Svensk sjukvård, ett skämt

Jämför en offentlig verksamhet med en privat. Jämför verksamhetsmål, utvecklingsplaner, kostnadsreduktionsplaner, marknadsplan och övriga åtgärder för att öka konkurrenskraften. Jag vet flera offentliga/kommunala inrättningar där ordet "efterkalkyl" aldrig har nämnts, vilket är skrämmande.

Varje gång man talar om utförsäljning av offantliga sektorn ylar alla kommunister om giriga vinstkrävande bolag som kommer att försämra "för de svaga". Konstigt att så många undersökningar visar att personalen är mer nöjd inom den privata vårdsektorn, att man känner att man räcker till på ett annat sätt. Tänk om dessa ylande kommunister kunde inse att konkurrens mellan vårdgivare skulle innebära att en dålig vårdgivare förlorade kunder och därmed intäkter.
Jag är helt övertygad om att utförsäljning är det enda raka. Plus en patientavgift på minst 500 kr, för att filtrera bort alla hypokondriker.

Är absolut inte ylande kommunist men jag har svårt att se hur man kan göra vinst och erbjuda bättre vård samtidigt.Visst skulle den tungrodda landstingsorganisationen behöva bantas och där skulle behövas chefer från det privata näringslivet med lite andra mål och prioriteringar men vad blir bättre i sig för att man gör vinst?

Utförsäljningen av de kommunala äldreboendena är gjort i min kommun och resultatet blev färre tjänster och 450% fler vårdavikelser. Lönekostanden är den absolut största inom äldrevården och är där då en enteprenör som lovar att man kan utföra vården till 15% lägre pris måste detta innebära färre anställda som vårdar....

Är absolut inte ylande kommunist men jag har svårt att se hur man kan göra vinst och erbjuda bättre vård samtidigt.Visst skulle den tungrodda landstingsorganisationen behöva bantas och där skulle behövas chefer från det privata näringslivet med lite andra mål och prioriteringar men vad blir bättre i sig för att man gör vinst?

Utförsäljningen av de kommunala äldreboendena är gjort i min kommun och resultatet blev färre tjänster och 450% fler vårdavikelser. Lönekostanden är den absolut största inom äldrevården och är där då en enteprenör som lovar att man kan utföra vården till 15% lägre pris måste detta innebära färre anställda som vårdar....
Effektivisering är ordet. Det är fruktansvärd förbjudet och tabu att ens andas kritik mot äldrevården och dess personal. Ständigt får man höra hur hårt personalen sliter och förslits.
Mot bakgrund av detta är det lika förvånande varje gång någon bekant som studerar till SSK berättar hur det är att göra praktik på ett äldreboende (jag har fem olika fall, från olika delar av landet). Personalen gnäller något fruktansvärt över sin arbetsbelastning, lön och villkor, men har trots detta tid att sitta i fikarummet i timmar varje dag. Effektivt? Knappast. Men ingen politiker vågar ta strid med fittstimmet om en kvinnodominerad arbetsplats.

Jag har jobbat i privat verksamhet under flera decennier och aldrig hört
talas om någon efterkalkyl.
Vad jobbar du med? Position? Att inte kommunicera vad efterkalkylerna visar i ett vinstdrivande företag är tjänstefel. Hur förbättrar man sig om man inte följer upp sina kostnader för produkter/tjänster/projekt?

Last edited:
Effektivisering är ordet. Det är fruktansvärd förbjudet och tabu att ens andas kritik mot äldrevården och dess personal. Ständigt får man höra hur hårt personalen sliter och förslits.
Mot bakgrund av detta är det lika förvånande varje gång någon bekant som studerar till SSK berättar hur det är att göra praktik på ett äldreboende (jag har fem olika fall, från olika delar av landet). Personalen gnäller något fruktansvärt över sin arbetsbelastning, lön och villkor, men har trots detta tid att sitta i fikarummet i timmar varje dag. Effektivt? Knappast. Men ingen politiker vågar ta strid med fittstimmet om en kvinnodominerad arbetsplats.

Har själv gjort praktik på äldreboenden och olika vårdavdelningar och visst finns där ställen där folk märkligt nog har tid att sitta ner och dra över eftermiddagsfakket med 20min. Men varför skulle samma människor eller andra USK/SSK/läkare jobba effektivare för att stället ägdes av Capio?

... dra över eftermiddagsfucket ...

...
Att inte kommunicera vad efterkalkylerna visar i ett vinstdrivande företag är tjänstefel. Hur förbättrar man sig om man inte följer upp sina kostnader för produkter/tjänster/projekt?

Det finns privat verksamhet som fungerar bra.
Det finns privat verksamhet som fungerar dåligt.
Det finns offentlig verksamhet som fungerar bra.
Det finns offentlig verksamhet som fungerar dåligt.

Har själv gjort praktik på äldreboenden och olika vårdavdelningar och visst finns där ställen där folk märkligt nog har tid att sitta ner och dra över eftermiddagsfucket med 20min. Men varför skulle samma människor eller andra USK/SSK/läkare jobba effektivare för att stället ägdes av Capio?

:skrämd

Va i ...
Jag får nog sköta mamma själv hemma istf att lämna in henne på
äldreboendet.

Last edited:
Har själv gjort praktik på äldreboenden och olika vårdavdelningar och visst finns där ställen där folk märkligt nog har tid att sitta ner och dra över eftermiddagsfakket med 20min. Men varför skulle samma människor eller andra USK/SSK/läkare jobba effektivare för att stället ägdes av Capio?
För att det ställs krav?

För att det ställs krav?

De privata äldreboenden jag har praktiserat på har varit 99% identiska med de kommunala, samma typ av personal och lika stor arbetsinsats från dem. Enda skillnaden var en markant underbemanning på ofördelaktiga tider, ex så halverade man nattpersonalen då de är dyrare i drift vilket ledde till att den som jobbade natt fick problem om någon patient krävde extra vård.

Sen betvivlar jag att alla här på SH är effektiva 100% av sin betalde arbetstid, eller stämplar ni ut när ni surfar?

De privata äldreboenden jag har praktiserat på har varit 99% identiska med de kommunala, samma typ av personal och lika stor arbetsinsats från dem. Enda skillnaden var en markant underbemanning på ofördelaktiga tider, ex så halverade man nattpersonalen då de är dyrare i drift vilket ledde till att den som jobbade natt fick problem om någon patient krävde extra vård.

Sen betvivlar jag att alla här på SH är effektiva 100% av sin betalde arbetstid, eller stämplar ni ut när ni surfar?
Ingen jobbar 100%. Däremot har vi prestations- och vinstkrav från våra aktieägare.

Om man bortser från att det är trist att sitta och vänta så finns där ingen anledning till att det borde gå snabbare. Skadan förvärras inte och smärtan är måttlig och kommer troligen inte att behandlas ändå så enda vinsten för ljunghusen med en snabbare vårdapparat skulle vara att han slipper spilla sin dyrbara söndag på att sitta på sjukhuset, fast till vilken kostnad för samhället?

Ingen anledning? Om man har ett brutet ben i handen och åker till akuten så ska man väl få behandling snarast? Kanske fungerar det bättre om man beställer tid i stället. Förstår verkligen inte ditt tankesätt...

Akuten är väl akuten, och inget annat...?

Nu kommer du säkert svara att man får prioritera för man har inte resurser och ta alla samtidigt... Då kommer jag svara: Just det, just vad jag talar om, fel på systemet...

Sen att du tycker det är ok och vänta i 8 timmar på något ställe som kallar sig för akuten, det är din ensak...men jag tror det flesta håller med om att din s.k. kommentar "Finns ingen anledning" inte håller. :näsblod

Nu kommer du säkert svara att man får prioritera för man har inte resurser och ta alla samtidigt... Då kommer jag svara: Just det, just vad jag talar om, fel på systemet...

