtrafiken kör sönder kommunens infrastruktur ! :tummenner

View attachment 529646

Det var väl ändå en felaktig rubricering?

Det är ju just för att INTE förstöra kommunens infrastruktur som man inte använder den uppenbarligen klena bron längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jäkligt trist.

Har varit med om ungefär samma fast med min MC. Dock av helsvensk white trash knarkartjuv (de finns också, även om man lätt kan glömma det när man läser kommentarsfält i sociala medier).
SVEDEA löste in hojen snabbt och smärtfritt, jag köpte ny hoj tre dagar senare.

Det är ändå aldrig så att man startar en skadeståndsprocess mot minderåriga (dvs deras vårdnadshavare) för att de stulit en moppe. Där kan man snacka om hundratusentals kronor i processkostnad för att kanske vinna fem tusen. Klan eller ej, det är verkligen ovärt ur precis alla synvinklar utom kanske ur det högst förståeliga hämndbegärets.

Det finns stöldförsäkringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det finns anledning att placera ansvar där det hör hemma och visa att man inte kan låta avkomman leva satan utan konsekvenser.
 
Det var väl ändå en felaktig rubricering?

Det är ju just för att INTE förstöra kommunens infrastruktur som man inte använder den uppenbarligen klena bron längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är ju det man gör citat:
Enbart en tillfällig dispens gör att samtliga bussar får köra över bron till sista juni.
Sedan är det här ju bara ½ sanningen.
När jag bodde i Malmö cyklade jag till jobbet.
Vilket gav god tid kolla på gatan. Det stod mycket i tidningarna om dubbdäckens förödande effekt på vägarna men det märkliga var att djupa spår i asfalten det var det på busshållplatserna. Min slutsats var att högt axeltryck och högre däcktryck än i personbilarna manglade sönder asfalten.
Vilket bekräftades när jag kollade på webben, exempel
Som trucking påpekar så beror skadorna på underdimensionerad väg så i Göteborg byter kommunen nu till betong vid busshållplatserna.
Att byta till betong istället för asfalt generellt på vägarna blir ju för dyrt.
 
Underdimensionerad väg eller inte, det höll innan bussarna blev batteridrivna.


  • Batteriernas vikt: Batteripaketen står för 3–4 ton av elbussens totalvikt. [1]
  • Maximal belastning: För att kompensera för batteriernas vikt har elbussar ofta något färre tillåtna passagerare för att inte överskrida den högsta tillåtna bruttovikten (vilket för en tvåaxlad buss ofta är 19,5 ton). [1]
  • Broar och infrastruktur: Den höga vikten ställer ibland krav på bärighetsklasser och kan i vissa fall begränsa vilka vägar och äldre broar bussarna kan köra över.
 
Betong är även ganska halkigt, i Filippinerna är vägarna av betong. Asfalt fungerar väl inte så bra i värmen antar jag.

Dom brukar dessutom få ett ribbmönster, typ en fin tvättbräda som skapar vibrationer med ganska hög frekvens.
Det kan man säkert slippa med rätt arbetsmetoder men där görs ju vägarna för hand.

Säkert dyrare att bygga betong men troligen håller vägen längre i gengäld.
 
Betong är även ganska halkigt, i Filippinerna är vägarna av betong. Asfalt fungerar väl inte så bra i värmen antar jag.

Dom brukar dessutom få ett ribbmönster, typ en fin tvättbräda som skapar vibrationer med ganska hög frekvens.
Det kan man säkert slippa med rätt arbetsmetoder men där görs ju vägarna för hand.

Säkert dyrare att bygga betong men troligen håller vägen längre i gengäld.
Vi har ju lite betongväg i Sverige med, E6, E20 och E4 har ju (eller har iaf haft) sektioner med betong. Sedan toppar vi väl med asfalt ändå iofs...
Autobahn har ju betongbas med.
 
Det är pinsamt hur oseriösa alla inblandade varit. De borde hängas ut offentligt med namn och bild. Sen verkar det väldigt ovanligt med att någon faktiskt åtalas för korruption och/eller felaktigt användande av skattemedel. Några fängelsestraff vore rimligt när statsrevisionen gång på gång upptäcker uppsåtliga brister.

Chansen att man någonsin flyttar hem och betalar skatt i Sverige igen blir bara mindre och mindre för varje dag. Helt otroligt så det blivit.
Tidöregeringen håller på och inför det. Straff alltså.
 
Tidöregeringen håller på och inför det. Straff alltså.

”Varningar har höjts om att det nya brottet kan leda till rädda politiker och tjänstemän och att färre vill ta på sig offentliga jobb och uppdrag”


Det låter bra. Är man orolig för detta är man troligen endera inkompetent eller korrupt, och därmed olämplig att hantera offentliga medel.
 
Jäkligt trist.

Har varit med om ungefär samma fast med min MC. Dock av helsvensk white trash knarkartjuv (de finns också, även om man lätt kan glömma det när man läser kommentarsfält i sociala medier).
SVEDEA löste in hojen snabbt och smärtfritt, jag köpte ny hoj tre dagar senare.

Det är ändå aldrig så att man startar en skadeståndsprocess mot minderåriga (dvs deras vårdnadshavare) för att de stulit en moppe. Där kan man snacka om hundratusentals kronor i processkostnad för att kanske vinna fem tusen. Klan eller ej, det är verkligen ovärt ur precis alla synvinklar utom kanske ur det högst förståeliga hämndbegärets.

Det finns stöldförsäkringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Självrisken på försäkringen var 5000kr och moppen var värd ca 5000kr, så jag valde att bara köra trafikförsäkring på den och fick således stå för allt material (kåpor och lack) själv, vilket också blev 5000 kr. Men moppen blev ju fin och används nästan dagligen, så det var väl inte bortkastade pengar ändå.
 
Självrisken på försäkringen var 5000kr och moppen var värd ca 5000kr, så jag valde att bara köra trafikförsäkring på den och fick således stå för allt material (kåpor och lack) själv, vilket också blev 5000 kr. Men moppen blev ju fin och används nästan dagligen, så det var väl inte bortkastade pengar ändå.

Glömde bort att det var moppe! Det är nästan Ducati när det kommer till försäkring…

Kan du skriva den på mormor?


Kör snyggt!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top