Sverige idag..

Som sagt, om han sitter i Stockholm eller Umeå och tittar på skidskytte i TV för att kommentera spelar inte mig någon roll. Det enda han inte kan göra är att gå in i studion och ha gemensamt eftersnack vilket jag fullkomligt skiter i. Och resten du skriver, är det relevant för dig var meteorologen som läser vädret befinner sig rent fysiskt? En gång i tiden stod de väl i Norrköping? Trodde inte du var så Stockholmsfixerad.

Jag skiter egentligen fullständigt i var han sitter, men han har betalt för att åka till stockholm och sitta i en studio där och arbeta, det är fortfarande fullt möjligt att ta sig ner till stockholm och arbeta, men han vägrar för att då måste han flyga, och han är för god för det.

Då ska han fan inte heller ha lön av SVT.

Väldigt få människor skulle få lön om dom inte kom till jobbet, trots att det fanns fullgoda alternativ att ta sig dit

Jag skiter egentligen fullständigt i var han sitter, men han har betalt för att åka till stockholm och sitta i en studio där och arbeta, det är fortfarande fullt möjligt att ta sig ner till stockholm och arbeta, men han vägrar för att då måste han flyga, och han är för god för det.

Väldigt få människor skulle få lön om dom inte kom till jobbet, trots att det fanns fullgoda alternativ att ta sig dit
Jag såg en fackrepresentant på Rapport som tyckte att det var fel att folk i Göteborg fick ta ut sin sparade ledighet för att de uteblev från jobbet häromdagen.

Nu är det ju inte en enda sak vi behöver göra, utan en hel massa saker. Att gå igenom allt blir en större avhandling och det är jag inte beredd att skriva här, men jag kan ta några saker:
* Storskalig satsning på forskning om energieffektivisering, förnybara bränslen och kärnkraft.
* Kraftigt minskad användning av fossil energi. Det rör sej både om skattehöjningar för fossil energi och subventioner/produktion av förnyelsebar energi.
* Ändrade konsumtionsmönster. Både miljön och hälsan tjänar på att minska köttkonsumtionen och äta mer vegetariskt. För det bör staten satsa på stöd för omställning till vegetabilisk matproduktion inom landet, progressiva skatter på importerat kött och forskning på att ta fram nya köttersättningsprodukter.
* Ändrade byggnadsnormer. Produktion av betong står för nästan en tiondel av koldioxidutsläppen. Det måste gå att bygga med material som ger mindre klimatavtryck.
* Grönt stål är framtiden, oavsett nuvarande snedsteg (hybrit m.fl). Stålet står också för nästan en tiondel av de globala utsläppen av koldioxid, men det är hur enkelt som helst att tillverka utsläppsfritt stål med vätgas.
* Utbyggnad av kärnkraft. Sverige bör satsa på att självständigt kunna ha en stabil elförsörjning dygnet runt, året om. Det kräver redundans och överkapacitet. Utbyggnaden bör också ta höjd för framtida ökande energibehov.

Sverige har en unik position i världen genom att vi inom landet har en enorm forskningskompetens på många relevanta områden, samtidigt som vår brist på egna fossila energireserver gör att vi inte har lika starka marknadskrafter som jobbar emot fossilfrihet. Om vi satsar rätt kommer vi inte behöva göra avkall på vår livskvalitet samtidigt som vi kommer sitta på det kunnande som efterfrågas när resten av världen förr eller senare ska följa efter.
Det enklaste sättet minska enenergianvändningen är att avskaffa alla stöd till barnfamiljer.
Har du inte råd skaffa barn, gör det inte.
Mindre antal människor behöver mindre energi.
Berodde lilla istiden på 1500 talet på Hungersnöden följd av Digerdöden på 1300-talet ? ! ?
Två händelser som minskade befolkningen till 25 - 50% av befolkningen på 1200-talet.
Men då faller ju bostadspriserna, djävlar anamma, så kan vi ju inte ha det !
Eller hur !

