Svensk sjukvård, ett skämt

Det låter som om du inte gillar frikort.
Vad är det för fel på dom?

Många hamstrar sina mediciner dvs var 3:e tar ut mer än dom behöver kostnaden för kommun och landsting är enorma.
Högkostnadsskyddet gör att apotekskunder betalar högst 1 800 kronor under ett år för de läkemedel som ingår i läkemedelsförmånen. Därefter får man ett frikort som gäller tolv månader efter det första inköpet.

Ursäkta kanske dumma frågor som en som inte är läkare,
men har inte läkaren i så fall skrivit ut för mycket meducin?

Skulle tro att dom snittar runt 55`i mån

En vanlig hyr Dr kan utan problem tjäna 30`i veckan.
En del utnyttjar systemet och har vårdavtal med landstinget och tar typ 25 för en tithållsoperation i knät och med en sån var 20 minut kan du räkna ut vad dom tjänar.
Paradoxen är att dessa personer jobbar i den offentliga vården och säger att väntetiden på en operation där är 4 månader men på den privata kliniken är väntetiden 3 dagar där dom också råkar jobba :rolleyes: .
Fritt vårdval och vårdgarantier i komb med brist på arbetskraft skapar detta.

Så medaljen har en baksida och den betalar vi skattebetalare.

Det låter ju inget bra! Kan du berätta vad man kan göra åt det?

Ursäkta kanske dumma frågor som en som inte är läkare,
men har inte läkaren i så fall skrivit ut för mycket medicin?

Läkarna följer rekommendationer skriver ut på basis av årsförbrukning och ingen kontrollerar om behovet finns.
Många grejer som inte är receptbelagt och inte minst resor och tekniska hjälpmedel.

[/QUOTE]Det låter ju inget bra! Kan du berätta vad man kan göra åt det?[/QUOTE]

Kanske man borde skrota landstinget , koncentrera effektiva produktiva enheter typ planerad kirurgi till vissa sjukhus och akut kirurgi till andra sjukhus.

Men att lägga ner akutsjukvård är en politisk het potatis och politiker är beroende av röster och ......

(Klipp..)Jag vet en himla massa pengar utanför
sjukvården som används till onödigt trams.

Pengar verkar inte vara något problem i Västernorrland i allafall.
Landstinget har råd att med massa miljoner sponsra idiotarrangemang som t.ex. Norrdans. Just det nämnda exemplet är en dansensemble som ingen (förutom de medverkande själva då) vill se, ha, eller veta av - trots att de provat med gratis entré - dvs. fullsponsrat.
Låt pengar gå dit folk vill, till sjukvården. Inte till folk som 'dansar' liggandes på golvet med epileptiska ryckningar.

Personligen tycker jag att landstingen som organisationer skall avskaffas och sjukvården koncentreras till regionsjukhus.

Jag arbetar inte i sjukhusvården utan inom äldreomsorgen. Har därigenom mycket kontakt med sjukhusen. Personalen försöker verkligen sitt bästa men det är inte deras fel att det dras ner på platser, pengar och personal.
Det är politikerna som man borde ge sig på.

Varit med om många fall där personer skickas in, dom skrivs ut lika fort för att dom inte är sjuka nog. Kommer hem för sjuka för att klara sig själva, går och ramlar och bryter exempel höften och skickas in igen och kostar samhället otroligt mycket pengar.
Har varit med om när gamla människor skickas hem och dör bara några timmar efter, på grund av platsbrist. Jag arbetar med den målgrupp som kostar mest pengar och har längst vårdtid. Vi har ett stort dilemma där människor som är för friska för sjukhusen men för sjuka för att vara hemma skickas mellan olika instanster för att kommunerna har avvecklat alla serviceboende. Vi måste skicka dom till sjukhus där dom egentligen inte behöver komma. Det kostar både tid och pengar för sjukhusen att ta hand om folk som egentligen inte behöver deras hjälp.

Jag beundrar alla ni som arbetar inom vården som orkar och står ut!!!

Jag arbetar inte i sjukhusvården utan inom äldreomsorgen. Har därigenom mycket kontakt med sjukhusen. Personalen försöker verkligen sitt bästa men det är inte deras fel att det dras ner på platser, pengar och personal.
Det är politikerna som man borde ge sig på.

