Suzuki gs 1000 G laddar ej

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Hej

Behöver hjälp med laddningen. Laddar ej. Laddningsregulator och alternator bytt. Någon med ett elschema eller någon idé ?
 
Alla säkringar är hela. Tack för sidan. Ska läsa lite och se om jag hittar något vettigt.
 
Var har du mätt någonstans? Ibland kan ju kortslutna batterier sänka spänningen i hela systemet.

Mätte på batteriet.
Mätte på generatorn och den skickar ut ca 56 volt vid 5000 rpm, så den är väl trasig av någon anledning. Kan ju hoppas på att man fick en defekt.
 
Mätte på batteriet.
Mätte på generatorn och den skickar ut ca 56 volt vid 5000 rpm, så den är väl trasig av någon anledning. Kan ju hoppas på att man fick en defekt.

Kopplar du bort regulatorn från generatorn, ska du ha ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM.
Generatorn har tre sladdar ut. Jag kallar dom L1, L2, L3.
Dvs mätt mellan
L1 och L2 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
L1 och L3 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
L2 och L3 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
Har du ungefär samma växelspänning vid alla tre mätningar är det OK

Med avstängd motor mäter du motståndet mellan 2 skruvar på motorn.
Det ska vara lågt, under 1 Ohm (inga oxider på skruvarna)
Sedan mäter du motståndet mellan
mellan en skruv och L1
mellan en skruv och L2
mellan en skruv och L3
Är motstånden höga över 100 kOhm är det OK, ingen kortis till motorn i generatorn

Sedan mäter du motstånden mellan
L1 och L2
L1 och L3
L2 och L3
Alla motstånden ska vara låga under 1 Ohm.
Då har du inget avbrott i generatorlindningarna och felet ligger i regulatorn eller hur regulatorn är inkopplad.
 
Kopplar du bort regulatorn från generatorn, ska du ha ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM.
Generatorn har tre sladdar ut. Jag kallar dom L1, L2, L3.
Dvs mätt mellan
L1 och L2 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
L1 och L3 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
L2 och L3 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
Har du ungefär samma växelspänning vid alla tre mätningar är det OK

Med avstängd motor mäter du motståndet mellan 2 skruvar på motorn.
Det ska vara lågt, under 1 Ohm (inga oxider på skruvarna)
Sedan mäter du motståndet mellan
mellan en skruv och L1
mellan en skruv och L2
mellan en skruv och L3
Är motstånden höga över 100 kOhm är det OK, ingen kortis till motorn i generatorn

Sedan mäter du motstånden mellan
L1 och L2
L1 och L3
L2 och L3
Alla motstånden ska vara låga under 1 Ohm.
Då har du inget avbrott i generatorlindningarna och felet ligger i regulatorn eller hur regulatorn är inkopplad.




Tack snälla!
Första punkten ligger det på ca 50 . Samma inställning på multimetern som man mäter i vanligt 230 v uttag. Hoppas det är rätt.

Punkt 2

Så får jag ca 30...

Punkt 3 0

IMG-20190610-WA0000.jpgIMG-20190610-WA0001.jpgIMG-20190610-WA0000.jpgIMG-20190610-WA0002.jpg
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top