Jämför en offentlig verksamhet med en privat. Jämför verksamhetsmål, utvecklingsplaner, kostnadsreduktionsplaner, marknadsplan och övriga åtgärder för att öka konkurrenskraften. Jag vet flera offentliga/kommunala inrättningar där ordet "efterkalkyl" aldrig har nämnts, vilket är skrämmande.
Varje gång man talar om utförsäljning av offantliga sektorn ylar alla kommunister om giriga vinstkrävande bolag som kommer att försämra "för de svaga". Konstigt att så många undersökningar visar att personalen är mer nöjd inom den privata vårdsektorn, att man känner att man räcker till på ett annat sätt. Tänk om dessa ylande kommunister kunde inse att konkurrens mellan vårdgivare skulle innebära att en dålig vårdgivare förlorade kunder och därmed intäkter.
Jag är helt övertygad om att utförsäljning är det enda raka. Plus en patientavgift på minst 500 kr, för att filtrera bort alla hypokondriker.
Är absolut inte ylande kommunist men jag har svårt att se hur man kan göra vinst och erbjuda bättre vård samtidigt.Visst skulle den tungrodda landstingsorganisationen behöva bantas och där skulle behövas chefer från det privata näringslivet med lite andra mål och prioriteringar men vad blir bättre i sig för att man gör vinst?
Utförsäljningen av de kommunala äldreboendena är gjort i min kommun och resultatet blev färre tjänster och 450% fler vårdavikelser. Lönekostanden är den absolut största inom äldrevården och är där då en enteprenör som lovar att man kan utföra vården till 15% lägre pris måste detta innebära färre anställda som vårdar....