Varit med om många fall där personer skickas in, dom skrivs ut lika fort för att dom inte är sjuka nog. Kommer hem för sjuka för att klara sig själva, går och ramlar och bryter exempel höften och skickas in igen och kostar samhället otroligt mycket pengar.
Har varit med om när gamla människor skickas hem och dör bara några timmar efter, på grund av platsbrist. Jag arbetar med den målgrupp som kostar mest pengar och har längst vårdtid. Vi har ett stort dilemma där människor som är för friska för sjukhusen men för sjuka för att vara hemma skickas mellan olika instanster för att kommunerna har avvecklat alla serviceboende. Vi måste skicka dom till sjukhus där dom egentligen inte behöver komma. Det kostar både tid och pengar för sjukhusen att ta hand om folk som egentligen inte behöver deras hjälp.

Jag beundrar alla ni som arbetar inom vården som orkar och står ut!!!
Jag beundrar alla som jobbar i börsnoterade företag som i stenhård konkurrens kämpar för att uppnå aktieägarnas tuffa avkastningskrav.

Jag vill snabb-spamma lite i tråden.

Ni som är sjuksköterskor. Vad har ni för ingångslön på "era" sjukhus? Snart dags att löneförhandla om första jobbet... 17800:- +ev erfarenhet, som verkar värderas olika. Detta är på SU.

Jag blev erbjuden 17500:- på ortopeden i Malmö och på Danderyd ungefär 18400:-, då på AVA. Dem i klassen jag snackat med och som tagit jobb på sjukhus har fått nånstans däromkring. När jag sökte jobba på VC hade jag ett löneanspråk på 19500:- men chefen sa att 22000 var mer lagom så jag tog det.

Jag tycker att långa telefonköer är ett stort problem oavsett om det
är till VC, CSN, datorsupport eller vad som helst. 1 som jobbar och 20
som tittar på är aldrig effektivt. Jag tror att de uppstår när kostnader
hamnar på olika ställen. På företaget där jag jobbar hade vi väldigt
långa köer till datorsupporten, men då kom nån på att om vi stoppar in
en extra gubbe på supporten kommer 10 gubbar att jobba istället för
att sitta i kö. Det sparar pengar. Om kostnaderna för telefonsvarande
och köande inte hamnar på samma ställe finns inte samma incitament
att lösa problemet.

Om nu folk behöver ha svar på en massa frågor, varför ska dom inte
kunna få det? Är det fel att anpassa utbudet efter efterfrågan?

Det finns ca 5.000.000 bilar i Sverige. Varför behöver min bilmek inte
ha telefonkö? Sjukvård kostar väl mer är 140 kronor. Skattepengar är
väl lika mycket värda som andra pengar.

Skulle man inte kunna ha fler som svarar i telefonerna?

För mig så får du gärna tjäna det dubbla.

Jag kan inte dela upp quotes som du kan, hur gör man det? Jag får svara allt på en gång så länge!

För min del får det gärna komma 4 extra syrror till oss på måndag o sitta i telefon, ingen skulle bli gladare än jag! Nu vet jag dock att det inte kommer göra det för även vi har budget att tänka på och personal kostar! Nu är jag inte insatt i budgeten och från vilka kanaler vi får pengar så jag kan tyvärr inte svara så ingående men vi får inte betalt för att svara i telefon iaf.

Jo absolut folk ska få ställa frågor, det menade jag i mitt tidigare inlägg också. Men det medför ju att telefonsamtalen tar lång tid och därför uppkommer köerna. För att kunna svara så bra som möjligt på person A:s frågor måste tyvärr person B vänta. Och eftersom vi fortfarande inte är en akutverksamhet bör vi inte få frågor av den karaktär att de måste besvaras direkt, en mycket viktig poäng!

Jämförelsen VC vs Verkstad vet jag inte om det ger så mycket för diskussionen och då jag inte vet vad samtalen till verkstaden handlar om kan jag inte utveckla det så mycket.
140 kr hade jag som exempel då ett läkarbesök hos oss på VC kostar det, och med att reservdelarna betalas av skattepengar menade jag att om reservdelar till min mc betalades av farbror staten skulle nog fler människor ringa till verkstaden och vilja ha sina motorcyklar lagade.

Jag kan gärna tjäna tre och fyr dubbelt också men ärligt talad är jag rätt nöjd med min lön, klagar inte! Men tack för ditt stöd:)

Haha!:D

VC verka intressant, men känns lite tufft att börja som nyfärdig. Bra lön fick du iaf!

Nja det är inte så himla tufft, te.x halsar lär man sig snabbt och sådana kommer det ju en del av nu i influensatider, sen om det är nått som jag står helt handfallen inför har jag ju många omkring mig jag kan fråga!
Det är lite av en trestegsraket hos oss, "vanliga" ssk och sen distriktssjuksköterskorna och så läkarna så dem patienterna som kvalar in till att få träffa mig är dem "minst" svåra så att säga.

Man växer under press så det är bara att kasta sig in i vad man känner för!

Jag kan inte dela upp quotes som du kan, hur gör man det? Jag får svara allt på en gång så länge!

Jag brukar klippa och klistra lite.
Om man skriver så här:
{QUOTE=Hardrock Ragge}
{QUOTE=BostonGurka}
Jag har fått en sticka i fingret! Vad ska jag göra?
{/QUOTE}
Det var illa. Jag sitter på jobbet nu, men jag orkar inte svara alla
gnällspikar som ringer hit längre, så jag sitter och surfar på sporthoj
på arbetstid istället. Jag PMar dig mitt direkctnummer till akuten så kan
du ringa utan att sitta i telefonkön. Jag tror jag kan fixa in dig till doktorn
direkt också om du kommer hit. Vi har himla lång kö här idag.
{/QUOTE}
Tack!

{QUOTE=Hardrock Ragge}
Du skriver alltid så bra och tänkvärda inlägg BostonGurka!
{/QUOTE}
Jag vet!

Fast man byter ut {} mot [].
Så blir det så här:
Hardrock Ragge skrev:
BostonGurka skrev:
Det var illa. Jag sitter på jobbet nu, men jag orkar inte svara alla
gnällspikar som ringer hit längre, så jag sitter och surfar på sporthoj
på arbetstid istället. Jag PMar dig mitt direkctnummer till akuten så kan
du ringa utan att sitta i telefonkön. Jag tror jag kan fixa in dig till doktorn
direkt också om du kommer hit. Vi har himla lång kö här idag.
Tack!

Hardrock Ragge skrev:
Du skriver alltid så bra och tänkvärda inlägg BostonGurka!
Jag vet!

140 kr hade jag som exempel då ett läkarbesök hos oss på VC kostar det, och med att reservdelarna betalas av skattepengar menade jag att om reservdelar till min mc betalades av farbror staten skulle nog fler människor ringa till verkstaden och vilja ha sina motorcyklar lagade.
140 är väl det som patienten betalar men är inte kostnaderna högre än så?

Last edited:
BostonGurka skrev:

Aj då, kan jag få ditt personnr till att börja med?

Tack, vad har du stuckit dig på?

Ok, en taggbuske i trädgården, vart sitter stickan?

I fingertoppen ja, hur ser huden ut runt omkring?

Nej eftersom huden ser ut som vanligt verkar det inte vara nån akut blodförgiftning. Sitter stickan kvar?

Nej antibiotika levererar vi inte hem till folks dörrar men har du försökt att dra ut den då?

Nähä du hade ingen pincet eller nål att försöka med och vill att vi här ska göra det åt dig?

Jaha att en doktor ska göra det på dig, då förstår jag.

Jaha, NU förstår jag, du vill att en doktor ska komma hem till dig och göra det. Tyvärr blir det nog svårt, vi jobbar inte så.

Jaså du betalar minsann skatt så du känner att du förtjänar det, jo men tyvärr kan jag inte ändra på reglerna för din skull.

Jo du nämnde just att du betalade skatt och att du aldrig brukar besvära sjukvården annars men tyvärr kan vi inte tillgodose vad du önskar.

Nja, jag kan nog tycka att det är lite för mycket begärt.

Nej jag kan inte skicka hem ett intyg om sjukskrivning heller.

Doktorerna är upptagna med andra patienter som har ett mer trängande vårdbehov än dig så du kommer inte kunna träffa dem men jag ska se vad jag kan hitta... jo om jag dubbelbokar mottagningssjuksköterskan så kan hon dra ut stickan kl 2 idag.

Nej du kommer inte drabbas av blodförgiftning av att vänta en halvtimme.

Ambulansen har andra arbetsuppgifter än att skjutsa folk hit, du får ta dig hit för egen maskin.

Ja jag tror att du klarar av att köra bil trots stickan.

Nej du får gå hit från parkeringen, rullstolen är inte tänkt att användas till sånt.

Ja det är möjligt att den skatt du betalar varje månad kan köpa 2 rullstolar bara så jag vet. Men ska vi säga klockan två då?

Ja det kommer kosta 70 kr.

Betalade skatt, så var det ja men det kostar 70 kr för alla som träffar sjuksköterskan.

900 kr, sedan täcker frikortet.

Jo det kan tyckas men det är inte jag som bestämmer priserna.

Nej det är ingen jude som äger denna VC.

Men då är du välkommen hit idag kl 2 för att träffa sjuksköterskan.

Nej hon kan inte skriva ut antibiotika.

Ja om du dör innan du får vård så har du skrivit en lapp o lagt på bordet att det var jag som nekade dig ambulans och att mitt huvud ska rulla, det är helt ok med mig.

Nej jag menade inte att du skulle dö. Kör hit nu så att du inte missar din tid.

Jaså stickan lossnade när du knöt näven i fickan och planerade för att spy galla över svensk sjukvård på ett forum på nätet, skönt att det löste sig iaf!

*klick*

Hardrock Ragge skrev:
Vilken standard patient! Jag ligger 5 min före telefonlistan, tror jag slösurfar nån minut innan jag ringer nästa! Bara inte alla andra som arbetar i Sverige blir arga på mig, dem jobbar ju nämligen varje minut av arbetsdagen...

Last edited:
Beskrivning av telefonsamtal med komplett idiot

Vilket jobb. Jag skulle inte klara en timme. Eller rättare sagt, jag skulle få kicken inom en timme efter att till liknande personer förklarat ett och annat på en inte fullt lika hög pedagogisk och tålmodig nivå som Ragge här.

2831382 Vilket jobb. Jag skulle inte klara en timme. Eller rättare sagt, jag skulle få kicken inom en timme efter att till liknande personer förklarat ett och annat på en inte fullt lika hög pedagogisk och tålmodig nivå som Ragge här.
Haha, ja me!!!

Slösurfa när du inte har något att göra Ragge, du kan använda mina stålar då om nu BostonGurka nekar dig, men när jag behöver vård är det fan tempo som gäller, OK?

va glad man inte behöver betala röntgen, :gnissla (räkningen går till remitterande vårdavdelning)

http://www.orebroll.se/uso/pagewide____18924.aspx

eller det material som används vid operationer etc, fick höra av en kollega att ett vanligt förekommande material/utrustning som används vid hjärtoperationer kostar runt 60 000 o köpa in (kommer tyvärr inte ihåg vad det var )

Last edited:
Hur var det nu, vi hade en värdig, proffessionell vård i Sverige? Personalen var värd blombuketter och ovationer för deras slöeri på skattebetalarnas bekostnad? Kan man få ge fröken en tulipan för att hon plågat den lille så förtjänstfullt månne? :brynad

tf chef för Astrid Lindgrens barnsjukhus menade att det var "mycket beklagligt" på ABC-nytt nyss, jaha? Sen då? Vem ska sparkas? Vem betalar skadeståndet? Vem var ansvarig, hon själv?

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15042139.asp

Hur var det nu, vi hade en värdig, proffessionell vård i Sverige? Personalen var värd blombuketter och ovationer för deras slöeri på skattebetalarnas bekostnad? Kan man få ge fröken en tulipan för att hon plågat den lille så förtjänstfullt månne? :brynad

tf chef för Astrid Lindgrens barnsjukhus menade att det var "mycket beklagligt" på ABC-nytt nyss, jaha? Sen då? Vem ska sparkas? Vem betalar skadeståndet? Vem var ansvarig, hon själv?

Blä, vad folk gnäller över skitsaker. :huvet

Men så blir det väl när man inte dör av lunginflammation längre... :D

Har ingen statistik just här på hur många som besöker sjukvården dagligen, men på Sahlgrenska jobbar det ca 18000 personer och det föds ca 35 barn om dagen. Bara för att nämna något.

Har ingen statistik just här på hur många som besöker sjukvården dagligen, men på Sahlgrenska jobbar det ca 18000 personer och det föds ca 35 barn om dagen. Bara för att nämna något.

Det måste ju vara något tiotal anställda per besökare då, så effektiva de är. :rofl

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti