Svårt att sälja hoj??

Jag sålde nyligen en Yamaha XTZ 750 -89 med havererad motor. Fick 5-6 mail, 3-4 telefonsamtal och en som kom, tittade och köpte. Allt detta inom en vecka. Jag trodde att det skulle ta längre tid att sälja den iom att motorn behövde en total genomgång.

Som tidigare skribenter redan sagt är priset det viktiga. Alldeles för många överskattar värdet på sina hojar.

Vet inte om konjunkturen spelar så jättestor roll, de som vill köpa ser till att få fram pengar ändå och som redan sagts så de som har jobb har oftast hyffsat goda dagar just nu.

Som en jämförelse: Försökte sälja en standard, svensksåld R1 -07 förra sommaren, la mej, som jag tyckte, väl under blocketpriserna, 87 eller 85000 :-
inget prutat och klart eller sånt.

Inom loppet av 15minuter hade jag fått tre riktiga skambud på mailen, sedan var det knäpptyst, tills jag tog bort annonsen, då ringde två killar nästan samtidigt (?)

Det handlar nog om timing, någon som kan köpa just när den rätt hojen är till salu.

Fast självklart borde marknaden vara något mer återhållsamt just nu i dagarna.

KTM´s 5xx och 6xx motarder från 03 - 05 måste ha en sving i guld eller något.

De har gått 1500+ mil och kostar ~55 allihopa. Undra om man ska köpa en sådan eller en 690 Smc med 100 mil på mätaren för ~70 och få två års garanti på köpet i stället....

Helt otroligt..

KTM´s 5xx och 6xx motarder från 03 - 05 måste ha en sving i guld eller något.

De har gått 1500+ mil och kostar ~55 allihopa. Undra om man ska köpa en sådan eller en 690 Smc med 100 mil på mätaren för ~70 och få två års garanti på köpet i stället....

Helt otroligt..

660n är den sista riktiga hardcoremotarden från KTM som fortfarande håller ihop. 690n är ju värsta bekväma maskinen.

Tror det är därför dom är dyra.

/ JEns

Inte fan är det lätt att sälja nu, visst beror mycket på priset men det är knappt någon som ens hör av sig. Är 64k på tok för mycket för en 05as R6a som har gått 930mil, eller lever jag i en fantasivärld? När jag har haft hojar på annons tidigare så är det i alla fall folk som hör av sig och vill pruta... men inte ens sådana svar har jag fått.

Jäkla finanskris...

Som alltid, har du problem med att bli av med hojen så har du satt priset för högt eller så är hojen inte vad folk vill ha oavsett pris!

Det är som vanligt rätt kul att se privatpersoner försöka sälja sina hojar DYRARE än handlare. Som sagts tidigare så ligger inte en 07-08 R1/GSXR på runda 100 kakor - snarare mellan 80-90 beroende på hur sugen köparen är.

Jag ser fortfarande annonser på en likadan hoj som jag sålde för 2 år sedan till ett mycket högre pris än vad jag sålde samma årsmodell för DÅ.

DET är rätt skoj att se - och hojarna är kvar, de kommer tillbaka med jämna mellanrum med antingen samma pris eller en tusing avdragen - man kan ju undra.

Det finns ingen finanskris i mina ögon när det gäller hojar, bara fantasipriser.

Den som är ute efter en sporthoj har deg, annars skulle denna inte ens tänka tanken på en sporthoj med tanke på försäkring, service, däck, ...

Men bara för att denna person har deg, innebär det inte att samma person är villig att slanta överpris för en hoj bara för att ägaren tror den är gjord av guld och platina!

Får du inte ens ett svar på din annons efter 3 dagar vet du att du är way the fuck off!

sålde min TL 1000 R till finland, annonsen låg ute i tre dagar, efter tre dagar till så hade han fört över hela summan till mitt konto . hade skickat ett antal bilder till han. så de vart o kasta sig på båten o leverera den till nynäs. Snabb smidig affär utan knöl:)

har varit ganska så dött nu i några dagar...
första dagen ringde det massa folk, och jag fick mails och skit.
men nu har det varit ganska så tyst..

Inte fan är det lätt att sälja nu, visst beror mycket på priset men det är knappt någon som ens hör av sig. Är 64k på tok för mycket för en 05as R6a som har gått 930mil, eller lever jag i en fantasivärld? När jag har haft hojar på annons tidigare så är det i alla fall folk som hör av sig och vill pruta... men inte ens sådana svar har jag fått.

Jäkla finanskris...

Du har kanske "fel" årsmodell
Lägger man bara till 5.000kr på din hoj så får man en R6 -06 och den tilltalar iaf mig klart mycket mer än en "gammal" -05:a

Det är samma sak med R1 -03 och R1 -04 (fast där är skillnaden ännu större)

Jäkla finanskris...

Du har kanske "fel" årsmodell
Lägger man bara till 5.000kr på din hoj så får man en R6 -06 och den tilltalar iaf mig klart mycket mer än en "gammal" -05:a

Det är samma sak med R1 -03 och R1 -04 (fast där är skillnaden ännu större)

Måste hålla med. 06an är så mycket bättre och ligger bara några tusenlappar över...
Däremot har din hoj inte gått så långt vilket är ett stort + :tummenupp

Måste hålla med. 06an är så mycket bättre och ligger bara några tusenlappar över...
Däremot har din hoj inte gått så långt vilket är ett stort + :tummenupp

jo. Visst vet jag att det finns nyare årsmodeller för några tusenlappar över min. Jag skulle inte vara omöjlig att gå ner i pris vid smidigtt köp... Problemet är att ingen hör av sig:) Äh, det löser sig säkert när det blir bättre väder.:tummenupp

Har inte mycket att tillföra diskussionen förutom att det är uppfriskande att se en ärlig fråga om läget på begagnatmarknaden som inte samtidigt är ett illa dolt försök att få upp sin egen annons i en mer välbesökt del av forumet.

Uppskattas, Offeranod! :tummenupp

Har börjat kolla lite på blocket och dom privata säljarna ligger ofta högre i pris än försäljarna.. tvärtemot bilmarknaden

Beror det på att ni som äger mc tror att ni ska få tillbaka det ni lagt ut på blinkers/däck/ljuddämpare osv? Känns som det.. priserna är för höga tycker jag, känns som att begagnatmarknaden är helt skev i dagsläget.

Jag tycker det är svårt att köpa =)

Letar efter en Gixxer 750-1000 02-05 men jag tycker priserna är väl i överkant för dessa maskiner och rådande konjuktur. Än värre på 97-99 hojjarna....

Som tidigare sagt: Rätt pris: Snabb affär!

/J

Såg din annons.. Var ju ett ganska lågt pris också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT