Svensk sjukvård, ett skämt

Hur stora är samhällskostnaderna för att jag är hungrig en natt?
Hur stora är samhällskostnaderna för att jag sitter i akutkön en dag istf att jobba?

Korvköp brukar vara lättare att planera än sjukdomar och kroppsskador.

Man skall kanske fråga sig om det är samhällsekonomiskt lönsamt att dimensionera en vårdapparat som klarar av att ta emot samtliga patienter utan dröjsmål dygnet runt.
Då är det troligen billigare att ha dig sittande ett par timmar i ett väntrum...

Sen är ju dagens väntetider väl långa på en del ställen men detta beror i stor utsträckning på att de vårdsökande inte kan skatta sitt eget vårdbehov, en allt för stor del av en akutläkares vardag går åt till folk med skitåkommor som lika väl hade kunnat behandlas på VC.

Last edited:
Man skall kanske fråga sig om det är samhällsekonomiskt lönsamt att dimensionera en vårdapparat som klarar av att ta emot samtliga patienter utan dröjsmål dygnet runt.
Då är det troligen billigare att ha dig sittande ett par timmar i ett väntrum...

Sen är ju dagens väntetider väl långa på en del ställen men detta beror i stor utsträckning på att de vårdsökande inte kan skatta sitt eget vårdbehov, en allt för stor del av en akutläkares vardag går åt till folk med skitåkommor som lika väl hade kunnat behandlas på VC.

Ja, det frågar jag mig också. Men det kan ju ni som jobbar inom vården
svara mycket bättre på. Man hör ju ofta skräckhistorier om långa
väntetider, utbränd vårdpersonal osv. En del skräckexempel tycker jag
att jag har upplevt själv, men hur ser det ut egentligen. Har ni tid för
återhämtning och eftertanke nån gång?

Är det inte så att en stor del av de som kommer till akuterna istf
VC gör det pga den dåliga tillgängligheten på VC, och kanske pga
att man inte kommer fram till sjukvårdsupplysningen så att man kan
fråga först?

Vad händer när fågelinfluensan eller något liknande slår till?
Vad har vi för marginaler då? Ska vårdapparaten vara dimensionerad
för att kunna hantera katastrofer? Är den det?

Last edited:

VC gör det pga den dåliga tillgängligheten på VC?

Jag har iof bara arbetat på olika avdelningar på Usil (universitetssjukhuset i Lund) men där var absolut ingen risk för utbränd personal och enorma köer, visst var där stressigt ibland och köerna hopade sig men det är absolut inte värre än hos vilken privat arbetsgivare som helst.
Ibland är där arbetstoppar där man springen runt som en idiot en eftermiddag/dag och har inte tid att sitta ner 2 min men vanligtvis var arbetstempot absolut mänskligt.
Sen varierar det mellan avdelningarna det händer inte att man sitter 15min längre på kaffepausen för att det är lugnt när man jobbar på akuten där är det vanligare att man skippar kaffepausen för att man inte hinner.

Visst är tillgängligheten dålig på vårdcentraler men folk måste inse att halsfluss är inte akut, det kan kännas för djävligt att man kanske inte får vård direkt eller kanske inte förrän dagen efter men att söka sig till akuten proppar bara igen systemet.

I systemet finns marginaler för katastrofer/epidemier/trauman, där finns mer personal att ringa in och ställer man in planerad verksamhet finns där massor av personal tillgänglig så det är inget att oroa sig över.

Hur stora är samhällskostnaderna för att jag är hungrig en natt?
Hur stora är samhällskostnaderna för att jag sitter i akutkön en dag istf att jobba?

Korvköp brukar vara lättare att planera än sjukdomar och kroppsskador.

Sitter man i akutkön ISTÄLLET för att jobba är man inte tillräckligt sjuk för att sitta i akutkön.

Jo, vi har tid för återhämtning och eftertanke.

VC gör det pga den dåliga tillgängligheten på VC, och kanske pga
att man inte kommer fram till sjukvårdsupplysningen så att man kan
fråga först?

VC har akuttider. Visst händer det att dom tiderna inte räcker, och att man då blir hänvisad till närakuten (där man också bör boka tid innan), eller att man inte får en akuttid för att åkomman inte bedöms som tillräckligt akut. Att åka till akuten och sätta sig då är ju inte så klyftigt.

