Sve eller Inport

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Tjena alla mc tokar :)

vad e det för skillnad mellan svensk såld å inport hoj

för å nackdelar

hört att det e högre försäkring på inport hojar

svårare å sälja sen ?

samma hoj annars eller

det gäller en yamaha r1 01 blå

Tack på förhand

//Bolle

När det gället nytt så är det väl andra garantier som gäller !?

Annars har jag svårt att se ngn skillnad mellan svensk såld hoj och importhoj..
Då snackar jag om nya hojar..

Beg så är det väl viktigt att allt är dokumenterat, servicebok osv...

den största skillnaden är att en inporthoj är nysåld i ett annat land, ofta tyskland och så, och sen, så är det ofta skillnader på färgen på inportare den är lite mörkare än sve-hojjar, och sen så är det svårare att köpa/sälja en inporthoj för man måste inportera den.......

om du nu fattar vad han menar ,varför inte ge han ett vettigt svar?

För att jag inte svarar på saker jag inte är säker på. Tycker du jag gjorde honom en otjänst genom att berätta något jag däremot visste? Knappast så att jag gav honom en gliring eller en kommentar.

Haft en dålig dag?

-@

I europa kollar dom på hojens skick här i sverige så verkar det inte som om skicket är viktigt utan om det är import eller ej.
Kolla skicket på hojen i förhållande till priset, det är det viktigaste!

Och ska hojen då sedan säljas vidare inom Sverige kan det vara läge att betala något mindre för den än en cykel i motsvarade skick som är svensksåld. Om man inte anser sig ha råd att skicka pengar i sjön vill säga.

-@

om du nu fattar vad han menar ,varför inte ge han ett vettigt svar ?

import brukar vara svårare att sälja

försäkring brukar det väl inte skilja på

Har aldrig förstått resonemanget att import är svårare att sälja.. ?:va

Om jag tar in en ny R1 tex ( privatimport ) och säljer den ny, vad skilljer den ifrån en svensk import hoj som Yamaha Sverige tagit in ??

För att jag inte svarar på saker jag inte är säker på. Tycker du jag gjorde honom en otjänst genom att berätta något jag däremot visste? Knappast så att jag gav honom en gliring eller en kommentar.

Haft en dålig dag?

QUOTE]

Nope , bara väldigt trött på alla språkpoliser här på SH

Har aldrig förstått resonemanget att import är svårare att sälja.. ?:va

Om jag tar in en ny R1 tex ( privatimport ) och säljer den ny, vad skilljer den ifrån en svensk import hoj som Yamaha Sverige tagit in ??

Inte jag iheller men gemene svensk tycks ha något imot det

Skillnaden på en ny sve såld o import är väl att den sve sålda har 5 års garanti o importen bara har 1 eller 2års eu garanti, pluss att märkesvärkstäderna brukar vara anala när det gäller garanti jobb på importhojar

Last edited:

Haft en dålig dag?

QUOTE]

Nope , bara väldigt trött på alla språkpoliser här på SH

Inte jag iheller men gemene svensk tycks ha något imot det

Skillnaden på en ny sve såld o import är väl att den sve sålda har 5 års garanti o importen bara har 1 eller 2års eu garanti, pluss att märkesvärkstäderna brukar vara anala när det gäller garanti jobb på importhojar

Förvisso ska väl svenska åf ha för att locka kunder..
Erbjuda 5 års garanti..

Även om det oftast kostar mer än det smakar om man jämför priser..

Haft en dålig dag?

Tycker det är bra att du delar med dig av dina kunskaper, problemet är bara att har du börjat, måste du fortsätta. Med andra ord vet du vad du ska göra resten av ditt liv här inne :D

En gång när jag å en polare var å kolla på bilar så fastnade vi lite extra för en importerad BMW 740iA.
Frågade försäljaren
-vilket land kommer den här ifrån då?
Fick till svar
-Tyskland, alla BMW kommer därifrån

Klockrent :rolleyes:

Har heller aldrig förstått varför en importare skulle vara sämre, än en svensksåld. Den enda skillnaden är väl att en svensksåld ger svenska generalagenten pengar i fickan... :va

import javisst!! bara massa skitsnack på att sv<sålda hojar/bilar är i mkt bättre skick + att man har bättre historik på sv-sålda !!!??!!?!??!?!?hur många r1 98-01 säljs på blocket med höga mil (4-5000 mil)???

inte många ,men ställ dig frågan vad som hänt med dessa hojar???

jag har hämtat 6 hojar från tyskland,kört med dem 1-2 säsonger sålt dem + att jag va i PLUS $$$ varenda gång,skicket är oftast bättre på import,

men vad vet jag?
ovanstående är bara min uppfattning

jämför skick mot pris,kolla EJ om den är sv-såld eller import,(alla hojar är väl importerade eller?)

