Var har du mätt någonstans? Ibland kan ju kortslutna batterier sänka spänningen i hela systemet.
Mätte på batteriet.
Mätte på generatorn och den skickar ut ca 56 volt vid 5000 rpm, så den är väl trasig av någon anledning. Kan ju hoppas på att man fick en defekt.
Kopplar du bort regulatorn från generatorn, ska du ha ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM.
Generatorn har tre sladdar ut. Jag kallar dom L1, L2, L3.
Dvs mätt mellan
L1 och L2 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
L1 och L3 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
L2 och L3 ca 70 VAC från generatorn vid ca 4000 RPM
Har du ungefär samma växelspänning vid alla tre mätningar är det OK
Med avstängd motor mäter du motståndet mellan 2 skruvar på motorn.
Det ska vara lågt, under 1 Ohm (inga oxider på skruvarna)
Sedan mäter du motståndet mellan
mellan en skruv och L1
mellan en skruv och L2
mellan en skruv och L3
Är motstånden höga över 100 kOhm är det OK, ingen kortis till motorn i generatorn
Sedan mäter du motstånden mellan
L1 och L2
L1 och L3
L2 och L3
Alla motstånden ska vara låga under 1 Ohm.
Då har du inget avbrott i generatorlindningarna och felet ligger i regulatorn eller hur regulatorn är inkopplad.
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |