sportbilsentusi
Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Trams! Är väl snarare kvinnorna på gymmet som utsätts. När ska dessa dumheter sluta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Trams! Är väl snarare kvinnorna på gymmet som utsätts. När ska dessa dumheter sluta?
Följande partier Röstade Ja till KönsbyteslagenTrams! Är väl snarare kvinnorna på gymmet som utsätts. När ska dessa dumheter sluta?

Det vore intressant att se statistiken över energimängden varje enskilt dygn. Momentant kan det vara vad som helst.Igår, 11/1, så var det tydligen elimport......
View attachment 524640
som kunde ha undvikits om det var mer sol och vind...............
Tycker nog att det är mest "intressant" när den installerade energitillverkningen inte kan leverera behovet.Det vore intressant att se statistiken över energimängden varje enskilt dygn. Momentant kan det vara vad som helst.
Nu tog han sig tydligen till Tjockholm, hur vet jag inte. Så nu kan du vara glad. Jag tycker han kunde gjort jobbet från Umeå och sparat mina skattepengar.Jag skiter egentligen fullständigt i var han sitter, men han har betalt för att åka till stockholm och sitta i en studio där och arbeta, det är fortfarande fullt möjligt att ta sig ner till stockholm och arbeta, men han vägrar för att då måste han flyga, och han är för god för det.
Då ska han fan inte heller ha lön av SVT.
Väldigt få människor skulle få lön om dom inte kom till jobbet, trots att det fanns fullgoda alternativ att ta sig dit
Jag tycker att media inte borde ha en särställning där de betalas med skattepengar. Det gör ju att de hamnar i beroendeställning till makthavarna som styr över skattepengarna, och därför inte är pålitliga i sin kritik av makten.Nu tog han sig tydligen till Tjockholm, hur vet jag inte. Så nu kan du vara glad. Jag tycker han kunde gjort jobbet från Umeå och sparat mina skattepengar.
Jo, men det du visade var en ögonblicksbild som kanske inte är representativ. Även ett kärnkraftverk behöver "en stund" på sig att börja leverera från det att man trycker på knappen.Tycker nog att det är mest "intressant" när den installerade energitillverkningen inte kan leverera behovet.
Det är inte planerbart att lita på väderkrafter.............
Utmaningen för Elnätsinnehavaren är att i varje sekund måste det förbrukas och produceras LIKA mycket el. Har du billig någon lösning på detta så mycket el en timme kan sparas till nästa timme så väntar Miljarderna.Det vore intressant att se statistiken över energimängden varje enskilt dygn. Momentant kan det vara vad som helst.
Helt rätt. Så vill man garantera el måste alla leverantörer leverera den el dom lovar att dom ska leverera. Och gör dom inte det, inte levererar väntar böter. Det är böterna som gjort många Vindkraftprojekt konkursmässiga. Resulterat i att ägaren ibland lagt ner Vindkraftverksamheten.Jo, men det du visade var en ögonblicksbild som kanske inte är representativ. Även ett kärnkraftverk behöver "en stund" på sig att börja leverera från det att man trycker på knappen.
Jag är medveten om det. Nånstans i forntiden utbildade jag mig till elkraftingenjör, men jag vill ha bredare data. Det kanske vore rimligare att efterfråga hur stor del av dygnet som olika delar av nätet inte levererar sin installerade effekt, men det behöver ju vara i förhållande till det totala behovet också.Utmaningen för Elnätsinnehavaren är att i varje sekund måste det förbrukas och produceras LIKA mycket el. Har du billig någon lösning på detta så mycket el en timme kan sparas till nästa timme så väntar Miljarderna.
Delade upp ditt svar så blir det enklare att ge en replik.1. Kärnkraft och energieffektivisering - medhåll.
Vad menar du med förnybara bränslen?
2. Kraftigt minskad användning av fossil energi, YES men absolut inte med skattehöjningar för fossil energi. Dödar sveriges konkurenskraft.
Morötter är bättre än piska, så gör el skitbillig istället så alla vill köra elbil, elbussar mm.
Vilka förnybara bränslen skulle subventioneras?
3. Ja men med morötter, inte piska. Vansinne att importera mat med lastbil o båt, kass för miljön! Men det ska ske med billig svenska mat.
Och vi ska inte tvinga människor att äta viss typ av mat. Morötter, inte piska.
4. Medhåll.
Du vet om hur magiskt mycket betong det går åt till alla tusentals vindkraftsverken va?
Med några få kärnkraftsverka hade vi sluppit detta...
5. Här är du tyvärr helt fel ute.
Du har rätt i att global ståltillverkning släpper ut massiva mängder CO2, men då vore det smartare att minska dessa med 50% - än att ett enda lite stålverk i sverige ska ta bort det till 95% (Stegras uppgift)
Suboptimering utan helhetssyn!!
Du har rätt in att rent kemiskt är ståltillverkning med vätgas enkelt - - men bara på papperet.
Fysiskt är det dock en katastrofdålig ide (väte är det minsta grundämnet, skitvårt att kapsla in&hantera, ger massiva förluster) som därmed leder till teknologiska och logistiska utmaningar.
Detta innebär att det blir skitdyrt.
"H2 green Steel" insåg tillslut att deras afärside var dödsdömd och att H2 (Väte) inte kunde vara kvar i bolagsnamnet...och bytte namn till Stegra.
Men Stegras affärside är nästan lika kass.
Andra liknande gröna bolag i EU, har redan lagt ned.
Varför skulle Stegra lyckas? Och om det lyckas, vem ska köpa detta dyrare stål?
6. Medhåll. Ren logik säger att elförsörjning måste vara planerbar (kan reglera effekt efter behov) och kunna leverera 24/7/365. Detta kan bara olja, kol, gas - samt vatten o kärnkraft.
Om vi nu ska sluta elda fossil, vilket jag vill TOK-stoppa, återstår vatten o kärnkraft.
7. Skitbra! Med världens stabilaste och billigaste elförsörjning, skapar vi konkurensfördelar.
Sedan exportera svensk expertkompetens inom detta område.
Exakt så hade vi på 70/80-talet
Innan vi förstörde allt genom att satsa på vindkraft![]()
Delade upp ditt svar så blir det enklare att ge en replik.
6, 7. Medhåll.
Har du ändrat uppfattning inom frågan? Hur var din inställning 30/40 år sedan? Hur är den idag?

