Svensk sjukvård, ett skämt

Bättre att ta ambulansen in till akuten. Har gjort illa mig ett antal gånger och de gågerna jag kommit dit i ambulans har jag fått hjälp direkt. annars brukar man få vänta några timmar. Är det en mc-olycka det handlar om skickas det alltid ut en ambulans

Visst är det fritt fram att kräva att alla som kommer in på akuten ska ha behandling inom 20 sekunder ala depåstopp i formel 1, oavsett om det är en sticka i fingret eller livshotande skallskada. Det är bara det att ingen kommer att ta en på allvar.

Är din skada en struntsak i sammanhanget, typ en bruten hand, så kan man gott vänta om det är mycket att göra, det håller jag med Boris om.

Ja jag tycker du har rätt i det mesta du säger men nu överdriver du lite åt det andra hållet.

Jag har aldrig påstått och kommer aldrig att göra det heller att man ska få hjälp efter 20 sekunder....Kanske finns en rimligare tid mellan 20 sek och 8 timmar? :confused:

Tänk även på att en bruten hand för dig är en struntsak. Det innebär inte att alla tycker det också. Finns säkert personer som tycker det är väldigt obehagligt och bryta något.

Tänk även på att en bruten hand för dig är en struntsak. Det innebär inte att alla tycker det också. Finns säkert personer som tycker det är väldigt obehagligt och bryta något.

Att bryta en arm gör jävligt ont. Att gipsa den bums är inte alltid nödvändigt, utan kan göras när det blir tid över, på bekostnad av att patienten får vänta.

Undrar vad det skulle kosta om alla som kom in till akuten fick hjälp inom 10 minuter, och undrar hur mycket fler patienter som skull söka vård.

Har jag förstått debatten rätt om jag samanfattar med att det inte ska finnas någon väntetid på aktuen, vilket verkar tyda på att man måste ha en viss grad av överbemanning eftersom man då måste anställa efter vilka toppar som kan finnas, men samtidigt ska vi spara in så mycket pengar som möjligt genom att ha så få anställda som möjligt? Det är ju bara att privatisera så löser man det problemet...

Bättre att ta ambulansen in till akuten. Har gjort illa mig ett antal gånger och de gågerna jag kommit dit i ambulans har jag fått hjälp direkt. annars brukar man få vänta några timmar. Är det en mc-olycka det handlar om skickas det alltid ut en ambulans

Ambulansen arbetar också med prioriteringar. Får dom larm om att en 20-årig grabb har ont i handleden och vill åka plingplingtaxi kommer det dröja innan ambulansen kommer för att plocka upp.

Har jag förstått debatten rätt om jag samanfattar med att det inte ska finnas någon väntetid på aktuen, vilket verkar tyda på att man måste ha en viss grad av överbemanning eftersom man då måste anställa efter vilka toppar som kan finnas, men samtidigt ska vi spara in så mycket pengar som möjligt genom att ha så få anställda som möjligt? Det är ju bara att privatisera så löser man det problemet...

Nja, om vi ska hålla fast vid vår demokrati är det väl så att vi ska rösta fram
politiska företrädare som ska stifta lagar och fatta beslut om hur vården ska
skötas och/eller ge vårdgivare/vårdtagare rätten att själva bestämma eller
något sånt. Svenska folket ska bestämma vilken vård de vill ha och sedan
ska politikerna se till att vi får den.

Min erfarenhet är att det tar betydligt längre tid att komma i kontakt med
en människoverkstad (VC) än en bil-/mc-verkstad. Är det rimligt??

Vad många inte fattar är att det är så många människor som är deprimerade, ensamma, problem som vårdcentralen egentligen inte kan göra så mycket åt just då, som ringer och behöver stöd och kontakt och uppmärksamhet. Sånt tar mycket tid och är svårt att undvika. Jag säger inte att det är mindre värda problem men det är mindre akuta problem dock tar dom upp mera tid.

En del människor som inte mår så bra, är ensamma etc kan känna sig lite tjenis med personalen på sin VC eller akut eller vart dom nu går och kontaktar för minsta lilla sak. Sånt är knepigt när man har 55 andra som väntar och 3 läkare som vill ha hjälp samt alla ens egna sysslor man skall utföra.

När man läser den här tråden tycker jag att man får ett rätt tydligt
intryck av att patienter och vårdare tycker ganska illa om varandra.

Så är det inte. Vi har alla gått långa utbildningar för att finnas till för och vårda sjuka människor. Det är en fin tanke att kunna vara ett vårdande helgon mot alla man möter..Florence Nightingale i all sin ära.

Sedan slår verkligheten till. Det finns inte pengar för att tillsätta mer personal när trycket ökar..alltså: den lilla skara som redan jobbar som fasen skall bara hantera att det kommer ännu fler patienter och samtidigt vara glad i hågen när folk smiter förbi köer, kommer dräggfulla in på akuten o gormar o skriker och tar upp en massa personal för att lugna dom. Detta är verkligheten. Det ser dom flesta kanske EN dag när dom råkar uppleva det på akuten när dom sitter i kön o väntar.
Personalen upplever det VARJE dag, ofta flera gånger om dagen. Det är DET folk glömmer när dom kanske får ett kort svar av en syrra och tycker att hon är en sur hagga. Men både sjukvårdspersonal och patienter måste se den större bilden.

Sjukvårdspersonal kan bli blinda och se människor som fall: "ja båtbenet sitter i väntrummet o väntar på att bli röntgad och han blindtarmen ligger därborta".
Då måste man som SYRRA (för jag kan inte tala för det andra grupperna) ta ett andetag och fundera på vilket budskap man ger sina patienter. Vi är ju ansiktet utåt..vi måste samtidigt som vi ger vård vara medvetna om att vi är iakttagna hela tiden, av läkare, av patienter, av anhöriga.

Jag skulle kunna skriva på i all evighet men det jag kommer fram till är att det är inte så rättframt som man skulle vilja. I slutändan kan man bara göra sitt bästa..dock känns det ofta som om det (ens bästa alltså) inte ens är en droppe i havet när man jobbar inom sjukvården.

Last edited by a moderator:
Vad många inte fattar är att det är så många människor som är deprimerade, ensamma, problem som vårdcentralen egentligen inte kan göra så mycket åt just då, som ringer och behöver stöd och kontakt och uppmärksamhet. Sånt tar mycket tid och är svårt att undvika. Jag säger inte att det är mindre värda problem men det är mindre akuta problem dock tar dom upp mera tid.

En del människor som inte mår så bra, är ensamma etc kan känna sig lite tjenis med personalen på sin VC eller akut eller vart dom nu går och kontaktar för minsta lilla sak. Sånt är knepigt när man har 55 andra som väntar och 3 läkare som vill ha hjälp samt alla ens egna sysslor man skall utföra.

Det är väl förbaskat bra att folk som inte mår bra ringer till VC. Det är
väl det hela verksamheten är tänkt att gå ut på.
Problemet är väl i så fall att ni inte kan slussa dom vidare till någon som
har tid att prata med dom. (Dom kanske tom skulle kunna prata med
varandra?)

Så är det inte. Vi har alla gått långa utbildningar för att finnas till för och vårda sjuka människor. Det är en fin tanke att kunna vara ett vårdande helgon mot alla man möter..Florence Nightingale i all sin ära.

Sedan slår verkligheten till. Det finns inte pengar för att tillsätta mer personal när trycket ökar..alltså: den lilla skara som redan jobbar som fasen skall bara hantera att det kommer ännu fler patienter och samtidigt vara glad i hågen när folk smiter förbi köer, kommer dräggfulla in på akuten o gormar o skriker och tar upp en massa personal för att lugna dom. Detta är verkligheten. Det ser dom flesta kanske EN dag när dom råkar uppleva det på akuten när dom sitter i kön o väntar.
Personalen upplever det VARJE dag, ofta flera gånger om dagen. Det är DET folk glömmer när dom kanske får ett kort svar av en syrra och tycker att hon är en sur hagga. Men både sjukvårdspersonal och patienter måste se den större bilden.

Sjukvårdspersonal kan bli blinda och se människor som fall: "ja båtbenet sitter i väntrummet o väntar på att bli röntgad och han blindtarmen ligger därborta".
Då måste man som SYRRA (för jag kan inte tala för det andra grupperna) ta ett andetag och fundera på vilket budskap man ger sina patienter. Vi är ju ansiktet utåt..vi måste samtidigt som vi ger vård vara medvetna om att vi är iakttagna hela tiden, av läkare, av patienter, av anhöriga.

Jag skulle kunna skriva på i all evighet men det jag kommer fram till är att det är inte så rättframt som man skulle vilja. I slutändan kan man bara göra sitt bästa..dock känns det ofta som om det (ens bästa alltså) inte ens är en droppe i havet när man jobbar inom sjukvården.

Det finns visst mer pengar. Jag vet en himla massa pengar utanför
sjukvården som används till onödigt trams. Det är bara en fråga om
vilka pengar man ska stoppa var. En himla massa ledig arbetskraft finns
det också (även om den kanske inte har rätt utbildning än).

Jag tycker i alla fall att jag anar ett onödigt spänt förhållande mellan
vårdare och patienter här. Sjukvård är väl någonting man borde vara
tacksam för och inte känna sig missnöjd med. Det kostar säkert en
massa pengar att rätta till, men jag betalar hellre mycket för något
jag vill ha än lite för något jag inte vill ha.

En privat snickare (gipsar båtben) som har 1h telefonkö skulle inte se det som ett problem utan en möjlighet.
Skulle han få 10 extra kunder till kontoret (väntrummet) som sätter sig ned och väntar skulle det vara än bättre.

Om folk dessutom ringer in till snickaren för att dom har målarjobb (stickor i fingret, psykiska problem) skulle denne på sikt försöka anställa målare för att möta behovet.

Om kunderna inte skulle vara nöjda med snickarens jobb/väntetider så går dom till en annan.

Skillnaden är att snickarens resurser växer i takt med ökat antal betjänade kunder + att mer arbete ger högre lön/vinst. Toppar finns liksom i privata sektorn också.

Edit: Man vill inte spara pengar genom att ha så få anställda som möjligt. Som invisible skrev tidigare: det är inte de anställda som är "problemet", utan systemet.
Vad man vill minska är dubbelarbete, tiden som dyra maskiner står stilla mellan nyttjande, långsam administration, kötider etc.

Last edited:

Nu ska vi ta det lilla lugna här, för nu snackar vi syrra a syrra.

Varför skulle inte vi på VC kunna göra nått åt människor som är deprimerade eller behöver stöd? Vi är väl främsta ledet och borde väl göra vad vi kan för att förhindra att patienter hamnar längre ner i vårdkedjan? Eller? Det blir inte mindre deprimerade människor genom att säga "Deprimerade människor ska till psyket"!!! vilket är vad du verkar säg genom att säga att det inte verkar vara VC:s problem. Vårdcentralen är inte i första hand en akutvårdsverksamhet, ok? Vi måste kunna ta oss tid för deprimerade eller dem som behöver en hjälpande hand, det är vårt jobb.

Florence Nightingale, hon är noll värt enligt mig. Visst hon har fört sjuksköterskeyrket framåt men att som sjuksköterska lägga äran på henne är som att säga att som jude gilla Hitler för att han fixade så att judarna fick ett eget land.....

Ännu en vacker tanke att vi i vården gör det bästa vi kan till vilket pris som helst, jag har inte träffat på någon sådan vårdanställd än, jag har bara träffat folk som gör sitt jobb och vill ha skäligt betalt! Men om alla på ditt jobb jobbar över för patienternas skull och inte kräver övertidsersättning erkänner jag att jag har fel, har jag det?

Nu ska vi ta det lilla lugna här, för nu snackar vi syrra a syrra.

Varför skulle inte vi på VC kunna göra nått åt människor som är deprimerade eller behöver stöd? Vi är väl främsta ledet och borde väl göra vad vi kan för att förhindra att patienter hamnar längre ner i vårdkedjan? Eller? Det blir inte mindre deprimerade människor genom att säga "Deprimerade människor ska till psyket"!!! vilket är vad du verkar säg genom att säga att det inte verkar vara VC:s problem. Vårdcentralen är inte i första hand en akutvårdsverksamhet, ok? Vi måste kunna ta oss tid för deprimerade eller dem som behöver en hjälpande hand, det är vårt jobb.?

Vääääääänta här nu. Det missförstods tydligen vad jag ville ha sagt. Jag menade inte att man inte kan hjälpa folk som var deprimerade på VC..det är ju något som dom får hantera dagligen och det är underbart att det kan åtgärdas redan på den nivån i de flesta fallen.
Jag syftade mer på de patienter som blir lite institutionaliserade inom sjukvården och blir lite beroende av kontakten med VC. Det måste du ha upplevt, det sker ju på varje vårdställe i stortsett. Folk som riktigt ser fram emot sitt besök o gärna spenderar en halvtimme på att prata (för att dom är ensamma) när läkaren har 15 minuter allokerade till den patienten. Menade att detta kan bidra till brist på tid och i viss mån att en del känner sig överkörda. Jag fattar att detta kommer att missförstås också. :rolleyes:

Florence Nightingale, hon är noll värt enligt mig. Visst hon har fört sjuksköterskeyrket framåt men att som sjuksköterska lägga äran på henne är som att säga att som jude gilla Hitler för att han fixade så att judarna fick ett eget land.....

För att jag glömde lägga in de vanliga :rolleyes: smilisarna så missade du min ironi..jag eftersträvar inte att jobba som Florence Nightingale på något sätt. Jag är dock utbildad i ett land där det mesta bygger på hennes principer. Men jag är ju inte dummare än att jag kan se bristerna i hennes teorier och arbeta på ett sätt som tar de bästa ur de olika vårdteorierna (eller vaffasen det heter i sverige).

Ännu en vacker tanke att vi i vården gör det bästa vi kan till vilket pris som helst, jag har inte träffat på någon sådan vårdanställd än, jag har bara träffat folk som gör sitt jobb och vill ha skäligt betalt! Men om alla på ditt jobb jobbar över för patienternas skull och inte kräver övertidsersättning erkänner jag att jag har fel, har jag det?

Här kan jag bara säga Pffft!!
Var säger jag att vi är helgon som skall jobba utan övertidsersättning?

Jag utbildade och vidareutbildade mig inom vården för att jag vill hjälpa folk som inte orkar hjälpa sig själva VETANDES att man inte får hälften betalt av vad man borde få.
Måste säga att ja, jag jobbar fan över för patienternas skull om det är så att det inte finns någon som kan ta vid när mitt skift slutar..det är ju liksom hela grejen med att jobba som syrra. (Nej inte att jobba gratis..utan att se till patienternas hälsa).

Man har ju ett ansvar för dina patienter tills man lämnat över till nästa person. Det är ju inte roligt om man blir utnyttjad men man kan ju inte bara sticka därifrån o säga.."mitt skift är slut..men du kan ju pilla i dig några piller vid tio tiden så kommer nog någon..kanske..sen..typ".

Det är givet att man skall ha skälig ersättning om det blir så att man jobbar över. Men patienternas säkerhet går före allt! Men det är ju MIN personliga åsikt!

Vääääääänta här nu. Det missförstods tydligen vad jag ville ha sagt. Jag menade inte att man inte kan hjälpa folk som var deprimerade på VC..det är ju något som dom får hantera dagligen och det är underbart att det kan åtgärdas redan på den nivån i de flesta fallen.
Jag syftade mer på de patienter som blir lite institutionaliserade inom sjukvården och blir lite beroende av kontakten med VC. Det måste du ha upplevt, det sker ju på varje vårdställe i stortsett. Folk som riktigt ser fram emot sitt besök o gärna spenderar en halvtimme på att prata (för att dom är ensamma) när läkaren har 15 minuter allokerade till den patienten. Menade att detta kan bidra till brist på tid och i viss mån att en del känner sig överkörda. Jag fattar att detta kommer att missförstås också. :rolleyes:

För att jag glömde lägga in de vanliga :rolleyes: smilisarna så missade du min ironi..jag eftersträvar inte att jobba som Florence Nightingale på något sätt. Jag är dock utbildad i ett land där det mesta bygger på hennes principer. Men jag är ju inte dummare än att jag kan se bristerna i hennes teorier och arbeta på ett sätt som tar de bästa ur de olika vårdteorierna (eller vaffasen det heter i sverige).

Här kan jag bara säga Pffft!!
Var säger jag att vi är helgon som skall jobba utan övertidsersättning?

Jag utbildade och vidareutbildade mig inom vården för att jag vill hjälpa folk som inte orkar hjälpa sig själva VETANDES att man inte får hälften betalt av vad man borde få.
Måste säga att ja, jag jobbar fan över för patienternas skull om det är så att det inte finns någon som kan ta vid när mitt skift slutar..det är ju liksom hela grejen med att jobba som syrra. (Nej inte att jobba gratis..utan att se till patienternas hälsa).

Man har ju ett ansvar för dina patienter tills man lämnat över till nästa person. Det är ju inte roligt om man blir utnyttjad men man kan ju inte bara sticka därifrån o säga.."mitt skift är slut..men du kan ju pilla i dig några piller vid tio tiden så kommer nog någon..kanske..sen..typ".

Det är givet att man skall ha skälig ersättning om det blir så att man jobbar över. Men patienternas säkerhet går före allt! Men det är ju MIN personliga åsikt!

Du har mycket kloka tankar och verkar vara en mycket bra sjuksyster och kollega!

Jag får be om ursäkt för mitt inlägg, jag skrev det på fyllan och hade inte så mycket koll på varken det ena eller det andra!

Din ironi missade jag totalt och vart jag fick att du inte ville ha övertidsersättning ifrån har jag verkligen ingen aning om! Förlåt...

Du har 100% rätt i att många patienter vill komma åt den mänskliga kontakten och det upplever jag som du säger varje dag då jag åker hem till gamlingar och delar dosett och liknande eftersom i vissa fall är jag den enda människan dem pratar med på hela dagen!

Och du har även rätt i att patienten kommer i första rummet!

Nu måste jag ringa vidare till mina patienter om att doktorn e sjuk!

Du har mycket kloka tankar och verkar vara en mycket bra sjuksyster och kollega!

Jag får be om ursäkt för mitt inlägg, jag skrev det på fyllan och hade inte så mycket koll på varken det ena eller det andra!

Din ironi missade jag totalt och vart jag fick att du inte ville ha övertidsersättning ifrån har jag verkligen ingen aning om! Förlåt...

Du har 100% rätt i att många patienter vill komma åt den mänskliga kontakten och det upplever jag som du säger varje dag då jag åker hem till gamlingar och delar dosett och liknande eftersom i vissa fall är jag den enda människan dem pratar med på hela dagen!

Och du har även rätt i att patienten kommer i första rummet!

Nu måste jag ringa vidare till mina patienter om att doktorn e sjuk!

Ha en bra dag syrran..hoppas dom skickar lite manpower åt er i form av en vikarie eller nått (man kan ju drömma iallafall :P) ;) :krama

Jo de håller jag med om iaf lite.
Klotade i oktober fick åka ambulans kom in med bruten handled syndes ganska
tydligt att den var av :näsblod men hade ont i foten med. Röntgades
dom säger i Nyköping att foten e stuckad men handen måste opereras
Åker taxi till uppsala för operation efter att ha haltat runt på foten 1 hel dag.
I Uppsala kommer dom med rullstol får inte röra foten för den e av på 2 ställen
då har det gått nästan 2 dar efter olyckan
Tyckte det att det va konstigt att foten vart helt blå av en stuckning:D
Tydligen orkade dom inte kolla på röntgen plåtarna i nyköping dom hade skickat dom direkt till uppsala:confused:

Men personalen i uppsala på handkirurgen va jätte trevliga och snälla. Blev kvar på sjukan i 8 dagar efter 7 dar fick jag foten gipsad:) den va lite för svullen först:D

Har studsat in och ut på sjukhus ett flertal ggr de senaste åren (inte hojrelaterat ;) ) och kan bara berömma det arbete alla där gör! Sjukvården i Värmland fick tydligen det sämsta betyget för ngt år sedan och jag kan inte hålla med om det alls. Har alltid fått ett fantastiskt bemötande där och samma sak de gånger jag varit i Uppsala! Som någon skrev så är patienterna ganska kassa på att göra en korrekt bedömning av sin skada/sjukdom, troligen pga av att de har ont eller bara mår jäkligt dåligt. Visst blir de sura när personalen inte prioriterar dem som viktigast men jag tror nog att många tänker om lite när de fått den vård de behöver. Tyvärr säger de inte det så att någon hör. Största problemet som "proffspatient" är att alla läkare på akuten inte verkar titta i journalen när man kommer in. Jag känner min kropp mycket väl numera och vet vad jag behöver få för preparat för att bli av med smärtan. Tyvärr har jag blivit ganska resistent mot de vanligaste painkiller-tabletterna och behöver lite tuffare saker. Ibland vill inte vissa läkare gå på den linjen att jag vet bäst utan kommer med en påse hallonbåtar och vill skicka hem mig när det står klart och tydligt i min journal vad jag har fått tidigare, vilken styrka och mängd jag ska ha samt att det endast använs när det behövs vilket är ganska sällan. Det är nog det enda kritik jag har.

Så TUSEN TACK alla ni som sliter i vården. Ni borde vara fler och ha klart bättre betalt!!!!

Jag vill snabb-spamma lite i tråden.

Ni som är sjuksköterskor. Vad har ni för ingångslön på "era" sjukhus? Snart dags att löneförhandla om första jobbet... 17800:- +ev erfarenhet, som verkar värderas olika. Detta är på SU.

Orkar inte läsa hela tråden men eftersom jag nu är den trötte som efter 20 timmars jour pass ska ta hand om alla på akuten.
Jag ska Operera och svara på konsulter och vara ansvarig för avdelningarna.

Hur som helst kostar ett sjukhusbesök ca 300 kr och ALLA kommer för ALLA slags åkommor allt från trampat på ett häftstift till brutit fotleden.

Då prioriterar man helt enkelt och allvarligt ingen annan än jag vill att väntetiderna ska vara max 20 min.
Men vad händer om alla kräver vård även dom som inte behöver akut sjukvård och de som söker för säkerhets skull.
Ingen som sitter i luckan nekar inträde till en patient.
Där har vi kärnan i problemet för många söker som inte behöver det, vart ska dom vända sig ?
Till VC men vad hände med alla lättakuten jo den lades ner pga av pengar därför det är dyrt att hålla igång jour linjer.

Så ska man avskaffa gratis sjukvård till alla barn och höja priset för ett akut besök till 600 kr eller införa remiss tvång eller kanske avskaffa alla jävla frikort.

Vad vill ni ha ett dyrt sjukvård system där din försäkring sätter gränsen eller en sjukvård som är relativt lika för alla.

Politiker har gett sjukhusen att ge den sk vårdgarantin där alla ska få träffa en specialist inom 3 månader.
Vad händer ? Jo det behöver fler Dr och hyrläkar kostnaderna och entrepenaderna gnuggar händerna med månads löner på 250000:- / mån.

Ni ser vart det lutar smakar det så kostar det, vi Dr är inte bättre än advokater som tar 1300:- i timmen.

Mvh / M
Sköt om er :)

... avskaffa alla jävla frikort.

Det låter som om du inte gillar frikort.
Vad är det för fel på dom?

Vad vill ni ha ett dyrt sjukvård system där din försäkring sätter gränsen eller en sjukvård som är relativt lika för alla.

Jag vill ha bra vård för alla.

Politiker har gett sjukhusen att ge den sk vårdgarantin där alla ska få träffa en specialist inom 3 månader.
Vad händer ? Jo det behöver fler Dr och hyrläkar kostnaderna och entrepenaderna gnuggar händerna med månads löner på 250000:- / mån.

Ni ser vart det lutar smakar det så kostar det, vi Dr är inte bättre än advokater som tar 1300:- i timmen.

Mvh / M
Sköt om er :)

Vad tjänar/kostar en vanlig ordinarie VC-läkare?

Det låter som om du inte gillar frikort.
Vad är det för fel på dom?
Många hamstrar sina mediciner dvs var 3:e tar ut mer än dom behöver kostnaden för kommun och landsting är enorma.
Högkostnadsskyddet gör att apotekskunder betalar högst 1 800 kronor under ett år för de läkemedel som ingår i läkemedelsförmånen. Därefter får man ett frikort som gäller tolv månader efter det första inköpet.
Vad tjänar/kostar en vanlig ordinarie VC-läkare?
Skulle tro att dom snittar runt 55`i mån

En vanlig hyr Dr kan utan problem tjäna 30`i veckan.
En del utnyttjar systemet och har vårdavtal med landstinget och tar typ 25 för en tithållsoperation i knät och med en sån var 20 minut kan du räkna ut vad dom tjänar.
Paradoxen är att dessa personer jobbar i den offentliga vården och säger att väntetiden på en operation där är 4 månader men på den privata kliniken är väntetiden 3 dagar där dom också råkar jobba :rolleyes: .
Fritt vårdval och vårdgarantier i komb med brist på arbetskraft skapar detta.

Så medaljen har en baksida och den betalar vi skattebetalare.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...