SV-Tråden!

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Den är importerad och jag har varit inne på felskrivningsteorin.
Ska jag kränga på ett nytt 160?
 
Last edited:

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Får ta att väcka liv i denna gamla tråden.

Sålde min KTM 660 nu i höstas och går i tankarna på att köpa en SV ist. Har läst igenom en del i tråden och genomgående förstår jag ju att det i princip är en skottsäker konstruktion, framför allt om man jämför med kåtten.. Men nu när åren gått, hur ser problemen ut då? Dykt upp något spec? Tacksam för svar!
 

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Ort
Lidingö
Hoj
SV 650
Jag råkade på senare år utför vatten i främre förgasaren. Uppstod troligtvis av vatten från framhjulet vid åkning i kraftigt regn samma vatten letade sig också ner i främre "tändstiftsbrunnen". Dreneringskanalen
kan sätta igen (lätt fixat med piprensare) Sen blir det ju stor skillnad som du säkert läst med lite bättre fjädrar i fram. Annars bara går det.
 

Paperweight

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Sv650s
Jag har lite funderingar kring min sv650 och tänkte att ni på SH kanske kan svara på lite frågor.

Jag har märkt att den går väldigt konstigt då den är varm. Kall är det inga problem alls men så fort den börjar få upp värmen blir det som en helt annan hoj. Den tickar väldigt mycket mer när den är varm och gillar inte riktigt att gå på tomgång. Den är betydligt mer svårstartat varm dessutom.

Min tanke är att det är ventilerna som behöver justeras. Vad som dock gör mig tveksam var att den vid 2000 mil var inne på service där olja+filter byttes samt att ventilspelet kollades och det var enligt papperna "ok". I nuläget har den gått 2400 mil vilket innebär service där bla ventilspelet kollas. Denna service är dock tokdyr och enligt papperna har ju ventilspelet nyss kollats. Vad tror ni? Ska man lämna in den och få ventispelet kollat igen eller tycker ni att min beskrivning låter som något annat känt? :smasha
 
Last edited:

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Jag har lite funderingar kring min sv650 och tänkte att ni på SH kanske kan svara på lite frågor.

Jag har märkt att den går väldigt konstigt då den är varm. Kall är det inga problem alls men så fort den börjar få upp värmen blir det som en helt annan hoj. Den tickar väldigt mycket mer när den är varm och gillar inte riktigt att gå på tomgång. Den är betydligt mer svårstartat varm dessutom.

Min tanke är att det är ventilerna som behöver justeras. Vad som dock gör mig tveksam var att den vid 2000 mil var inne på service där olja+filter byttes samt att ventilspelet kollades och det var enligt papperna "ok". I nuläget har den gått 2400 mil vilket innebär service där bla ventilspelet kollas. Denna service är dock tokdyr och enligt papperna har ju ventilspelet nyss kollats. Vad tror ni? Ska man lämna in den och få ventispelet kollat igen eller tycker ni att min beskrivning låter som något annat känt? :smasha

Vad har du för årsmodell på hojen? Visar tempmätarn ett korrekt värde? Skulle ju kunna va att det är för lite ventilspel med tanke på att det uppkommer när hojen blir varm :va:va
 

Paperweight

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Sv650s
Jag vet inte om tempvärdet är exakt men det känns som att den visar rätt. Det är en 04a jag har. Jag tänker att om det var för lite ventilspel borde det väl synts på servicen vid 2000 eller kan det förändras så snabbt? Jag är inte så sugen på att lämna in hojen för 5000 kr+ och så är det inte ventilspelet som bråkar. Kan ju iofs be dem genomsöka hojen men tänkte kolla lite med forumet först :)
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Utan någon större fundering eller spekulation skulle jag kollat tändstift och som ovan även tempgivare eller kallchoken. Hojen ser ju till att höja tomgång och bränsleblandning innan den blir varm så skulle ju kunna vara det som spökar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
För de som är intresserade så håller jag på med att bygga om en SV1000s till banhoj för att köra Speedster Cup med ( kan ha nämnt det tidigare i tråden), och har nu lyckats ( i princip, är några mindre justeringar kvar) att få till ett uppdraget system under sadeln.
Ser förjävligt ut nu med alla skarvar, men nu vet jag hur det ska vara, så på sikt ska jag köpa böjar i rostfritt och tigsvetsa ihop ett snyggt system, men det här får duga sålänge.
Blir avgasbandage på för att minska värmestrålning, samt nån väl placerad värmessköld.

Det som mer är gjort är en gixxer600 framgaffeln, R1 Bromsok samt bakfjädring från en ZX10:a.
DSC_0046.jpg
 

Paperweight

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Sv650s
Yes! :) Jag är sugen på magkåpa eller sidokåpor till min svarta sv650s 04, så om någon sitter inne på detta och vill bli av med är ni välkomna att höra av er!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Får väl säga hej nu i denna tråden då jag numera skaffat SV650 S 2005.
Den har bara rullat 980 mil och stått still sedan 2010 (senast servad vid 600 mil 2007...), så kan nog vara dags att se över den lite.
Min tanke med denna hoj är faktiska att modda den lite för att få den att funka bättre för lättare banköring då jag brukar åka en del trafikövningar på sviesta.
Hojen är i nuläget helt STD, men jag har redan inhandlat Öhlins fjädrar till framgaffeln (den var väldigt mjuk original) och ett nytt Dunlop road smart 2 då original däcket fortfarande satt på fram.
Funderar dock på vilken framgaffelolja jag bör använda. STD är ju SAE10, men om jag förstått rätt så ersätter många med SAE15. Någon som vet?
Vad har SV:n mer för svaga punkter som bör åtgärdas.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Är det någon som har en rep handbok till SV650 K5. Jag ska byta framfjädrar och behöver veta oljenivå/oljevolym.
Tack på förhand.
/Johan.
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Hej allihopa, jag skulle vilja ha tips på ett bra kåpglas till min 99a har ett skabbigt av ngn förhöjd modell för tillfället men får all vind precis i hakan med en massa oljud till följd.. Så funderar på hur ev ett org eller sk airflow funkar när jag är 184cm och inte vill ligga på tanken hela tiden.
Så vill gärna ha lite tips och erfarenheter /Johan
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Hej allihopa, jag skulle vilja ha tips på ett bra kåpglas till min 99a har ett skabbigt av ngn förhöjd modell för tillfället men får all vind precis i hakan med en massa oljud till följd.. Så funderar på hur ev ett org eller sk airflow funkar när jag är 184cm och inte vill ligga på tanken hela tiden.
Så vill gärna ha lite tips och erfarenheter /Johan

Vill minnas att jag köpte en "double booble" nånting till min SV på den jag hade den. Kommer inte ihåg fabrikatet men den fungerade riktigt bra. Nu är jag inte lika lång som dig men för mig som är 175 så funkade den fin fint.

Jag köpte motsvarande till min nuvarande hoj.
http://www.puigusa.com/tuning-bikes/suzuki-sv650s-1999/touring-screen/c171en/f1-r19-m1270/

För min hoj så fick den riktigt bra kritik, visst den är inte liten men bättre att ha en stor som gör jobbet, än en liten som inte gör det...
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Tänk på att öhlins fjädrarna ligger på 8,5 N/mm i hårdhet. (Standard är väl 7), jag köpte racetech fjädrar. De fanns i olika hårdhet och där passade de som hade 9,5 N/mm min vikt på 84 kg bäst. Kör även med lite mildra luftspalt än rekommenderat.
Har satt på en bakdämpare från en zx10r som är i stort sett bolt on om man tar från rätt årsmodell (2006-2007). Sen är snakeskin eller liknande att rekommendera.
Jag har kollat på adapterplattor för att flytta upp fotpinnarna då jag har svårt att låsa knät mot tanken, måste pressa med tåna för att komma upp.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Ang att hälla i tjockare olja så anser jag att det bara är att inte ta tag i problemet med mjuk gaffel. Ja, gaffeln kommer bli trögare men både på långsamma och snabba rörelser och du vill väl ha en gaffel som följer vägens ojämnheter och inte bara en segare gaffel?
Kör hellre en mindre luftspalt men med rätt viskositet.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top