Svårt att sälja hoj??

Om däcken och drivpaketet kostar 5000kr, återstår 250kr att betala. Om tanken var fylld, var hojen gratis. Det spelar ingen roll om den är urgammal, kostar den 0kr utöver slitdelar, olja och bensin, är den ändå billig.

jösses vart hittar du drivpaket o däck till 250:n för 5000 ? skulle gissa på att drivpaketet ligger runt tusingen för orginal honda,däcken lär inte vara senaste qualifer rr eller power one på en sån surhäck heller handlar ju såna i set för 2000 ungefär .

hojkörning handlar om nöje, är nog till stor del därför en antik 250 är svårsåld allt nästan under 750 cc för landsväg är svårsålt i sverige

Har man svårt att prissätta sin hoj är det väl bara att ringa några handlare och fråga vad man får för inbytespris. Ta snittpriset och dra av 10´ eller så på det så bör man hamna ganska nära verkligheten.

Att sedan inte alla säljare vill acceptera det faktum att deras ögonsten inte är värd mer är förstås en annan historia..

Tänkte fiska upp den här tråden.

Jag verkar inte vara ensam om att kränga i väg motorcykeln.

Efter att ha läst tråden så verkar de vara så att jag har upplevt samma sak som många andra. Några mer eller mindre seriösa mail de första dagarna sen tyst...

När ska man börja fundera på om priset är i överkant? Är de lämpligt att vänta med ev pris sänkningar till löning och se om folk blir mera köpsugna då?

Jag efterlyser helt enkelt en strategi om hur man blir av med hojen på lättast sätt utan att prisdumpa den totalt.

PS har redan tagit del av ett bra kort och en välformulerad annonstext.

Last edited:
Det jag har upplevt är att folk börjar bli mer och mer oseriösa. har haft 2-3 stycken som skulle komma för att titta på hojen förra veckan. Putsat upp den sådär riktigt slick-slick rent ni vet :D Så kommer dom inte... hör inte av sig eller nånting! Blir så jäävla förbannad rent ut sagt!!!!

Stulet från BMW-forum:
Se till att ha 4 snygga bilder från alla håll: snett fram, snett bak, höger och vänster.

Sätt priset på den absoluta lägsta smärtgränsen redan från början (här handlar det om att begränsa "skadan" - vad är hojen värd nästa år om den inte blir såld nu?)

Begränsa informationen till det nödvändigaste: Pris, årsmodell, miltal, fabriksmonterad utrustning, servicebok. Att skriva all runtomkring utrustning skickar signalen att du vill ha betalt även för detta, och på köparens marknad är det få som vill betala för tillköpta prylar. Prylarna är istället ditt förhandlingsutrymme när den sista prutningen kommer vid kundmötet - En positiv överraskining att du "slänger med" ditten & datten vid en snabb affär.

Var beredd på att prata med alla, även de som bara drömmer. Stäng inga dörrar och avfärda inga underbud - förhandla istället och håll dörren öppen för en framtida affär. Många spekulanter behöver mogna till lite och vänja sig vid tanken. Blir de avspisade i första kontakten pga att de lägger lågt bud, återkommer de inte - utan surfar vidare på andra objekt.

Det finns inget som heter "skambud", det finns bara bud som inte blir accepterade.

Om det är flera som vill titta, försök samla alla vid ett och samma provkörningstillfälle. Det kan påskynda beslutsgången.

Om det finns ett lokalt annonsmedia (blad eller tidning), prova att sätta in en liten annons med bild - det kan ge resultat eftersom du då finner "spontandrömmare" som egentligen inte letar aktivt efter hoj.

Stulet från BMW-forum:
Se till att ha 4 snygga bilder från alla håll: snett fram, snett bak, höger och vänster.

Sätt priset på den absoluta lägsta smärtgränsen redan från början (här handlar det om att begränsa "skadan" - vad är hojen värd nästa år om den inte blir såld nu?)

Begränsa informationen till det nödvändigaste: Pris, årsmodell, miltal, fabriksmonterad utrustning, servicebok. Att skriva all runtomkring utrustning skickar signalen att du vill ha betalt även för detta, och på köparens marknad är det få som vill betala för tillköpta prylar. Prylarna är istället ditt förhandlingsutrymme när den sista prutningen kommer vid kundmötet - En positiv överraskining att du "slänger med" ditten & datten vid en snabb affär.

