När jag ser sådana här förslag undrar jag , Nyfiken som jag är.
1) vad dom kommer kosta statskassan vart och ett av förslagen ?
2) hur dom ska finansieras ?
Det kommer att kosta X antal miljoner
Man spar in X antal miljoner på annat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När jag ser sådana här förslag undrar jag , Nyfiken som jag är.
1) vad dom kommer kosta statskassan vart och ett av förslagen ?
2) hur dom ska finansieras ?
Ja, både överskott och underskott är dåligt. Och vi snackar momentan effek, inte energi på års/månads/dags-basis - som de utan koll tex miljöpartister gör.Jo, men likväl som vi kan sälja vid överskott kan vi köpa (dyrt) vid brist, eller koppla bort förbrukare/ransonera....
OM det inte händer för ofta, så vecko/dagsbasis är bra nog, inte som nu när folk (nåja miljöpartister) påstår att vi har överskott och är nettoexporterar (på årsbasis)
Ja, men när vi börjar exportera börjar alla andra också att exportera och då får vi inte betalt för överskottet, vi måste köpa när alla andra måste köpa och elpriset is skyhögt
Säger på samma sätt då det snackas energilagring i vätgas, vågkraft och allehanda "alternativ" till planerbar kärnkraft...om nu Syntetisk svängmassa är så bra, varför implementeras den då inte överallt?Det är korrekt och den tekniken har utvecklats mycket på senare år, både vad gäller effektivitet och pris. Syntetisk svängmassa pratar man om.
Sk ”stödtjänster” (korta regleringstekniker osv) har kostat 5 eller om det var 8 miljarder under 2024. Kan tyckas vara mycket pengar MEN skall ses i ljuset av att ny kärnkraft beräknats till 400 miljarder (2025, sedan blir det dyrare) och bundet högt elpris i 40 år framåt (vilka får betala det tror vi?)
Den moderna tekniken blir billigare för varje år, den gamla allt dyrare.
Bra sammanfattning på utmaningar med Syntetisk svängmassa, dyrt o dåligt för ett land som helhet.Syntetisk svängmassa med batterier eller superkondensatorer är inte gratis och fungerar inte för evigt heller.
Och skulle det bli något fel med den syntetiska svängmassans styrning så den "laggar" så tillför den till det problem den skulle lösa.
Dessutom förloras energi i systemet istället för att tillföra som en reaktor eller ett till vattenkraftverk gör.
Syntetisk svängmassa är bra, i liten skala, till exempel en Ö, eller i närheten av en jätteindustri som slår av/på gigantiska förbrukare
Yes, vi ska som vanligt ta ansvar (och kostnad) för hela världens dåliga beslut - så de kan fortsätta förstöra för sig och andra.Och anledningen till att inte danmark reglerar sitt eget nät är att vi gör det åt dom, billigt och utan investeringar från danmark, så att dom kan leka bror duktig med vindmöllor och annan slumpkraft.
Exakt. Som man borde göra med mobbare på skolan! De får lära sig ta ansvar för sina handlingar.Jag tycker vi ska simulera ett ankarsläp/sprängning av elkablarna och låta varje land gå i ö-drift en månad om året (slumpmässigt vilken månad) tills alla länder har byggt lösningar för att klara sig själva.
Medhåll.Citat:
”Regler har blivit ett sänke för hela EU”
Den stora mängden komplexa regler innebär tekniska handelshinder på den inre marknaden inom EU. Dessa problem förtjänar långt mer uppmärksamhet än vad de idag tillmäts och resulterar i att den inre marknaden i Europa inte fungerar effektivt. Världsbanken menar att dessa handelshinder är omkring tre gånger så omfattande jämfört med de 15 procent i tull som USA nu kräver av handeln med EU. Stämmer Världsbankens beräkningar är alltså att de egna ineffektivitetsproblemen i Europa ett långt större problem för ekonomisk tillväxt, konkurrenskraft och välstånd än vad Trumps tullar är. Det är därför inte så konstigt att den ekonomiska tillväxten inte vill ta fart så länge inte ett av de största hindren reduceras och Europas ekonomiska motor fungerar så bra som den borde kunna göra.
slut Citat
![]()
”Regler har blivit ett sänke för hela EU”
DEBATT. En stor mängd av de regler som svenska företag möter kommer från beslut i EU. Det är helt nödvändigt med förenklingar för att säkra svensk och europeisk konkurrenskraft, skriver debattörer.www.svd.se
Säger på samma sätt då det snackas energilagring i vätgas, vågkraft och allehanda "alternativ" till planerbar kärnkraft...om nu Syntetisk svängmassa är så bra, varför implementeras den då inte överallt?
