Sverige idag..

Man kan ha hur många fordon som helst och vara miljöhjälte så länge man jämför sig med folk som ynglat av sig. Det griseriet kommer man aldrig ikapp.
Vi har ett barn, jag anser att det är det bland det mest effektiva ur klimatpåverkan jag kan göra, att inte bidra till att vi blir fler. Omedelbar odiskutabel klimatnytta som inte kostar något.

Sen att samhället får andra problem att vi blir färre är en annan sak, men det kan vi åtminstone hantera i förhållande till alternativet, evig befolkningsökning, eftersom vi inte har eviga resurser.

Så när folk med massa ungar berättar för mig att jag inte ska köra motorcykel eller äta kött för klimatets skull så får jag svårt att lyssna.

Inte nödvändigtvis för att de har fel, utan för att det är som få kostråd av någon som är tjockare än jag.

hur stort kärnkraftverk hade vi fått för samma summa som alla vindkraftverk har kostat?
Och hade det kunnat leverera samma mängd energi som bästa vindåret?
Bra frågor Steffe, ser att Nisse redan kollat med google, och den infon kan mycket väl stämma. Själv är jag aningens skeptisk till det mesta på internet så jag fattar mig kort och effektivt; Ett modernt kärnkraftverk har överlägsen verkningsgrad i förhållande till låt oss säga 100 st vindsnurror uppställda på en höjd eller i ett hav. Det går att räkna på, men jag är alldeles för slö idag. I alla fall borde kostnaden per kwh bli billigare med kärnkraft eftersom det är mer effektivt. Du betalar inte din elförbrukning baserat på elbolagets lån från banken för att bygga kärnkraftverket, utan det läggs ut på en längre tids budget som på sikt betalar för maskineriet. Elpriset idag sätts via "marknaden" med allt det innebär, dock är ett faktum att ju fler sämre (lågeffektiva) generatorer man använder dessto mindre el får vi i förhållande mot investerade pengar, hyra för yta / uppställningsplats, mekanisk service, driftstid, mm, vilket skulle höja priset på elen. Billigaste elen blir nog med reaktorer, jag har inte hört att något annat sätt vore mer effektivt senaste 50 åren.

Bra frågor Steffe, ser att Nisse redan kollat med google, och den infon kan mycket väl stämma. Själv är jag aningens skeptisk till det mesta på internet så jag fattar mig kort och effektivt; Ett modernt kärnkraftverk har överlägsen verkningsgrad i förhållande till låt oss säga 100 st vindsnurror uppställda på en höjd eller i ett hav. Det går att räkna på, men jag är alldeles för slö idag. I alla fall borde kostnaden per kwh bli billigare med kärnkraft eftersom det är mer effektivt. Du betalar inte din elförbrukning baserat på elbolagets lån från banken för att bygga kärnkraftverket, utan det läggs ut på en längre tids budget som på sikt betalar för maskineriet. Elpriset idag sätts via "marknaden" med allt det innebär, dock är ett faktum att ju fler sämre (lågeffektiva) generatorer man använder dessto mindre el får vi i förhållande mot investerade pengar, hyra för yta / uppställningsplats, mekanisk service, driftstid, mm, vilket skulle höja priset på elen. Billigaste elen blir nog med reaktorer, jag har inte hört att något annat sätt vore mer effektivt senaste 50 åren.
Det saknas tyvärr "investeringskostnader" i AI's svar, produktionskostnad i vindkraft är ju ganska försumbar till skillnad mot kärnkraft men livslängden är ju kortare så man får kanske dubbla vindkraftskostnaden.

Jag skickar in en tydligare fråga till nån tidning så får nån ekonomijournalist söka svaren.
(och kanske till de olika politiska partierna)
Dessutom vad kostar reservkraften i förhållande till om vi har en tillräckligt stor "normal" produktion som kan klara att leverera under höglast.
Det skall heller inte räknas med bidrag/straffskatter i svaret.

Jag skickar in en tydligare fråga till nån tidning så får nån ekonomijournalist söka svaren
Ja. Helst kanske 4-5 oberoende ekonomer som gräver i var sin ände. Det blir lätt vinklat annars.

