Sverige idag..

Det som förvånar mig är inte att folk försöker utnyttja systemet. Det verkar vara extremt lockande för många att mygla om chansen erbjuds. Vad som är mer förvånande är att de får igenom detta förbi den som ska godkänna utgifterna. Under alla år som jag stundtals rest en del i arbetet och haft traktamente och utgifter så har jag alltid fått vara noga med att motivera vad det är för utgifter och till och med nekats delar av traktamentet så fort jag råkat ta in på ett hotell där frukost ingick. Det sitter alltid någon nitisk HR-person och nagelfar allt. Varför är det inte så när det gäller våra skattepengar som faktiskt borde nagelfaras än hårdare än ett privat företags kassa?
Du jobbar under Mona Sahlin. Och ska godkänna utgifterna.
Vad väljer du ?
Godkänna inköp av Toblerone o.s.v. med Riksdagskortet ?
Inte Godkänna inköp av Toblerone o.s.v. med Riksdagskortet och be Mona betala tillbaka ?
eller
Tippa Expressen och några år efter inköpet
och då kommer Mona på att det kanske vore dags betala tillbaka för Toblerone o.s.v.

Jaså, är det det? Har du siffror?

Att man hoppas det är en annan sak.

Kostnadsutvecklingen globalt per GW ser ut såhär.

Och kostnadsminskningen har accelererat vad gäller ffa sol men även vind sedan 2019. Kärnkraft har ökat ännu mer.

20d2967b8a4e4b754082b68340ce1429.jpg

Med vänlig hälsning,
Det vettigaste är alltså just nu att bygga några stora Kolkraftverk för att stabilisera elnätet.
Alternativt, minska elbehovet.
Mindre befolkning kräver mindre el. Eller hur ?
Vindkraft är det billgaste, vindkraftproducenter betalar ju idag tom för att skicka in el på nätet.
Kruxet blir att ingen vill först investera i vindkraftanläggning och sedan betala för skicka ut för mycket el på nätet. Det går helt enkelt inte ihop. För dagens vindkraftverk kan inte reglera hur mycket el dom levererar.
:rofl

Last edited:
Jaså, är det det? Har du siffror?

Att man hoppas det är en annan sak.

Kostnadsutvecklingen globalt per GW ser ut såhär.

Och kostnadsminskningen har accelererat vad gäller ffa sol men även vind sedan 2019. Kärnkraft har ökat ännu mer.

20d2967b8a4e4b754082b68340ce1429.jpg

Med vänlig hälsning,

Ja, kostnaden för kärnkraften har ökat pga en massa skatter som politikerna tyckte den skulle ha.

Sol och vind blev billigt pga bidrag som politikerna tyckte var lämpligt trots att dessa inte producerar strömmen när den behövs.

Slutsatsen blir nog att politiker bör avskaffas.

Det vettigaste är alltså just nu att bygga några stora Kolkraftverk för att stabilisera elnätet.
Alternativt, minska elbehovet.
Mindre befolkning kräver mindre el. Eller hur ?

Ja, flytta folk från de delar av världen där det är energikrävande att bo, flytta folket dit där man inte behöver värma sin bostad och där maten kan produceras lokalt.

Det intressanta är egentligen inte de enskilda kraftslagens kostnader utan vad kostnaden blir sammantaget i elsystemet för olika kombinationer av kraftslag som kan uppnå de egenskaper vi vill ha i elsystemet (stabilitet, CO2-fritt osv.) och givet våra förutsättningar.

Det intressanta är egentligen inte de enskilda kraftslagens kostnader utan vad kostnaden blir sammantaget i elsystemet för olika kombinationer av kraftslag som kan uppnå de egenskaper vi vill ha i elsystemet (stabilitet, CO2-fritt osv.) och givet våra förutsättningar.

Precis.

Och där bör politiker inte vara inne och fingra i tekniska lösningar utan tala om att vi skall ha X effekt tillgängligt Y tid och till Z kostnad.

Tekniska lösningar kommer att variera över tid och kostnadseffektiva lösningar kommer att ge bättre utfall än en viss teknik som politiker använder som debattslagträ.

Som att låsa sig vid ånglok i 50 år framåt år 1945.

