Sverige idag..

Om du läser den rapport Svenska Kraftnät skickade till Klimat- och näringslivsdepartementet, (i förra inlägget) inser du att verkligheten med Vindkraft, långt ifrån är "ganska bra".
Snarare katastrofalt dålig då effekten behövs som mest.

Å andra sidan levererar den skitbra då det inte behövs = nollpriser så alla kraftslag går med förlust. Kanon!

Gick alla kraftslag med förlust? Närdå?

Verkligheten är ganska bra och vindkraft levererar mest effekt när det behövs som bäst.

Det finns data från hela året 2024, presenterat tidigare i tråden. Jag menar att data trumfar prognos.


Med vänlig hälsning,
 
Gick alla kraftslag med förlust? Närdå?

Verkligheten är ganska bra och vindkraft levererar mest effekt när det behövs som bäst.

Det finns data från hela året 2024, presenterat tidigare i tråden. Jag menar att data trumfar prognos.


Med vänlig hälsning,
Bygger inte framtida avgiven effekt/energi från vindkraft på prognoser av historisk data? Isf begick du ju själv ett bra exempel på varför det är orimligt att bygga mer av den varan…
 
Bygger inte framtida avgiven effekt/energi från vindkraft på prognoser av historisk data? Isf begick du ju själv ett bra exempel på varför det är orimligt att bygga mer av den varan…

Hänger inte med i vad du menar.

Jag menar att om data för ett visst år visar X så kan man inte hävda att prognosen Y från året innan är en bättre beskrivning av verkligheten.

Vad som är orimligt är att bygga något till oerhörda kostnader där man inte ens har produkten idag, som inte kommer att åtgärda de problem som finns och som inte kommer att vara klart förrän om tidigast 15 år och dessutom ha extrema konsekvenser för framtida elpriser åtminstone till 2080.

Hade man inom tre år kunnat få en 500MW reaktor med fjärde generationens teknologi för säg 2 miljarder så är det naturligtvis bara att bygga. Men det är inte verkligheten.

Nu handlar det om 400 miljarder för bygget och sedan kanske 200 miljarder till bara i subventioner under 40 år finns det bara ett ord och det är vansinne.

Och detta bara för en politisk låsning.


Med vänlig hälsning,
 
Hänger inte med i vad du menar.

Jag menar att om data för ett visst år visar X så kan man inte hävda att prognosen Y från året innan är en bättre beskrivning av verkligheten.

Vad som är orimligt är att bygga något till oerhörda kostnader där man inte ens har produkten idag, som inte kommer att åtgärda de problem som finns och som inte kommer att vara klart förrän om tidigast 15 år och dessutom ha extrema konsekvenser för framtida elpriser åtminstone till 2080.

Hade man inom tre år kunnat få en 500MW reaktor med fjärde generationens teknologi för säg 2 miljarder så är det naturligtvis bara att bygga. Men det är inte verkligheten.

Nu handlar det om 400 miljarder för bygget och sedan kanske 200 miljarder till bara i subventioner under 40 år finns det bara ett ord och det är vansinne.

Och detta bara för en politisk låsning.


Med vänlig hälsning,

Det är du som låst dig. Vet du hur mycket effekt det finns tillgänglig för vind från idag till april?
 
Gissningsvis blir det inte lätt att bygga kärnkraft i söder heller.
Danskarna ville väl att vi skulle stänga Barsebäck?
Men det var kanske för att det var gammalt?

Finnarnas nya ligger väl vid västkusten så vi får nog bygga på östkusten.
Men om man vill det där nere i turistkommunerna vettefan?

Finnarna skulle väl bygga ett till förresten men det stoppades vid Ryska invasionen har jag för mig?
 
Gissningsvis blir det inte lätt att bygga kärnkraft i söder heller.
Danskarna ville väl att vi skulle stänga Barsebäck?
Men det var kanske för att det var gammalt?

Finnarnas nya ligger väl vid västkusten så vi får nog bygga på östkusten.
Men om man vill det där nere i turistkommunerna vettefan?

Finnarna skulle väl bygga ett till förresten men det stoppades vid Ryska invasionen har jag för mig?
Danskarna vill snart bygga egen känkraft. Känslor ska inte trumfa vår konkurrenskraft. Europa är på dekis, andra regioner springer förbi medan vi backar.. De-industrialiseringen är vårt största hot.
 
Jag håller inte alls med dig om dina slutsatser.
Självklart måste man titta över alla timmar.

För att bemöta det falska påståendet att vindkraft inte levererar när det är kallt/behövs som bäst tjänar exemplet med de timmarna med högst belastning väl.

Att kärnkraft och vindkraft har olika profil är självklart. Poängen är att det inte är antingen eller utan att vi i Sverige har en energimix där de olika energislagen bidrar med sina fördelar.