Sen bör jag kanske erkänna att jag förstår poängen med flera olika energikällor. Det finns ju så många varierade förhållanden på planeten så olika metoder är så klart aktuella. Ur mitt perspektiv blir det hur som helst enklast med ett kärnkraftverk ett stenkast från huset då vindkraft skulle ta alldeles för mycket plats här söder om Stockholm. Och som allt annat får man väga riskerna mot vinsterna, mer effekt = större risk för hälsan, med en svag aning att jag tidigast kommer dö av maxis princesstårtor än ett defekt kärnkraftverk.

En liten undran, hur stort kärnkraftverk hade vi fått för samma summa som alla vindkraftverk har kostat?
Och hade det kunnat leverera samma mängd energi som bästa vindåret?

Det är som att jämföra en bil som startar 2 dagar av 10 med en som startar 19 dagar av 20

Båda tar dig till jobbet för ungefär samma kostnad, så då måste dom vara lika bra?
(förutom att du måste ta taxi väldigt ofta och det är dyrt)

Oftast startar den på helger och dom dagar du redan har fixat skjuts och kollektivtrafiken är gratis dessutom

Vindkraft stod för 16 % av Sveriges elproduktion 2021 enligt Energimyndigheten.
Kärnkraften står normalt för 35–50 % av Sveriges elproduktion, enligt Energimyndigheten.

Så du måste tredubbla antalet vindmöllor för att komma upp i vad kärnkraften levererar, fast då lyser bara lampan ibland

Exakt din fråga ger ett långt svar på GPT och det betonas att det är en grov uppskattning för att till slut landa i nedanView attachment 524770
Kärnkraft kräver stora investeringar, sedan är tydligen bränslet ganska billigt. Jämfört med kol.
Men Kolkraftverk kräver små investeringar och kol är rimligt dyrt som bränsle.
Slutsatsen blir att de nedlagda kärnkraftverken i Ringhals lämpligen ersätts med Kolkraftverk i Malmö. Malmö är ju redan så färgglatt att lite kol bara förgyller !
Och då har vi ett billigt kraftverk att sätta in när det inte blåser !

Last edited:
Centerpartister mot könbyteslagen ! Det var inte länge sedan de röstade Ja !
Eller ?
Centerpartiet säger i ett mejl till SVT att de på måndag kommer att skicka in en interpellation i Riksdagen till justitieminister Gunnar Strömmer för att få svar på vad regeringen ska vidta för åtgärder för att dömda sexualbrottslingar i sin samhällstjänst inte ska komma i direktkontakt med barn och unga.

Hur lång kod kräver BankID ?
Räcker det med enbart siffror ?
(Har själv inte BankID, BankID verkar ju vara tjuvarnas digitala bräckjärn)
Om du inte har bank-id hur kommer du åt bankmedel, sjukvård, Tradera, Blocket m.fl. - låter krångligt eftersom min bild av att inte ha bank-id är att man måste dyka upp personligen med id-kort.

Tillägg: Eller menar du att du inte har mobilt Bank-id

Last edited:
Minimum 6 siffror men det funkar med att koppla till fingeravtryckssensorn också. Lantbanken (swedbank) kan man t.ex logga in med fingeravtrycket men man måste verifiera transaktioner med kod.

Låna aldrig ut telefonen, vill man hjälpa till så kan man ju själv ringa upp det önskade numret och koppla på högtalarläget. Håll alltid i telefonen själv!

Som nån skrev minst 6 tecken. Det är nummer tangentbordet men varje siffra har ju några bokstäver så man kan ju själv bokstaverar ihop ett långt ord. Sälv har jag nu 13. För att öppna appen BankID i mobilen har jag ytterligare en kod på 6 tecken. Så även om nån håller i min mobil upplåst så kan de inte ens öppna appen. Jag byter koderna 2-4 ggr per år.
Ja jag jobbar med säkerhet.
Nej mina barn har inte tagit till sig säkerhetstänket, jag kan fortfarande deras BankID från när de startade deras konton för en så där 6- 8 år sedan. De har 6 tecken var bara. Funderat länge på om jag ska göra ett bus på deras telefoner....har hållt mig.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...