Last edited:
Det enklaste sättet minska enenergianvändningen är att avskaffa alla stöd till barnfamiljer.
Har du inte råd skaffa barn, gör det inte.
Färre människor behöver mindre energi.
Berodde lilla istiden på 1500 talet på Hungersnöden följd av Digerdöden på 1300-talet ? ! ?
Två händelser som minskade befolkningen till 25 - 50% av befolkningen på 1200-talet.
Men då faller ju bostadspriserna, djävlar anamma, så kan vi ju inte ha det !
Eller hur !

Inför pruttskatt! :arsele

Nu är det ju inte en enda sak vi behöver göra, utan en hel massa saker. Att gå igenom allt blir en större avhandling och det är jag inte beredd att skriva här, men jag kan ta några saker:
* Storskalig satsning på forskning om energieffektivisering, förnybara bränslen och kärnkraft.
Kärnkraft och energieffektivisering - medhåll.
Vad menar du med förnybara bränslen?

* Kraftigt minskad användning av fossil energi. Det rör sej både om skattehöjningar för fossil energi och subventioner/produktion av förnyelsebar energi.
Kraftigt minskad användning av fossil energi, YES men absolut inte med skattehöjningar för fossil energi. Dödar sveriges konkurenskraft.
Morötter är bättre än piska, så gör el skitbillig istället så alla vill köra elbil, elbussar mm.
Vilka förnybara bränslen skulle subventioneras?

* Ändrade konsumtionsmönster. Både miljön och hälsan tjänar på att minska köttkonsumtionen och äta mer vegetariskt. För det bör staten satsa på stöd för omställning till vegetabilisk matproduktion inom landet, progressiva skatter på importerat kött och forskning på att ta fram nya köttersättningsprodukter.
Ja men med morötter, inte piska. Vansinne att importera mat med lastbil o båt, kass för miljön! Men det ska ske med billig svenska mat.
Och vi ska inte tvinga människor att äta viss typ av mat. Morötter, inte piska.

* Ändrade byggnadsnormer. Produktion av betong står för nästan en tiondel av koldioxidutsläppen. Det måste gå att bygga med material som ger mindre klimatavtryck.
Medhåll.
Du vet om hur magiskt mycket betong det går åt till alla tusentals vindkraftsverken va?
Med några få kärnkraftsverka hade vi sluppit detta...

* Grönt stål är framtiden, oavsett nuvarande snedsteg (hybrit m.fl). Stålet står också för nästan en tiondel av de globala utsläppen av koldioxid, men det är hur enkelt som helst att tillverka utsläppsfritt stål med vätgas.
Här är du tyvärr helt fel ute.
Du har rätt i att global ståltillverkning släpper ut massiva mängder CO2, men då vore det smartare att minska dessa med 50% - än att ett enda lite stålverk i sverige ska ta bort det till 95% (Stegras uppgift)
Suboptimering utan helhetssyn!!

Du har rätt in att rent kemiskt är ståltillverkning med vätgas enkelt - - men bara på papperet.
Fysiskt är det dock en katastrofdålig ide (väte är det minsta grundämnet, skitvårt att kapsla in&hantera, ger massiva förluster) som därmed leder till teknologiska och logistiska utmaningar.
Detta innebär att det blir skitdyrt.
"H2 green Steel" insåg tillslut att deras afärside var dödsdömd och att H2 (Väte) inte kunde vara kvar i bolagsnamnet...och bytte namn till Stegra.
Men Stegras affärside är nästan lika kass.

Andra liknande gröna bolag i EU, har redan lagt ned.
Varför skulle Stegra lyckas? Och om det lyckas, vem ska köpa detta dyrare stål?

* Utbyggnad av kärnkraft. Sverige bör satsa på att självständigt kunna ha en stabil elförsörjning dygnet runt, året om. Det kräver redundans och överkapacitet. Utbyggnaden bör också ta höjd för framtida ökande energibehov.
Medhåll. Ren logik säger att elförsörjning måste vara planerbar (kan reglera effekt efter behov) och kunna leverera 24/7/365. Detta kan bara olja, kol, gas - samt vatten o kärnkraft.
Om vi nu ska sluta elda fossil, vilket jag vill TOK-stoppa, återstår vatten o kärnkraft.
Sverige har en unik position i världen genom att vi inom landet har en enorm forskningskompetens på många relevanta områden, samtidigt som vår brist på egna fossila energireserver gör att vi inte har lika starka marknadskrafter som jobbar emot fossilfrihet. Om vi satsar rätt kommer vi inte behöva göra avkall på vår livskvalitet samtidigt som vi kommer sitta på det kunnande som efterfrågas när resten av världen förr eller senare ska följa efter.
Skitbra! Med världens stabilaste och billigaste elförsörjning, skapar vi konkurensfördelar.
Sedan exportera svensk expertkompetens inom detta område.
Exakt så hade vi på 70/80-talet :hej
Innan vi förstörde allt genom att satsa på vindkraft :huvet

