SV-Tråden!

Den är importerad och jag har varit inne på felskrivningsteorin.
Ska jag kränga på ett nytt 160?
 
Last edited:
Får ta att väcka liv i denna gamla tråden.

Sålde min KTM 660 nu i höstas och går i tankarna på att köpa en SV ist. Har läst igenom en del i tråden och genomgående förstår jag ju att det i princip är en skottsäker konstruktion, framför allt om man jämför med kåtten.. Men nu när åren gått, hur ser problemen ut då? Dykt upp något spec? Tacksam för svar!
 
Jag råkade på senare år utför vatten i främre förgasaren. Uppstod troligtvis av vatten från framhjulet vid åkning i kraftigt regn samma vatten letade sig också ner i främre "tändstiftsbrunnen". Dreneringskanalen
kan sätta igen (lätt fixat med piprensare) Sen blir det ju stor skillnad som du säkert läst med lite bättre fjädrar i fram. Annars bara går det.
 
Jag har lite funderingar kring min sv650 och tänkte att ni på SH kanske kan svara på lite frågor.

Jag har märkt att den går väldigt konstigt då den är varm. Kall är det inga problem alls men så fort den börjar få upp värmen blir det som en helt annan hoj. Den tickar väldigt mycket mer när den är varm och gillar inte riktigt att gå på tomgång. Den är betydligt mer svårstartat varm dessutom.

Min tanke är att det är ventilerna som behöver justeras. Vad som dock gör mig tveksam var att den vid 2000 mil var inne på service där olja+filter byttes samt att ventilspelet kollades och det var enligt papperna "ok". I nuläget har den gått 2400 mil vilket innebär service där bla ventilspelet kollas. Denna service är dock tokdyr och enligt papperna har ju ventilspelet nyss kollats. Vad tror ni? Ska man lämna in den och få ventispelet kollat igen eller tycker ni att min beskrivning låter som något annat känt? :smasha
 
Last edited:
Jag har lite funderingar kring min sv650 och tänkte att ni på SH kanske kan svara på lite frågor.

Jag har märkt att den går väldigt konstigt då den är varm. Kall är det inga problem alls men så fort den börjar få upp värmen blir det som en helt annan hoj. Den tickar väldigt mycket mer när den är varm och gillar inte riktigt att gå på tomgång. Den är betydligt mer svårstartat varm dessutom.

Min tanke är att det är ventilerna som behöver justeras. Vad som dock gör mig tveksam var att den vid 2000 mil var inne på service där olja+filter byttes samt att ventilspelet kollades och det var enligt papperna "ok". I nuläget har den gått 2400 mil vilket innebär service där bla ventilspelet kollas. Denna service är dock tokdyr och enligt papperna har ju ventilspelet nyss kollats. Vad tror ni? Ska man lämna in den och få ventispelet kollat igen eller tycker ni att min beskrivning låter som något annat känt? :smasha

Vad har du för årsmodell på hojen? Visar tempmätarn ett korrekt värde? Skulle ju kunna va att det är för lite ventilspel med tanke på att det uppkommer när hojen blir varm :va:va
 
Jag vet inte om tempvärdet är exakt men det känns som att den visar rätt. Det är en 04a jag har. Jag tänker att om det var för lite ventilspel borde det väl synts på servicen vid 2000 eller kan det förändras så snabbt? Jag är inte så sugen på att lämna in hojen för 5000 kr+ och så är det inte ventilspelet som bråkar. Kan ju iofs be dem genomsöka hojen men tänkte kolla lite med forumet först :)
 
Utan någon större fundering eller spekulation skulle jag kollat tändstift och som ovan även tempgivare eller kallchoken. Hojen ser ju till att höja tomgång och bränsleblandning innan den blir varm så skulle ju kunna vara det som spökar.
 
För de som är intresserade så håller jag på med att bygga om en SV1000s till banhoj för att köra Speedster Cup med ( kan ha nämnt det tidigare i tråden), och har nu lyckats ( i princip, är några mindre justeringar kvar) att få till ett uppdraget system under sadeln.
Ser förjävligt ut nu med alla skarvar, men nu vet jag hur det ska vara, så på sikt ska jag köpa böjar i rostfritt och tigsvetsa ihop ett snyggt system, men det här får duga sålänge.
Blir avgasbandage på för att minska värmestrålning, samt nån väl placerad värmessköld.

Det som mer är gjort är en gixxer600 framgaffeln, R1 Bromsok samt bakfjädring från en ZX10:a.
DSC_0046.jpg
 
Yes! :) Jag är sugen på magkåpa eller sidokåpor till min svarta sv650s 04, så om någon sitter inne på detta och vill bli av med är ni välkomna att höra av er!
 
Får väl säga hej nu i denna tråden då jag numera skaffat SV650 S 2005.
Den har bara rullat 980 mil och stått still sedan 2010 (senast servad vid 600 mil 2007...), så kan nog vara dags att se över den lite.
Min tanke med denna hoj är faktiska att modda den lite för att få den att funka bättre för lättare banköring då jag brukar åka en del trafikövningar på sviesta.
Hojen är i nuläget helt STD, men jag har redan inhandlat Öhlins fjädrar till framgaffeln (den var väldigt mjuk original) och ett nytt Dunlop road smart 2 då original däcket fortfarande satt på fram.
Funderar dock på vilken framgaffelolja jag bör använda. STD är ju SAE10, men om jag förstått rätt så ersätter många med SAE15. Någon som vet?
Vad har SV:n mer för svaga punkter som bör åtgärdas.
 
Är det någon som har en rep handbok till SV650 K5. Jag ska byta framfjädrar och behöver veta oljenivå/oljevolym.
Tack på förhand.
/Johan.
 
Hej allihopa, jag skulle vilja ha tips på ett bra kåpglas till min 99a har ett skabbigt av ngn förhöjd modell för tillfället men får all vind precis i hakan med en massa oljud till följd.. Så funderar på hur ev ett org eller sk airflow funkar när jag är 184cm och inte vill ligga på tanken hela tiden.
Så vill gärna ha lite tips och erfarenheter /Johan
 
Hej allihopa, jag skulle vilja ha tips på ett bra kåpglas till min 99a har ett skabbigt av ngn förhöjd modell för tillfället men får all vind precis i hakan med en massa oljud till följd.. Så funderar på hur ev ett org eller sk airflow funkar när jag är 184cm och inte vill ligga på tanken hela tiden.
Så vill gärna ha lite tips och erfarenheter /Johan

Vill minnas att jag köpte en "double booble" nånting till min SV på den jag hade den. Kommer inte ihåg fabrikatet men den fungerade riktigt bra. Nu är jag inte lika lång som dig men för mig som är 175 så funkade den fin fint.

Jag köpte motsvarande till min nuvarande hoj.
http://www.puigusa.com/tuning-bikes/suzuki-sv650s-1999/touring-screen/c171en/f1-r19-m1270/

För min hoj så fick den riktigt bra kritik, visst den är inte liten men bättre att ha en stor som gör jobbet, än en liten som inte gör det...
 
Tänk på att öhlins fjädrarna ligger på 8,5 N/mm i hårdhet. (Standard är väl 7), jag köpte racetech fjädrar. De fanns i olika hårdhet och där passade de som hade 9,5 N/mm min vikt på 84 kg bäst. Kör även med lite mildra luftspalt än rekommenderat.
Har satt på en bakdämpare från en zx10r som är i stort sett bolt on om man tar från rätt årsmodell (2006-2007). Sen är snakeskin eller liknande att rekommendera.
Jag har kollat på adapterplattor för att flytta upp fotpinnarna då jag har svårt att låsa knät mot tanken, måste pressa med tåna för att komma upp.
 
Ang att hälla i tjockare olja så anser jag att det bara är att inte ta tag i problemet med mjuk gaffel. Ja, gaffeln kommer bli trögare men både på långsamma och snabba rörelser och du vill väl ha en gaffel som följer vägens ojämnheter och inte bara en segare gaffel?
Kör hellre en mindre luftspalt men med rätt viskositet.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top