Kommer fågelinfluensan slå till?

Vid en katastrof arbetar man annorlunda. Lite samma som detdär med uppdelningen av vad man gör på dagen/natten. Elektiva höftledsoperationer utförs inte om det ligger 40 patienter med brutna ben på akuten efter en bussolycka.

Varför ska du gå före i kön med din arm?
Finns nog faaaaan akutare saker än det.

När jag hade problem med mitt gips så lyfte jag på luren till telefonen och ordnade en tid.
Men visst, det är inte roligt o sitta på akuten en massa timmar, been there...

:FU

Men ditt nötskal, det jag klagar på är KÖN inte faktumet att jag fick ställa mig i kön

Last edited:
Men ditt nötskal, det jag klagar på är KÖN inte faktumet att jag fick ställa mig i kön

Ring distriktsveterinären nästa gång... så kommer någon med bil hem till dig och befriar dig från ditt lidande.

:yoparty

Herregud, du tror inte att personalen gör så gott de kan?
Att inte orka vänta för att du har ont i armen, tror du inte att det finns folk som har det värre?

Blir du helt grinig på systembolaget oxå om det är lång kö till kassan?
"Släpp fram mig! Jag smiter förbi för jag ska ju köpa en cider så det går före er andra!!1 Mycket viktigt :fakta"

:rolleyes:

Kön har en bra funktion också. De som inte orkar vänta sållar bort sig själva.

Vad gäller VC. Jag har varit på VC och gjort praktik. 30% av fallen som kom in på akuttiderna kunde ha lösts genom att googla eller frågat mamma. Värst är -70 och -80-talisterna.
Var även med om telefonrådgivning. Systemet fungerade så att man ringde till en telefonsvarare, talade in namn och telefonnummer och blev sedan uppringd inom 20 min. Ca en tredjedel av dessa svarade inte när man ringde upp trots två återuppringningar... Alltså sparade sjukvården 30% av kostnadena eftersom de inte var sjuka nog!

Sedan finns det något som kallas "hospitalisering", som är ett fenomen som gör folk sjukare ju mer sjukhusplatser det finns...

Jag tror att mycket av folks missnöje ligger i att man är så van att någon alltid kan fixa allt, men när man är sjuk så är det många gånger bara att bita ihop och lida några dagar. Då är man frustrerad över att man inte hittar någon syndabock och än mindre någon som kan åtgärda detta, samtidigt som man mår piss.

Last edited:
Sitter man i akutkön ISTÄLLET för att jobba är man inte tillräckligt sjuk för att sitta i akutkön.

Sorry! Jag missuppfattade det hela. Jag trodde det funkade så här att
först blir man sjuk. Sen åker man till sjukan. När man har köat klart får
man komma in till doktorn som gör en frisk så att man kan jobba igen. :)

VC har akuttider. Visst händer det att dom tiderna inte räcker, och att man då blir hänvisad till närakuten (där man också bör boka tid innan), eller att man inte får en akuttid för att åkomman inte bedöms som tillräckligt akut. Att åka till akuten och sätta sig då är ju inte så klyftigt.

Kommer fågelinfluensan slå till?

Om man inte har planerat sin sjukdom i förväg utan helt plötsligt behöver
vård (akut eller inte) är det väl inte alltid så himla lätt att snabbt inse hur
hela vårdapparaten fungerar och hamna rätt på en gång. Jag brukar inte
åka och sätta mig på akuten men jag är inte så väldigt överaskad över
att folk gör det.

Jag vet inte om vi får någon fågelinfluensa, men jag tror mig ha hört
folk som borde veta säga att det är mer en fråga om när än om.

Jag vet vissa religösa grupper som säger att jorden kommer att försvinna om x antal år...

Nu kanske jag inte är så religiös, men jag är ganska övertygad om att
jorden kommer att försvinna. Om inte förr så när solen sväller upp och
blir en röd jätte. Tror inte du det?

...i de fall när det varit mindre akut har det tagit tid och det måste det få göra.

Varför då?

Svensk sjukvård är verkligen dålig, jag har en mängd erfarenheter både personligen och genom nära som fått så undermålig vård att man blir rädd. Både vad gäller mindre allvarliga åkommer men vad allvarligare är att det har varit cancer och hjärtoperationer också.

Vad gäller service, jag hade turen att få vistas en del på sjukhus i Thailand nyligen. Snacka om klass-skillnad, Sverige är u-landet i det hänseendet. Jag har känslan att kompetensen på vårdgivaren var högre också men det kan jag inte säkert bedöma, servicen var däremot ungefär 974ggr bättre än i Sverige.

Personligen drar jag mig in i det sista att söka vård i Sverige, man får ju ändå inte den hjälp man behöver. Varför då slösa tid förrän det är verkligen nödvändigt?

Varför då?

Svensk sjukvård är verkligen dålig, jag har en mängd erfarenheter både personligen och genom nära som fått så undermålig vård att man blir rädd. Både vad gäller mindre allvarliga åkommer men vad allvarligare är att det har varit cancer och hjärtoperationer också.

Hur definerar du undermålig vård? Att man inte blir ompysslad när man har halsont eller att läkarna inte är kompetenta?
No offence mot dig men de flesta fall jag har hört där folk klagar på läkare som missar diagnoser eller behandlat fel så är det patienten som klagar på saker som absolut inte är indikationer för sjukdomen som sedemera hittades.

Ex bosse som jobbat som grovarbetare hela livet klagar på ont i ryggen, läkaren misstänker förslitningskador och allmän ålder och skriver ut ett lagom smärtstillande och lite sjukgymnastik. Efter 2 år kommer man på att det ryggonda eg berodde på en tumör och bosse klagar högljutt på läkaren som är inkompetent och inte hittade tumören från början.

Sen finns det givetvis inkompetent sjukvårdspersonal precis som i alla andra brancher men att dömma ut systemet är inte rätt.

när jag fick gäng-strykc en vacker natt förra året så anlände jag för undersökning vid 3 på natten och kom hem runt 11 på morgonen, jag var inte bitter, uttråkad dock. men jag gjorde det bästa av tiden när jag var där(dom har bilsport tidningar om man letar runt lite!!!).

blev påkörd bakifrån en gång oxo och skulle registrera skadorna. fick vänta några timmar men jag förstår varför.

bröt armen för en handfull år sen och då han jag knappt sätta mig innan en doktor och två sjuksköterskor var på o skulle laga, detta var dock på en skidort.

tur eller otur, shit happens och då får man räkna med att det tar sin sköna tid att fixa.

något som gör mig fly förbannad rent av dock är psykvården, dom *"%orna har nog tamejfan som mål att driva folk till självmord!!! be att ingen du känner nånsin ska bli psyksjuk! inte pga sjukdomen i sig utan pga det helvetet som blir när du ska få rätt vård till din anhöriga!

Det är något med dålig sjukvård och båtben! :huvet

Jag bröt båtbenet för två år sedan. Åkte till nacka närakut och fick det röntgat direkt efter att jag skadat handen, de sa att det inte var något trasigt och att jag skulle hem och öva rörlighet och tänja och stretcha. Det gjorde jag. Med smärtan avtog inte och rörligheten sög. Efter 6 Månader så stötte farsan ihop med en gammal bekant som var handkirurg som passade att klämma på handen, nästa dag fick jag åka in till sös där de konstaterade att båtbenet var av och det syntes redan på nackas röntgenbilder!!! :mad: :mad: Så läkarna på nacka hade missat att benet var av när de kollade på bilderna.. lagom kul att få reda på det efter att man gått i 6 månader med dålig rörlighet och smärta :tummenupp

Men jag fick lite pengar för sveda och värk :rolleyes:

Vad gäller service, jag hade turen att få vistas en del på sjukhus i Thailand nyligen. Snacka om klass-skillnad, Sverige är u-landet i det hänseendet. Jag har känslan att kompetensen på vårdgivaren var högre också men det kan jag inte säkert bedöma, servicen var däremot ungefär 974ggr bättre än i Sverige.

fick du nån chans att se hur det såg ut på de sjukhusen där medelthailändaren blev behandlad?

vi har fliis bruschan, då blir man behandlad därefter.. :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...