Sen att du tycker det är ok och vänta i 8 timmar på något ställe som kallar sig för akuten, det är din ensak...men jag tror det flesta håller med om att din s.k. kommentar "Finns ingen anledning" inte håller. :näsblod

Visst är det fritt fram att kräva att alla som kommer in på akuten ska ha behandling inom 20 sekunder ala depåstopp i formel 1, oavsett om det är en sticka i fingret eller livshotande skallskada. Det är bara det att ingen kommer att ta en på allvar.

Är din skada en struntsak i sammanhanget, typ en bruten hand, så kan man gott vänta om det är mycket att göra, det håller jag med Boris om.

Massor med prat om tid.

Min avdelning hade korta fina köer nyss, vara patienter blev kallade i rimlig tid efter remissens utfärdande. Sen drabbades avdelningen av kräksjuka, hade intagningsstopp i över två veckor och dom patienterna som redan var inne kunde inte skickas på dom planerade undersökningarna. Utredningarna blev inte gjorda, patienterna blev kvar, inga nya patienter kunde komma in. Nu är våra köer inte lika fina längre. Sånt händer och det är ingens fel.

Min avdelning hade korta fina köer nyss, vara patienter blev kallade i rimlig tid efter remissens utfärdande. Sen drabbades avdelningen av kräksjuka, hade intagningsstopp i över två veckor och dom patienterna som redan var inne kunde inte skickas på dom planerade undersökningarna. Utredningarna blev inte gjorda, patienterna blev kvar, inga nya patienter kunde komma in. Nu är våra köer inte lika fina längre. Sånt händer och det är ingens fel.

Mitt inlägg baserades inte på några enstaka individers upplevelser eller några kompisars kompisars anektdoter utan var mina tankar kring publiceringen av en stor Europeisk undersökning som visade just det jag beskrev.

Vi ligger i den absoluta världstoppen när det gäller nivån på vår vård, vårdkvalité och vår medicinska expertis.

Däremot brister vi i väldigt mycket som rör service och det mänskliga, i det som skapar förtroende, tillit och trygghet.

Jag tror att alla inom sjukvården(de "på golvet") gör så gott de bara kan och hellre avstår fika än låter en patient vänta till skillnad från kontorister som gärna unnar sig en bulle trots att deras telefon blinkar som en julgran.

Problemet ligger just i effektiviteten i själva organisationen och i hur allt är uppbyggt. Vårdtagarna (eller de blivande iaf) vet inte var de ska vända sig, oroar sig för att aldrig bli hjälpta, trillar mellan stolarna om de råkar prata med fel person om denna "fel person" ens bemödar sig prata med vårdsökaren. Man möts av telefonsvarare, telefonköer och låsta dörrar.

Jag vet att man i andra länder har fler personer som inte jobbar med vård utan just jobbar med att ledsaga vårdtagarna(och de blivande vårdtagarna) så de hittar rätt och för att säkerställa att personen blir omhändertagen så de INTE trillar mellan stolarna.

Jag tror att alla inom sjukvården(de "på golvet") gör så gott de bara kan och hellre avstår fika än låter en patient vänta till skillnad från kontorister som gärna unnar sig en bulle trots att deras telefon blinkar som en julgran.

.

:huvet det där är faktiskt helt sanslöst, fika är ta mig fan heligt...o inte är det nga 5 minuter inte, stannar man kvar o jobbar så e man osocial :näsblod

Därför att man kopplar ihop inkomster och utgifter.
I statligt ägt drar man på sig kostnader, räknar ihop notan och skickar iväg till skattebetalrna.
I privata företag kan man inte bara dra på sig kostnader, sparade pengar=ökad vinst.

Se sjukvård som en vara precis som någon annan.
Om du t.ex producerade stål skulle du dagligen fundera på hur du skulle kunna sänka priset med 10%.
Skulle du lyckas med det så skulle du tjäna fett med pengar.
Konkurenter som inte lyckas sänka sina priser tappar marknadsandelar eller KK.
På sikt leder detta till lägre stålpriser.
=> mera stål för samma mängd pengar.

Lägg sedan till att vi har begränsade resurser (skattepengar), men obegränsade behov (vård, vägar, skolor).
Då följer naturligt att man vill ha så mycket för pengarna som möjligt, effektivitet.

Alla privata företag fungerar alltså inte perfekt. Dock kan dom inte skicka de kostnader som dom inte klarar av till skattebetalrna => Dåliga företag får mindre marknadsandelar eller KK. Bra företag tar över. Sedan kommer det nya konkurenter osv...

Det kan ju tex vara så att man behöver kontakta VC när man är på
jobbet. Och det kan ju vara så att man inte kan passa telefonen hur som
helst när man jobbar.

Min erfarenhet är att det tar betydligt längre tid att komma i kontakt med
en människoverkstad (VC) än en bil-/mc-verkstad. Är det rimligt?

Tvingar inte vårdapparaten patientarna att fatta beslutet om ifall deras
problem är akuta eller inte genom att ha fler ingångar (akut, närakut, VC)
till vården?

När man läser den här tråden tycker jag att man får ett rätt tydligt
intryck av att patienter och vårdare tycker ganska illa om varandra.
Är inte det ett tecken på att något är fel?

Tough luck om man jobbar där man ej kan ha telefon, men ska vi på VC därför kunna svara i telefon direkt alltid? Kanske kan vi ha en "svaradirekt-timme" då bara folk som inte vill vänta får ringa.... :rolleyes:
Varje dag tar jag emot samtal när folk ringer för en släkting eller vän och det brukar gå alldeles utmärkt.
Kom o sitt med mig en dag så får du kanske en annan syn på hur mycket folk ringer till en VC och vad dessa samtal rör. Ringer nån o säger att det gör ont när dem pissar och att de måste springa på toa varje timme blir det ett jävligt snabbt samtal men när de har tusen frågor om samtliga personer i sin familj tar det låååång tid. Hos oss ska samtalen snitta 6 min och det är inte lång tid i telefon.

Verkligen en jättebra jämförelse mellan VC o en mc-mek, synd på den bara att inte alla i Sverige har en mc samt att denna mc måste lämnas in så fort nått ska lagas och att lämna in en hoj går på ca 140 spänn samt att reservdelarna betalas av skattepengar. Det kanske skulle vara en mer rättvis jämförelse då.
Men för all del, ring till din mc-mek o fråga om dem har möjlighet att ta emot 10 extra hojar per dag om 10 personer ringer på morgonen och vill ha nått fixat akut.

Patienter är riktigt dåliga på att avgöra vad som är akut eller inte, därför måste dem få rådgivning per telefon vart dem ska vända sig samt tips på egenvård. Detta är det som i första hand skapar telefonköer. Dock tycker inte jag att man kan begära av patienter att de ska kunna allt, det är vi i sjukvården som ska besitta den kunskapen och telefonköerna till VC är därmed jävligt svåra att kapa ner!

Det var lite snack om lönerna i denna tråd och jag kan berätta att jag blev erbjuden 17500 kr/mån på sjukhuset i Malmö och då jobbade man nära 50% av alla helger, det var riktigt skrattretande! Jag hade ungefär lika mycket när jag fyllde gasolflaskor för AGA Gas o var då ledig alla helger samt varannan fredag!

Last edited:
Men varför skulle samma människor eller andra USK/SSK/läkare jobba effektivare för att stället ägdes av Capio?

har jobbat både inom offentlig verskamhet och privat inom sjukvården, t om inom samma sjukhus och personligen tyckte jag allt var bättre att jobba för Capio (patologenavdelningen). Lönen är en orsak men också att man får jobba mer självständigt, ta mer ansvar, utbildningar, förmåner, etc etc , bara fördelar.

my 2 cent

Last edited:
Tough luck om man jobbar där man ej kan ha telefon, men ska vi på VC därför kunna svara i telefon direkt alltid? Kanske kan vi ha en "svaradirekt-timme" då bara folk som inte vill vänta får ringa.... :rolleyes:

