Sverige idag..

Stämmer väl överens med Vestas V..(modell). Riktigt uselt ändå. Så det krävs i princip vädervarning för att de ska leverera bra och är ganska dåliga ens vid 5m/s (måttlig vind), som är över medelvind i platta Skåne.

Man skall väl iofs mäta på 200m höjd där snurrorna står men som du ser av historiska vinddata så blåser det ändå rätt bra i genomsnitt tio timmar per dygn runt SE4.


Med vänlig hälsning,
 
Ja det var ju på det hela billigare att importera mer tysk känkraft mot idag? För Sverige som helhet är det ingen fördel med att exportera massa billigt i norr och importera dyrt i syd. Även om det du tror är 35 timmar så tittar du på netto.
Om vi samma timme exporterar 6GWh i norr och importerar 5GWh i syd så har vi enligt dig ”vunnit” på det men vi sålde för 40öre/kWh och köpte för 40€ct/kWh. Summa kardemumma gick vi ekonomiskt med en brakförlust för svenskarnas samlade köpkraft.
Få det att gå ihop

Har du data?

Jag har inte hittat nettoexport i kronor men du verkar ju ha gjort det?


Med vänlig hälsning,
 
Ja det här är ju tyvärr statens sätt att inte bli av med inkomster… vilket är trist. Man hade ju kunnat stimulera fler att skaffa solceller och ett batteripack i huset; inte för att gå off grid utan för att kunna säkra ned och belasta nätet mindre samtidigt som kanske 75-80% av årsförbrukningen produceras inhouse…


Med vänlig hälsning,

Ska du producera 75-80% av årsförbrukningen så krävs det en hel del investeringar och du får nog utrymma garaget för batteriet.

Jag följer en del som lever "off grid" och trots att dom värmer med diesel/ved/gasol och kör kylskåp och spis på gasol och har hela uthus med batterier så får dom dra igång dieselelverken regelbundet när vädret inte har funkat i ett par dagar.

Men visst, bär in oljepannan igen och tala om för fru och barn att dom bara får tvätta/diska/dammsuga och se på tv dom dagar solen och vinden har varit gynsamma och sluta helt med mat som måste kylförvaras du...
 
Har du data?

Jag har inte hittat nettoexport i kronor men du verkar ju ha gjort det?


Med vänlig hälsning,
Ja jag sa ju det, den datan vill man inte lyfta fram för då skulle till och med svensken ta näven ur fickan… Förstår du nu att du är förd bakom ljuset?

Tänk logiskt; när exporterar Sverige? När det är billigt att köpa av oss.
När importerar vi? När det är dyrt att köpa av andra. Prisimporten har fått sitt namn ifrån det.
Så nettoenergiexport är bara bra om prislappen är densamma. Jämför solpaneler kontra elpriser, det kan bara bli tal om en vettig kalkyl om man kvittar kWh för kWh
 
Ja jag sa ju det, den datan vill man inte lyfta fram för då skulle till och med svensken ta näven ur fickan… Fördtår du nu att du är förd bakom ljudet.

Tänk logiskt; när exporterar Sverige? När det är billigt att köpa av oss.
När importerar vi? När det är dyrt att köpa av andra. Prisimporten har fått sitt namn ifrån det.
Så nettoenergiexport är bara bra om prislappen är densamma. Jämför solpaneler kontra elpriser, det kan bara bli tal om en vettig kalkyl om man kvittar kWh för kWh

Ja men presentera den då istället för att antyda att alla skulle bli arga om den visades…

Hittade dock denna, och den talar i annan riktning än vad du påstår.


Edit: och detta https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-rekord-for-svensk-elexport-2024


Med vänlig hälsning,
 
Man skall väl iofs mäta på 200m höjd där snurrorna står men som du ser av historiska vinddata så blåser det ändå rätt bra i genomsnitt tio timmar per dygn runt SE4.


Med vänlig hälsning,

Så du behöver ett batteri för 14 timmars förbrukning per dag.
Räkna på det.

Sen kanske en normaldag med 10 timmars produktion följs av en vecka med för låga vindar.
Räkna på det batteriet också

Plus att du måste ha vindsnurror som kan ladda det batteriet med en veckas förbrukning under dom 10 timmar per dag det blåser så att dom snurrar, det blir många extra snurror det.
 
Nope, USA är dessutom tvåa i världen på solkraft efter Kina.


Med vänlig hälsning,

Det är ungefär som Thailand ifall du varit där, inte många blir förvånade om länder med så mycket sol kan fungera med bara solkraft.

Med vilken mätskala ligger USA 2a? Knappast i procent av förbrukad energi.
Och Kina ligger knappast heller etta med den mätskalan.

Att världens största länder har störst produktion av solkraft mätt i Wh är ju föga förvånande.
 
Den existerar inte, iaf lyckas inte ens väletablerade smarta sökmotorer hitta detta (GPT m.fl..). Börjar du ana ugglorna?



Med vänlig hälsning,
 
Det är ungefär som Thailand ifall du varit där, inte många blir förvånade om länder med så mycket sol kan fungera med bara solkraft.

Nej men det intressanta är ju att ökningen av solkraft är exponentiell vilket på inte så lång sikt kommer att medföra en helt annan energisituation globalt. Tillsammans med vind- och vattenkraft kommer framtiden inte att vara ett så stort problem i Sverige.

Därav det ekonomiska vansinnet att investera flera hundratals miljarder i kärnkraft och binda upp oss till höga elpriser i 40 år från produktionsstart. Andra lösningar är helt enkelt både smartare, billigare och bättre.


Med vänlig hälsning,
 
Ja men presentera den då istället för att antyda att alla skulle bli arga om den visades…

Hittade dock denna, och den talar i annan riktning än vad du påstår.


Edit: och detta https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-rekord-for-svensk-elexport-2024


Med vänlig hälsning,
Det är fortfarande netto. Du behöver yxa dig igenom SVKs CSzv - filer för att få fram brutto, det är där du hittar skillnaderna i val av presentation..
 
Nej men det intressanta är ju att ökningen av solkraft är exponentiell vilket på inte så lång sikt kommer att medföra en helt annan energisituation globalt.

Vilket kommer att göra att ALLA har ett kraftigt överskott mitt på dagen då solen lyser och ALLA kommer att ha ett kraftigt underskott på natten och när solen inte lyser.

Vilket kommer att ge tokhöga och toklåga (negativa) elpriser

Ställ en fot i en gryta med kokande vatten och den andra i en hink med isvatten och säg att det i genomsnitt är bra
 
Nej men det intressanta är ju att ökningen av solkraft är exponentiell vilket på inte så lång sikt kommer att medföra en helt annan energisituation globalt. Tillsammans med vind- och vattenkraft kommer framtiden inte att vara ett så stort problem i Sverige.

Därav det ekonomiska vansinnet att investera flera hundratals miljarder i kärnkraft och binda upp oss till höga elpriser i 40 år från produktionsstart. Andra lösningar är helt enkelt både smartare, billigare och bättre.


Med vänlig hälsning,
Vi har ju ingen vattenkraft söder om, se2? Varför tror du vi importerar elpriser annars?
 
Södra Sverige ska i framtiden va beroende av teknikneutralitet, som innefattar bidragsframtagna lagringsenheter som ska laddas i samband med effekttariffer. Det blir billigare?! Tillåt mig tvivla.
 
Södra Sverige ska i framtiden va beroende av teknikneutralitet, som innefattar bidragsframtagna lagringsenheter som ska laddas i samband med effekttariffer. Det blir billigare?! Tillåt mig tvivla.

Jag tycker att vi kapar överföringen mellan område 2 och 3 slumpvis en månad om året och ser om landet klarar det i händelse av kris

Eftersom det påstås att vindkraften levererar mer på vintern tack vare tjockare kall luft och solpaneler levererar mer tack vare reflekterande snö och kallare paneler föreslår jag att vi kör dom första åren på vintern
 
Jag tycker att vi kapar överföringen mellan område 2 och 3 slumpvis en månad om året och ser om landet klarar det i händelse av kris

Eftersom det påstås att vindkraften levererar mer på vintern tack vare tjockare kall luft och solpaneler levererar mer tack vare reflekterande snö och kallare paneler föreslår jag att vi kör dom första åren på vintern
Undrar varför de behöver lägre skatt i norr när de har så gott om energi. Borde det inte vara tvärtom?
 
Nej men det intressanta är ju att ökningen av solkraft är exponentiell vilket på inte så lång sikt kommer att medföra en helt annan energisituation globalt. Tillsammans med vind- och vattenkraft kommer framtiden inte att vara ett så stort problem i Sverige.

Därav det ekonomiska vansinnet att investera flera hundratals miljarder i kärnkraft och binda upp oss till höga elpriser i 40 år från produktionsstart. Andra lösningar är helt enkelt både smartare, billigare och bättre.


Med vänlig hälsning,

Du kanske missat geografilektionerna men vi bor inte vid ekvatorn.
 
Du kanske missat geografilektionerna men vi bor inte vid ekvatorn.
Nej men om man tänkt dra förlängningssladd från norra Sverige till södra är det inte långt bort att dra en från södra Europa till södra Sverige… Vän av ordning tror nog mer på lokal produktion, som inte är beroende av väder.. På tal om, kan det bli mindre nederbörd också, med klimatförändringar? Tänkte på Norrland just.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top