Suzuki GSX R 1100 - kan det vara något?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har i ett plötsligt anfall av "old school" sentimentalitet blivit grymt köpsugen på en Suzuki GSX 1100 R 90-94. Och ja, jag har lagt ut en liknande tråd men nu skulle jag vilja ha lite mer samlade intryck om det går.

Har hittat en antal på Blocket och även hos vissa handlare i prisspann från 30-40 000. Men vad ska man betala? Är det svårt att hitta bra ex? Har läst att modellen, inte minst motorn, är mkt driftsäker generellt men finns det något man ska se upp med på en så pass gammal hoj? Många är tydligen trimmade eller Dynojetade, hur ska man ställa sig till det? Har mekhjälp men självfallet vill jag ju helst åka mer än meka...

Har även sneglat lite på FZR 1000. Antar att de är lite samma andas barn men vilka är de stora skillnaderna? Någon som har erfarehet av båda?

Mkt tacksam för alla svar

En sak som kan sägas direkt är att det är kraftiga överpriser på GSXR hojarna, de var aldrig ovanliga utan låg i försäljningstoppen på sin tid.

Ska du köpa gammalt för nostalgi försök hitta en ovanlig modell som en RC30 eller OW01 eller nåt liknade kul.

Poacher skrev:
En sak som kan sägas direkt är att det är kraftiga överpriser på GSXR hojarna, de var aldrig ovanliga utan låg i försäljningstoppen på sin tid.

Ska du köpa gammalt för nostalgi försök hitta en ovanlig modell som en RC30 eller OW01 eller nåt liknade kul.

Tror knappast det rullar några rc30 eller OW01´r idag men jag kan ju ha fel. En RG 500 eller RD 500 i orig.skick skulle inte heller sitta illa....men nä, det är en gammelgixxar jag vill ha. Det var de första tunga hojen jag provkörde (jag var 17 bast och körde i gula träningsoverallsbyxor & gympaskor) och det var oerhört lustfylld och skrämmande upplevelse. Och då lovade jag mig själv att en dag skulle jag ha en sån....så sentimental är jag :banana

Jo för fasen, klart det gör. Även de nämnda RD500 och RG500 finns givetvis, även om man lär få renovera om man vill ha en fin för vettiga pengar, men det gör ju inget om man sammtidigt har en brukshoj.

Köp en billig GSXR av någon som begriper att tåget gått och att det där skrammlet inte är top of the line längre.
Tänk på att gammla hojar alltid är roligare som minnen än att köra igen på senare år.

Visst är FZR1000 nästan samma hoj, men den är lite modernare men motorn har inte samma skottsäkra rykte, de är väl jämnbördiga prestandamässigt.
Båda har den gamla långsträckta körställningen som jag för min del inte kommer överens med, men det är ju en vanesak.

Last edited:
Även en -94:a är ett sänke idag, på gata är den ok till det mesta dock, skottsäker motor men tungjobbat chassie, det tar ett tag att bli husse :D

Förstår inte det svaret?
Är det angende FZR1000?

Thunderace är den bättre hojen även om marknaden sen nästan direkt ändrade sig några år senare.

fazerfun skrev:
Har i ett plötsligt anfall av "old school" sentimentalitet blivit grymt köpsugen på en Suzuki GSX 1100 R 90-94. Och ja, jag har lagt ut en liknande tråd men nu skulle jag vilja ha lite mer samlade intryck om det går.

Har hittat en antal på Blocket och även hos vissa handlare i prisspann från 30-40 000. Men vad ska man betala? Är det svårt att hitta bra ex? Har läst att modellen, inte minst motorn, är mkt driftsäker generellt men finns det något man ska se upp med på en så pass gammal hoj? Många är tydligen trimmade eller Dynojetade, hur ska man ställa sig till det? Har mekhjälp men självfallet vill jag ju helst åka mer än meka...

Har även sneglat lite på FZR 1000. Antar att de är lite samma andas barn men vilka är de stora skillnaderna? Någon som har erfarehet av båda?

Mkt tacksam för alla svar

Ingen av dem är väl direkt något dåligt val, mycket maskin, mycket mycket pulver, låt gå att de börjar bli äldre och "tunga" att jobba med på knixiga väger, sen har de en annan stor fördel, försäkringspremien på dessa är på ett år vad vissa gladeligen betalar per månad.

Vad man väljer är väl hur smaken är, o den är som baken, delad

Nu var det ju enbart i nostalgisyfte och då spekar det kanske inte så stor roll om den inte är bäst längre.
Det var den en gång i tiden iaf.

sporTlovEr skrev:
Ingen av dem är väl direkt något dåligt val, mycket maskin, mycket mycket pulver, låt gå att de börjar bli äldre och "tunga" att jobba med på knixiga väger, sen har de en annan stor fördel, försäkringspremien på dessa är på ett år vad vissa gladeligen betalar per månad.

Vad man väljer är väl hur smaken är, o den är som baken, delad
Sant som du säger att FB är anledningen till att dessa antika lok fortfarande går att sälja till ganska högt pris, man får en nyare hoj till samma pris men då åker man på en saftig premie istället.

Min gammla drömhoj var en 90's GSXR1100, och om jag hittade en sådan i bra skick idag, så skulle jag inte tveka en sekund att köpa den!!
Folk får säga vad dom vill om gamla R1100(86-90), men jag tycker att dom är brutala :tummenupp Senare upplagor med vattenkylning är jag mindre imponerad av.
Om du hittar en i bra skick så har du mycket hoj för pengarna.

Bossebult skrev:
Min gammla drömhoj var en 90's GSXR1100, och om jag hittade en sådan i bra skick idag, så skulle jag inte tveka en sekund att köpa den!!
Precis en sån har jag haft sen den va ny, den är dock inte till salu :)

just en sånn tråden handlar om, har jag haft, och vill ha igen
men helst av allt, GSXR750R -89, ujujuj, har haft en råtrimmad och rejsad, men en i orginalskick skulle jag betala mkt för..

89 kom väl den snyggare designen va..med lite rundade kåpor bak..fast en svart 88 jubileums modell skulle inte heller sitta fel :tungan

Köp en gammgixxer om du inte har råd med försäkringen till en nygixxer. Så enkelt är det :)

Ang. överpriser så vet jag inte om jag håller med. Det är inte maskinen i sig som är avgörande för priset utan (som nämnts) försäkring, pålitlighet och annat.

Bedrövliga överpriser på dessa hojar, själv hade jag en -88a jubileumsutgåvan i svart/guld. Härlig motor men sugigt schassi..

"Haft"? Om du har den kvar och ångrar dig :pannkyss
Då vet du vart du kan maila.....

GSXR1100R skrev:
Precis en sån har jag haft sen den va ny, den är dock inte till salu :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti