Sverige idag..

Jag säger som min mattelärare till de mindre intellektuellt begåvade eleverna. "Då tar vi det här från början."

Om en höginkomsttagare får högre lön så gör borttagningen av justeringen att de inte får något för det utan det som är extra tillfaller staten. Det tar bort incitamentet för dem att arbeta hårdare/mer. De som har högre inkomst tenderar att påverka samhället i större utsträckning än lågavlönade så att få välavlönade att inte vilja jobba är skadligt för samhället.

För en låginkomsttagare som plötsligt får mer pengar i plånboken utan att ha ansträngt sig kanske det är roligt med pengar, men det är i praktiken bara röstköp för småpengar. Det visar dessutom att man kan fortsätta utan att anstränga sig och man får sin belöning ändå.
Jag tror att din mattelärare inte kom så långt med dig heller faktiskt. ?

Du vet att inte hela löneökning tillfaller staten va?

Alltså du fattar ju inte ens vad du själv skriver. Det finns inte en enda fråga du måste skriva i som du faktiskt förstår.

Att incitamenten skulle vara helt annorlunda för låg- respektive höginkomsttagare är ett smått spektakulärt påstående, har du för första gången fått en ordentlig lön och nu börjar brösta dig? ?

Högerextrem infiltrerar kurs – ”ingen slump”

Utan att veta vem denna person är så tycker jag det här låter tunt, anar nog också en dubbel måttstock här. Är det verkligen första gången någon går en kurs och har kritiska frågor? Det är väl vad vänstern i huvudsak sysselsatt sig med sedan 1968?

Var kan man följa denna kritiska man, någon som vet?

Lite mera sådana här straff satser o isolering i en håla så skulle det nog avskräcka.

Men i Svedala får man 2 månader för ett mord. Om dom ens lyckas utreda det.

Turkisk kryptokung döms till 11 000 års fängelse​

Den ökände kryptovalutagrundaren Faruk Faith Özer och hans två bröder döms till 11 196 års fängelse vardera, rapporterar turkiska nyhetsbyrån AA.
Åklagaren hade yrkat på 40 562 års fängelse för Özer som anklagas för att ha stulit motsvarande 333 miljoner kronor och flytt Turkiet 2021.

Lite mera sådana här straff satser o isolering i en håla så skulle det nog avskräcka.

Men i Svedala får man 2 månader för ett mord. Om dom ens lyckas utreda det.

Turkisk kryptokung döms till 11 000 års fängelse​

Den ökände kryptovalutagrundaren Faruk Faith Özer och hans två bröder döms till 11 196 års fängelse vardera, rapporterar turkiska nyhetsbyrån AA.
Åklagaren hade yrkat på 40 562 års fängelse för Özer som anklagas för att ha stulit motsvarande 333 miljoner kronor och flytt Turkiet 2021.
Problemet är Sverige inte har råd. Sådana straff måste kompletteras med en avgift för kost och logi på tex idag 10000 kr/dygn. Annars blir det Rastgården 24/7 tills och efter slutet, bara gräv ner.

Last edited:
Jag vet inte om 11000år i fängelse avskräcker mer än 100, USA har också sådana där löjliga straff, när man väl har kommit över personens förväntade livslängd i straff så blir ju resten bara kukmätartävling

Skulle någon 18 åring begå brottet och lyckas leva till 120 så får man väl frige med övervakning dom sista två åren.

Högerextrem infiltrerar kurs – ”ingen slump”

Utan att veta vem denna person är så tycker jag det här låter tunt, anar nog också en dubbel måttstock här. Är det verkligen första gången någon går en kurs och har kritiska frågor? Det är väl vad vänstern i huvudsak sysselsatt sig med sedan 1968?

Var kan man följa denna kritiska man, någon som vet?

Karlstads universitet har ställt in föreläsningarna på kursen ”Interkultur, ras och vithet i Sverige”. Den kursansvarige Tobias Hübinette är sjukskriven. Detta efter att en högerextrem nätaktivist skrivit in sig på kursen och uttryckt sig nedsättande om både kursdeltagare och lärare i sociala medier,
Någon använde elaka ord, så då måste man sjukskriva sig? Herrejösses, de är tunnhudade. Och med den ypperliga titeln anar jag viss rasistisk ton på kursen med.

Är du sugen på att lyssna verkar hans podd finnas här:

Bland annat. Den finns inte på spotify.

Någon använde elaka ord, så då måste man sjukskriva sig? Herrejösses, de är tunnhudade. Och med den ypperliga titeln anar jag viss rasistisk ton på kursen med.

Är du sugen på att lyssna verkar hans podd finnas här:

Bland annat. Den finns inte på spotify.

Den finns, även hans intervju med tv4 oklippt, sände de den någonsin? Han är inte superverbal men upplevde honom inte som ett skränande hot mot demokratin.

Konstigt det där att media fortfarande viftar rasist-kortet för att kväva demokratin.

Jag vet inte om 11000år i fängelse avskräcker mer än 100, USA har också sådana där löjliga straff, när man väl har kommit över personens förväntade livslängd i straff så blir ju resten bara kukmätartävling

Skulle någon 18 åring begå brottet och lyckas leva till 120 så får man väl frige med övervakning dom sista två åren.
Jämför den svenska metoden. Man åtalar bara för så många brott som höjer straffet.
Resultat att många brottsoffer överhuvudtaget aldrig får någon upprättelse
genom att åklagaren inte tar upp fallet.

Jämför den svenska metoden. Man åtalar bara för så många brott som höjer straffet.
Resultat att många brottsoffer överhuvudtaget aldrig får någon upprättelse
genom att åklagaren inte tar upp fallet.

Jag tror inte man bryr sig som brottsoffer om han får 1080 år eller 1100....

Däremot så tycker jag att man ska åtala för alla brott och sedan plussa ihop dom, i alla fall om man har Sveriges straffsatser.

Vitsen med hårda straff är inte att de avskräcker.
Vitsen är att de inte gör om det,
de straffades för.
Själv gillar jag Bolivia, du släpps inte innan du har ett jobb utanför fängelset.

Jag tror inte man bryr sig som brottsoffer om han får 1080 år eller 1100....

Däremot så tycker jag att man ska åtala för alla brott och sedan plussa ihop dom, i alla fall om man har Sveriges straffsatser.
Däremot bryr sig de kriminella.
De vet att vid nästa rättegång blir det så och så mycket så en misshandel eller stöld till spelar ingen roll. Det är bara att köra på. Exempel:

Vitsen med hårda straff är inte att de avskräcker.
Vitsen är att de inte gör om det,
de straffades för.

Vadå vitsen är att de inte gör om det de straffades för? Det saknas något i den tanken känns det som.
Frågan är väl kanske varför de inte skulle göra om det de straffades för? Kanske för att det hårda straffet de fick avskräcker - man vill inte känna på det igen?
Alltså, hårda straff avskräcker(det är inte samma sak som att de förhindrar).

Edit. Fattar jag dig fel och det är precis det du menar som jag skriver ovan.
Vitsen är att de inte KAN göra om det istf som du skrev "vitsen är att de inte gör om det"?

Lite av vitsen som jag ser det med (hårda) fängelsestraff är att den personen som sitter bakom lås och bom och inte kan begå nya brott.

Last edited:
Vi har ju haft en tanke om att "straffen" (det kallas väl fortfarande vård?) ska avskräcka, eller egentligen att soctanten med saft och bullar ska lära dom att bli snälla.
Det är ju en vacker tanke, men gör dom ändå om samma sak igen tycker jag straffet ska vara av inåsande slag, dvs dom ska förhindras att röra sig ute i sammhället och göra om samma brott.

Om vi tar någon som har skjutit en person, får sitt straff/vård på 4 år, kommer ut och skjuter någon igen, då ska den personen låsas in på 15 år, skjuter dom någon igen ska dom låsas in på 20 år osv.

Om dom istället kommer ut efter 4 års straff/vård och sköter sig, då är ju det bra, då har ju vården funkat.

Om inte hinner dom ju inte begå lika många skjutningar under sin livstid om dom får sitta 15 år mellan tillfällena.

Vissa människor måste bara hållas borta från sammhället tyvärr (men dom är nog inte så många)

Går personen att utvisa ska det givetvis göras, på livstid, redan efter första skjutningen

Det är rent trams att hårda straff skulle avskräcka någon. Precis som när man själv kör ett par gånger snabbare än tillåtet är man säker på att man inte kommer åka dit. De flesta anser sig vara en "criminal mastermind" som lätt överlistar polisen.

Det är rent trams att hårda straff skulle avskräcka någon. Precis som när man själv kör ett par gånger snabbare än tillåtet är man säker på att man inte kommer åka dit. De flesta anser sig vara en "criminal mastermind" som lätt överlistar polisen.

Nej, men dom får i alla fall längre mellan möjligheterna att begå nya brott.

Längre mellan deras brott = färre brottsoffer

Det är såklart en faktor som spelar roll - stor eller liten.

Jag skulle iaf se till att hålla skyltad hastighet lite nogrannare än idag om det vore dödsstraff som påföljd för en fortkörning.

Det är såklart en faktor som spelar roll - stor eller liten.

Jag skulle iaf se till att hålla skyltad hastighet lite nogrannare än idag om det vore dödsstraff som påföljd för en fortkörning.

Alla jag känner, både bilister och motorcyklister är jävligt noga med att hålla hastigheten i Norge och Finland.

I norge är det stor risk att åka dit och i finland är det dyrt att åka dit (eller har varit, det kan ha ändrats)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D