Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Tyvärr tror jag att du har rätt i det säger. Förhoppningsvis så åker miljöpartiet ur då skulle det bli lite bättre men det är bara ett önsketänkande vi kommer aldrig att slippa dom
Som det ser ut just nu tror jag MP har goda förutsättningar att öka och jag tror definitivt de kommer finnas kvar i riksdagen. När de inte tyngs av att sitta i regeringen kommer de kunna ta alla möjligheter att profitera på att deras frågor syns mycket i media. De kommer säkert locka över en och annan centerväljare.

Centerpartiet tror jag kommer tappa - vissa kommer gå till S eller MP, andra kommer gå till L eller M. Men det kommer inte förändra det faktum att de kommer kunna fortsätta blockera en högerregering.

L är nog enda partiet som har en påtaglig risk att åka ur riksdagen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tror att i nästa val kommer inte sossarna att regera.. Förhoppnings vis åker både miljöpartiet å liberalerna ur... Men de kommer säkert inte å ske..
 

Raderad medlem 51742

Guest
En fråga som möjligen kan förändra spelplanen inför nästa val är elförsörjningen. Tror vi redan denna vinter kommer börja uppleva hur det svider riktigt, riktigt rejält i plånboken. Skulle vi dessutom få instabilitet i elsystemet som leder till omfattande strömavbrott när det är som kallast och/eller att elprisernas påverkan på inflationen får riksbanken att höja räntan så tror jag det kommer bli ett rejält folkligt missnöje. Detta kan å ena sidan leda till medgång för högerblocket, men skulle också kunna leda till att socialdemokraterna svarar upp mot detta och tar initiativ till en ny energiuppgörelse, när de nu inte måste ta hänsyn till miljöpartiet i regeringen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Elförsörjningen har jag en tanke på att sen förut att komplettera me vindkraft för solcellerna producerar inte så mycke på den här delen av året..

Räntan bryr jag mig inte alls om för har ändå inga lån.. Men förstår att folk kan känna oro inför framtiden..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En fråga som möjligen kan förändra spelplanen inför nästa val är elförsörjningen. Tror vi redan denna vinter kommer börja uppleva hur det svider riktigt, riktigt rejält i plånboken. Skulle vi dessutom få instabilitet i elsystemet som leder till omfattande strömavbrott när det är som kallast och/eller att elprisernas påverkan på inflationen får riksbanken att höja räntan så tror jag det kommer bli ett rejält folkligt missnöje. Detta kan å ena sidan leda till medgång för högerblocket, men skulle också kunna leda till att socialdemokraterna svarar upp mot detta och tar initiativ till en ny energiuppgörelse, när de nu inte måste ta hänsyn till miljöpartiet i regeringen.
MP kommer se detta scenario som ett bevis på att omställningen måste gå fortare - inte att omställningen kanske är en del av problemet. Finns liksom ingen logik och koppling till verkligheten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
MP kommer se detta scenario som ett bevis på att omställningen måste gå fortare - inte att omställningen kanske är en del av problemet. Finns liksom ingen logik och koppling till verkligheten.
Så är det och människor kommer återigen gå på det. Men möjligen kommer S när dammet efter senaste kalabaliken lagt sig att försöka agera mer fristående från MP och försöka skapa nya uppgörelser om det kan hjälpa dem i opinionen. S sätter trots allt alltid regeringsmakten främst.

Det enda som alltid är konstant i Sverige är att människor i allmänhet agerar konformistiskt, även när det är irrationellt och att S alltid regerar, oavsett om de har regeringsmakten eller ej.
 
Last edited by a moderator:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fick just förklaringen, I Aktuellt, på varför elen är så dyr.
Det är för att det är 37 grader kallt i Nikkaluokta. :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att försöka tydliggöra det här med skatten...
Jag gjorde en sammanställning utgående från mitt eget elpris denna måndag och måndagarna två veckor bakåt i tiden.

Utgångspunkten är ett elavtal till inköpspris i elområde 3. Priserna är kostnaden per kWh och med utgångspunkt i det genomsnittliga spotpriset per dygn. Elhandelsbolaget påslag inkluderar elcertifikatsavgift. Även om påslaget i det här fallet till största delen utgörs av elhandelsavgift och där elcertifikatet enbart är en liten del har jag för enkelhets skull valt att räkna hela påslaget som skatt även om det inte är helt korrekt.

Till elhandelsföretaget
15 november22 november29 november
Spotpris0,71 kr1,32 kr2,64 kr
Påslag0,03 kr0,03 kr0,03 kr
Moms0,18 kr0,34 kr0,67 kr
Summa0,92 kr1,69 kr3,34 kr

Till elnätsföretaget
15 november22 november29 november
Elöverföringsavgift0,07 kr0,07 kr0,07 kr
Energiskatt0,37 kr0,37 kr0,37 kr
Moms0,11 kr0,11 kr0,11 kr
Summa0,54 kr0,54 kr0,54 kr

Sammanställning
15 november22 november29 november
Total elkostnad1,46 kr2,23 kr3,88 kr
Varav skatter0,40 kr (27%)0,40 kr (18%)0,40 kr (10%)
Varav moms0,29 kr (20%)0,45 kr (20%)0,78 kr (20%)
Varav skatter och moms0,69 kr (47%)0,84 kr (38%)1,17 kr (30%)

Som synes är skatten i rena pengar samma vid de tre olika måndagarna och den dramatiska prisökningen förklaras av skillnader i spotpris. Det leder till att skattens procentuella andel av det totala elpriset till och med är lägre just nu. Naturligtvis är ju momsen också en skatt och där ökar beloppet förstås i takt med elpriset stiger även om den procentuella andelen är densamma.

Jag är den första att skriva under på att vi borde ha lägre skatt, men den dramatiska prisuppgången på el senaste tiden hänger alltså ihop med prisuppgången på spotmarknaden - en situation som i sin tur kunnat inträffa pga. den energipolitik som förts de senaste decennierna.
Sen när blev moms inte en skatt? Lek inte med ord som om du vore socialdemokrat.

..vidare så finns det även en dold skatt i form av elcertifikat som inte finns med i din matris. Har du bakat in den i någon annan del?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lite schizo, när man i ena andetaget påstår att skatten i reda pengar är oförändrad. Härav just precis exakt min kommentar. De två påståenden står i rakt motsatsförhållande. Därav slutklämmen med ”lek med ord..” ?
Läs igen istället för att fultolka, tack. Allt framgår av sammanställningen.

Jag valde att dela upp skatten i energiskatt och moms för att göra det mer överskådligt och tydliggöra det faktum att en stor del av energipriset utgörs av moms.

Och kalla mig för h-e inte för socialdemokrat. det är bland de värsta förolämpningarna jag kan tänka mig! :mad: :zpy

;)
 
Last edited by a moderator:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Våra presenterade statsråd.

Hans Dahlgren, statsråd statsrådsberedningen
Morgan Johansson, justitiedepartementet
Anders Ygeman, justitiedepartementet
Ann Linde, utrikesdepartementet
Anna Hallberg, utrikesdepartementet
Matilda Ernkrans, utrikesdepartementet
Peter Hultqvist, försvarsdepartementet
Lena Hallengren, socialdepartementet
Ardalan Shekarabi, socialdepartementet
Mikael Damberg, finansdepartementet
Max Elger, finansdepartementet
Ida Karkiainen, finansdepartementet
Anna Ekström, utbildningsdepartementet
Lina Axelsson Kihlblom, utbildningsdepartementet
Annika Strandhäll, miljödepartementet
Karl-Petter Thorwaldsson, näringsdepartementet
Anna Caren Sätherberg, näringsdepartementet
Jeanette Gustafsdotter, kulturdepartementet
Eva Nordmark, arbetsmarknadsdepartementet
Johan Danielsson, arbetsmarknadsdepartementet
Thomas Eneroth, infrastrukturdepartementet
Khashayar Farmanbar, infrastrukturdepartementet

Strandhäll gör en bejublad comeback...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Detta är Strandhäll som inte visste att Sverige avvecklat sex reaktorer och bara har sex kvar i drift. SVT-citat: Annika Strandhäll söks av Kronofogden: ”Hade inte koll”
No shit...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top