SV-Tråden!

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Ska man köpa sig en SV1000 igen eller testa 650:n. Ute efter nåt billigt att åka på men finns inte jättemånga på blocket
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Hallå, är lite nyfiken på varvtider, har själv kört på Gelleråsen 2-3 dagar, Anderstorp 2 dagar och nu Gotland Ring. Vad har ni fått för varvtider med era sv-maskiner? :banana
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Ang att hälla i tjockare olja så anser jag att det bara är att inte ta tag i problemet med mjuk gaffel. Ja, gaffeln kommer bli trögare men både på långsamma och snabba rörelser och du vill väl ha en gaffel som följer vägens ojämnheter och inte bara en segare gaffel?
Kör hellre en mindre luftspalt men med rätt viskositet.

Det blev Öhlinfjädrarna och SAE 15 olja. Tror dock att oljan var ett misstag då jag nu tycker hojen äter mycket framdäck efter en provtur på bana (slitaget ser inte bra ut utan är alldeles för ruggat). Däcket var ett nytt Roadsmart. Tänkte byta till SAE 10 olja igen. Hur mycket bör man minska luftspalten?
Har även fått hem nya hundben för att höja bakänden 30mm. Ska se vad detta gör först, men tips mottages tacksamt.

Körde 1,21 som bäst på Gälleråsen, men har inte kört där sedan 2013.
Har även provat Sviesta och uppskattar att jag körde på strax över 1,10.

https://www.youtube.com/watch?v=GOoC77aspn8
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Hallå, är lite nyfiken på varvtider, har själv kört på Gelleråsen 2-3 dagar, Anderstorp 2 dagar och nu Gotland Ring. Vad har ni fått för varvtider med era sv-maskiner? :banana

Har kört 1.04 på Sviesta och 1.51 på Anderstorp med min SV650. Det sitter hårdare fjädrar fram, gixxer1000 bakdämpare och stålomspunna bromsslangar fram på den.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har kört 1.04 på Sviesta och 1.51 på Anderstorp med min SV650. Det sitter hårdare fjädrar fram, gixxer1000 bakdämpare och stålomspunna bromsslangar fram på den.

Härligt att höra!
Då går det bra fort. Mina tider är:
Gelleråsen 1.19
Anderstorp 1.59
Gotland Ring 1.42

Har bytt fjädrar, bakdämpare, bromsslangar, bromsok fram, styrdämpare.
Jag kör med Sportsmart 2 däck. Skriv gärna var ni kör för däck också då det lär göra en del skillnad med slicks.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Härligt att höra!
Då går det bra fort. Mina tider är:
Gelleråsen 1.19
Anderstorp 1.59
Gotland Ring 1.42

Har bytt fjädrar, bakdämpare, bromsslangar, bromsok fram, styrdämpare.
Jag kör med Sportsmart 2 däck. Skriv gärna var ni kör för däck också då det lär göra en del skillnad med slicks.

Nu de senaste åren då det bara har blivit ett par bandagar/år så har jag kört på Michelin pilot power, de funkar bra, går att köra ganska fort på utan att de tappar fäste. De är billiga men håller inte så många mil. Kör man lite mer o får upp tempot så är mönstrade racedäck att rekommendera, de ger ju i princip samma förtroende som slicks men går ju även att avverka ca 500mil på gata med innan de är slut.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
SV650 på Gotland Ring - 1:37:89

Modifierad med ZX10 bakstudsare, 4-kolvs bromsok, styvare gaffelfjädrar och racetech emulators. Ja just det, slipon också.

Motorn är det inget fel på, men chassit är väldigt dåligt i originalskick.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
SV650 på Gotland Ring - 1:37:89

Modifierad med ZX10 bakstudsare, 4-kolvs bromsok, styvare gaffelfjädrar och racetech emulators. Ja just det, slipon också.

Motorn är det inget fel på, men chassit är väldigt dåligt i originalskick.

