Sverige idag..

Det är lite svårt att bygga ut vattenkraften i någon relevant mängd med nuvarande miljölagstiftning. Det finns väl iofs några "kraftigt modifierade" vattendrag vi skulle kunna dämma upp och dränka några kvadratkilometer där det inte skulle ta 30 år byråkratiskt tjäbbel att få tillstånd.
Då finns det ju inte så mycket kvar att välja på alltså? :va

Då finns det ju inte så mycket kvar att välja på alltså? :va
Det är väl kärnkraft som är smidigast som stabiliserande last på nätet, och om man dessutom passar på att smälla upp forskning och en reaktor som kan bränna uttjänt material så kan vi ju driva ett verk i hundra år med vårt "uttjänta" bränsle.
Personligen tycker jag det är lite oförsvarligt att bara gräva ner kärnbränsle med 98% bränsle kvar i, och hoppas att inget händer på en halv miljon år som orsakar en katastrof.

Det är lite svårt att bygga ut vattenkraften i någon relevant mängd med nuvarande miljölagstiftning. Det finns väl iofs några "kraftigt modifierade" vattendrag vi skulle kunna dämma upp och dränka några kvadratkilometer där det inte skulle ta 30 år byråkratiskt tjäbbel att få tillstånd.

Finns ju några små vattenkraftverk som blivit tvingade att stänga trots att de varit i drift länge. Men dom är antagligen också för sent och dyrt att starta upp på nytt.

Elproduktion:
Det finns, och utvecklas, flera olika sätt att lagra energi och här är två av lösningarna! :tummenupp:krama

View attachment 522071

Hemmens varmvattenberedare blir lager för vind- och solenergi - elbolagen tävlar om hushållens elkapacitet​

...

Jani Leirimaa som är utvecklingschef för Spring by Fortum visar gärna upp företagets nätverk av över tusen beredare som deltar i att balansera elförbrukningen. Han kallar dem ett virtuellt batteri.

- I elsystemet måste förbrukningen och produktionen av el alltid vara i balans. Med en större mängd av förnybar energi som vindkraft måste vi se till att balansera förbrukningen.
...

Kunden skall inte märka när elen stängs av​

Målet för alla elbolag är att utveckla sådana tjänster att kunderna inte lider då de balanserar elkonsumtionen.

Fortum vill bygga upp sitt system för varmvattenberedare så att kunderna har lika mycket varmt vatten som tidigare.

- Kunderna i Finland är ju vana vid att varmvattenberedarna går på klockan tio eller elva på kvällen. Fortum styr förbrukningen av varmvattenberedaren enligt elsystemets behov. I stället för att allt går på klockan tio så går beredaren på kanske klockan ett, tre och fyra, men ändå så att vattnet är varmt på morgonen när man vill duscha.

vem betalar kalaset?
Alla dessa hjälpmedel och kringgångar för att få ett väderberoende elsystem att fungera bör ju sättas i paritet med ett redundant system som funkar året runt och dygnet runt.

Att ha en sådan överkapacitet när det är gynnsamt som kan återfylla magasin/batteri av olika former kommer det fortfarande ge de där gynnsamma priserna? Vi pratar ju om stiltje i flera flera dagar uppåt veckor. För att inte tala om förlusterna vid omvandlingen.
Nej, det låter allt för mycket som att gå över ån för att hämta vatten ur densamma.

Vidare behöver er distribution och transmission kunna leverera den högre förbrukningen när det råder överskott eller god tillgång. Det kommer kosta investeringar på nätet. Blir många positioner på notan som ska ut ur fickan ändå. I slutändan kanske kärnkraft i ny tappning är väl så billig.

Last edited:
Isf och med, gissar jag iaf, en stigande behovskurva kommer vi antagligen att behöva bygga ut något fram till dess.
Man kan väl möjligen bygga ut vatten någonstans(?) men annars finns det väl inget annat än sol och vind för att öka produktion till kärnkraften 2040 står klar?
Olja och kol gissar jag man inte kommer bygga nytt av eller?

Nä precis, det är sol och vind vi har fram till 2040…

Med vänlig hälsning,

Med tanke på hur dyrt det är att bygga Kärnkraftverk och ingen vill bygga Vindkraftverk så måste väl lösningen vara att importera el när vi behöver el ! :)

Hade väl egentligen tänkt att hålla mig från den här diskussionen då jag tror att både alla och ingen har rätt lite beroende på hur man tittar på det.

Vi flyttar ytterramarna for elnätet från Sverige till en villa. Lek mad tanken att vi bygger en vanlig familjevilla mitt ute i skogen där det inte finns något som helst elnät och vi kommer inte dra dit någon matning heller.
Dock, i vår villa vill vi ändå kunna leva ett helt normalt liv med tvättmaskin, dammsugare, elspis, uppvärmningssystem, varmvatten och alla andra bekvämligheter vi vant oss vid. Kanske till och med en elbilsladdare.

Här är ganska många i tråden med goda insikter i hur elsystem fungerar med allt från överföringskapaciteter från norr till söder, revisionsperioder på kärnkraftsverk, vindkraftens svagheter vid bleke, Karlshamnsverkets nödvändighet eller inte, solkraftens frånvaro av tröghet och allt annat däremellan.

Så, hur hade elproduktionen för vår villa i skogen sett ut?

Hade väl egentligen tänkt att hålla mig från den här diskussionen då jag tror att både alla och ingen har rätt lite beroende på hur man tittar på det.

Vi flyttar ytterramarna for elnätet från Sverige till en villa. Lek mad tanken att vi bygger en vanlig familjevilla mitt ute i skogen där det inte finns något som helst elnät och vi kommer inte dra dit någon matning heller.
Dock, i vår villa vill vi ändå kunna leva ett helt normalt liv med tvättmaskin, dammsugare, elspis, uppvärmningssystem, varmvatten och alla andra bekvämligheter vi vant oss vid. Kanske till och med en elbilsladdare.

Här är ganska många i tråden med goda insikter i hur elsystem fungerar med allt från överföringskapaciteter från norr till söder, revisionsperioder på kärnkraftsverk, vindkraftens svagheter vid bleke, Karlshamnsverkets nödvändighet eller inte, solkraftens frånvaro av tröghet och allt annat däremellan.

Om du pratar offgrid så kommer du inte att ha kontakt med elsystemet alls så tänk bort allt sådant.

Allt utom själva uppvärmningen av huset under de kallaste månaderna kommer ni sannolikt att kunna lösa med solceller, gärna kombination med vindsnurra och ett batteripack storlek elbil. Ved och acctankar kombinerat med tex https://sunnytek.se/fixarsidan-for-den-som/ved-och-flisteknik/ved-panna-med-stirling/

Finns större grejor: https://www.froeling.com/sv-se/produkter/varme-och-el-av-ved/

Solceller ger mindre under vinterhalvåret men är billigt per kWh effekt. 24-36 kW installerat ger även i Norrbotten hyfsat med effekt året om förutom dec-jan. Jag har en fd lumparkompis som kört solceller i Jämtland sedan 25 år (pilotanläggning Jämtkraft där han jobbar). Han går runt på det med marginal.

Kanske lite vindkraft för komplement, finns 5-10kW snurror och även andra intressanta lösningar: https://natverketforvindbruk.se/vindturbin/

Batteribank för utjämning och effekt till spis/ugn/tvätt etc finns massor av alternativ; billigast är beg elbilsbatteri kombinerat med extern inverter och framförallt smart styrning av konsumtionen.

Beror också på läget i landet. Har man en bäck/å och kan fixa en liten damm så har man oändlig tillgång på elektricitet som laddar batteriet året om: https://sunnytek.se/laseroptronix-p...applications/minikraftverk-och-vattentur.html

Allt beror på ambitionsnivå, tillgången på kapital och intresse. :)

Det finns en stor kunskapsbank på nätet. Vissa har ju framgångsrikt kört på solceller och vindkraft som producerar vätgas och fyller tuber för att användas när det är mörkt och vindstilla. Effektbehovet får man nog uppskatta själv. Uppvärmning av hus skulle jag nog ha gjort med flis/pelletspanna. Ett 16A dieselelverk är nog det första att investera i som en backup och el under byggtiden.

För att kunna gå offgrid i skogen krävs nästan ett microhydro (vattenkraftverk) med stadigt flöde året om (dvs inte minusgrader så det fryser)
Men då klarar man sig ÅAS med väldigt lite effekt, eftersom det är... pålitligt 24/7/365
DVS, precis vad man vill ha i kraftsammanhang.

Jag såg en familj som gick runt på en 500w turbin och en batteribank, men då utan uppvärmning, dom använde mer än 500w/timme dagtid, men mindre nattetid då mest kylskåpet och lite annat smått drog ström.

Men dom billigaste kilowattarna är dom man sparar in och inte behöver producera.

LED strings som takbelysning och stäng av allt som inte används, dvs wifi och starlink slås bara på när man aktivt behöver det, man har inte lyset på i vardagsrummet när man står vid spisen osv...

Och i de fall man har väderberoende slumpkraft, använd när det producerar, börjar batteriet bli fullt ovanligt tidigt och det ser ut att blåsa ett tag till, använd dagen till att tvätta och städa, köra cirkelsåg och annat som drar jävligt mycket, kapa upp dom där stolparna du ska ha nästa vecka/månad, för du vet inte om du kommer att ha överskott då....

Vi bor i villa i elområde 3 med 16kW peak solpaneler på taket och 32kWh batteri.
Årlig förbrukning med fem i familjen är ca 20 MWh och efter prick ett år har solpanelerna genererat 11MWh el, varav jag, tack vare batteriet, kunnat utnyttja drygt 8MWh för eget behov och sålt 3MWh till nätet. I princip helt självförsörjande maj -augusti och nära nog även april och september, medan mars och oktober genererar typ halva behovet, och november-februari är nästan dött.
Vi kör fast elpris tills nästa höst och således har jag snorkoll på vad varje sparad kWh innebär i plånboken och vi har sparat ganska exakt 16 000kr på ett år.
Investeringskotstnaden inklusive allt är straxt under 300 000kr. Det är ju ingen strålande investering, men när effekttarrifferna kommer och nätavgiufterna fortsätter att öka så blir det troligen större besparingar. Att gå över till tim eller kvartstaxa när det bundna avtalet löper ut, för att kunna utbyttja batteriet även under de mörka månaderna för att tanka på lågpristimmar och använda när elpriset är högt bör också öka på besparingen.

För att kunna köra året runt off grid krävs att kunna komplettera med egen vinsnurra och en dieselgenerator samt större batteri.

Idag, när det byggts stora solanläggningar på kontinenten så är elpriset ofta negativt mitt på dagen under de ljusaste månaderna, så om man inte använder ett batteri för att lagra överskottet så kommer man att få betala för att bli av med elen. Hela systremet är uppfuckat av sol och vindkraft tyvärr. Som villaägare kan det vara en rolig hobby som på lång sikt kan betala sig om man kan lagra och styra hur man vill använda sin egenproducerade el, men som elpriserna ser ut idag när solekn skiner eller det blåser så finns det absolut inget utrymme för att öka på elproduktionen med fler väderberoende kraftslag.

Att vindkraften skulle ha sänkt elpriserna stämmer ju bara om man bortser från den extrema höjningen av nätavgifter och skattert som lagts på. Den totala kostnaden för elen är ju mycket högre idag än för 5-10 år sedan, så att kärnkraften skulle ge högre priser och vinden lägre stämmer inte alls med min verklighet iallafall.

Last edited:
Efter årsskiftet ökar förlusten för de som har egna solceller utan batteri eftersom "kompenseringen" på 60 öre försvinner.

Efter årsskiftet ökar förlusten för de som har egna solceller utan batteri eftersom "kompenseringen" på 60 öre försvinner.
Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.
Det är den största anledningen till att det krävs ett rejält batteri för att kunna lagra sin egen el och kanske till och med kunna sälja en del under peak hour när folk ska koka sina makaroner och steka sin falukorv kl 18 på kvällen.

När politiker har skapat ett system där man som privatperson är tvungen att investera enorma summor för att kunna laga sin mat och ta en bastu på kvällen utan att kronofogden intecknar ens gamla sporthoj så har det gått djävligt snett!

Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.
Det är den största anledningen till att det krävs ett rejält batteri för att kunna lagra sin egen el och kanske till och med kunna sälja en del under peak hour när folk ska koka sina makaroner och steka sin falukorv kl 18 på kvällen.

När politiker har skapat ett system där man som privatperson är tvungen att investera enorma summor för att kunna laga sin mat och ta en bastu på kvällen utan att kronofogden intecknar ens gamla sporthoj så har det gått djävligt snett!
Vad kostade bara batteridelen för dig?

Jomen i genomsnitt...

Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h