Intressant länk det där !Igår, 11/1, så var det tydligen elimport......
View attachment 524640
som kunde ha undvikits om det var mer sol och vind...............
Energi är en sån där grej som behöver lösas, det finns alternativ med för och nackdelar, jag har alltid diggat kärnkraft, let´s go nuclear!![]()
Ett alternativ till Billig PÅLITLIG ren energi skulle vara elavtal t.ex.Energi är den viktigaste frågan.
Har man tillräckligt mycket billig ren energi kan man göra dricksvatten av havsvatten och bevattna öknar, eller odla färska mangos året om under isen på grönland.
Man kan frakta saker nästan gratis och med väldigt små utsläpp så man inte behöver odla mat under isen på grönland eller bevattna öknar om man föredrar det.
Man kan värma/kyla saker och byggnader utan utsläpp osv...
Man kan även använda billig ren energi till att fånga in CO2 och göra syntetiska bränslen till förbränningsmotorer som förvisso släpper ut samma CO2 igen, men som inte bidrar till MER utsläpp än tillverkningen tar upp
Billig PÅLITLIG ren energi är den viktigaste frågan.
Energi är den viktigaste frågan.
Har man tillräckligt mycket billig ren energi kan man göra dricksvatten av havsvatten och bevattna öknar, eller odla färska mangos året om under isen på grönland.
Man kan frakta saker nästan gratis och med väldigt små utsläpp så man inte behöver odla mat under isen på grönland eller bevattna öknar om man föredrar det.
Man kan även använda billig ren energi till att fånga in CO2 och göra syntetiska bränslen till förbränningsmotorer som förvisso släpper ut samma CO2 igen, men som inte bidrar till MER utsläpp än tillverkningen tar upp
Det läskiga är hur fort saker och ting kan skita sig om man inte ser till att den biten är hanterad på ett korrekt och genomtänkt sätt, där absolut högsta prio 1 är att säkra energitillgången idag, imorgon, nästa vecka, vad som kanske eller kanske inte händer om ett par decennier eller mer är inte ett rimligt utgångsläge för att hantera energifrågor, då kommer man bli väldigt ineffektiv.
Men vad gäller drönare är en av de nuvarande begränsningarna att man har en pilot som framför en drönare, och när man har tittat på AI system/automatisering verkar det finnas ett antal fartgupp man behöver beta av. Jag tänker att man rimligtvis borde kunna simplifiera automatiseringen av drönare om man skär bort mestadels av identifiering/manövreringsbiten från ekvationen. Man kan tex designera geografiska områden till "killzones" och sedan skicka in en drönarsvärm i området som angriper allt som rör på sig
Inge bra för civila såklart men du vet vad man säger om collateral 
), notera specifikt de luftburna svärmarna och att luftherravälde är strategiskt viktigt
Jag tror de professionella Starcraft spelarna kan få nya möjligheter i dagens samhälle 
Det räcker inte med obegränsade mängder billig energi.Energi är den viktigaste frågan.

|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |