Stulet från BMW-forum:
Se till att ha 4 snygga bilder från alla håll: snett fram, snett bak, höger och vänster.
Sätt priset på den absoluta lägsta smärtgränsen redan från början (här handlar det om att begränsa "skadan" - vad är hojen värd nästa år om den inte blir såld nu?)
Begränsa informationen till det nödvändigaste: Pris, årsmodell, miltal, fabriksmonterad utrustning, servicebok. Att skriva all runtomkring utrustning skickar signalen att du vill ha betalt även för detta, och på köparens marknad är det få som vill betala för tillköpta prylar. Prylarna är istället ditt förhandlingsutrymme när den sista prutningen kommer vid kundmötet - En positiv överraskining att du "slänger med" ditten & datten vid en snabb affär.
Var beredd på att prata med alla, även de som bara drömmer. Stäng inga dörrar och avfärda inga underbud - förhandla istället och håll dörren öppen för en framtida affär. Många spekulanter behöver mogna till lite och vänja sig vid tanken. Blir de avspisade i första kontakten pga att de lägger lågt bud, återkommer de inte - utan surfar vidare på andra objekt.
Det finns inget som heter "skambud", det finns bara bud som inte blir accepterade.
Om det är flera som vill titta, försök samla alla vid ett och samma provkörningstillfälle. Det kan påskynda beslutsgången.
Om det finns ett lokalt annonsmedia (blad eller tidning), prova att sätta in en liten annons med bild - det kan ge resultat eftersom du då finner "spontandrömmare" som egentligen inte letar aktivt efter hoj.