Trams! Är väl snarare kvinnorna på gymmet som utsätts. När ska dessa dumheter sluta?
Följande partier Röstade Ja till Könsbyteslagen
(v), (s). (mp), (c), (m), (l)
Följande partier röstade Nej till Könsbyteslagen
(kd), (sd)
så det finns en rejäl demokratisk majoritet för dessa dumheter ! Men det tog bara 9 månader för Aftonbladet att byta åsikt om telefonförsäljning ! Så hoppet finns kvar ! :)
1768072535417.png

Blir det (s) eller (m) som ändrar åsikt om könsbyteslagen först ?​

Det räcker ju med ett tillägg,
Inga kvinnor med Penis eller Testiklar har tillgång till områden avsedda för kvinnor som toaletter, omklädningsrum, fängelser och badplatser. Kvinnor med Penis eller Testiklar ska använda områden för män.

Last edited:
Det vore intressant att se statistiken över energimängden varje enskilt dygn. Momentant kan det vara vad som helst.
Tycker nog att det är mest "intressant" när den installerade energitillverkningen inte kan leverera behovet.
Det är inte planerbart att lita på väderkrafter.............

Nu tog han sig tydligen till Tjockholm, hur vet jag inte. Så nu kan du vara glad. Jag tycker han kunde gjort jobbet från Umeå och sparat mina skattepengar.

Nu tog han sig tydligen till Tjockholm, hur vet jag inte. Så nu kan du vara glad. Jag tycker han kunde gjort jobbet från Umeå och sparat mina skattepengar.
Jag tycker att media inte borde ha en särställning där de betalas med skattepengar. Det gör ju att de hamnar i beroendeställning till makthavarna som styr över skattepengarna, och därför inte är pålitliga i sin kritik av makten.
Inte för att de skulle vara pålitliga annars heller, men då behöver jag inte betala för lekstugan och lögnerna.

Tycker nog att det är mest "intressant" när den installerade energitillverkningen inte kan leverera behovet.
Det är inte planerbart att lita på väderkrafter.............
Jo, men det du visade var en ögonblicksbild som kanske inte är representativ. Även ett kärnkraftverk behöver "en stund" på sig att börja leverera från det att man trycker på knappen.

Det vore intressant att se statistiken över energimängden varje enskilt dygn. Momentant kan det vara vad som helst.
Utmaningen för Elnätsinnehavaren är att i varje sekund måste det förbrukas och produceras LIKA mycket el. Har du billig någon lösning på detta så mycket el en timme kan sparas till nästa timme så väntar Miljarderna.

Jo, men det du visade var en ögonblicksbild som kanske inte är representativ. Även ett kärnkraftverk behöver "en stund" på sig att börja leverera från det att man trycker på knappen.
Helt rätt. Så vill man garantera el måste alla leverantörer leverera den el dom lovar att dom ska leverera. Och gör dom inte det, inte levererar väntar böter. Det är böterna som gjort många Vindkraftprojekt konkursmässiga. Resulterat i att ägaren ibland lagt ner Vindkraftverksamheten.

Last edited:
Utmaningen för Elnätsinnehavaren är att i varje sekund måste det förbrukas och produceras LIKA mycket el. Har du billig någon lösning på detta så mycket el en timme kan sparas till nästa timme så väntar Miljarderna.
Jag är medveten om det. Nånstans i forntiden utbildade jag mig till elkraftingenjör, men jag vill ha bredare data. Det kanske vore rimligare att efterfråga hur stor del av dygnet som olika delar av nätet inte levererar sin installerade effekt, men det behöver ju vara i förhållande till det totala behovet också.
Att bara snäppa en momentanbild säger ingenting.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back