Aa

då spelar det ingen roll om den e swe eller imp ?

det där med 5 års garanti den har ju gått ut för länge sedan andå ju

-------------------------------------------------------------------------

1600mil Pris: 59000:-

kollade på svensk såld
3000 mil Pris: 60 000:-
eller
3300 mil Pris: 55 000:-

vilken skuller du satsa på ?

En gång när jag å en polare var å kolla på bilar så fastnade vi lite extra för en importerad BMW 740iA.
Frågade försäljaren
-vilket land kommer den här ifrån då?
Fick till svar
-Tyskland, alla BMW kommer därifrån

Klockrent :rolleyes:

Har heller aldrig förstått varför en importare skulle vara sämre, än en svensksåld. Den enda skillnaden är väl att en svensksåld ger svenska generalagenten pengar i fickan... :va

Hahahah, den var bra den:tummenupp. Nähh, inte jag heller. Men som tur är vi alla olika. Spelar ingen roll, inte för mig inte...

import javisst!! bara massa skitsnack på att sv<sålda hojar/bilar är i mkt bättre skick + att man har bättre historik på sv-sålda !!!??!!?!??!?!?hur många r1 98-01 säljs på blocket med höga mil (4-5000 mil)???

inte många ,men ställ dig frågan vad som hänt med dessa hojar???

jag har hämtat 6 hojar från tyskland,kört med dem 1-2 säsonger sålt dem + att jag va i PLUS $$$ varenda gång,skicket är oftast bättre på import,

men vad vet jag?
ovanstående är bara min uppfattning

jämför skick mot pris,kolla EJ om den är sv-såld eller import,(alla hojar är väl importerade eller?)

Ett litet ot bara import bilar KAN i vissa fall ha ett sämre rostskydd. mappad för ett annat klimat osv.

Aa

då spelar det ingen roll om den e swe eller imp ?

det där med 5 års garanti den har ju gått ut för länge sedan andå ju

-------------------------------------------------------------------------

1600mil Pris: 59000:-

kollade på svensk såld
3000 mil Pris: 60 000:-
eller
3300 mil Pris: 55 000:-

vilken skuller du satsa på ?

Det är ju helt beroende på skicket, kan jag tycka.

Ofta är en begagnad hoj från Tyskland bättre än en motsvarande Svensk. Varför skulle de vara sämre? För att i Tyskland är det fri fart o alla kör stenhårt? :rolleyes:

Det är ganska hård koll på alla Tyska fordon.
Deras TÜV är rena gestapon jämfört med Svensk bilprovning. Eftersom de är vana vid att det ska vara mer eller mindre perfekt om de vill köra med sina fordon ses de över därefter. Sällan snikreparerade och knappt servade hojar därifrån, som det kryllar av här hemma. Visst, det finns lik där nere med, men de är isf ärliga om det. Alla hundratal mc:n som jag sett importeras därifrån har alltid varit precis det som sagts, förutom kanske nån skada som uppkommit under transport.

Ofta har en "Tyskhoj" inte haft fler än 2 ägare, har den det så märks det på priset, samt att allt är dokumenterat i ägarbeviset.

En del menar att en "Tyskhoj" skulle vara värd mindre p.g.a det ena o det andra blahablaha. Vad det ofta rotar i är att alla är så himla rädda för att han som säljer den här hemma sen skulle tjäna en peng, för han har ju fått den nästan gratis där nere, det vet ju alla... Samma sorts folk som anser att en handlare ska sälja sina för det han bytt in dem för, helst ännu mindre...

Vissa mc handlare menar att de är värda mindre för ännu mer skitanledningar som de själva hittat på, och basunerar ut överallt, men det är egentligen enbart för att de ska kunna berättiga sitt mycket högre pris på en likadan "Svensksålda". Nu är det begagnade vi pratar om...

Men visst, vill man betala 19000 för en sunkig -83 års XJ 900 med dassiga krauserväskor, rostig tank och 15 ägare utan någon som helst dokumentation (Men vadå, den är ju så gammal, finns ingen bok) så ska man fortsätta handla enbart inom Sverige :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...