FettSnok
96% enligt läkaren
Det är dyrt att satsa på fattiglösningar.Med tanke på hur dyrt det är att bygga Kärnkraftverk och ingen vill bygga Vindkraftverk så måste väl lösningen vara att importera el när vi behöver el !![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är dyrt att satsa på fattiglösningar.Med tanke på hur dyrt det är att bygga Kärnkraftverk och ingen vill bygga Vindkraftverk så måste väl lösningen vara att importera el när vi behöver el !![]()
Om du pratar offgrid så kommer du inte att ha kontakt med elsystemet alls så tänk bort allt sådant.Hade väl egentligen tänkt att hålla mig från den här diskussionen då jag tror att både alla och ingen har rätt lite beroende på hur man tittar på det.
Vi flyttar ytterramarna for elnätet från Sverige till en villa. Lek mad tanken att vi bygger en vanlig familjevilla mitt ute i skogen där det inte finns något som helst elnät och vi kommer inte dra dit någon matning heller.
Dock, i vår villa vill vi ändå kunna leva ett helt normalt liv med tvättmaskin, dammsugare, elspis, uppvärmningssystem, varmvatten och alla andra bekvämligheter vi vant oss vid. Kanske till och med en elbilsladdare.
Här är ganska många i tråden med goda insikter i hur elsystem fungerar med allt från överföringskapaciteter från norr till söder, revisionsperioder på kärnkraftsverk, vindkraftens svagheter vid bleke, Karlshamnsverkets nödvändighet eller inte, solkraftens frånvaro av tröghet och allt annat däremellan.
Så, hur hade elproduktionen för vår villa i skogen sett ut?
Det finns en stor kunskapsbank på nätet. Vissa har ju framgångsrikt kört på solceller och vindkraft som producerar vätgas och fyller tuber för att användas när det är mörkt och vindstilla. Effektbehovet får man nog uppskatta själv. Uppvärmning av hus skulle jag nog ha gjort med flis/pelletspanna. Ett 16A dieselelverk är nog det första att investera i som en backup och el under byggtiden.Hade väl egentligen tänkt att hålla mig från den här diskussionen då jag tror att både alla och ingen har rätt lite beroende på hur man tittar på det.
Vi flyttar ytterramarna for elnätet från Sverige till en villa. Lek mad tanken att vi bygger en vanlig familjevilla mitt ute i skogen där det inte finns något som helst elnät och vi kommer inte dra dit någon matning heller.
Dock, i vår villa vill vi ändå kunna leva ett helt normalt liv med tvättmaskin, dammsugare, elspis, uppvärmningssystem, varmvatten och alla andra bekvämligheter vi vant oss vid. Kanske till och med en elbilsladdare.
Här är ganska många i tråden med goda insikter i hur elsystem fungerar med allt från överföringskapaciteter från norr till söder, revisionsperioder på kärnkraftsverk, vindkraftens svagheter vid bleke, Karlshamnsverkets nödvändighet eller inte, solkraftens frånvaro av tröghet och allt annat däremellan.
Så, hur hade elproduktionen för vår villa i skogen sett ut?
Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.Efter årsskiftet ökar förlusten för de som har egna solceller utan batteri eftersom "kompenseringen" på 60 öre försvinner.
Vad kostade bara batteridelen för dig?Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.
Det är den största anledningen till att det krävs ett rejält batteri för att kunna lagra sin egen el och kanske till och med kunna sälja en del under peak hour när folk ska koka sina makaroner och steka sin falukorv kl 18 på kvällen.
När politiker har skapat ett system där man som privatperson är tvungen att investera enorma summor för att kunna laga sin mat och ta en bastu på kvällen utan att kronofogden intecknar ens gamla sporthoj så har det gått djävligt snett!
Det är inköpt i två omgångar. Först 8kWh för ca 30 000kr och sedan 24 Kwh för drygt 70 000kr. Båda med fullt grönt avdrag. Så 100 papp i runda slängar.Vad kostade bara batteridelen för dig?
Yes, så därför går man back genom att producera solel under de ljusaste månaderna. I år gick man inte back iallafall.
Det är den största anledningen till att det krävs ett rejält batteri för att kunna lagra sin egen el och kanske till och med kunna sälja en del under peak hour när folk ska koka sina makaroner och steka sin falukorv kl 18 på kvällen.
När politiker har skapat ett system där man som privatperson är tvungen att investera enorma summor för att kunna laga sin mat och ta en bastu på kvällen utan att kronofogden intecknar ens gamla sporthoj så har det gått djävligt snett!


Detta är direkt felaktigt, som jag redan skrivit om på forumet.Nej, många tror ju det men det är faktiskt tvärtom. Vindkraften levererar som mest när den behövs som bäst.
Om du läser den rapport Svenska Kraftnät skickade till Klimat- och näringslivsdepartementet, (i förra inlägget) inser du att verkligheten med Vindkraft, långt ifrån är "ganska bra".Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.
Stämmer, tyvärr händer detta ofta då vi behöver el…Vi kan konstatera att det finns timmar, rentav dagar där vindkraft ger låg produktion. Det torde vara otvistigt.
Men vid fel tillfälle…Däremot så ger vindkraften mer vintertid än sommartid
”Det som inte stämmer” beror på att media pratar om energi, och inte effekt.Vad som framgår är att kärnkraften ger mer på vinterhalvåret och mindre på sommarhalvåret. Jag förstår mig verkligen inte på vad för slags ingenjörer som ligger bakom dagens system. Här är något som inte stämmer.
Därtill så om det blåser gör det oftast så mer på dagen än natten, då solen också tittar fram. Här blir det väl ytterligare en krock mellan två kraftslag som får bränslet av väder?
Nånting är lurt med hela införandet av vindkraft och solkraft.
Detta är direkt felaktigt, som jag redan skrivit om på forumet.
Dessutom postar du oftast grafter över producerad energi, vilket är totalt orelevant, då energin inte levereras med konstant effekt från Vind.
Det är oavsett kraftslag, momentan effekt som är intressant. Då blir problemen med vindkraft uppenbar.
Kolla på valfri apparat...det är enheten Watt (effekt) som är uppmärkt. Fundera på varför...
Kopia på tidigare inlägg
Läser man hela rapporten blir bilden glasklar. Vatten o kärnkraft är skitbra, vind/sol kass.
Då det behövs som mest, "Topplast-timmen", levererar Kärnkraft 90 %, men Vindkraft endast 9 %
Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2023
”Det som inte stämmer” beror på att media pratar om energi, och inte effekt.
Tyvärr är är verkligheten (fysikens lagar) så att elektrisk energi tillverkas, transporteras och konsumeras i REALTID, dvs effekt!
(Energi per tidsenhet = effekt )
Så om vi en typisk dag, exporterar i norr men importerar i söder är allt ok, enl dig?Ja eftersom vi exporterar typ alla timmar utom kanske 35 per år så blir det ju så ihop med konstruktionen.
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |