Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För att försöka tydliggöra det här med skatten...
Jag gjorde en sammanställning utgående från mitt eget elpris denna måndag och måndagarna två veckor bakåt i tiden.

Utgångspunkten är ett elavtal till inköpspris i elområde 3. Elhandelsbolaget påslag inkluderar elcertifikatsavgift. Även om påslaget i det här fallet till största delen utgörs av elhandelsavgift och där elcertifikatet enbart är en liten del har jag för enkelhets skull valt att räkna hela påslaget som skatt även om det inte är helt korrekt.

Till elhandelsföretaget
15 november22 november29 november
Spotpris0,71 kr1,32 kr2,64 kr
Påslag0,03 kr0,03 kr0,03 kr
Moms0,18 kr0,34 kr0,67 kr
Summa0,92 kr1,69 kr3,34 kr

Till elnätsföretaget
15 november22 november29 november
Elöverföringsavgift0,07 kr0,07 kr0,07 kr
Energiskatt0,37 kr0,37 kr0,37 kr
Moms0,11 kr0,11 kr0,11 kr
Summa0,54 kr0,54 kr0,54 kr

Sammanställning
15 november22 november29 november
Total elkostnad1,46 kr2,23 kr3,88 kr
Varav skatter0,40 kr (27%)0,40 kr (18%)0,40 kr (10%)
Varav moms0,29 kr (20%)0,45 kr (20%)0,78 kr (20%)
Varav skatter och moms0,69 kr (47%)0,84 kr (38%)1,17 kr (30%)

Som synes är skatten i rena pengar samma vid de tre olika måndagarna och den dramatiska prisökningen förklaras av skillnader i spotpris. Det leder till att skattens procentuella andel av det totala elpriset till och med är lägre just nu. Naturligtvis är ju momsen också en skatt och där ökar beloppet förstås i takt med elpriset stiger även om den procentuella andelen är densamma.

Jag är den första att skriva under på att vi borde ha lägre skatt, men den dramatiska prisuppgången på el senaste tiden hänger alltså ihop med prisuppgången på spotmarknaden - en situation som i sin tur kunnat inträffa pga. den energipolitik som förts de senaste decennierna.
Har energiskatten höjts i år?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
titta så fint det är i Kårböle.
Det var ju där senaste storbranden lämnade avtryck. När jag kört från Bjursås mot 301'an Ingels/Furudal och kommit till korsningen 296 norrut mot Los och Kårböle har jag tänkt "dit ska jag åka nästa gång". Men det har inte blivit av. Tredje gången gillt kanske. Motsols funkar också, 272'an från Uppsala-Bollnäs och sen Alfta Edsbyn 301 till Los-korsningen 296 norröver.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, absolut, men nu handlade jämförelserna om de senaste veckornas prisökning. Energiskatten är densamma nu som för två veckor sedan, men elpriset är dramatiskt mycket högre.
Jag tycker inte det håller.
Om folk bryr sig om elpriset borde de informeras om vad elpriset i huvudsak består utav
På den poppiga filmen de hade gjort var det ännu värre, han rabblade upp en mängd områden som påverkar priset, jag är inte alls säker på att alla de han rabblade går att kategorisera som hastigt uppkomma.
Inget om kärnkraft, inget om skatt, helt enligt MPs kontroll över regimens propaganda.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker inte det håller.
Om folk bryr sig om elpriset borde de informeras om vad elpriset i huvudsak består utav
På den poppiga filmen de hade gjort var det ännu värre, han rabblade upp en mängd områden som påverkar priset, jag är inte alls säker på att alla de han rabblade går att kategorisera som hastigt uppkomma.
Inget om kärnkraft, inget om skatt, helt enligt MPs kontroll över regimens propaganda.
Ja, om det handlar om elpriset generellt håller jag absolut med, men det som var nyheten i sammanhanget var att elpriset ökat dramatiskt senaste dagarna och förklaringarna till det.

Resonemanget handlar alltså om nyhetsvärderingen och inte vad jag tycker om skatten. Det totala skatteuttaget på el har stigit på motsvarande sätt som spotpriset de senaste dagarna pga momsen, men det är inte det som är nyheten, lika lite som det vore en nyhet att rapportera om att momsuttaget ökar pga stigande kaffepriser, elektronikpriser eller virkespriser. Det är de dramatiskt ökande priserna på elhandelsbörsen som är nyheten i det här fallet.

Och ja, kopplingen till nedläggningen av kärnkraften hade absolut varit relevant att ta upp som en delförklaring till varför elhandelspriserna kunnat stiga så plötsligt just nu.

Såg inte filmen för övrigt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jo, jag vet hur det funkar. Man kör förbi regelrätta paradis och tänker "Hit måste jag igen ..", så glömmer man bort det.

MEN, jag ska börja anteckna. Jag är hur som helst inte klar med Södertörn än. Det finns små skrymslen jag fortrarande inte varit på.

? .. som att spela PacMan, man ska äta upp ALLA prickarna för att klara banan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
El priset har ökat en hel del senaste 30 åren, men mest är alla avgifter då... Kanske inte de senaste året eller framförallt senaste veckorna...

För typ 20 år sen så betalade man 2.500 kr för 5.000 kWh. .. För typ ett år sen så fick man betala typ 10.000 kr för 5.000 kWh. ..
De vart en höjning på 90-talet me att lägga moms på el räkningen..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På nyheterna sa Dom satt strömmen har blivit dyrare pga
Att bränslepriset har stigit :unsure:
Va fan har det med varandra at göra, kör dom ut strömmen med lastbil.

Det är bara energi, och kan ofta ersättas med billigaste alternativet.
Kan man göra arbitragevinster så gör man det även på energi och därmed får all energi ungefär samma värde.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det är bara energi, och kan ofta ersättas med billigaste alternativet.
Kan man göra arbitragevinster så gör man det även på energi och därmed får all energi ungefär samma värde.
Jo så är det ju med allt. Men det ett jävla bluff.
Det blir inte dyrare att göra ström i sverige bara för att bensinen stiger o inte blir det dyrare att göra ström för att det är lite vatten i magasinen. Lite vatten i magasinen på höst, vinter har det alltid varit. Det är en natur lag. Snösmältning på våren.
Att dom plötsligt måste höja nätavgiften för att reparera o bygga ut nätet, det ju det vi har betalt tillgenom alla år så dom har tid att spara ihop till reperation o dylikt. Men dom stålerna har dom oxå stoppat l fickorna.
Dom höga elpriser hänger ihop med att vi är kopplade ihop med övriga europa. så blir det dyrt i typ portugal blir det dyrt här oxå, fast vi inte har ett skit med portugalsström att göra.
Det bluff o båg, bara så dom kan fylla sina fickor med våra pengar.
Undra va det är för fel på folk, skriker o gnäller för att man ska ta en spruta, men att vi blir knullade i huved o röv ekonomisk är det inte en jävel som bryr sej om:dummer
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo så är det ju med allt. Men det ett jävla bluff.
Det blir inte dyrare att göra ström i sverige bara för att bensinen stiger o inte blir det dyrare att göra ström för att det är lite vatten i magasinen. Lite vatten i magasinen på höst, vinter har det alltid varit. Det är en natur lag. Snösmältning på våren.
Att dom plötsligt måste höja nätavgiften för att reparera o bygga ut nätet, det ju det vi har betalt tillgenom alla år så dom har tid att spara ihop till reperation o dylikt. Men dom stålerna har dom oxå stoppat l fickorna.
Dom höga elpriser hänger ihop med att vi är kopplade ihop med övriga europa. så blir det dyrt i typ portugal blir det dyrt här oxå, fast vi inte har ett skit med portugalsström att göra.
Det bluff o båg, bara så dom kan fylla sina fickor med våra pengar.
Undra va det är för fel på folk, skriker o gnäller för att man ska ta en spruta, men att vi blir knullade i huved o röv ekonomisk är det inte en jävel som bryr sej om:dummer

Priset på en vara styrs sällan eller aldrig av produktionskostnaden.

Man tar betalt vad någon är beredd att betala för varan.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo så är det ju med allt. Men det ett jävla bluff.
Det blir inte dyrare att göra ström i sverige bara för att bensinen stiger o inte blir det dyrare att göra ström för att det är lite vatten i magasinen. Lite vatten i magasinen på höst, vinter har det alltid varit. Det är en natur lag. Snösmältning på våren.
Att dom plötsligt måste höja nätavgiften för att reparera o bygga ut nätet, det ju det vi har betalt tillgenom alla år så dom har tid att spara ihop till reperation o dylikt. Men dom stålerna har dom oxå stoppat l fickorna.
Dom höga elpriser hänger ihop med att vi är kopplade ihop med övriga europa. så blir det dyrt i typ portugal blir det dyrt här oxå, fast vi inte har ett skit med portugalsström att göra.
Det bluff o båg, bara så dom kan fylla sina fickor med våra pengar.
Undra va det är för fel på folk, skriker o gnäller för att man ska ta en spruta, men att vi blir knullade i huved o röv ekonomisk är det inte en jävel som bryr sej om:dummer
Jag har nyligen kommit på ett nytt sätt att knulla tillbaka lite! ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska vi byta ämne nu när Maggan återigen blivit vald till statsminister.
Hur länge blir hon kvar den här gången?

Jag bedömer henne iofs som smartare än Löfven men jag tror hon är sämre på att samarbeta och lyckas knyta ihop säckarna så jag tror inte att en minoritetsregering är rätt spelplan för henne.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Kommunism, facism va fan som helst så det blir stop på hur dom jävlarna snor mina pengar. ?
Ström, skolar, sjukhus, vatten osv ska vara stats ägt o no profit.
Ska bara bära sej själv
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ska vi byta ämne nu när Maggan återigen blivit vald till statsminister.
Hur länge blir hon kvar den här gången?

Jag bedömer henne iofs som smartare än Löfven men jag tror hon är sämre på att samarbeta och lyckas knyta ihop säckarna så jag tror inte att en minoritetsregering är rätt spelplan för henne.
Jag tror hon sitter kvar fram till valet och kommer fortsätta regera på högerbudgetar. Som det parlamentariska läget ser ut nu ser det inte riktigt ut att finnas förutsättningar för något annat alternativ. Ingen kommer vilja ha nyval utan alla partier kommer fokusera på att profilera sig inför nästa ordinarie val.

I nästa val tror jag vänsterblocket kommer gå framåt total sett. Samtliga partier där, men i synnerhet socialdemokraterna kommer kunna nyttja nuvarande situation för att profilera sig själva. Jag tror S kommer gå till val som självständigt parti som gör upp med andra partier i avtalade frågor, framför allt då V, MP och C. Sossarna kommer kunna locka tillbaka en del gamla väljare som tänkt lämna till SD då de nu kan måla upp en bild av att allt kommer bli som förr med socialdemokratiska enpartiregeringar.

I grunden är det för få väljare som sympatiserar med högerblocket för att de skulle kunna vinna. Allt hänger på vad centerpartiet gör. Tror inte de kommer våga välja vänstersidan fullt ut och definitivt inte högersidan. Det ligger för mycket prestige i det.

Tror vi får se framför oss att nästa mandatperiod kommer innebära en s-ledd enpartiregering, men där det kommer vara fler frågor som görs upp mellan olika partier över blockgränserna.

Först valet 2026 tror jag vi kan se något mer avgörande skifte i svensk politik.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tyvärr tror jag att du har rätt i det säger. Förhoppningsvis så åker miljöpartiet ur då skulle det bli lite bättre men det är bara ett önsketänkande vi kommer aldrig att slippa dom
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top