Låter som att jag har lite att jobba på så hojen får komma ner under 1:40 tempo igen efter alla dessa år.
(blå sv650 med s kåpa, gilles clipon?)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Tycker min sv 650 är lite motsträvig vid nerlägg. Känns som att den protesterar och inte vill svänga mer. Funderar på om det är mitt roadsmart fram i orginal 60 profil. Funderar på att byta till något bättre i 70 profil. Vad tror ni om det?
Jag har redan höjt den 30mm bak (kortare hundben), men tycker inte det gjorde någon skillnad.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Tycker min sv 650 är lite motsträvig vid nerlägg. Känns som att den protesterar och inte vill svänga mer. Funderar på om det är mitt roadsmart fram i orginal 60 profil. Funderar på att byta till något bättre i 70 profil. Vad tror ni om det?
Jag har redan höjt den 30mm bak (kortare hundben), men tycker inte det gjorde någon skillnad.

Innan du gör det kan du testa att sänka ner styrkronan längs gafflarna så gaffelbenen sticker upp några millimeter ovanför styrkronan. Testa inte mer än 2-3mm åt gången. Dock inte för mycket (kanske max 10mm utan vidare undersökning).
Jag kör på 120/70-17 och kan absolut rekommendera det. Det känns bra iaf men ingen aning om hur stor skillnad det gör för så bra är jag inte.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Nu har jag testat lite mera. Hojen känns mycket bättre nu efter höjningen bak + stompgrips.
Kom även till rätta med mitt konstiga framhjulsslitage.
Jag körde tidigare med lite lägre tryck än rekommenderat (2.1 i stället för 2.25) vilket jag alltid gjort tidigare på bana.
Nu provade jag 2.25 och slitaget var väldigt snyggt, och hojen känndes inte alls lika understyrd.

Ett litet klipp från i torsdags då jag jagade en trx 850. Den hojen var lite snabbare rakt fram och var kul att åka efter.
Inte de snabbaste varven, men roliga var de.
https://youtu.be/xHJmNBSlFr8
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hoppar in lite här efter ha skumat igenom tråden lite lätt

köpte en 650n -02 för drygt en månad sedan och är min första hoj :tummenupp

Är nöjd med den då jag inte är van vid så mycket annat, men tycker den låter lite tråkigt..
Sitter original dämpare/system på nu så undrar helt enkelt vad kör ni med för att få ett gott ljud? Eller om ni vet någon slip-on som låter lite roligare :)
Gärna slip-on :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Hoppar in lite här efter ha skumat igenom tråden lite lätt

köpte en 650n -02 för drygt en månad sedan och är min första hoj :tummenupp

Är nöjd med den då jag inte är van vid så mycket annat, men tycker den låter lite tråkigt..
Sitter original dämpare/system på nu så undrar helt enkelt vad kör ni med för att få ett gott ljud? Eller om ni vet någon slip-on som låter lite roligare :)
Gärna slip-on :)

Behåll ljuddämparen och kör på Sviesta i stället. Det är mycket roligare. :banana
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Kastar in frågan här oxå...funderar på en SV1000...är det nåt som skiljer åt på årsmodellerna? Ex mellan en -03 och en -07?
Gillar ljudet och tänkte prova köra twin...
 

Jorfen

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S K3
Tjohej, tänkte kolla om någon med ung samma årsmodell (om det är nån skillnad) har nå tips gällande strypning. Har inte kortet än men har övningskört privat, så hittills har det alltså skett ostrypt och "olagligt". Tänkte fixa a2 kortet till sommarn och skulle väl kännas bäst om man följde regelboken, trots att jag gillar den som den är... :(

Är det bara att smacka in den på verkstan så fixar dem liret eller är det vettigt att köpa ett restrictor kit för 700 spänn på ebay och montera det själv utan kunskap men med hjälp av bil/cross-mekanikern den står hos under vintern?
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-SV-650-03-06-Restrictor-Kit-35kW-46-46-6-46-9-47-bhp-DVSA-RSA-Approved/221515122412?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D36381%26meid%3D867a74e187434b2681433cf86f72f91c%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D2%26sd%3D221515122398 Detta verkar väl vara brickor?

Vad vill man ha för typ av strypning, enkel i handtaget eller brickor i insuget? Tänkte att det kanske är olika från hoj till hoj vad som är att föredra så därför jag kollar här!

Skulle va trevligt om nån är haj på sånt trots att dem flesta kanske inte behöver strypa, då jag själv inte har någon koll på sånthär.. än!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Mc kompaniet i Väring håller på med sådant , -kolla med dem ...
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Hej.
Nån som vill köpa komplett drevsats standard med DID-kedja? 1000-lapp (köpt i Tyskland)
Hann inte byta utan krocka biken SV1000 modell -04
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top