Var beredd på att prata med alla, även de som bara drömmer. Stäng inga dörrar och avfärda inga underbud - förhandla istället och håll dörren öppen för en framtida affär. Många spekulanter behöver mogna till lite och vänja sig vid tanken. Blir de avspisade i första kontakten pga att de lägger lågt bud, återkommer de inte - utan surfar vidare på andra objekt.

Det finns inget som heter "skambud", det finns bara bud som inte blir accepterade.

Om det är flera som vill titta, försök samla alla vid ett och samma provkörningstillfälle. Det kan påskynda beslutsgången.

Om det finns ett lokalt annonsmedia (blad eller tidning), prova att sätta in en liten annons med bild - det kan ge resultat eftersom du då finner "spontandrömmare" som egentligen inte letar aktivt efter hoj.

bra sagt:tummenupp

Det handlar ju mkt om tillgång & efterfrågan också....

T.ex SP1 / SP2 går ju DIREKT.....för det finns ej många fina ex i omlopp.
R1/929/ZX10/ mfl finns det ju ganska gott om, köparna sorterar noga ut fina lågmilare först, sen ligger "surdegarna" kvar länge.....:rolleyes:

Rätt pris direkt, svårare är det ju inte, lägg ut till din smärtgräns, krydda med bra bilder, vägra pruta, hojen går iväg fort då.:tummenupp

Senaste 2 hojarna jag sålt på blocket kollade jag först lägsta pris för motsvarande i hela landet. Sen lade jag mig lägre och blev snabbt av med hojarna. Bra bilder i annonsen gör nog oxå sitt.

Som sagt, med rätt pris är det inga problem. Köpare saknas det inte.

Sålde min UK importerade k6 på två veckor ca. Rätt lugnt på mitt första pris, 75k, men när jag sänkte till 71k så tog det fart. Förste man som kom och tittade köpte utan att pruta.

Ingen dum affär alls sammantaget :D:D

Som sagt, med rätt pris är det inga problem. Köpare saknas det inte.

Sålde min UK importerade k6 på två veckor ca. Rätt lugnt på mitt första pris, 75k, men när jag sänkte till 71k så tog det fart. Förste man som kom och tittade köpte utan att pruta.

Ingen dum affär alls sammantaget :D:D

Tyckte den var värd de pengarna, så det hade varit skamligt att pruta bara för sakens skull :)

Har för övrigt beställt alla pryttlar till hojen nu, inkl ett extra kåpset i originalfärg :tummenupp

Stulet från BMW-forum:

Tack för bra tips :)

Jag söker ganska så aktivt efter en hoj.
Dock så är det svårt att hitta något prisvärt alternativ när så många
säljare värderar sina hojar i kilopriset för guld.

Finns många säljare som endera har noll-koll eller hoppas att deras pärla åldrats som ett fint vin. Det i kombination med att var och varannan verkar ta prutning som värsta förolämpningen gör att iaf jag drar mig för att kolla med dom.

Har jagat hoj ett tag nu och det märks att dom som ligger ute till bra pris försvinner fort.

Är väl ganska vanligt med överpriser men tycker att just många r1 04-06 på blocket är helt galet prissatta av någon konstig anledning och ffa den lavaröda(som är skitful) verkar var gjord av guld!

Bladen lider mkt av att den nya är så sjukt mkt värre än den gamla och i dagens läge skulle jag inte ens fundera på att köpa en äldre än 08!

zx10 04-05 ligger fortfarande rätt bra då 06-07 är ganska kalla!

k5-k6 är lite ikoner och grymt roliga maskiner men relativt bra prissatta!

Jag börjar undra när jag ser en r1 05 kosta några tusen under en 07....

Såg att samma svarta K7:a som förra året kostade 90.000:- på Blocket, nu har kommit ut igen.

Samma ägare, samma hoj - nu till priset 99.000:- fast ett år äldre!

Undrar just vad den kommer att kosta nästa år?? För på detta sättet tror jag knappast man blir av med hojen!

Och det finns flera som verkligen tror att det skall komma en Mr.Pantad och slanta nypris för en 3-4 år gammal hoj bara för att den har stripes på fälgarna och ett slip-on!

Får man inte sålt hojen på en vecka är priset way the fuck off - antingen sänker man priset eller så fortsätter man betala försäkring på hojen...

jo men sätt det i paritet med en VFR eller VTR från 02, den begär dom runt 60 loppor för?! en 7 år gammal hoj... good luck! Det finns sådana hojar som legat ute från och till sen jag började titta mig omkring efter nämnda, våren 08, alltså 1 år sedan.... samma hoj samma pris.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back