Sverige idag..

Ja men presentera den då istället för att antyda att alla skulle bli arga om den visades…

Hittade dock denna, och den talar i annan riktning än vad du påstår.

Edit: och detta https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-rekord-for-svensk-elexport-2024

Med vänlig hälsning,
Det är fortfarande netto. Du behöver yxa dig igenom SVKs CSzv - filer för att få fram brutto, det är där du hittar skillnaderna i val av presentation..

Nej men det intressanta är ju att ökningen av solkraft är exponentiell vilket på inte så lång sikt kommer att medföra en helt annan energisituation globalt.

Vilket kommer att göra att ALLA har ett kraftigt överskott mitt på dagen då solen lyser och ALLA kommer att ha ett kraftigt underskott på natten och när solen inte lyser.

Vilket kommer att ge tokhöga och toklåga (negativa) elpriser

Ställ en fot i en gryta med kokande vatten och den andra i en hink med isvatten och säg att det i genomsnitt är bra

Nej men det intressanta är ju att ökningen av solkraft är exponentiell vilket på inte så lång sikt kommer att medföra en helt annan energisituation globalt. Tillsammans med vind- och vattenkraft kommer framtiden inte att vara ett så stort problem i Sverige.

Därav det ekonomiska vansinnet att investera flera hundratals miljarder i kärnkraft och binda upp oss till höga elpriser i 40 år från produktionsstart. Andra lösningar är helt enkelt både smartare, billigare och bättre.

Med vänlig hälsning,
Vi har ju ingen vattenkraft söder om, se2? Varför tror du vi importerar elpriser annars?

Södra Sverige ska i framtiden va beroende av teknikneutralitet, som innefattar bidragsframtagna lagringsenheter som ska laddas i samband med effekttariffer. Det blir billigare?! Tillåt mig tvivla.

Södra Sverige ska i framtiden va beroende av teknikneutralitet, som innefattar bidragsframtagna lagringsenheter som ska laddas i samband med effekttariffer. Det blir billigare?! Tillåt mig tvivla.

Jag tycker att vi kapar överföringen mellan område 2 och 3 slumpvis en månad om året och ser om landet klarar det i händelse av kris

Eftersom det påstås att vindkraften levererar mer på vintern tack vare tjockare kall luft och solpaneler levererar mer tack vare reflekterande snö och kallare paneler föreslår jag att vi kör dom första åren på vintern

Jag tycker att vi kapar överföringen mellan område 2 och 3 slumpvis en månad om året och ser om landet klarar det i händelse av kris

Eftersom det påstås att vindkraften levererar mer på vintern tack vare tjockare kall luft och solpaneler levererar mer tack vare reflekterande snö och kallare paneler föreslår jag att vi kör dom första åren på vintern
Undrar varför de behöver lägre skatt i norr när de har så gott om energi. Borde det inte vara tvärtom?

Nej men det intressanta är ju att ökningen av solkraft är exponentiell vilket på inte så lång sikt kommer att medföra en helt annan energisituation globalt. Tillsammans med vind- och vattenkraft kommer framtiden inte att vara ett så stort problem i Sverige.

Därav det ekonomiska vansinnet att investera flera hundratals miljarder i kärnkraft och binda upp oss till höga elpriser i 40 år från produktionsstart. Andra lösningar är helt enkelt både smartare, billigare och bättre.

Med vänlig hälsning,

Du kanske missat geografilektionerna men vi bor inte vid ekvatorn.

Du kanske missat geografilektionerna men vi bor inte vid ekvatorn.
Nej men om man tänkt dra förlängningssladd från norra Sverige till södra är det inte långt bort att dra en från södra Europa till södra Sverige… Vän av ordning tror nog mer på lokal produktion, som inte är beroende av väder.. På tal om, kan det bli mindre nederbörd också, med klimatförändringar? Tänkte på Norrland just.

Nej men om man tänkt dra förlängningssladd från norra Sverige till södra är det inte långt bort att dra en från södra Europa till södra Sverige… Vän av ordning tror nog mer på lokal produktion, som inte är beroende av väder.. På tal om, kan det bli mindre nederbörd också, med klimatförändringar? Tänkte på Norrland just.

Det är väl mer troligt att det blir mer regn och varmare vintrar? Om inget händer med golfströmmen.

Det är väl mer troligt att det blir mer regn och varmare vintrar? Om inget händer med golfströmmen.
Den är väl i riskzonen?

Övrig affärsidé;
Lägg ner elproduktionen så svensken köper egen, putsa in bidrag och skattereduktioner.

Ta bort bidrag och reduktioner, inför nya för lagring.

Svensken bah: Jag betalar, det blir billigare!
Tänk, att storskalig produktion skulle utkonkurreras av mikroproduktion.
För det är så dyrt med storskalig känkraft påstår en del.
Nånting är suspekt här, mycket suspekt.

Det skulle jag inte alls säga. Grunderna till stängningen av reaktorerna är lika ”oklara” som orsakerna till Rysslands anfall på Ukraina… dvs inte alls. Det var inte lönsamt att göra så stora investeringar med tanke på den oklara framtiden samt att kostnaderna för gångtidsförlängningen drog iväg enormt där man påbörjat den. I grunden spökade de tidigare besluten från 1980 och senare; dvs att kärnkraften skulle avvecklas när livslängden uppnåtts.

Men visst har det påverkat, ffa i SE4. Jag är dock av uppfattningen att det är klokare att investera i elsystemet vad gäller överföring, redundans och lagring än att låsa sig vid en viss teknik, särskilt när den tekniken kommer att kosta så enorma summor och bara blir dyrare hela tiden till skillnad från andra produktionssätt. Rimligare vore därför att fatta teknikneutrala beslut.

Men pga polariseringen MP - SD så låser man sig vid kärnkraft kontra vindkraft. Vansinne.

06ededee6e1228a71a7fd51a67b19d47.jpg

b1ab4f342abf535e91b2a97b093d7f21.jpg

Påminner om dessa bilder också. De säger också en del om vår elproduktion/konsumtion och utvecklingen de sista femton åren. Med sina för- och nackdelar förstås.

Med vänlig hälsning,
Först fattar du en massa tekniska beslut
Jag är dock av uppfattningen att det är klokare att investera i elsystemet vad gäller överföring, redundans och lagring
och sedan
Jag är dock av uppfattningen att det är klokare än att låsa sig vid en viss teknik, särskilt när den tekniken kommer att kosta så enorma summor och bara blir dyrare hela tiden till skillnad från andra produktionssätt.
Hur mycket har du investerat i Vindkraft ?

Jag är inte riktigt med på vad det propageras för här i tråden? :va
Skall sol- och vind-kraft avvecklas?
Vi ska bara ha vatten och kärnkraft?

Har vi börjat bygga kärnkraft?
Om inte, är det pga politik eller ekonomi (svårt att se att nuvarande regering satt en kärnkraftsfientlig politik men vem vet)?
När, om nån börjar bygga, kan den tidigast komma i drift?
Vad gör vi tills dess?

Dom flesta "opolitiska kraftexperter" jag hört verkar vilja ha mer av allt.
Jag kan ju ha hört fel eller det kanske inte behövs längre med Northvolts krasch?

Jag är inte riktigt med på vad det propageras för här i tråden? :va
Skall sol- och vind-kraft avvecklas?
Vi ska bara ha vatten och kärnkraft?

Har vi börjat bygga kärnkraft?
Om inte, är det pga politik eller ekonomi (svårt att se att nuvarande regering satt en kärnkraftsfientlig politik men vem vet)?
När, om nån börjar bygga, kan den tidigast komma i drift?
Vad gör vi tills dess?

Dom flesta "opolitiska kraftexperter" jag hört verkar vilja ha mer av allt.
Jag kan ju ha hört fel eller det kanske inte behövs längre med Northvolts krasch?

Jag propagerar för mer kärnkraft, sol och vindkrat kan få finnas kvar, men inte byggas ut så det destabiliserar nätet

Mer kärnkraft ska byggas, till att börja med några små modulära reaktorer, men målsättningen är att bygga minst ett stort kärnkraftverk senare

Nuvarande regering är kärnkraftspositiva och oppositionen har börjat vända i frågan också

Jag vill INTE ha mer ostabil slumpkraft, jag vill ha mer av alla sorters stabil kraftförsörjning

Jag propagerar för mer kärnkraft, sol och vindkrat kan få finnas kvar, men inte byggas ut så det destabiliserar nätet

Mer kärnkraft ska byggas, till att börja med några små modulära reaktorer, men målsättningen är att bygga minst ett stort kärnkraftverk senare

Nuvarande regering är kärnkraftspositiva och oppositionen har börjat vända i frågan också

Jag vill INTE ha mer ostabil slumpkraft, jag vill ha mer av alla sorters stabil kraftförsörjning
OK. 👍

Har det börjat byggas kärnkraft?
Destabiliserar sol- och vind-kraft redan nu eller finns det kvar "marginal" sas?

Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h