Varför ny kärnkraft är en dålig idé beror inte på att det är just ”kärnkraft” utan på att den är extremt dyr och inte kommer att åtgärda någonting förrän realistiskt sett om kanske två decennier och då till en kostnad som kommer att belasta konsumenter och industri till 2080. Detta samtidigt som annan produktion som sol och vind inklusive lagringskapacitet blir mycket billigare för varje år.

Allt detta för politisk prestige. Huvudlöst vansinne.


Med vänlig hälsning,
Glömmer du inte att om vi inte bygger ny kärnkraft så kommer den vi har idag så småningom att bli uttjänt av ålder och då står vi där med massiv slumpkraft och vattenkraft om vi vill vara miljövänliga. Det blir omedelbart kollaps för med ett ökat framtida behov så kommer vindkraften att ha byggts ut mer om vi inte bygger kärnkraft, och vattenkraften kommer inte att kunna balansera vindens extrema fluktuationer ensam och systeme kollapsar. Alternativet är att bygga rejäla fossila kraftstationer, men det är väl inte vettigt om det nu är miljön man bör prioritera?

Vi behöver ny kärnkraft idag, men eftersom vi inte startade för 10 år sedan så är vi försenade. Det finns dock inte någon anledning att bara lägga sig ner och dö för att man är försenad, utan man får försöka göra det minst dåliga av det och bygga ny kärnkraft ASAP även om det är försent.
 
Glömmer du inte att om vi inte bygger ny kärnkraft så kommer den vi har idag så småningom att bli uttjänt av ålder och då står vi där med massiv slumpkraft och vattenkraft om vi vill vara miljövänliga. Det blir omedelbart kollaps för med ett ökat framtida behov så kommer vindkraften att ha byggts ut mer om vi inte bygger kärnkraft, och vattenkraften kommer inte att kunna balansera vindens extrema fluktuationer ensam och systeme kollapsar. Alternativet är att bygga rejäla fossila kraftstationer, men det är väl inte vettigt om det nu är miljön man bör prioritera?

Vi behöver ny kärnkraft idag, men eftersom vi inte startade för 10 år sedan så är vi försenade. Det finns dock inte någon anledning att bara lägga sig ner och dö för att man är försenad, utan man får försöka göra det minst dåliga av det och bygga ny kärnkraft ASAP även om det är försent.
Det är den springande punkten. Vi bör bygga för att ersätta äldre.
 
En gång i tiden smällde vi upp nya reaktorer på 5-7 år
Kan vi bygga dom på den tiden hinner vi fortfarande.
Men SMR kan teoretiskt vara klar snabbare, och då vi har beslutat att bygga några sådana har vi köpt oss lite mer tid.
SMR kan teoretiskt vara klar i början på 2030
Dom skulle placeras på Ringhals, dels för att mycket av infrastrukturen är klar där, dels för att vi behöver dom i den landsändan
 
Jag håller inte alls med dig om dina slutsatser.
Självklart måste man titta över alla timmar.
Enig och det har man gjort. Såg du inte vad det stod bakom 9%?
"historisk produktion" = de går på statistik.

Du kan ladda med de andra årsrapporterna. från 2021, 2022, 2023 (och 2024 som kom i somras)
ALLA rapporter baseras på statistik.

De drar alla samma slutsats!
Vindkraft levererar dåligt vid Topplast-timmen och Kärnkraft bäst!

Från sommarens rapport, sida 56.
https://www.svk.se/49bb53/siteasset...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2025.pdf
Under vintern antas vindkraften ha en tillgänglighet på nio procent (9 %)
under topplasttimmen. Det baseras på tionde percentilen av vindkraftens
historiska produktion. Ett nytt underlag togs fram inför förra årets rapport
för produktionen under åren 2017–2023, vilket bekräftade att detta
tillgänglighetstal fortfarande är representativt i detta sammanhang.
Vindkraftens tillgänglighet är högre under vintertid jämfört med resten av
året men under perioder med sträng kyla (just när förbrukningen i Sverige
oftast är som högst) avtar tillgängligheten
. Under sommaren antas
tillgängligheten under topplasttimmen också vara nio procent (9 %).
Antagandet behöver följas upp för analyser på längre sikt eftersom
vindkraftverken får en ökad verkningsgrad om de konstrueras högre och
kan producera kraft vid lägre vindhastigheter.



För att bemöta det falska påståendet att vindkraft inte levererar när det är kallt/behövs som bäst
När det är kallt: Notera att jag aldrig skrivit detta, och ingen annan heller vad jag vet. Givetvis levererar Vind året runt, men med högst varierande effekt.

När det behövs som bäst: timmarna med högst belastning är de viktigaste för samhället, eller hur?

Varför ny kärnkraft är en dålig idé beror inte på att det är just ”kärnkraft” utan på att den är extremt dyr och inte kommer att åtgärda någonting förrän realistiskt sett om kanske två decennier och då till en kostnad som kommer att belasta konsumenter och industri till 2080. Detta samtidigt som annan produktion som sol och vind inklusive lagringskapacitet blir mycket billigare för varje år.

Allt detta för politisk prestige. Huvudlöst vansinne.
Utmaning.
- vi vet vad som funkar
- vi vet vad som INTE funkar
- vad blir konsekvensen om lagringskapaciteten inte infriar det du tror?

Jag föredrar en lösning som fungerar.
Hur lång tid den tar att implementera är inte lika viktig. RÄTT trumfar alltid "ont-om-tid"
Rätt fråga är därför - hur kortar vi ned tiden för att implementera RÄTT lösning.
 
Inte alls. Felaktiga slutsatser står du för här.

Elsystemet är betydligt mer komplext än vad du implicerar.
Vilka slutsatser anser du vara fel och hur motiverar du den ståndpunkten?
Ja, elsystemet är betydligt mer komplext, men jag talar bara om grundproblemet, effekt då den behövs.

Här har Vind in inneboende jättesvaghet.
Hur sedan elsystemet är uppbyggt, är sekundärt om vi saknar effekt...
 
Om någon trodde att vi idag har en bättre regering än de tidigare miljömupparna så ta en titt på vad vi får för skattepengarna idag. Elmopeder i Ghana! Om det nu ens blir några mopeder fört pengarna för risken är väl överhängande att dom bara hamnar i fickorna på några mellanhänder.
 

Jag ger mig fan på att det finns nån svensk kompis till till politikerna inblandad bland mellanhänderna och där försvinner nog större delen av pengarna.
 
Last edited:
Vilka slutsatser anser du vara fel och hur motiverar du den ståndpunkten?
Ja, elsystemet är betydligt mer komplext, men jag talar bara om grundproblemet, effekt då den behövs.

Här har Vind in inneboende jättesvaghet.
Hur sedan elsystemet är uppbyggt, är sekundärt om vi saknar effekt...

Här är månader över året 2024, levererad effekt i förhållande till teoretiskt maximal effekt. Vilka månader levererar vindkraften mer effekt?

6929c6e6ec10fa9b13fa590d438e3d30.jpg


De senaste åren (SVK gör det felaktiga antagandet 9% i prognos)

6b7a848175512a9fec60390bd45758e1.jpg




Topplasttimmarna 2024:

a5b2e27a74f71e7114f0a46feaa3e378.jpg


Den ”stabila” kärnkraften. 2025 blir sannolikt ännu sämre.

8407c931eaddd21277112aeb9e293d80.jpg



Med vänlig hälsning,
 
Här är månader över året 2024, levererad effekt i förhållande till teoretiskt maximal effekt. Vilka månader levererar vindkraften mer effekt?

6929c6e6ec10fa9b13fa590d438e3d30.jpg


De senaste åren (SVK gör det felaktiga antagandet 9% i prognos)

6b7a848175512a9fec60390bd45758e1.jpg




Topplasttimmarna 2024:

a5b2e27a74f71e7114f0a46feaa3e378.jpg


Den ”stabila” kärnkraften. 2025 blir sannolikt ännu sämre.

8407c931eaddd21277112aeb9e293d80.jpg



Med vänlig hälsning,

Du plockar i vanlig ordning körsbär och visar en graf med månadsproduktion för vindkraften och jämför med timproduktion för kärnkraften. Det är oärligt eller kan möjligen bortförklaras som korkat.


Så här ser en lite ärligare jämförelse ut om man vill studera stabilitet/kontinuitet.

energi_karnkraft_vs_vindkraft_2024q1-q3-1920x887.png


Och då ska man hålla i minnet att man det handlar om 5000 vindkraftverk utspridda över landet och 6 kärnkraftverk. Skulle det istället ha varit 6 vindkraftverk bredvid varandra i jämförelse med 6 kärnkraftverk skulle grafen sett väldigt rolig ut.
 
Last edited:

Jag ger mig fan på att det finns nån svensk kompis till till politikerna inblandad bland mellanhänderna och där försvinner nog större delen av pengarna.
Det var ett program/reportage om det på TV för någon dag sedan.
Det fanns ett skjul och några halvt ihopplockade moppar.
Att dom ska få ihop 48500 stycken ser jag som uteslutet.
Mycket lättare att försnilla pengarna.
Tror dom sa att mopparna skulle kosta runt 2 papp styck? Joråsåatte...
 
Gick alla kraftslag med förlust? Närdå?
Som jag skrev, då det är nollpriser.

Det finns data från hela året 2024, presenterat tidigare i tråden. Jag menar att data trumfar prognos.
Yes, Såklart den gör.
Lägg gärna in den bilden du refererar till så kollar jag vad du menar. Nu var det många bilder, och dessa var mestadels på energi-leveranser, vilket inte visar verkligheten som är realtid (momentan effekt)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top