Med vänlig hälsning,

Den övre delen Mer pengar i Plånboken 21400+460+6250+1000+1000=30110 Miljoner
Fördelat på ca 10 miljoner befolkning blir det ca 3011kr/år (år 2026) eller ca 251 kr/månad.
Den undre delen inkomster 2026 1435 miljarder kr/år blir med 10 miljoners befolkning 143500kr/år och person eller 11958kr/person och månad.
VALFLÄSKET motsvarar alltså 251/11958=0,02099 av inkomsterna eller 2,1 % av statsinkomsterna. :)

Jag tycker tvärtom det låter väldigt mycket som ett systerskap? Jag minns mycket väl hur det var med två systrar när jag växte upp.
Systrar är väldigt mycket antingen/eller och bådeoch...

Ständigt jävla gnabb, men samtidigt har dom varandras ryggar

Brottslingarna på den regniga fiskerisidan av landet verkar udda. "Varselväst och balaklava" känns lite motsägelsefullt.

Brottslingarna på den regniga fiskerisidan av landet verkar udda. "Varselväst och balaklava" känns lite motsägelsefullt.
Håller med om att det var lite annorlunda. Jag personligen skulle nog välja annan klädsel.

Jag har jobbat i byggbranschen hela yrkeslivet. Det har hänt att det kommit in folk i arbetskläder och stulit verktyg och maskiner under arbetstid och ingen reagerat. Har blivit bättre när blivit stängda grindar och passage med id06.
Rekordet jag hört var när det kommer in en kranlastbil och lyfter på en hel verktygs container och kör iväg. Har för mig att det skulle varit i Malmö det hände

Nåja eftersom offret tillhörde södra Biskopsgården var det ingen överraskning för mig med smal man
Citat:
En smal man, klädd i gul varselväst och balaklava eller halsduk som täcker delar av ansiktet, rör sig på gatan i radhusområdet, i riktning mot mannen i 35-årsåldern. Han avfyrar först ett antal skott på några meters avstånd, vilket får den beskjutne mannen att falla till marken.
Gänget i norra Biskopsgården är ju från Östafrika. Ofta smala.
Här en annan östafrikan

Last edited:
Demokratimördaren Jan Guillou!!!!

1757927370736.png

Bekämpar vänsterfolket även vår väl uppbyggda demokrati som har utvecklats från Vikingatiden? :va

Malmö: Kommunen som använder mest skatteutjämningsbidrag och kräver mer.......

1758177000261.png

Rapport: Stor otrygghet bland Malmös företag​

Malmö främjar den svarta ekonomin genom att handla upp servicetjänster av företag med kopplingar till organiserad brottslighet, enligt rapporten från Svenskt Näringsliv.
En omfattande brottslighet fortsätter att breda ut sig i Malmö och det saknas en tilltro till att kommunen och polisen kan ta itu med den, skriver Svenskt Näringsliv i en ny rapport. 37 procent av företagen i Malmö upplever att brottslighet/otrygghet påverkar dem negativt. Samma siffra för hela Sverige är 18 procent.
Det är skarp kritik mot Malmö kommun i rapporten. Inte nog med att det saknas en tilltro till att kommunen och polisen kan ta itu med brottsligheten, dessutom spär staden på problemen genom att i upphandlingar gynna oseriösa bolag, menar rapporten.

Den stora svarta ekonomin tvingar seriösa bolag att konkurrera med oseriösa företag eftersom staden handlar upp servicetjänster av företag som har kopplingar till organiserad brottslighet.

Näst högst arbetslöshet

– Vi går sällan i polemik med en stad men känner ett ansvar för att Malmös beslutsfattare har en korrekt bild av verkligheten, säger Johan Dalén på Svenskt Näringsliv.

Han menar att vart femte företag i Malmö stad har tvekat att lämna klagomål till kommunen på grund av risken att det kan påverka dem negativt. Malmö har den näst högsta arbetslösheten i landet av alla kommuner och tappar dessutom till 175:e plats när det gäller företagsklimatet.

Även Sydsvenska Handelskammaren delar Svenskt Näringslivs syn och Ellen Dahl som är regionchef för Policy menar att kommunen är mer intresserad av bilden av Malmö än av verkligheten.

Kommunstyrelsens ordförande håller inte med

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, menar att rapporten ger en dyster bild som hon inte delar.

– Men jag läser den förstås med intresse och vet att det finns mycket vi kan göra bättre, inte minst kring service och bemötande. Det är något som vi arbetat systematiskt med i flera år, säger hon till Dagens Industri.

Har motsatt bild

På konstaterandet att mycket av företagens kritik handlar om en utbredd brottslighet i staden och att den inte tas på allvar av kommunen svarar hon:

– Vi hade en förfärlig situation runt 2017 med stort medialt fokus på Malmö. Då tog vi tag i problemen, till exempel var vi först med att arbeta strukturerat med gemensamma tillslag mot företag där det förekom svarta pengar. Min bild är att företagen bekymrar sig mindre för kriminaliteten i dag. Men för ett enskilt företag som drabbas av brottslighet är det naturligtvis ett hårt slag.

Hon ställer sig ”väldigt frågande” inför att kommunen driver på den svarta ekonomin genom att upphandla tjänster från bolag med koppling till organiserad brottslighet.

Malmö: Kommunen som använder mest skatteutjämningsbidrag och kräver mer.......

View attachment 521057

Rapport: Stor otrygghet bland Malmös företag​

Malmö främjar den svarta ekonomin genom att handla upp servicetjänster av företag med kopplingar till organiserad brottslighet, enligt rapporten från Svenskt Näringsliv.
En omfattande brottslighet fortsätter att breda ut sig i Malmö och det saknas en tilltro till att kommunen och polisen kan ta itu med den, skriver Svenskt Näringsliv i en ny rapport. 37 procent av företagen i Malmö upplever att brottslighet/otrygghet påverkar dem negativt. Samma siffra för hela Sverige är 18 procent.
Det är skarp kritik mot Malmö kommun i rapporten. Inte nog med att det saknas en tilltro till att kommunen och polisen kan ta itu med brottsligheten, dessutom spär staden på problemen genom att i upphandlingar gynna oseriösa bolag, menar rapporten.

Den stora svarta ekonomin tvingar seriösa bolag att konkurrera med oseriösa företag eftersom staden handlar upp servicetjänster av företag som har kopplingar till organiserad brottslighet.

Näst högst arbetslöshet

– Vi går sällan i polemik med en stad men känner ett ansvar för att Malmös beslutsfattare har en korrekt bild av verkligheten, säger Johan Dalén på Svenskt Näringsliv.

Han menar att vart femte företag i Malmö stad har tvekat att lämna klagomål till kommunen på grund av risken att det kan påverka dem negativt. Malmö har den näst högsta arbetslösheten i landet av alla kommuner och tappar dessutom till 175:e plats när det gäller företagsklimatet.

Även Sydsvenska Handelskammaren delar Svenskt Näringslivs syn och Ellen Dahl som är regionchef för Policy menar att kommunen är mer intresserad av bilden av Malmö än av verkligheten.

Kommunstyrelsens ordförande håller inte med

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, menar att rapporten ger en dyster bild som hon inte delar.

– Men jag läser den förstås med intresse och vet att det finns mycket vi kan göra bättre, inte minst kring service och bemötande. Det är något som vi arbetat systematiskt med i flera år, säger hon till Dagens Industri.

Har motsatt bild

På konstaterandet att mycket av företagens kritik handlar om en utbredd brottslighet i staden och att den inte tas på allvar av kommunen svarar hon:

– Vi hade en förfärlig situation runt 2017 med stort medialt fokus på Malmö. Då tog vi tag i problemen, till exempel var vi först med att arbeta strukturerat med gemensamma tillslag mot företag där det förekom svarta pengar. Min bild är att företagen bekymrar sig mindre för kriminaliteten i dag. Men för ett enskilt företag som drabbas av brottslighet är det naturligtvis ett hårt slag.

Hon ställer sig ”väldigt frågande” inför att kommunen driver på den svarta ekonomin genom att upphandla tjänster från bolag med koppling till organiserad brottslighet.
Kanske dags för ett SIDA-projekt i Malmö !?
Ett kombinerat pumpvatten kraftverk med lite vindmöllor i Limhamn tex.

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats