Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förr i tiden när man lånade till bostad så betalade man tillbaks pengarna, men dagens samhälle så ser man lånen som en hyres kostnad för bostaden. . Så en ränte höjning är bara en hyreshöjning..
Man gör väl det som betalar sig bäst och det är svårt till omöjligt att amortera sig rik.

Det kostar 10 000 att sänka månadskostnaden 10 kr, 7 efter avdrag med nuvarande räntor. Sparkonto ger ca 8 kr/mån, 5,50 efter skatt. De lånade 10 000 kostar alltså ca 2.50 kr/mån. Inte så blodigt om man så lägger på ett par nollor. Sen finns ju bättre sätt att förmera kapital...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
.
Det kommer en hel del könsstympning från Israel också.
Det var ett vidare spår av religiösa friskolor.

Islamism är ett problem, men jag har inget emot att folk är muslimer rent privat. De får gärna ha sex med varandra i grupper insmorda i sockervadd eller matolja också. Inte min sak att bry mig om.

Jag ser andra problem som viktigare än att en religion till sprids. Till exempel all vetenskapsfientlig smörja som folk verkar tro på för att de tror att det är bra med ett "öppet sinne"
Nej, i Sverige är inte judisk könsstympning ett stort problem.
Som du kanske känner igen från din arbetsplats så börjar man med de stora frågorna först och de mindre därefter. Det är väldigt ofta den som vill förneka och undvika ett problem börjar med små konstiga irrelevanta exempel som inte har någon bäring på helheten.


Så, din fråga om nämndemän föll nog ganska platt, även den om omskärelse, det är islam det här handlar om, den stora invandringen från muslimska länder och det svenska samhällets totala oförmåga att sätta ned foten för att vara ännu mer precis.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nej, i Sverige är inte judisk könsstympning ett stort problem.
Som du kanske känner igen från din arbetsplats så börjar man med de stora frågorna först och de mindre därefter. Det är väldigt ofta den som vill förneka och undvika ett problem börjar med små konstiga irrelevanta exempel som inte har någon bäring på helheten.


Så, din fråga om nämndemän föll nog ganska platt, även den om omskärelse, det är islam det här handlar om, den stora invandringen från muslimska länder och det svenska samhällets totala oförmåga att sätta ned foten för att vara ännu mer precis.
Där är vi helt oense.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det görs kontroller oavsett ursprung men 100% säkerhet når man ju inte. Olika lager av säkerhet enligt "swiss cheese"-principen skall täppa till hålen men som sagt 100% når man inte med någon metod.

Det kan förstås vara värt att påminna att de stora och kostsamma spionaffärerna har varit högt uppsatta svenskar som sålt ut landet till lede Fi. Invandrare eller inte är fullständigt irrelevant, de flesta som flyr sina hemländer har inte några större sympatier för regimen men självklart kan det finnas släktingar osv som utsätts för påtryckningar osv. Vi har många "invandrare" som är minst lika pålitliga i det avseendet som infödda svenskar och en försiktig gissning är nog att fördelningen hedersmedborgare och rikspuckon är ungefär lika jämnt fördelade oavsett grupp.

Vi vet båda att du inte har så relevant input som du nu ger sken av.

Utöver det är vi oense i den aktuella frågan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt som inte är ensidig och höggljudd kritik mot islam, invandrare eller staten är du emot. Det är noterat. :krama

Jag tror att verkligheten är lite mer nyanserad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Allt som inte är ensidig och höggljudd kritik mot islam, invandrare eller staten är du emot. Det är noterat. :krama

Jag tror att verkligheten är lite mer nyanserad.
Det är ju en helt annan fråga, eller flera rent av.
Just detta utbyte handlade om situationen med de iranska spionerna som Sverige naivt beredde vägen för.
Och som du självklart måste försvara på något sätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Nyansera” eller ”problematisera” är inte alls detsamma som att ”försvara”. :)

Problem uppstår när du eller andra går igång för att ni blandar ihop begreppen och tror att någon försvarar dåligheter bara för att denne inte ställer upp på generellt lynchmobb mot exempelvis invandrare eller politiker.

Det betyder inte att man tycker att brottslighet är bra eller att alla politiker är ofelbara osv. Bara det att gråskalan beskriver verkligheten bättre än bara svart eller vitt.

Ha en fin första advent!
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
”Nyansera” eller ”problematisera” är inte alls detsamma som att ”försvara”. :)

Problem uppstår när du eller andra går igång för att ni blandar ihop begreppen och tror att någon försvarar dåligheter bara för att denne inte ställer upp på generellt lynchmobb mot exempelvis invandrare eller politiker.

Det betyder inte att man tycker att brottslighet är bra eller att alla politiker är ofelbara osv. Bara det att gråskalan beskriver verkligheten bättre än bara svart eller vitt.

Ha en fin första advent!

En annan vinkel på ditt lite mer generella problem skulle kunna vara att du ger dig in i diskussioner där du verkar tro att du är bättre informerad och upplyst än alla andra. Givetvis utan att ha en aning.
När du får skarpare argument eller indikation på att någon har kunskap, information eller något annat som inte stämmer överens med din egen tolkning, kunskap eller åsikt gör du en av två saker.

1. Drar ett par härskartekniks-grepp med förminskande drag och byter helst spår.
2. Slutar svara på allt som rör sakfrågan.

Om du byter till en annan inte fullt lika hög häst tror jag att även du kan ta till dig nya kunskaper. Gör det, de är bra att ha.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur kan regimens media komma undan med så här lögnaktig, eller i bästa fall bristfällig, rapportering?


Inte ett ord om skatten, inte ett ord.

Den stora ledaren låter meddela att maten är slut, vilket beror på att vi redan fått äran att äta upp den.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur kan regimens media komma undan med så här lögnaktig, eller i bästa fall bristfällig, rapportering?


Inte ett ord om skatten, inte ett ord.

Den stora ledaren låter meddela att maten är slut, vilket beror på att vi redan fått äran att äta upp den.
Skatten är en stor del av elpriset, absolut, och ställer man sig frågan om varför elpriset är så högt ur ett längre tidsperspektiv bör så klart skattefrågan finnas med i diskussionen.

Nu handlade dock nyheten om att elpriset för tillfället är extremt högt, vilket inte beror på att skatten plötsligt höjts utan pga. de faktorer som tas upp i artikeln. Denna nyhet är för övrigt inte SVT ensam om utan de flesta andra medier har rapporterat om den på liknande sätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skatten har höjts senast i år och är en betydande, eller till och med den mest betydande delen, att inte nämna det är precis som när andra bananrepubliker skyller matbrist på sanktioner, eller värre faktiskt.

Hade det funnits tillgänglig information om våra olika skatter på regimens hemsidor hade du möjligen kunnat driva tesen.

Hur var det med SVT rapportering om Venezuelas inflation förresten? Samma reporter kanske, orakad i t-shirt, så genomskinligt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur kan regimens media komma undan med så här lögnaktig, eller i bästa fall bristfällig, rapportering?


Inte ett ord om skatten, inte ett ord.

Den stora ledaren låter meddela att maten är slut, vilket beror på att vi redan fått äran att äta upp den.

...eller om effekterna av borttagandet av de väl fungerande kraftverk vi hade, kärnkraft och vatten.
Norrmännen fick sänkt skatt för att lindra smällen. Här jublar politikerpacket över ökade skatteintäkter, fast inte så öppet...
En välregisserad elbrist. Hade intentionerna från styrande varit goda hade skatten redan varit sänkt till nivåer av bibehållna intäkter och ett intensivt arbete med att få igång kärnkraftverken varit högst på agendan.

Fått några fina epitet för mina varningar om att det här var på gång. Utan tvekan är det att tömma hushållen på tillgångar som är målet. Verktygen är så många att om man så lyckas gardera sig på ett område kan och kommer de bara att mjölka ett annat. Få klarar en samlad attack med skatter och avgifter på allt fastighetsrekaterat, transportrelaterat, matrelaterat. Avsaknaden av säkerhet och fungerande polis kommer ge en rovdrift som borde injaga fruktan i den mest hårdhudade. Önskar förstås att jag varit bättre på att efterleva mina egna rekommendationer men det är bara så massivt.

På ett lokalt plan har de stängt 4-5 vattenkraftverk för att främja sportfiske som var en fungerande och attraktiv verksamhet redan före stängningarna. Det är liksom definitionen av att kasta årorna i sjön, eller ån i det här fallet.
De kommer inte att sluta och det går inte över.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skatten är en stor del av elpriset, absolut, och ställer man sig frågan om varför elpriset är så högt ur ett längre tidsperspektiv bör så klart skattefrågan finnas med i diskussionen.

Nu handlade dock nyheten om att elpriset för tillfället är extremt högt, vilket inte beror på att skatten plötsligt höjts utan pga. de faktorer som tas upp i artikeln. Denna nyhet är för övrigt inte SVT ensam om utan de flesta andra medier har rapporterat om den på liknande sätt.

Hur kan man diskutera orsaker till elpriset utan att nämna nedlagda kärnkraftverk?

Inte för att jag är förvånad med tanke på journalisters politiska tillhörighet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur kan man diskutera orsaker till elpriset utan att nämna nedlagda kärnkraftverk?

Inte för att jag är förvånad med tanke på journalisters politiska tillhörighet.
Det håller jag med om. Den nedlagda kärnkraften är en synnerligen viktig faktor till priskänsligheten och att elpriset kunnat sticka iväg till de nivåer vi har nu. Det hade varit relevant att ta upp i nyheten.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ett ljus i tunneln, om än begränsat, är att de mindre vattenkraftverk som inte är i drift och idag ägs av de större elbolagen köps av mindre aktörer. Det är i sin tur drivet av de stora fluktrationerna i elpriset.
De ofta gamla kraftverken är tekniskt rudimentära och förlegade och är därmed inte särskilt väl rustade för en dynamisk drift. Men med rimliga investeringar kan man bygga reglermodeller mm för att optimera driften mot elpris, väderprognoser mm, kanske kombinerat med batterilagring i måttlig skala.
Det kommer på inget sätt ensamt lösa energifrågan men jag tror att det är väldigt bra om den marknaden får fler aktörer och blir lite mer snabbfotad. Resultat i teknikutvecklingen kommer med det att kunna implementeras i praktiken utan att vara beroende av semistatliga megaprojekt.
Får vi på det en mer pragmatiskt och analytiskt begåvad regering inom kort kan det bara bli bättre.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
För att försöka tydliggöra det här med skatten...
Jag gjorde en sammanställning utgående från mitt eget elpris denna måndag och måndagarna två veckor bakåt i tiden.

Utgångspunkten är ett elavtal till inköpspris i elområde 3. Priserna är kostnaden per kWh och med utgångspunkt i det genomsnittliga spotpriset per dygn. Elhandelsbolaget påslag inkluderar elcertifikatsavgift. Även om påslaget i det här fallet till största delen utgörs av elhandelsavgift och där elcertifikatet enbart är en liten del har jag för enkelhets skull valt att räkna hela påslaget som skatt även om det inte är helt korrekt.

Till elhandelsföretaget
15 november22 november29 november
Spotpris0,71 kr1,32 kr2,64 kr
Påslag0,03 kr0,03 kr0,03 kr
Moms0,18 kr0,34 kr0,67 kr
Summa0,92 kr1,69 kr3,34 kr

Till elnätsföretaget
15 november22 november29 november
Elöverföringsavgift0,07 kr0,07 kr0,07 kr
Energiskatt0,37 kr0,37 kr0,37 kr
Moms0,11 kr0,11 kr0,11 kr
Summa0,54 kr0,54 kr0,54 kr

Sammanställning
15 november22 november29 november
Total elkostnad1,46 kr2,23 kr3,88 kr
Varav skatter0,40 kr (27%)0,40 kr (18%)0,40 kr (10%)
Varav moms0,29 kr (20%)0,45 kr (20%)0,78 kr (20%)
Varav skatter och moms0,69 kr (47%)0,84 kr (38%)1,17 kr (30%)

Som synes är skatten i rena pengar samma vid de tre olika måndagarna och den dramatiska prisökningen förklaras av skillnader i spotpris. Det leder till att skattens procentuella andel av det totala elpriset till och med är lägre just nu. Naturligtvis är ju momsen också en skatt och där ökar beloppet förstås i takt med elpriset stiger även om den procentuella andelen är densamma.

Jag är den första att skriva under på att vi borde ha lägre skatt, men den dramatiska prisuppgången på el senaste tiden hänger alltså ihop med prisuppgången på spotmarknaden - en situation som i sin tur kunnat inträffa pga. den energipolitik som förts de senaste decennierna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...eller om effekterna av borttagandet av de väl fungerande kraftverk vi hade, kärnkraft och vatten.
Norrmännen fick sänkt skatt för att lindra smällen. Här jublar politikerpacket över ökade skatteintäkter, fast inte så öppet...
En välregisserad elbrist. Hade intentionerna från styrande varit goda hade skatten redan varit sänkt till nivåer av bibehållna intäkter och ett intensivt arbete med att få igång kärnkraftverken varit högst på agendan.

Fått några fina epitet för mina varningar om att det här var på gång. Utan tvekan är det att tömma hushållen på tillgångar som är målet. Verktygen är så många att om man så lyckas gardera sig på ett område kan och kommer de bara att mjölka ett annat. Få klarar en samlad attack med skatter och avgifter på allt fastighetsrekaterat, transportrelaterat, matrelaterat. Avsaknaden av säkerhet och fungerande polis kommer ge en rovdrift som borde injaga fruktan i den mest hårdhudade. Önskar förstås att jag varit bättre på att efterleva mina egna rekommendationer men det är bara så massivt.

På ett lokalt plan har de stängt 4-5 vattenkraftverk för att främja sportfiske som var en fungerande och attraktiv verksamhet redan före stängningarna. Det är liksom definitionen av att kasta årorna i sjön, eller ån i det här fallet.
De kommer inte att sluta och det går inte över.
Glasklart men deprimerande inlägg.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top