För att det inte är ekonomiskt försvarsbart!
Och som andra redan skrivit, kostnaden för ny kärnkraft är överdriven. Första är dyrt då vi tyvärr avvecklat all kompetens (sverige var världsledande en gång i tiden)
Efterföljande kärnkraftverk är klart billigare!
Säger på samma sätt då det snackas energilagring i vätgas, vågkraft och allehanda "alternativ" till planerbar kärnkraft...om nu Syntetisk svängmassa är så bra, varför implementeras den då inte överallt?
För att det inte är ekonomiskt försvarsbart!
Och som andra redan skrivit, kostnaden för ny kärnkraft är överdriven. Första är dyrt då vi tyvärr avvecklat all kompetens (sverige var världsledande en gång i tiden)
Efterföljande kärnkraftverk är klart billigare!
Du jobbar under Mona Sahlin. Och ska godkänna utgifterna.Det som förvånar mig är inte att folk försöker utnyttja systemet. Det verkar vara extremt lockande för många att mygla om chansen erbjuds. Vad som är mer förvånande är att de får igenom detta förbi den som ska godkänna utgifterna. Under alla år som jag stundtals rest en del i arbetet och haft traktamente och utgifter så har jag alltid fått vara noga med att motivera vad det är för utgifter och till och med nekats delar av traktamentet så fort jag råkat ta in på ett hotell där frukost ingick. Det sitter alltid någon nitisk HR-person och nagelfar allt. Varför är det inte så när det gäller våra skattepengar som faktiskt borde nagelfaras än hårdare än ett privat företags kassa?
Det vettigaste är alltså just nu att bygga några stora Kolkraftverk för att stabilisera elnätet.Jaså, är det det? Har du siffror?
Att man hoppas det är en annan sak.
Kostnadsutvecklingen globalt per GW ser ut såhär.
Och kostnadsminskningen har accelererat vad gäller ffa sol men även vind sedan 2019. Kärnkraft har ökat ännu mer.
![]()
Med vänlig hälsning,
Jaså, är det det? Har du siffror?
Att man hoppas det är en annan sak.
Kostnadsutvecklingen globalt per GW ser ut såhär.
Och kostnadsminskningen har accelererat vad gäller ffa sol men även vind sedan 2019. Kärnkraft har ökat ännu mer.
![]()
Med vänlig hälsning,
Det vettigaste är alltså just nu att bygga några stora Kolkraftverk för att stabilisera elnätet.
Alternativt, minska elbehovet.
Mindre befolkning kräver mindre el. Eller hur ?
Det intressanta är egentligen inte de enskilda kraftslagens kostnader utan vad kostnaden blir sammantaget i elsystemet för olika kombinationer av kraftslag som kan uppnå de egenskaper vi vill ha i elsystemet (stabilitet, CO2-fritt osv.) och givet våra förutsättningar.
Den övre delen Mer pengar i Plånboken 21400+460+6250+1000+1000=30110 Miljoner
Jag tycker tvärtom det låter väldigt mycket som ett systerskap? Jag minns mycket väl hur det var med två systrar när jag växte upp.Det är tufft i Politiken.
View attachment 520741
Systrar är väldigt mycket antingen/eller och bådeoch...Jag tycker tvärtom det låter väldigt mycket som ett systerskap? Jag minns mycket väl hur det var med två systrar när jag växte upp.
Håller med om att det var lite annorlunda. Jag personligen skulle nog välja annan klädsel.Brottslingarna på den regniga fiskerisidan av landet verkar udda. "Varselväst och balaklava" känns lite motsägelsefullt.
![]()
Mördaren på Hisingen bar varselväst – sköt igen och igen
Mördaren gick efter offret och började skjuta, mitt i radhusområdet vid middagstid. Han slutade inte förrän han var säker på att mannen inte rörde sig. Det senaste offret i den hatiska konflikt som lamslår Göteborg är vän till den efterlyste gängledaren Eddie Jobe, 37, och har själv ett digert...www.expressen.se
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |