Sverige idag..

Exakt din fråga ger ett långt svar på GPT och det betonas att det är en grov uppskattning för att till slut landa i nedanView attachment 524770
Kärnkraft kräver stora investeringar, sedan är tydligen bränslet ganska billigt. Jämfört med kol.
Men Kolkraftverk kräver små investeringar och kol är rimligt dyrt som bränsle.
Slutsatsen blir att de nedlagda kärnkraftverken i Ringhals lämpligen ersätts med Kolkraftverk i Malmö. Malmö är ju redan så färgglatt att lite kol bara förgyller !
Och då har vi ett billigt kraftverk att sätta in när det inte blåser !

Last edited:
Centerpartister mot könbyteslagen ! Det var inte länge sedan de röstade Ja !
Eller ?
Centerpartiet säger i ett mejl till SVT att de på måndag kommer att skicka in en interpellation i Riksdagen till justitieminister Gunnar Strömmer för att få svar på vad regeringen ska vidta för åtgärder för att dömda sexualbrottslingar i sin samhällstjänst inte ska komma i direktkontakt med barn och unga.

Hur lång kod kräver BankID ?
Räcker det med enbart siffror ?
(Har själv inte BankID, BankID verkar ju vara tjuvarnas digitala bräckjärn)
Om du inte har bank-id hur kommer du åt bankmedel, sjukvård, Tradera, Blocket m.fl. - låter krångligt eftersom min bild av att inte ha bank-id är att man måste dyka upp personligen med id-kort.

Tillägg: Eller menar du att du inte har mobilt Bank-id

Last edited:
Minimum 6 siffror men det funkar med att koppla till fingeravtryckssensorn också. Lantbanken (swedbank) kan man t.ex logga in med fingeravtrycket men man måste verifiera transaktioner med kod.

Låna aldrig ut telefonen, vill man hjälpa till så kan man ju själv ringa upp det önskade numret och koppla på högtalarläget. Håll alltid i telefonen själv!

Som nån skrev minst 6 tecken. Det är nummer tangentbordet men varje siffra har ju några bokstäver så man kan ju själv bokstaverar ihop ett långt ord. Sälv har jag nu 13. För att öppna appen BankID i mobilen har jag ytterligare en kod på 6 tecken. Så även om nån håller i min mobil upplåst så kan de inte ens öppna appen. Jag byter koderna 2-4 ggr per år.
Ja jag jobbar med säkerhet.
Nej mina barn har inte tagit till sig säkerhetstänket, jag kan fortfarande deras BankID från när de startade deras konton för en så där 6- 8 år sedan. De har 6 tecken var bara. Funderat länge på om jag ska göra ett bus på deras telefoner....har hållt mig.

Om du inte har bank-id hur kommer du åt bankmedel, sjukvård, Tradera, Blocket m.fl. - låter krångligt eftersom min bild av att inte ha bank-id är att man måste dyka upp personligen med id-kort.

Tillägg: Eller menar du att du inte har mobilt Bank-id
Bankmedel: Personliga dosor, Icabanken, Nordea, Länsförsäkringar
Sjukvård: Telefon eller Freja
Tradera: Var länge sedan jag köpte något på Tradera
Blocket: Var länge sedan jag köpte något på Blocket
Nej jag har inte Mobilt BankID och när jag rensade sonens Windowsdator från Kakor, så rök mitt BankID på dator.
Hur många tecken räcker till koden på Mobilt BankID enligt BankID ?
Besvarat i inlägg, numera 6 siffror räcker....
Men läs Rockmorsans inlägg #21239 om göra det ännu svårare :)

Knepet sno folks MobilaBankID skrev gp.se om för några år sedan men då var det taxichaffisar i Borås som var utsatta.
Knepet var att betala för mycket för taxin. Memorera koden när chaffisen swischade tillbaka det som var för mycket.
Sedan nästa gång gänget fick samma taxichaffis så behövde dom låna chaffisens mobil.
Fick låna den. Och förde över chaffisens Mobila BankID till en egen mobil.
Taxi chauförerna anmälde såklart till polisen när de blivit av med allt de ägde plus var betalningsskyldiga för nya lån.
Sprack när polisen tog en tjej för snatteri i en butik i Borås och en polis beslöt sig för ta en titt i hennes mobil. Tror hon hade 7 Mobila Bank IDn i sin mobil. Bland annat de bestulna taxichaufförernas. Och då kom det i gp.se

Last edited:

På tiden att kriminella förlorar möjligheten få pass ett antal år efter straffet.​

Sverige ska inte exportera kriminella. Något att föregå med i EU !​

1768826086876.png

Så som jag fick det förklarat under en föreläsning någon gång under högskoletiden så skulle det inte ens fungera med 100% vindkraft över huvud taget, även om det alltid blåste tillräckligt, då det krävs viss energivolym eller "tryck" för att över huvud taget kunna förflytta elen längre sträckor genom nätverket. Hur mycket miljömupparna än önskar så skulle det alltså inte räcka med enbart vindkraft, det är helt enkelt så att vi behöver mer kraftfull produktion i form av kol-/olje-/kärn-/och/eller-vattenkraft för att över huvud taget kunna producera och distribuera elen genom landet. Sol-/vindgenererad kraft kan helt enkelt inte pumpas ut i systemet på ett adekvat sätt.
Ja så är det. Ren fysik.
Jämför kärnkraft på några få platser som med sina synkrongeneratorer (som STYR och stabiliserar elsystemet) avseende fas, spänning och frekvens) - mot 5-6000 vindkraftverk som har asynkrongeneratorer som "bara följer med".
En asynkrongenerator kan nämligen inte styra och stabilisera ett elnät.

Vi såg vad en alltför stor andel vind/sol kan innebära, då elsystemet i Spanien havererade!
Något de med koll givetvis förutspådde, man kan nämligen inte komma runt fysiska grundlagar.

Så är det i Tyskland ca 3 ggr så många Våldsdåd från extrem Vänster som från extrem Höger.
Likadant i Sverige ? Links = Vänster Rechts = Höger
1768922265801.png
Eller röstar alla som bombar och skjuter på Tidölaget ?

Last edited:
Så är det i Tyskland ca 3 ggr så många Våldsdåd från extrem Vänster som från extrem Höger.
Likadant i Sverige ? Links = Vänster Rechts = Höger
View attachment 524850
Eller röstar alla som bombar och skjuter på Tidölaget ?

Allt går ju att fixa med statistik, kallar man allt till höger om centerpariet för extremhöger får man ju upp siffrorna, medans man börjar räkna extremvänster till vänster om vänsterpartiet

Tyskland har väl en tydligare uppdelning, men också extemare extremister, på båda kanter

Elektrifiering har blivit ett honnörsord med anledning av klimatet, den gröna omställningen. ”Allt” ska elektrifieras. Men elektrifiering har en viktig nackdel som ingen nämner, säger Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D