Tyckande, åsikt och fakta måste inte alltid vara detsamma. Jag har inga fakta och kan därmed, som icke yrkeskriminell, uttala mig om vad som skulle få dessa personer att följa alla lagar.
Men de som garanterat vet minst måste väl ändå vara Kriminalvården?

Om man nu tycker istället för att veta! Men eftersom "rätt" tyckande ger fler väljare än vad som fungerar är det viktigare än om det fungerar.
I korthet visar de granskade studierna att straff har begränsade avskräckande effekter på den samhälleliga brottsnivån. Mer stöd finns för att frihetsberövande straff kan minska brottsligheten genom inkapacitering; storleken på den direkta brottsminskningen varierar i olika studier och beror bland annat på vilka individer som frihetsberövas. Vad gäller återfall i brott tyder vissa svenska och nordiska studier på att fängelsestraff i viss utsträckning kan minska återfall i brott, medan andra studier pekar på motsatsen. Skillnaderna i resultat kan troligtvis delvis förklaras utifrån skillnader i anstaltsförhållanden och straffets innehåll.
Min fetning!
Jag försöker flyga under radaren när jag kör motorcykel för att minska risken att åka fast. Min säkerhet kommer först vilket betyder att jag ibland kör under skyltad hastighet men oftast går det över, ibland väldigt mycket över. Och har ännu inte blivit av med körkortet.

Kört motorcykel över skyltad hastighet både i Norge och Finland.

Eftersom alkoholpåverkan ger samma konsekvens för trafiksäkerheten som trötthet, GPS- och telefonanvändning pillar jag naturligtvis inte på en skärm när jag kör. Använder heller inte telefonen oavsett om den är handhållen eller inte, och kör inte trött.
Skulle de som använder GPS eller telefon när de kör sluta med det om straffen skärptes?

Tror inte det men det är bara vad jag tror inte fakta. Skulle fler sluta vingla i mittfilen om fler riskerade åka fast? Det kostar 1500 kronor redan, inte bara om du vinglar i mittenfilen utan även om du står still vid ett rödljus!

En kamrat vet!
Men om tillräckligt många vill att det ska bötfällas redan vid 72 på 70-väg så kommer naturligtvis antalet motorcykelolyckor gå ned radikalt!