Sverige idag..

Hade väl egentligen tänkt att hålla mig från den här diskussionen då jag tror att både alla och ingen har rätt lite beroende på hur man tittar på det.

Vi flyttar ytterramarna for elnätet från Sverige till en villa. Lek mad tanken att vi bygger en vanlig familjevilla mitt ute i skogen där det inte finns något som helst elnät och vi kommer inte dra dit någon matning heller.
Dock, i vår villa vill vi ändå kunna leva ett helt normalt liv med tvättmaskin, dammsugare, elspis, uppvärmningssystem, varmvatten och alla andra bekvämligheter vi vant oss vid. Kanske till och med en elbilsladdare.

Här är ganska många i tråden med goda insikter i hur elsystem fungerar med allt från överföringskapaciteter från norr till söder, revisionsperioder på kärnkraftsverk, vindkraftens svagheter vid bleke, Karlshamnsverkets nödvändighet eller inte, solkraftens frånvaro av tröghet och allt annat däremellan.


Så, hur hade elproduktionen för vår villa i skogen sett ut?
 
Hade väl egentligen tänkt att hålla mig från den här diskussionen då jag tror att både alla och ingen har rätt lite beroende på hur man tittar på det.

Vi flyttar ytterramarna for elnätet från Sverige till en villa. Lek mad tanken att vi bygger en vanlig familjevilla mitt ute i skogen där det inte finns något som helst elnät och vi kommer inte dra dit någon matning heller.
Dock, i vår villa vill vi ändå kunna leva ett helt normalt liv med tvättmaskin, dammsugare, elspis, uppvärmningssystem, varmvatten och alla andra bekvämligheter vi vant oss vid. Kanske till och med en elbilsladdare.

Här är ganska många i tråden med goda insikter i hur elsystem fungerar med allt från överföringskapaciteter från norr till söder, revisionsperioder på kärnkraftsverk, vindkraftens svagheter vid bleke, Karlshamnsverkets nödvändighet eller inte, solkraftens frånvaro av tröghet och allt annat däremellan.


Så, hur hade elproduktionen för vår villa i skogen sett ut?
Om du pratar offgrid så kommer du inte att ha kontakt med elsystemet alls så tänk bort allt sådant.

Allt utom själva uppvärmningen av huset under de kallaste månaderna kommer ni sannolikt att kunna lösa med solceller, gärna kombination med vindsnurra och ett batteripack storlek elbil. Ved och acctankar kombinerat med tex https://sunnytek.se/fixarsidan-for-den-som/ved-och-flisteknik/ved-panna-med-stirling/

Finns större grejor: https://www.froeling.com/sv-se/produkter/varme-och-el-av-ved/

Solceller ger mindre under vinterhalvåret men är billigt per kWh effekt. 24-36 kW installerat ger även i Norrbotten hyfsat med effekt året om förutom dec-jan. Jag har en fd lumparkompis som kört solceller i Jämtland sedan 25 år (pilotanläggning Jämtkraft där han jobbar). Han går runt på det med marginal.

Kanske lite vindkraft för komplement, finns 5-10kW snurror och även andra intressanta lösningar: https://natverketforvindbruk.se/vindturbin/

Batteribank för utjämning och effekt till spis/ugn/tvätt etc finns massor av alternativ; billigast är beg elbilsbatteri kombinerat med extern inverter och framförallt smart styrning av konsumtionen.

Beror också på läget i landet. Har man en bäck/å och kan fixa en liten damm så har man oändlig tillgång på elektricitet som laddar batteriet året om: https://sunnytek.se/laseroptronix-p...applications/minikraftverk-och-vattentur.html

Allt beror på ambitionsnivå, tillgången på kapital och intresse. :)
 
Hade väl egentligen tänkt att hålla mig från den här diskussionen då jag tror att både alla och ingen har rätt lite beroende på hur man tittar på det.

Vi flyttar ytterramarna for elnätet från Sverige till en villa. Lek mad tanken att vi bygger en vanlig familjevilla mitt ute i skogen där det inte finns något som helst elnät och vi kommer inte dra dit någon matning heller.
Dock, i vår villa vill vi ändå kunna leva ett helt normalt liv med tvättmaskin, dammsugare, elspis, uppvärmningssystem, varmvatten och alla andra bekvämligheter vi vant oss vid. Kanske till och med en elbilsladdare.

Här är ganska många i tråden med goda insikter i hur elsystem fungerar med allt från överföringskapaciteter från norr till söder, revisionsperioder på kärnkraftsverk, vindkraftens svagheter vid bleke, Karlshamnsverkets nödvändighet eller inte, solkraftens frånvaro av tröghet och allt annat däremellan.


Så, hur hade elproduktionen för vår villa i skogen sett ut?
Det finns en stor kunskapsbank på nätet. Vissa har ju framgångsrikt kört på solceller och vindkraft som producerar vätgas och fyller tuber för att användas när det är mörkt och vindstilla. Effektbehovet får man nog uppskatta själv. Uppvärmning av hus skulle jag nog ha gjort med flis/pelletspanna. Ett 16A dieselelverk är nog det första att investera i som en backup och el under byggtiden.
 
För att kunna gå offgrid i skogen krävs nästan ett microhydro (vattenkraftverk) med stadigt flöde året om (dvs inte minusgrader så det fryser)
Men då klarar man sig ÅAS med väldigt lite effekt, eftersom det är... pålitligt 24/7/365
DVS, precis vad man vill ha i kraftsammanhang.

Jag såg en familj som gick runt på en 500w turbin och en batteribank, men då utan uppvärmning, dom använde mer än 500w/timme dagtid, men mindre nattetid då mest kylskåpet och lite annat smått drog ström.

Men dom billigaste kilowattarna är dom man sparar in och inte behöver producera.

LED strings som takbelysning och stäng av allt som inte används, dvs wifi och starlink slås bara på när man aktivt behöver det, man har inte lyset på i vardagsrummet när man står vid spisen osv...

Och i de fall man har väderberoende slumpkraft, använd när det producerar, börjar batteriet bli fullt ovanligt tidigt och det ser ut att blåsa ett tag till, använd dagen till att tvätta och städa, köra cirkelsåg och annat som drar jävligt mycket, kapa upp dom där stolparna du ska ha nästa vecka/månad, för du vet inte om du kommer att ha överskott då....
 
Vi bor i villa i elområde 3 med 16kW peak solpaneler på taket och 32kWh batteri.
Årlig förbrukning med fem i familjen är ca 20 MWh och efter prick ett år har solpanelerna genererat 11MWh el, varav jag, tack vare batteriet, kunnat utnyttja drygt 8MWh för eget behov och sålt 3MWh till nätet. I princip helt självförsörjande maj -augusti och nära nog även april och september, medan mars och oktober genererar typ halva behovet, och november-februari är nästan dött.
Vi kör fast elpris tills nästa höst och således har jag snorkoll på vad varje sparad kWh innebär i plånboken och vi har sparat ganska exakt 16 000kr på ett år.
Investeringskotstnaden inklusive allt är straxt under 300 000kr. Det är ju ingen strålande investering, men när effekttarrifferna kommer och nätavgiufterna fortsätter att öka så blir det troligen större besparingar. Att gå över till tim eller kvartstaxa när det bundna avtalet löper ut, för att kunna utbyttja batteriet även under de mörka månaderna för att tanka på lågpristimmar och använda när elpriset är högt bör också öka på besparingen.

För att kunna köra året runt off grid krävs att kunna komplettera med egen vinsnurra och en dieselgenerator samt större batteri.

Idag, när det byggts stora solanläggningar på kontinenten så är elpriset ofta negativt mitt på dagen under de ljusaste månaderna, så om man inte använder ett batteri för att lagra överskottet så kommer man att få betala för att bli av med elen. Hela systremet är uppfuckat av sol och vindkraft tyvärr. Som villaägare kan det vara en rolig hobby som på lång sikt kan betala sig om man kan lagra och styra hur man vill använda sin egenproducerade el, men som elpriserna ser ut idag när solekn skiner eller det blåser så finns det absolut inget utrymme för att öka på elproduktionen med fler väderberoende kraftslag.

Att vindkraften skulle ha sänkt elpriserna stämmer ju bara om man bortser från den extrema höjningen av nätavgifter och skattert som lagts på. Den totala kostnaden för elen är ju mycket högre idag än för 5-10 år sedan, så att kärnkraften skulle ge högre priser och vinden lägre stämmer inte alls med min verklighet iallafall.
 
Last edited:
Efter årsskiftet ökar förlusten för de som har egna solceller utan batteri eftersom "kompenseringen" på 60 öre försvinner.
 
Efter årsskiftet ökar förlusten för de som har egna solceller utan batteri eftersom "kompenseringen" på 60 öre försvinner.
Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.
Det är den största anledningen till att det krävs ett rejält batteri för att kunna lagra sin egen el och kanske till och med kunna sälja en del under peak hour när folk ska koka sina makaroner och steka sin falukorv kl 18 på kvällen.

När politiker har skapat ett system där man som privatperson är tvungen att investera enorma summor för att kunna laga sin mat och ta en bastu på kvällen utan att kronofogden intecknar ens gamla sporthoj så har det gått djävligt snett!
 
Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.
Det är den största anledningen till att det krävs ett rejält batteri för att kunna lagra sin egen el och kanske till och med kunna sälja en del under peak hour när folk ska koka sina makaroner och steka sin falukorv kl 18 på kvällen.

När politiker har skapat ett system där man som privatperson är tvungen att investera enorma summor för att kunna laga sin mat och ta en bastu på kvällen utan att kronofogden intecknar ens gamla sporthoj så har det gått djävligt snett!
Vad kostade bara batteridelen för dig?
 
Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.
Det är den största anledningen till att det krävs ett rejält batteri för att kunna lagra sin egen el och kanske till och med kunna sälja en del under peak hour när folk ska koka sina makaroner och steka sin falukorv kl 18 på kvällen.

När politiker har skapat ett system där man som privatperson är tvungen att investera enorma summor för att kunna laga sin mat och ta en bastu på kvällen utan att kronofogden intecknar ens gamla sporthoj så har det gått djävligt snett!

Jomen i genomsnitt...
 
Nej, många tror ju det men det är faktiskt tvärtom. Vindkraften levererar som mest när den behövs som bäst.
Detta är direkt felaktigt, som jag redan skrivit om på forumet.

Dessutom postar du oftast grafter över producerad energi, vilket är totalt orelevant, då energin inte levereras med konstant effekt från Vind.

Det är oavsett kraftslag, momentan effekt som är intressant. Då blir problemen med vindkraft uppenbar.
Kolla på valfri apparat...det är enheten Watt (effekt) som är uppmärkt. Fundera på varför...


Kopia på tidigare inlägg
Läser man hela rapporten blir bilden glasklar. Vatten o kärnkraft är skitbra, vind/sol kass.
Då det behövs som mest, "Topplast-timmen", levererar Kärnkraft 90 %, men Vindkraft endast 9 %

Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2023
 

Bifogat

  • Screenshot 2025-10-13 at 8.56.46 PM.png
    Screenshot 2025-10-13 at 8.56.46 PM.png
    192.5 KB · Visningar: 15
Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.
Om du läser den rapport Svenska Kraftnät skickade till Klimat- och näringslivsdepartementet, (i förra inlägget) inser du att verkligheten med Vindkraft, långt ifrån är "ganska bra".
Snarare katastrofalt dålig då effekten behövs som mest.

Å andra sidan levererar den skitbra då det inte behövs = nollpriser så alla kraftslag går med förlust. Kanon!
 
Vad som framgår är att kärnkraften ger mer på vinterhalvåret och mindre på sommarhalvåret. Jag förstår mig verkligen inte på vad för slags ingenjörer som ligger bakom dagens system. Här är något som inte stämmer.
Därtill så om det blåser gör det oftast så mer på dagen än natten, då solen också tittar fram. Här blir det väl ytterligare en krock mellan två kraftslag som får bränslet av väder?
Nånting är lurt med hela införandet av vindkraft och solkraft.
”Det som inte stämmer” beror på att media pratar om energi, och inte effekt.

Tyvärr är är verkligheten (fysikens lagar) så att elektrisk energi tillverkas, transporteras och konsumeras i REALTID, dvs effekt!
(Energi per tidsenhet = effekt )
 
Detta är direkt felaktigt, som jag redan skrivit om på forumet.

Dessutom postar du oftast grafter över producerad energi, vilket är totalt orelevant, då energin inte levereras med konstant effekt från Vind.

Det är oavsett kraftslag, momentan effekt som är intressant. Då blir problemen med vindkraft uppenbar.
Kolla på valfri apparat...det är enheten Watt (effekt) som är uppmärkt. Fundera på varför...


Kopia på tidigare inlägg
Läser man hela rapporten blir bilden glasklar. Vatten o kärnkraft är skitbra, vind/sol kass.
Då det behövs som mest, "Topplast-timmen", levererar Kärnkraft 90 %, men Vindkraft endast 9 %

Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2023

Jag håller inte alls med dig om dina slutsatser.
Självklart måste man titta över alla timmar.

För att bemöta det falska påståendet att vindkraft inte levererar när det är kallt/behövs som bäst tjänar exemplet med de timmarna med högst belastning väl.

Att kärnkraft och vindkraft har olika profil är självklart. Poängen är att det inte är antingen eller utan att vi i Sverige har en energimix där de olika energislagen bidrar med sina fördelar.

Varför ny kärnkraft är en dålig idé beror inte på att det är just ”kärnkraft” utan på att den är extremt dyr och inte kommer att åtgärda någonting förrän realistiskt sett om kanske två decennier och då till en kostnad som kommer att belasta konsumenter och industri till 2080. Detta samtidigt som annan produktion som sol och vind inklusive lagringskapacitet blir mycket billigare för varje år.

Allt detta för politisk prestige. Huvudlöst vansinne.


Med vänlig hälsning,
 
”Det som inte stämmer” beror på att media pratar om energi, och inte effekt.

Tyvärr är är verkligheten (fysikens lagar) så att elektrisk energi tillverkas, transporteras och konsumeras i REALTID, dvs effekt!
(Energi per tidsenhet = effekt )

Det är självklart, men på samma sätt skiftar konsumtionen i REALTID och därför regleras balansen med reglerkraft (eller lagrings-/utjämningslösningar) samt export/import.


Med vänlig hälsning,
 
Ja eftersom vi exporterar typ alla timmar utom kanske 35 per år så blir det ju så ihop med konstruktionen.
Så om vi en typisk dag, exporterar i norr men importerar i söder är allt ok, enl dig?

Inser du hur en totalt sett kass situation (utifrån en helhetsyn), kan framställas som positiv?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top