Ny förare ska köpa hoj #2 och är förvirrad

Jag gillar bmwn utseendemässigt iallafall, men som du säger verkar den ligga i en annan prisklass? är lite rädd för miltal när man ska sälja den igen sen, blir väl svårsålt om den gått så pass många mil?
 
Jag gillar bmwn utseendemässigt iallafall, men som du säger verkar den ligga i en annan prisklass? är lite rädd för miltal när man ska sälja den igen sen, blir väl svårsålt om den gått så pass många mil?

Kikar du på 07-08 om någon månad så kommer du få dem för omkring 50k. Jag räknade med att få ungefär 40 för min, som var en 07, sålde den ungefär 15 min efter att annonsen kommit ut för 38 om jag inte minns fel, så det kändes rätt okej. Ligger någon ute i Östersund för 59. 20000 i värdeminskning på de 5200 milen som är skillnaden mellan deras o min hoj (och i det fallet är det en firma som säljer - alltid dyrare) tycker inte jag känns hemskt. Jag köpte min fz8 för 80 och ett år och 2000 mil senare fick jag 45 för den. Det sved lite mer kan jag tala om.
 
Så här ser min resa ut än så länge.

Kawasaki EN500 -> Suzuki SFV650A -> Honda CBF1000FA -> Yamaha MT-07

CBF:en körde jag långtur genom Europa med polaren förra sommaren. Riktigt trevlig allarounder men inte extrem på något. Fungerade suveränt att toura runt med. MT-07:an jag har nu bytade jag till mig för att jag framöver mest kommer köra kortare turer på krokiga 70-vägar här i närheten, och då är den mycket roligare en CBF:en på just detta. Ville även ha lite variation som alltid.
 
Som ett par andra redan har nämnt så är en Suzuki Bandit 1250 en vettig hoj!
Och den åker bekvämt ifrån en FZ8 :hej
Och du behöver aldrig växla på motorvägen! :fakta
 
Hur många långturer kommer du ta vs svängiga vägar hemmavid?
Planerar du att faktiskt köra på lite mc-semester eller liknande tycker jag definitivt att du ska ha en kåpa. Det finns inget segare än att hamna på en tråkig transportsträcka med en nakenhoj och inte palla hålla mer än 120 i 10 minuter.
Personligen tycker jag att den här kubik - och krafthetsen ute på gata känns lite löjlig. Du utnyttjar aldrig all kraft hos hojen ute på gata, (bör inte göra iaf...) och är det verkligen så jävla jobbigt att växla? Om det är det kan man ju lika gärna köpa en scooter. (En sådan har dessutom stor ruta, OCH förvaring under sadeln!)
Vill du nu inte växla, ska köra lite längre och ändå vill ha en någorlunda smidig hoj tror jag att en BMW är oslagbar. Möjligtvis en Honda VFR800X, men den har ganska slätstruken motorkaraktär.
 
På lindroths mc i Luleå står en blå z1000 och har stått där i 2,5 år.
Butiken har sänkt priset i omgångar och jag tror de kör den enda hem till dig gratis.
Lägg skambud och se till att garanti gäller under sommaren så du kan plåga den duktigt.
I och försig är det väl svårt att plåga ihjäl en 1000 kubikare om man ska vara någorlunda laglydig.

Kan ju vara något skäl till att den står där men den verkar vara i bra skick.
Liten halvkåpa hjälper till på motorvägen.

Har aldrig själv haft någon z1000 så vilket klipp det är i motorn vet jag ej.

Har du haft 600 så blir du less med liknande mc, helt rätt att satsa uppåt.
Jag tycker hela körningen blir mjukare med mer kraft och tyngd, en 600 blir surrig i manlig touringhastighet.
Och surr får man nog hemma av.

Själv föredrar jag insprutning, ett bök att få igång förgasarhojar om de stått länge med bensin i gasare(läs okt till april för min del).
 
Jag gillar bmwn utseendemässigt iallafall, men som du säger verkar den ligga i en annan prisklass? är lite rädd för miltal när man ska sälja den igen sen, blir väl svårsålt om den gått så pass många mil?

Ju fler mil den har gått desto mindre är värdeminskning per given mil.
0-1000 mil ger jäkligt mycket mer värdeminskning än 10 000-11 000 mil.
 
BMW tillhör de hojar som ofta/alltid körs långt. Uppsidan är att service är enkel och oftast också genomförd eftersom dessa ägare prioriterar sånt.
 
Jag gillar bmwn utseendemässigt iallafall, men som du säger verkar den ligga i en annan prisklass? är lite rädd för miltal när man ska sälja den igen sen, blir väl svårsålt om den gått så pass många mil?

Köper du en hoj som gått många mil till att börja med så får du den mycket billigare då det är en mångmilaskräck bland många hojköpare här i landet. Hojen behöver inte vara sämre för det. Och när den redan blivit väldigt mycket billigare pga milen så blir den inte så hemskt mycket billigare för att du själv lägger till ett par tusen mil.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top