Jag tycker att långa telefonköer är ett stort problem oavsett om det
är till VC, CSN, datorsupport eller vad som helst. 1 som jobbar och 20
som tittar på är aldrig effektivt. Jag tror att de uppstår när kostnader
hamnar på olika ställen. På företaget där jag jobbar hade vi väldigt
långa köer till datorsupporten, men då kom nån på att om vi stoppar in
en extra gubbe på supporten kommer 10 gubbar att jobba istället för
att sitta i kö. Det sparar pengar. Om kostnaderna för telefonsvarande
och köande inte hamnar på samma ställe finns inte samma incitament
att lösa problemet.

Varje dag tar jag emot samtal när folk ringer för en släkting eller vän och det brukar gå alldeles utmärkt.
Kom o sitt med mig en dag så får du kanske en annan syn på hur mycket folk ringer till en VC och vad dessa samtal rör. Ringer nån o säger att det gör ont när dem pissar och att de måste springa på toa varje timme blir det ett jävligt snabbt samtal men när de har tusen frågor om samtliga personer i sin familj tar det låååång tid. Hos oss ska samtalen snitta 6 min och det är inte lång tid i telefon.

Om nu folk behöver ha svar på en massa frågor, varför ska dom inte
kunna få det? Är det fel att anpassa utbudet efter efterfrågan?

Verkligen en jättebra jämförelse mellan VC o en mc-mek, synd på den bara att inte alla i Sverige har en mc samt att denna mc måste lämnas in så fort nått ska lagas och att lämna in en hoj går på ca 140 spänn samt att reservdelarna betalas av skattepengar. Det kanske skulle vara en mer rättvis jämförelse då.
Men för all del, ring till din mc-mek o fråga om dem har möjlighet att ta emot 10 extra hojar per dag om 10 personer ringer på morgonen och vill ha nått fixat akut.

Det finns ca 5.000.000 bilar i Sverige. Varför behöver min bilmek inte
ha telefonkö? Sjukvård kostar väl mer är 140 kronor. Skattepengar är
väl lika mycket värda som andra pengar.

Patienter är riktigt dåliga på att avgöra vad som är akut eller inte, därför måste dem få rådgivning per telefon vart dem ska vända sig samt tips på egenvård. Detta är det som i första hand skapar telefonköer. Dock tycker inte jag att man kan begära av patienter att de ska kunna allt, det är vi i sjukvården som ska besitta den kunskapen och telefonköerna till VC är därmed jävligt svåra att kapa ner!

Skulle man inte kunna ha fler som svarar i telefonerna?

Det var lite snack om lönerna i denna tråd och jag kan berätta att jag blev erbjuden 17500 kr/mån på sjukhuset i Malmö och då jobbade man nära 50% av alla helger, det var riktigt skrattretande! Jag hade ungefär lika mycket när jag fyllde gasolflaskor för AGA Gas o var då ledig alla helger samt varannan fredag!

För mig så får du gärna tjäna det dubbla.

Last edited:
Den andra juli förra året fick vi tvillingar två månader för tidigt och väldigt oväntat. Den hjälp och sjukvård vi fick från den sekund vi kom in på BB fram till det att vi kunde flytta hem efter sex veckor och den uppföljning Ella och Måns får nu har varit inget annat än suveränt bra på alla sätt och vis.

Det är faktiskt inte bara skit med svensk sjukvård utan det finns massor av väldigt bra och väldigt kunniga personer som jobbar där.

Att vi sen lägger mycket pengar i skatt på sjukvården är en myt, 10% av din inkomst går till landstinget så ca 8% hamnar i vården, försök hitta en amerikansk sjukförsäkring som bara kostar 8% av din inkomst(undantag för de som tjänar riktigt mycket).

25000kr (tjänar inte mycket) kostar det verkligen så mycket i staterna?

Det är månadslön på 21000kr (lågt)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...